BIULETYN_5.10.pdf

(2219 KB) Pobierz
403025756 UNPDF
403025756.004.png
Myśl O. Pio:
„...może myślisz, że grzech to
przekroczenie prawa. Nie! Grzech
to zdrada miłości. Ileż Pan uczynił
dla mnie, a co ja czynię dla Niego?” Redaktor naczelna:
Monika Walczak
monikaw.biul@wp.pl
Asystent kościelny:
ks. Grzegorz Daroszewski
ksdarosz@wp.pl
4 TAJEMNICA MIŁOSIERDZIA BOŻEGO
9 WSPÓŁCZESNY GRZECH -
BRAK POCZUCIA GRZECHU
15 IDOlATRIA - GRZECH SERCA
18 SZTUKA SPOWIADANIA SIę
21 POSŁUGA UWAlNIANIA DAREM
BOŻEGO MIŁOSIERDZIA
24 ŚWIADECTWO EWY
26 CHRZEŚCIJAńSKIE KRYTERIA
I ZASADY ROZEZNAWANIA DUCHOWEGO
28 JEZUS UZDRAWIA W REDZIE
30 ZAKOCHAć SIę W SWOJEJ ŻONIE,
POKOCHAć SWOJEGO MęŻA
31 TOKSYCZNE ZWIĄZKI
34 WZRASTANIE DO SAMODZIElNOŚćI
36 KAPŁAN, KTÓRY ODDAŁ CAŁE
ŻYCIE BOGU
40 BOŻY KAPŁAN - WSPOMNIENIE
O BŁ. KS. MICHAlE SOPOćKO
41 MARYJA, JEJ TROSKlIWOŚć O NAS
I JEJ DOBRE RADY
45 ZAPOWIEDZI
45 TU ZNAJDZIESZ POMOC:
PORADNIA RODZINNA
PUNKT PORADNICTWA
DUCHOWEGO PRZYSTAń
RODZICE PO STRACIE DZIECKA
POGOTOWIE MODlITEWNE
EGZORCYŚCI
MSZE ŚWIęTE Z MODlITWĄ
O UZDROWIENIE I UWOlNIENIE
MSZA ŚW. Z MODlITWĄ
O DOBREGO MęŻA I DOBRĄ ŻONę
Współpracownicy tego numeru:
ks. prof. Andrzej Kowalczyk
ks. dr Jan Uchwat
O. Jan Bartczak OMI
ks. Marek Czyżewski
ks. Adam Kroll
ks. Krystian Wilczyński
s. Józefa Misarko, ZSJM
s. Izabela Różycka, ZSJM
s. dr Józefa Krystyna Szłykowicz
Stanisław Matczak
Tomasz Wojnowski
Opracowanie graficzne:
Krzysztof Godlewski
Korekta:
Krystyna Iwaszkiewicz
Redakcja nie zwraca materiałów nie
zamówionych, zastrzega sobie prawo
ich skracania i zmiany tytułów oraz
redakcyjnego opracowania tekstów
przyjętych do druku
Adres redakcji:
ul. Cystersów 11, 80-330 Gdańsk;
Kontakt: 501 337 277; biul@wp.pl
Nr konta:
12 1940 1076 4721 4806 0000 0000;
Wydawca: Gdańskie Centrum Informacji
o Sektach i Nowych Ruchach Religijnych
Druk: Wydawnictwo Sióstr loretanek,
ul. Żeligowskiego 16/20;
04-476 Warszawa
Nakład: 3 500 egz.
ISSN 1505-0963
Kwartalnik o zagrożeniach duchowych
w numerze
2
403025756.005.png
DRODZY CZYTELNICY!
Obecny numer Biuletynu poświęciliśmy
tajemnicy Miłosierdzia Bożego, które zawsze
łączy się z ocaleniem życia oraz tajemnicy
nieprawości czyli grzechu, wiodącego
do śmierci duchowej i fizycznej.
wać. Jezus w opisanej historii objawia Boga,
który nie jest surowym sędzią, lecz troskliwym
Ojcem i Opiekunem każdego, również grzesz-
nego i zbuntowanego człowieka.
Współcześnie słowo „grzech” stało się sloga-
nem, pustym słowem, co oznacza, że jest to
pojęcie niezrozumiałe. Tymczasem określa ono
niszczącą człowieka rzeczywistość: postawę
buntu wobec Boga, odrzucenia Jego Prawdy
i Miłości oraz kłamliwą interpretację Jego przy-
kazań. Grzech to nie tylko krzywda wyrządzo-
na bliźniemu, lecz krzywda wyrządzona sobie
samemu - strata, którą człowiek ponosi w roz-
woju swojej osobowości. Dlatego w tym nume-
rze Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytania:
Co to jest idolatria? Jak należy właściwie
rozumieć pojęcie „grzech ciężki” oraz
czy grzech powszedni można lekceważyć?
Świadectwa, które zamieściliśmy w tym
numerze Biuletynu, potwierdzają, że jedyną
szansę wyrwania się z rzeczywistości zła, jaką
jest grzech, stanowi Boże Miłosierdzie,
nawrócenie i obrona Bożej Prawdy w życiu.
Uwadze naszych Czytelników polecamy
wspomnienia o Sł. Bożym ks. Michale Sopoćko,
kapłanie, który całe życie oddał Bogu.
Ten kapłan swoim postępowaniem dawał przy-
kład jak być rzeczywiście świadkiem Chrystusa
i Jego Miłosierdzia we współczesnym świecie.
Na kartach Ewangelii Chrystus naucza, że
Bóg jest miłosierny i doznaje wielkiej radości
z nawrócenia się grzeszników, którzy
w Jego oczach, z powodu grzechu, byli umarli.
Pogłębioną myśl o Bożej miłości i miłosierdziu
zawiera znana wszystkim przypowieść o zagu-
bionej owcy (Łk 15,3-7) symbolizującej grzesz-
nika. Jej głównym bohaterem jest jednak dobry
pasterz, pod postacią którego należy się
domyślać Osoby Boga Ojca.
Celem tej przypowieści jest pouczenie o miłości
Boga do człowieka, nawet do błądzącego po za-
kazanych drogach, odległych od dróg Bożych,
oraz o radości Boga z powodu jego nawrócenia.
Tą prawdę o Bogu wyraziście podkreśla podsu-
mowanie przypowieści: „Powiadam wam:
Większa będzie radość w niebie z powodu jed-
nego nawracającego się grzesznika, niż z powo-
du dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedli-
wych, którzy nie potrzebują nawrócenia”
(Łk 15, 7). Prawidłowa interpretacja powyż-
szych słów Chrystusa jest bardzo ważna dla
właściwego zrozumienia zawartej w tej
przypowieści nauki.
Możemy ją zrozumieć, gdy do radości Boga
porównamy radość rodziców, cieszących się
z powrotu do zdrowia ciężko chorego dziecka.
Podczas choroby tego dziecka, uwaga rodzi-
ców koncentruje się w sposób szczególny na
chorym dziecku, a oni jakby „zapominają” o
swoich pozostałych, zdrowych dzieciach. Gdy
choroba przeminie i dziecko wraca do zdrowia,
następuje wybuch radości, o wiele większej niż
to się dzieje w przypadku, gdy wszystkie dzieci
są zdrowe. Jezusowi chodzi więc o ten radosny
moment, który zdaje się przesłaniać wszelkie
inne powody do zadowolenia. Przypowieść ta
podkreśla troskliwą, życzliwą miłość Boga, któ-
ry w swoim miłosierdziu nie pozostawia grzesz-
nika samemu sobie, lecz szuka go, aby urato-
Monika Walczak, redaktor naczelna
Na KATECHEZY
O ZAGROŻENIACH DUCHOWYCH
zapraszamy po przerwie
wakacyjnej - od września 2010 r.
Miejsce i termin spotkań pozostają bez
zmian: parafia p.w. Chrystusa Odkupiciela
na gdańskiej Żabiance, ul. Gdyńska 8,
każda trzecia niedziela miesiąca po
wieczornej Mszy Świętej o godzinie 18.00.
Biuletyn 5 (22) 2010 3
Zapraszamy!
Ks. Grzegorz Daroszewski
Diecezjalny Duszpasterz Osób i Rodzin
zagrożonych działalnością sekt
403025756.006.png 403025756.007.png
TAJEMNICA
MIŁOSIERDZIA BOŻEGO
Szczególnym przejawem Miłosier-
dzia okazanego przez Boga czło-
wiekowi jest łaska nawrócenia.
W tej największej tajemnicy
Boga, zawiera się odwieczny Plan
Zbawienia człowieka, któremu
Bóg udzielał się etapami, kieru-
jąc się swoistą „pedagogią Bożą”
uwzględniającą stopień rozwoju
człowieka.
O bjawienie, zawarte w Biblii i Tradycji,
pokazuje, że Bóg przewyższa nieskoń-
czenie to wszystko, co człowiek może
o Nim pomyśleć lub powiedzieć (por.
Hi 42,3), co oznacza, że zarówno jako
Osoba, jak również Jego zamiary, sta-
nowią dla człowieka tajemnicę (por.
KKK 42). Objawienie pokazuje rów-
nież, że w serce człowieka wpisane jest
pragnienie Boga. Pragnienie to wynika
z faktu, że człowiek został stworzony
przez Boga i dla Boga, to znaczy, że zo-
stał powołany przez swego Stwórcę do
uczestnictwa w Jego Boskiej naturze.
Jest to powołanie do nieśmiertelności,
które wyraża się w poszukiwaniu Boga
poprzez zadawanie pytań o Jego istnie-
nie oraz otwartość na prawdę i piękno,
świadczy o nim zmysł moralny,
wolność i głos sumienia, dążenie
do nieskończoności i szczęścia
(por. KKK 27, 33).
ny, materialny świat, dostępny jego
zmysłom. W swojej Istocie jednak Bóg
jest niepojęty i pozostaje ukryty przed
człowiekiem.
O bjawienie pokazuje, że Bóg chciał nie
tylko przemówić do człowieka przez
piękno stworzeń, ale nawiązał
z nim osobisty dialog, objawiając mu
Siebie samego i w ten sposób uzdal-
niając człowieka do dawania Mu odpo-
wiedzi, do poznawania Go i miłowania
ponad to wszystko, do czego byłby
zdolny sam z siebie.
Bóg pozostaje więc z człowiekiem
w ciągłej relacji opartej na Miłości.
To On podejmuje inicjatywę i przema-
wia pierwszy, nim człowiek zwróci się
do Niego. To pozwala stwierdzić, że
wolą Bożą jest, aby człowiek doświad-
czał Jego Miłosierdzia i pozostawał
z Nim w nieustannej relacji, opartej na
Miłości.
Wielką prawdę wiary, jaką jest tajem-
nica Miłosierdzia Bożego, odkrywa na
S twórca jest Bogiem ukrytym, jednak
nie przestaje pociągać człowieka ku
sobie, a człowiek nieustannie dążąc do
prawdy i szczęścia, tak naprawdę po-
szukuje Boga, chociaż często nie jest
tego świadomy. Człowiek może po-
znać Boga i zbliżyć się do Niego podzi-
wiając Jego dzieła – tzn.: cały widzial-
Kwartalnik o zagrożeniach duchowych
4
403025756.001.png 403025756.002.png 403025756.003.png
nowo Ojciec Święty Jan Paweł II w en-
cyklice Dives in Misericordia (tzn.: Bóg
bogaty w miłosierdzie Ef 2,4), i ukazuje
głębię tej tajemnicy współczesnemu
czytelnikowi w świetle Starego i Nowe-
go Testamentu.
T e doświadczenia zostały uwiecznio-
ne na kartach ksiąg Starego Testamen-
tu w języku hebrajskim i aramejskim
oraz greckim. Język hebrajski, którym
posługiwał się Naród Wybrany, najpeł-
niej wyraża prawdę o Bogu bogatym
w miłosierdzie. Nie znaczy to jednak,
że Tora czy pozostałe Księgi Starego
Testamentu, podają czysto teoretyczne
znaczenie terminu miłosierdzie.
J an Paweł II – Papież Miłosierdzia –
w swojej encyklice wiele troski poświę-
cił wyjaśnieniu pojęć: miłość, sprawie-
dliwość i miłosierdzie – szczególnie
w odniesieniu do relacji Bóg – czło-
wiek, które na przestrzeni wieków były
nieco odmiennie rozumiane. Ojciec
Święty tłumaczy te pojęcia sięgając do
skarbca języka Starego i Nowego Testa-
mentu. Analizując je w tym świetle, uka-
zuje ich głęboką treść i przeciwstawia
współczesnemu, wypaczonemu – zda-
niem Papieża – rozumieniu tych pojęć,
które stanowi przyczynę niechęci i od-
rzucenia idei miłosierdzia w relacjach
międzyludzkich przez współczesnego
człowieka. Niezrozumienie to, przenie-
sione na teren relacji Bóg – człowiek,
może być przyczyną odrzucenia we-
zwania do nawrócenia.
T ermin ‘miłosierdzie Boże’ opisujący
jeden z przymiotów Boga, kryje w so-
bie tak olbrzymie bogactwo treści, że
nie tylko trudno je wyrazić przy pomo-
cy jednego czy kilku słów, ale istnieje
wielkie niebezpieczeństwo zubożenia
tych treści przez wyrażanie ich za po-
mocą zwrotów nieadekwatnych do
rzeczywistości, jaką one zawierają
w sobie. Z tego względu na kartach Sta-
rego Testamentu, nie można znaleźć
definicji Bożego miłosierdzia, ale opisy
wydarzeń i faktów, które świadczyły
o okazywanym przez Boga miłosier-
dziu. Wskazują one, że ‘miłosierdzie’
określa nie tylko stan, ale ma charakter
dynamiczny, wyraża się w czynie,
w działaniu Boga względem grzesz-
nego człowieka, bądź narodu. Aktyw-
ny wymiar miłosierdzia wyraża się we
wsparciu w potrzebie, w wybawieniu
i zachowaniu od śmierci. Miłosierdzie
to czyn, działanie, które zawsze łączy
się z ocaleniem życia.
Ojciec Święty zwraca uwagę głównie
na dwa starotestamentalne terminy:
hesed i rahamim, którymi posługiwa-
no się, opisując doświadczenia Narodu
Wybranego związane z tajemnicą Bo-
żego miłosierdzia. Różnią się one od
siebie zabarwieniem treściowym. Pa-
pież tłumaczy ich znaczenie w kontek-
ście konkretnych wydarzeń opisanych
w Piśmie Świętym. Jest to celowy zabieg
Znaczenie starotestamentalnych
pojęć określających Boże
miłosierdzie
J an Paweł II, w encyklice Dives in Mise-
ricordia , w sposób wnikliwy i wszech-
stronny wyjaśnia terminy określające
prawdę o Bożym miłosierdziu.
Prawdę tą odkrywa przed czytelnikiem,
prowadząc go po drogach wielowieko-
wej historii Ludu Bożego. Wędrówkę
rozpoczyna wraz z Narodem Wybra-
nym Starego Przymierza, ukazując rów-
nocześnie jego doświadczenie miło-
sierdzia Bożego, zarówno w wymiarze
społecznym i wspólnotowym, jak rów-
nież indywidualnym i wewnętrznym.
Biuletyn 5 (22) 2010
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin