GDZIEsieCZLEKnieRUSZYszukaKOCIEJduszy-AndrzejKot.pdf

(778 KB) Pobierz
45304482 UNPDF
DRUKI, KSI¥¯KA,
PAPIER,KOLOR,
TYPOGRAFIA,
KALIGRAFIA,
GRAFIKA,
ILUSTRACJA,
CZCIONKA,
ORNAMENT
I SPRAWY
AMEN
GDZIE SIÊ CZ£EK
NIE RUSZY
SZUKA
KOCIEJ DUSZY
ANDRZEJ KOT
DRUKI, KSI¥¯KA,
PAPIER,KOLOR,
TYPOGRAFIA,
KALIGRAFIA,
GRAFIKA,
ILUSTRACJA,
CZCIONKA,
ORNAMENT
I SPRAWY
AMEN
GDZIE SIÊ CZ£EK
NIE RUSZY
SZUKA
KOCIEJ DUSZY
LUBLIN 2007
opracowanie graficzne serii,
sk³ad i ³amanie, druk
JACEK J. WA£DOWSKI
autorzy tekstów
LECH L. PRZYCHODZKI,
JACEK J. WA£DOWSKI
rysunki, powiedzenia, cytaty, fraszki
ANDRZEJ KOT
korekta
AGNIESZKA K. PRZYCHODZKA
TRZECIE PODEJŒCIE
PIERWSZE WYDANIE
COPYRIGHT BY
ANDRZEJ KOT, LECH L. PRZYCHODZKI,
JACEK J. WA£DOWSKI 2007
ISBN 83-919425-5-4
45304482.001.png
KOT NA ŒMIETNISKU ZNACZEÑ
Kim móg³by byæ Andrzej Kot? Socjo-
logiem, etnografem, kronikarzem swego miasta?
Kim jest Andrzej Kot? Sob¹, to znaczy
w pierwszej kolejnoœci grafikiem, ale specyficz-
nym. Odrêbnym na tyle, by staæ siê rozpoznawal-
nym w ka¿dym ze swych artystycznych wcie-
leñ (a ma ich wszak sporo).
Znakiem „towarowym” polskiej grafiki
od dobrych 20 lat sta³a siê unifikacja. Formy, bo
z treœci¹ jeszcze gorzej. Wy¿sze uczelnie pla-
styczne szkol¹ dziœ niez³ych (niekiedy nawet fan-
tastycznych) rzemieœlników. Wszystko w ich
pracach jest w najlepszym porz¹dku, a jednak...
Wielkie indywidualnoœci (Gielniak, Lenica,
M³odo¿eniec, Jaworowski, Panek, S³ania) ode-
sz³y. Strelnik-Wendy mieszka nad Sekwan¹ i za-
rzuci³ grafikê dla malarstwa, gdzie nie jest, nieste-
ty, rozpoznawalny. Inni (z bardzo niewielkimi
wyj¹tkami) albo boj¹ siê proponowaæ coœ w³a-
snego, albo brak im czegoœ, o czym chcieliby
opowiedzieæ odbiorcom. Namiêtnoœci, pasji,
obsesji...
5
W obserwacji ¿ycia codziennego
dzielnic lubelskiej nêdzy, przenoszonej na pa-
pier “po Kociemu” – z humorem, ¿yczliwoœci¹
i zrozumieniem ludzkich s³abostek – le¿y si³a wie-
lu kartonów Andrzeja. Dwu jeszcze pamiêtam
ludzi znad Bystrzycy, którzy posiedli tê czarown¹
zdolnoœæ wspó³-rozumienia bliŸniego:
Kazimierza Grzeœkowiaka i Kajetana Wojtysiaka.
Jeden i drugi Kota szanowali, obu Jêdrek odp³a-
ca³, czym tylko móg³. Teraz – wy³¹cznie
pamiêci¹...
D³ugie lata grafika polska czerpa³a
ze sztuki wsi. Ostatnim, który nawi¹zywa³ w spo-
sób przejrzysty do drzeworytu ludowego by³
krakus, Wac³aw Panek. Obecnie œlady szko³y
W³adys³awa Skoczylasa znaleŸæ mo¿na wci¹¿ w
drzeworytach Jerzego Jakubów, acz stanowi¹
tam tylko oœ formaln¹, pomagaj¹c artyœcie wadziæ
siê z bardziej ogólnoludzkimi tematami.
Kot nie zna wsi. Owszem, wêdrowa³ po
cerkiewkach i koœció³kach, ale szuka³ w nich bar-
dziej reliktów, niŸli ¿ycia. A przecie¿ i jego prace
da siê bezsprzecznie wpisaæ w nurt sztuki, zain-
spirowanej twórczoœci¹ ludu. Tyle, ¿e ludem
Jêdrka s¹ nie sumiaœci ch³opi, a “udresowieni”
mieszkañcy zrujnowanych kamienic lubelskie-
go Starego Miasta, Lubartowskiej, 1-go Maja...
To ich podpatruje, wœród nich spêdza spor¹
czêœæ wolnego czasu, ich jêzyka u¿ywa w swo-
ich kartonach.
6
45304482.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin