Blender 3D - podstawy tworzenia gier i animacji - bomby_i_eksplozje.pdf

(312 KB) Pobierz
495668440 UNPDF
Bomby i eksplozje
Tutorial ten ma za zadanie wprowadzić w temat tworzenia eksplozji w Blender Game
Engine. Oczywiście efekt końcowy będzie tylko i wyłącznie zależał od Twoich
umiejętności oraz wyobraźni. Przykładowy filmik: http://vimeo.com/6328039
Przygotowanie tekstury
Zanim podejmiemy działania w Blenderze, powinniśmy zadbać o odpowiednią teksturę
dla naszej eksplozji. W Internecie znajdziemy wiele tekstur, lecz w większości, w tłach,
przeważa kolor czarny co jest niekorzystne dla osiągnięcia naszego celu. W Blenderze
musimy postarać się o to, aby nasz „wybuch” znikł, a do tego nie wystarczy nam
ustawienie flagi „Add” w zakładce „Texture Face”. Potrzebna nam tekstura z kanałem
alpha i taką teksturę przygotujemy w programie GIMP. Oczywiście efekt końcowy
(wizualny) będzie zależał od indywidualnych umiejętności i wiedzy na temat tego
programu. Ja pokaże jak w prosty sposób przygotować taką teksturę.
Ściągamy program Gimp z Internetu, najlepiej w wersji najnowszej (2.6.7) chociażby
Otwieramy Gimpa i tworzymy nowy obraz (Plik >> Nowy) o rozmiarach np.: 256x256px, w
Opcjach zaawansowanych w Wypełnienie wybieramy Przezroczysta. Następnie
przechodzimy do menu Filtry>>Renderowanie>>Chmury>>Jednolite chmury . W oknie
filtra zwiększamy Rozmiar X i Y do ok. 7,0 , a klikając przycisk Nowe Ziarno, losowo
generujemy nowy układ chmur.
1
Bomby i eksplozje by Manie k
495668440.009.png 495668440.010.png
Zatwierdzamy zmiany. Przechodzimy do okna Warstwy, PPM na warstwie Tło , wybieramy
Dodaj maskę warstwy i z dostępnych opcji wybieramy Czarna(pełna przezroczystość) .
Chmury zniknęły nam z obrazka. Wybieramy narzędzie pędzla oraz jego rodzaj.: Circle
Fuzzy (19) 21x21 . Skalujemy pędzel do ok. 3,0.
Następnie rysujemy na kształt kłębu dymu (ważne jest kolorowanie biały kolorem, nie
czarnym).:
W oknie Warstwy tworzymy nową przezroczystą warstwę. Ustawiamy dwa kolory: żółty
2
Bomby i eksplozje by Manie k
495668440.011.png 495668440.012.png 495668440.001.png
oraz czerwony. Wybieramy narzędzie Gradient z kształtem promienistym i rysujemy na
nowej warstwie, zaczynając od środka obrazka do zewnątrz.:
Następnie dla tej warstwy wybieramy tryb.: Przesiewanie, Rozjaśnianie lub Połączenie
ziarna zależnie od gustu . Klikamy PPM w oknie warstw na warstwę Tło i wybieramy
Połącz widoczne warstwy i tak przygotowaną teksturę zapisujemy do formatu *.png.
Oczywiście możemy się jeszcze pobawić trybami warstwy lub nawet duplikować warstwy
dla uzyskania innego, może lepszego efektu.
Plik z teksturą .: wybuch.png
Animacja obiektu
Otwieramy Blendera, usuwamy Cube'a, a tworzymy Plane'a. Przechodzimy do trybu Edit
Mode, unwrapujemy Plane'a, i obrzucamy go naszą własną teksturą. W zakładce Texture
Face w panelu Editing(F9) ustawiamy flagę TwoSide(tekstura będzie renderowana po
obydwu stronach Plane'a) oraz Alpha(tekstura będzie renderowana z kanałem Alpha).
Następnie duplikujemy kilka razy naszego Plane'a(Shift +D), i obracamy tak, aby uzyskać
na przykład coś takiego:
3
Bomby i eksplozje by Manie k
495668440.002.png 495668440.003.png
 
Tak przygotowany obiekt musimy jeszcze zanimować, a konkretnie sprawić, aby płynnie
znikł ze sceny. Do tego właśnie potrzebna nam będzie animacja po kanale Alpha (ColA).
Wszystkie 4 krzywe (ColR, ColG, ColB, ColA) mają ustawiony klucz( czyt. Klatka
kluczowa ) w 1-ej klatce o wartości 1,0. Następnie tylko ColA posiada klucz w klatce 30-
ej o wartości 0,0. Co sprawi, że obiekt będzie płynnie znikał.
4
Bomby i eksplozje by Manie k
495668440.004.png 495668440.005.png 495668440.006.png
Obiekt ten powinien się znajdować w warstwie ukrytej, a wywołać powinien go np.:
obiekt Empty na warstwie głównej z Actuatorem Edit Object >> Add Object.
Szczegółowe informacje na temat tworzenia krzywych animacji oraz klatek kluczowych,
znajdziesz w moim poprzednim tutorialu: Podstawy animacji Ipo
Tutaj przygotowałem pliczek z przykładową logiką oraz sceną gdzie wykorzystuję swój
obiekt wybuchu : eksplozja.blend
Sterowanie - W,S,A,D
Zakładanie bomby – E (znajduje się za skrzyniami ;))
Kolizja z obiektami
W przykładowym pliku powyżej, łatwo da się zauważyć, że skrzynie wylatują w
powietrze razem z wybuchem. Jak to zrobić? Sprawa jest bardzo prosta. Podczas
wykonania akcji wybuchu, dodawany jest niewidzialny obiekt, który skaluje się w bardzo
krótkim czasie co powoduje kolizję ze skrzyniami i ich rozrzucenie. Skrzynie powinny
mieć ustawiony typ RigidBody a co najmniej Dynamic .
Dodajemy obiekt Icosphere:
W 1-ej klatce ustawiamy klucz (I-key) dla wartości Size . Przechodzimy do klatki 4-ej,
powiększamy nasz obiekt i ustawiamy następny klucz:
5
Bomby i eksplozje by Manie k
495668440.007.png 495668440.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin