Blender 3D - podstawy tworzenia gier i animacji - bomby_i_eksplozje.pdf
(
312 KB
)
Pobierz
495668440 UNPDF
Bomby i eksplozje
Tutorial ten ma za zadanie wprowadzić w temat tworzenia eksplozji w Blender Game
Engine. Oczywiście efekt końcowy będzie tylko i wyłącznie zależał od Twoich
umiejętności oraz wyobraźni. Przykładowy filmik:
http://vimeo.com/6328039
Przygotowanie tekstury
Zanim podejmiemy działania w Blenderze, powinniśmy zadbać o odpowiednią teksturę
dla naszej eksplozji. W Internecie znajdziemy wiele tekstur, lecz w większości, w tłach,
przeważa kolor czarny co jest niekorzystne dla osiągnięcia naszego celu. W Blenderze
musimy postarać się o to, aby nasz „wybuch” znikł, a do tego nie wystarczy nam
ustawienie flagi „Add” w zakładce „Texture Face”. Potrzebna nam tekstura z kanałem
alpha i taką teksturę przygotujemy w programie GIMP. Oczywiście efekt końcowy
(wizualny) będzie zależał od indywidualnych umiejętności i wiedzy na temat tego
programu. Ja pokaże jak w prosty sposób przygotować taką teksturę.
Ściągamy program Gimp z Internetu, najlepiej w wersji najnowszej (2.6.7) chociażby
stąd :
Gimp2.6.7-win32.exe
Otwieramy Gimpa i tworzymy nowy obraz (Plik >> Nowy) o rozmiarach np.: 256x256px, w
Opcjach zaawansowanych
w
Wypełnienie
wybieramy
Przezroczysta.
Następnie
przechodzimy do menu
Filtry>>Renderowanie>>Chmury>>Jednolite chmury
. W oknie
filtra zwiększamy
Rozmiar X i Y
do ok. 7,0 , a klikając przycisk
Nowe Ziarno,
losowo
generujemy nowy układ chmur.
1
Bomby i eksplozje by Manie
k
Zatwierdzamy zmiany. Przechodzimy do okna
Warstwy,
PPM na warstwie
Tło
, wybieramy
Dodaj maskę warstwy
i z dostępnych opcji wybieramy
Czarna(pełna przezroczystość)
.
Chmury zniknęły nam z obrazka. Wybieramy narzędzie pędzla oraz jego rodzaj.:
Circle
Fuzzy (19) 21x21
. Skalujemy pędzel do ok. 3,0.
Następnie rysujemy na kształt kłębu dymu (ważne jest kolorowanie biały kolorem, nie
czarnym).:
W oknie
Warstwy
tworzymy nową przezroczystą warstwę. Ustawiamy dwa kolory: żółty
2
Bomby i eksplozje by Manie
k
oraz czerwony. Wybieramy narzędzie
Gradient
z kształtem promienistym i rysujemy na
nowej warstwie, zaczynając od środka obrazka do zewnątrz.:
Następnie dla tej warstwy wybieramy tryb.:
Przesiewanie, Rozjaśnianie lub Połączenie
ziarna
zależnie od gustu . Klikamy PPM w oknie warstw na warstwę
Tło
i wybieramy
Połącz widoczne warstwy
i tak przygotowaną teksturę zapisujemy do formatu *.png.
Oczywiście możemy się jeszcze pobawić trybami warstwy lub nawet duplikować warstwy
dla uzyskania innego, może lepszego efektu.
Plik z teksturą .:
wybuch.png
Animacja obiektu
Otwieramy Blendera, usuwamy Cube'a, a tworzymy Plane'a. Przechodzimy do trybu Edit
Mode, unwrapujemy Plane'a, i obrzucamy go naszą własną teksturą. W zakładce Texture
Face w panelu Editing(F9) ustawiamy flagę
TwoSide(tekstura będzie renderowana po
obydwu stronach Plane'a)
oraz
Alpha(tekstura będzie renderowana z kanałem Alpha).
Następnie duplikujemy kilka razy naszego Plane'a(Shift +D), i obracamy tak, aby uzyskać
na przykład coś takiego:
3
Bomby i eksplozje by Manie
k
Tak przygotowany obiekt musimy jeszcze zanimować, a konkretnie sprawić, aby płynnie
znikł ze sceny. Do tego właśnie potrzebna nam będzie animacja po kanale Alpha (ColA).
Wszystkie 4 krzywe (ColR, ColG, ColB, ColA) mają ustawiony klucz(
czyt. Klatka
kluczowa
) w 1-ej klatce o wartości 1,0. Następnie tylko ColA posiada klucz w klatce 30-
ej o wartości 0,0. Co sprawi, że obiekt będzie płynnie znikał.
4
Bomby i eksplozje by Manie
k
Obiekt ten powinien się znajdować w warstwie ukrytej, a wywołać powinien go np.:
obiekt Empty na warstwie głównej z Actuatorem
Edit Object >> Add Object.
Szczegółowe informacje na temat tworzenia krzywych animacji oraz klatek kluczowych,
znajdziesz w moim poprzednim tutorialu:
Podstawy animacji Ipo
Tutaj przygotowałem pliczek z przykładową logiką oraz sceną gdzie wykorzystuję swój
obiekt wybuchu :
eksplozja.blend
Sterowanie - W,S,A,D
Zakładanie bomby – E (znajduje się za skrzyniami ;))
Kolizja z obiektami
W przykładowym pliku powyżej, łatwo da się zauważyć, że skrzynie wylatują w
powietrze razem z wybuchem. Jak to zrobić? Sprawa jest bardzo prosta. Podczas
wykonania akcji wybuchu, dodawany jest niewidzialny obiekt, który skaluje się w bardzo
krótkim czasie co powoduje kolizję ze skrzyniami i ich rozrzucenie. Skrzynie powinny
mieć ustawiony typ
RigidBody
a co najmniej
Dynamic
.
Dodajemy obiekt
Icosphere:
W 1-ej klatce ustawiamy klucz (I-key) dla wartości
Size
. Przechodzimy do klatki 4-ej,
powiększamy nasz obiekt i ustawiamy następny klucz:
5
Bomby i eksplozje by Manie
k
Plik z chomika:
zaza9943
Inne pliki z tego folderu:
Blender 3D - Podstawy modelowania - Bieżnik.pdf
(289 KB)
Blender 3D - Podstawy modelowania - Brama.pdf
(253 KB)
Blender 3D - Podstawy modelowania - Dom.pdf
(508 KB)
Blender 3D - Podstawy modelowania - Extrude Region.pdf
(137 KB)
Blender 3D - Podstawy modelowania - Koło.pdf
(521 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin