Indywidualny program rewalidacji dla Mateusza………….., ucznia z zaburzeniami w zachowaniu (ADHD) i nadwzrocznością.
Diagnoza poradni PP: Sprawność intelektualna na poziomie przeciętnej normy wiekowej. Uczeń ma trudności z koncentracją uwagi na zadaniach i poleceniach. Czyta w przeciętnym tempie, rozumie czytane teksty. Pisze bardzo niekształtnie i miejscami nieczytelnie. Ma braki w podstawowych wiadomościach z matematyki i języka polskiego.
Zalecenia poradni PP:
- realizowanie kształcenia specjalnego dla uczniów z zaburzeniami zachowania i dysgrafią. Doskonalenie funkcji percepcyjno-motorycznych. Dostosowanie tempa pracy, wymagań edukacyjnych i metod do indywidualnych możliwości dziecka. Konieczne jest stymulowanie rozwoju intelektualnego, praca nad poszerzeniem wiedzy, wzbogaceniem słownictwa i doskonaleniem techniki pisania. Ćwiczenie pamięci, aktywizowanie uwagi, mobilizowanie do pracy systemem wzmocnień pozytywnych. Egzekwowanie wiedzy w formie ustnej. Konieczne jest wsparcie w formie zajęć wyrównawczych i rewalidacyjnych.
Program rewalidacji:
Na podstawie orzeczenia nr …..09/10 wydanego przez poradnię PP w Inowrocławiu z dnia 11.06.2010 roku, uczeń Mateusz …………….otrzymał zalecenie kształcenia specjalnego. Zgodnie z zaleceniami ww. poradni opracowano indywidualny program rewalidacji.
Program oddziaływań wychowawczych na ucznia z zaburzeniami emocjonalnymi powstał w oparciu o:· rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych szkołach i palcówkach· zdobyte doświadczenia w pracy pedagoga: obserwacja, ocena skuteczności własnych działań i ich ewaluacja · aktualną literaturę dotyczącą poruszanej tematyki i wskazania poradni PP.
Cele rewalidacyjne:
· wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia
· wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji
· pomoc dziecku z zaburzeniami emocjonalnymi w funkcjonowaniu na terenie szkoły
· usunięcie przyczyny trudnych zachowań
· stworzenie warunków i zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa
· rozbudzenie w uczniu poczucia własnej wartości
STRUKTURA PROGRAMU:Program zakłada wspólne kierunki działań wychowawczych ze strony szkoły jako całości: pedagoga i psychologa szkolnego, nauczyciela, wychowawcy, rodziców dziecka zaburzonego emocjonalnie, dyrekcji i zespołu nauczycieli uczących ucznia z ADHD.METODY PRACY· obserwacja ucznia w tracie zajęć szkolnych - dostrzeganie przejawów zaburzeń emocjonalnych · praca indywidualna z uczniem · przybliżanie problematyki dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi na indywidualnej rozmowie z rodzicami · nawiązanie ścisłej i systematycznej współpracy z rodzicami w formie regularnych spotkań poświęconych rozwiązywaniu problemów wychowawczych dziecka · spotkania z zespołem nauczycieli pracujących z klasą, opracowanie wspólnych działań wychowawczych i lojalne ich przestrzeganie · stała współpraca z wychowawcą i psychologiem szkolnym · poznawanie środowiska – wywiad
KIERUNKI DZIAŁAŃ1. SZKOŁA JAKO ORGANIZATOR CAŁOŚCI ODZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH NA UCZNIA:· organizacja szkoły powinna zapewnić dzieciom poczucie ładu i porządku · zasady regulujące życie szkoły, określające jakie są prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli, powinny być jasno określone i ściśle przestrzegane przez wszystkich · umowy zawarte z uczniami powinny być dotrzymywane, a wpływ chwilowych nastrojów na sposób postępowania z dziećmi i ich ocenianie w miarę możliwości eliminowane · przestrzeganie powyższych działań ograniczy ilość sytuacji niepewnych, a przez to wywołujących u dzieci zagrożenie pokaże im również, że są traktowane przez dorosłych poważnie, co oznacza, że uznaje się ich wartość 2. NAUCZYCIEL ZE SPECJALNYM PRZYGOTOWANIEM PEDAGOGICZNYM:· wprowadza atmosferę wzajemnej życzliwości · stara się zrozumieć dziecko, a jego zachowanie traktuje jako wyraz problemów, a nie złej woli · buduje atmosferę zaufania i bezpieczeństwa w relacjach nauczyciel – uczeń · okazuje życzliwe zainteresowania i jego problemami · pomaga dziecku odkryć jego wartość, wspiera jego rozwój, który może dotyczyć dziedzin pozaszkolnych np. sport, zajęcia plastyczne, działalność organizacyjna, społeczna i wiele innych · pomaga dziecku w odnalezieniu miejsca w grupie rówieśników poprzez uświadomienie zespołu klasowego, najlepiej podczas nieobecności ucznia zaburzonego emocjonalnie skąd wynika nieco odmienne traktowanie go i większa w stosunku do niego tolerancja na ,,złe” zachowanie · wykazuje konsekwencje w swoich działaniach wychowawczych · organizuje pomoc koleżeńską dla potrzebujących i popiera wszelkie przejawy działań społecznych
3. NAUCZYCIEL ZE SPECJALNYM PRZYGOTOWANIEM PEDAGOGICZNYM W RELACJACH Z RODZICAMI:· potrafi nawiązać współpracę z rodzicami dziecka · prowadzi rozmowy z rodzicami w ten sposób, że są one wspólnym poszukiwaniem rozwiązania problemu dziecka · przekazuje rodzicom wiedzę z dziedziny pedagogiki i psychologii ułatwiającą im nawiązywane kontaktu z własnym dzieckiem · unika sytuacji, w których wyłącznie krytykuje zachowanie ucznia, mówi tylko o problemach jakie on sprawia i wygłasza monolog “jak jest, a jak być powinno” · stwarza wspólnie z rodzicami konstruktywne pomysły na to, jak postępować z dzieckiem w szkole i domu, aby te oddziaływania służyły rozwiązywaniu problemów dziecka · w sposób taktowny sugeruje potrzebę kontaktu ze specjalistą: psychologiem czy lekarzem jeżeli istnieje taka potrzeba, kieruje też na badania do Poradni Psychologiczno – PedagogiczneJ.
NAUCZYCIEL ZE SPECJALNYM PRZYGOTOWANIEM PEDAGOGICZNYM W RELACJACH Z WYCHOWAWCĄ, PSYCHOLOGIEM, DYREKCJĄ I ZESPOŁEM NAUCZYCIELI PRACUJĄCYCH Z KLASĄ, · uzgadnia wspólną linie postępowania wobec dziecka i dba o lojalne przestrzeganie ustaleń · konsultuje swoją prace wychowawczą z dyrekcją, z wychowawcą i psychologiem szkolnym · szuka wyjaśnienia u psychologa szkolnego, co dzieje się w psychice dziecka, że zachowuje się ono w sposób trudny i niepokojący, a także uzyskuje sugestie jaka linia postępowania wychowawczego wobec dziecka jest najlepsza UWAGI O REALIZACJI PROGRAMUWspółdziałanie wszystkich zainteresowanych zmianą zachowania dziecka i realizowanie wspólnej koncepcji pracy z dzieckiem, uwzględniającej wiedzę i doświadczenie zaangażowanych osób, jest podstawowym warunkiem powodzenia.
OBSZARY REWALIDACJI:
1. Kultura osobista: - kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej - rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych - ukazywanie wzorców postępowania (literatura, film).
2. Zasady bezpieczeństwa: - zasady bezpiecznego poruszania się po szkole, w ruchu ulicznym i szeroko pojętych kontaktach społecznych.
3. Rozbudzanie zainteresowań poznawczych, rozszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego: - rozwijanie poprawnej wymowy i precyzyjnego wyrażania myśli w formie zdań (na bazie fragmentu literatury, filmu, dialogu) - wyraziste czytanie zdań, krótkich tekstów - ciche czytanie ze zrozumieniem (książki, czasopism) - zachęcanie do korzystania z księgozbioru szkolnego - wdrażanie do racjonalnego spędzania wolnego czasu (dobór odpowiedniej muzyki, rozwiązywanie rebusów, łamigłówek, aktywność ruchowa, ćwiczenia relaksacyjne) - swobodne wypowiedzi ucznia na tematy mu najbliższe.
4. Rozwijanie sprawności grafomotorycznych: - poprawne, kształtne, pisanie liter i wyrazów - kształtowanie umiejętność pisania krótkich form literackich (opis, sprawozdanie, list, zaproszenie, ogłoszenie) - sprawdzenie napisanego listu z pomocą nauczyciela.
5. Rozwijanie sprawności manualnej i potrzeb estetycznych: - okolicznościowe prace plastyczne wykonywane różnymi technikami (malowanie, rysowanie, wycinanie, klejenie).
6. Rozbudzanie poczucia własnej wartości: - zapewnienie uczniowi podstawowych potrzeb psychicznych (poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, miłości, szacunku, przynależności do grupy) - rozbudzanie motywacji do działania (okazywanie uznania, nagradzanie za drobne postępy).
7. Kształtowanie umiejętności samodzielnego załatwiania spraw w instytucjach i urzędach oraz gospodarowania czasem: - umiejętność adresowania i wysyłania listu, płacenia rachunków, wypełniania prostych formularzy - właściwe korzystanie z numerów alarmowych celem umiejętnego wezwania pomocy - umiejętność napisania podania, np. o duplikat legitymacji szkolnej - pilnowanie upływu wyznaczonego czasu na wykonanie danego polecenia- planowanie wydatków, racjonalne wydawanie pieniędzy.
8. Podstawowa umiejętność korzystania z komputera i Internetu: - wyszukiwanie informacji w Internecie.
9. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności w oparciu o nową podstawę programową dla klasy pierwszej gimnazjum– realizacja wymagań dla ucznia w normie intelektualnej.
maksiulo