rewalidcaja indywidualna.pdf

(29 KB) Pobierz
Microsoft Word - REWALIDACJA INDYWIDUALNA.doc
Rewalidacja indywidualna jako integralne ogniwo procesu rewalidacji
dziecka gł
ę
biej upo
ś
ledzonego umysłowo
ledzenia umysłowego wymaga specjalnej opieki i
pomocy oraz specjalnych metod kształcenia i wychowania zmierzaj
Ka
ż
da jednostka, z racji swego upo
ś
cych do zapewnienia jej
najpełniejszego rozwoju czy rewalidacji (re + (łac) validus –mocny silny). W procesie
rewalidacji trzeba zapewni
ą
kompleksowe i jednolite działanie, które jako cel zakłada powrót
jednostki upo ś ledzonej, w mo ż liwie maksymalnym stopniu, do normalnego ż ycia i
maksymaln
ć
ą
jej integracj
ę
w normalne społecze
ń
stwo.
Proces rewalidacji upo
ś
ledzonych umysłowo jest długotrwał
ą
działalno
ś
ci
ą
, której
zadaniem wg M. Grzegorzowskiej jest:
- Kompensacja - zast
ą
pienie zamkni
ę
tych, uszkodzonych dróg kontaktów ze
wiatem, aby
post ę powanie nast ę powało w ró ż ny sposób, na innych po ś rednich drogach.
- Korektura niesprawnie działaj
ą
cych narz
ą
dów upo
ś
ledzonych, przy wykorzystaniu
leczenia, uczynniania, uaktywniania.
- Usprawnienie mo
ż
liwie wszystkich nietkni
ę
tych przez upo
ś
ledzenie czynno
ś
ci danego
, bez braków,
funkcji maj ą cych stanowi ć główna podstaw ę dla przebiegu działalno ś ci rewalidacyjnej.
,,Ogólnie bior
ę
c zasobu najsprawniej działaj
ą
cych funkcji, bez uszkodze
ń
ą
c zadania pracy rewalidacyjnej obejmuj
ą
przywracanie zdrowia i umo
ż
liwienie
korygowania, usprawniania i
dynamizowania, wykształcenie ogólne i zawodowe jednostki, rewalidacj
ń
, akcj
ę
ę
psychiczn
ą
jednostki i jej uspołecznienie”. ( M. Grzegorzewska, 1968)
Podstawowe cele kształcenia upo ś ledzonych umysłowo zmierzaj ą do optymalnego ich
rozwoju i pełnego przystosowania do
ż
ycia społecznego w granicach indywidualnej
wydolno
ś
ci ka
ż
dej jednostki. Z tego wynikaj
ą
ogólne zasady rewalidacji. Najwa
ż
niejsze z
ce:
Zasada akceptacji polega na kształtowaniu stosunku społecze
ą
nast
ę
puj
ą
stwa do jednostek
upo ś ledzonych umysłowo, aby uznaj ą c trudno ś ci rozwojowe tych osób, nie zaniedbywano
wszelkich form opieki i pomocy dla innych, czyli aby obowi
ń
ą
zki społeczne były
podejmowane w pełni gotowo
ś
ci wobec potrzeb osób odchylonych od normy.
Zasada pomocy to dbało
ść
o aktywizacj
ę
sił biologicznych wychowanka, aby go
usamodzielni
ć
aby wytworzy
ć
odpowiedni
ą
atmosfer
ę
w
ś
rodowisku
ż
ycia (nie dopuszczaj
ą
c
jednak do przesadnej ochrony, szkodliwej dla rozwoju).
Zasada indywidualizacji polega na dostosowaniu nauczania do indywidualnych wła
ś
ciwo
ś
ci
dziecka.
Zasada terapii pedagogicznej czyli najpierw poznanie dziecka i opracowanie diagnozy,
nast
mu
mo ż liwie najlepsze warunki do pokonania trudno ś ci. Wreszcie stosowanie ś rodków
terapeutycznych, a w tym leczenia (kuracja miłosna) oraz psychoterapii (współpraca z
psychologiem) i terapii pedagogicznej (dobór
ę
pnie wspólna praca ze
ś
rodowiskiem, aby polepszy
ć
sytuacj
ę
dziecka, stworzy
ć
ś
rodków pedagogicznych dla przezwyci
ęż
enia
trudno
ci).
jako zasada wspólnego, uzgodnionego działania szkoły i domu,
aby wspomaga ć ka ż dy wysiłek dziecka na drodze ku usprawnieniu i rozwojowi.
Współpraca z rodzin
ą
Procesem rewalidacji obejmuje si
ę
w Polsce jednostki upo
ś
ledzone umysłowo w
ż
nych okresach
ż
ycia, pocz
ą
wszy od wczesnego dzieci
ń
stwa. Działalno
ść
rewalidacyjn
ą
organizuje si
ę
równie
ż
w domu rodzinnym dziecka i wsz
ę
dzie tam gdzie jednostka
upo
ś
ledzona umysłowo uczestniczy w dobrze zorganizowanej zabawie, nauce i pracy.
ś
osobnika, a wi
rozwoju fizycznego, kompensowanie braków i uszkodze
nich, według Lipkowskiego, s
ś
ci rewalidacyjnej w stosunku do
jednostek upo ś ledzonych umysłowo jest dokładne rozpoznanie stopnia, rodzaju i etiologii
tego upo
Punktem wyj
ś
cia i podstaw
ą
ka
ż
dej działalno
ś
ś
ledzenia a tak
ż
e: zorientowanie si
ę
w zahamowanych przez upo
ś
ledzenie potrzeb
osób rewalidowanych, wzgl
ę
dnie w metodzie pracy typu układu nerwowego oraz
zorientowanie si
ę
w charakterze oddziaływania
ś
rodowiska na dan
ą
jednostk
ę
upo
ś
ledzon
ą
.
cia
logopedyczne, gimnastyk ę korekcyjn ą , zaj ę cia wyrównawcze z samoobsługi usprawnienia
manualnego orientacji w
W czasie przeznaczonym na rewalidacj
ę
indywidualn
ą
prowadzi si
ę
: zaj
ę
ś
rodowisku, a w dalszych latach edukacji czytanie, pisanie i liczenie.
prowadzenie psychoterapii w odniesieniu do dzieci z zaburzeniami
emocjonalnymi zaburzeniami zachowania.
ż
1. Zaj
ę
cia logopedyczne i usprawnienie manualne
Zaj
ę
cia logopedyczne z dzie
ć
mi gł
ę
biej upo
ś
ledzonymi umysłowo s
ą
prowadzone przede
powania
logopedycznego powinien uwzgl ę dnia ć cało ś ciowo rozwój dziecka i oddziaływa ć na
wszystkie te funkcje, które ł
ęć
rewalidacji indywidualnej. Program post
ę
ą
cz
ą
si
ę
z mow
ą
. Zasady post
ę
powania logopedycznego
powinny by
ć
zbli
ż
one do praw spontanicznego rozwoju mowy, za
ś
same zaj
ę
cia zawiera
ć
ż
norodne i ciekawe formy dla dziecka, uwzgl
ę
dniaj
ą
c czynnik rekreacyjny,
odpr
ęż
aj
ą
cy, mobilizuj
ą
cy do dalszych wysiłków. Program
ć
wicze
ń
logopedycznych
powinien uwzgl ę dnia ć
ć wiczenia oddechowe i oddechowo- głosowe, ć wiczenia
usprawniaj
ą
ce j
ę
zyk,
ż
uchw
ę
i wargi,
ć
wiczenia słuchowe. Wskazana jest prca równoległa
z
zachowaniem proporcji najkorzystniejszych dla danego dziecka. Rehabilitacj
ę
zyka oraz nad wyra
ź
n
ą
i poprawn
ą
wymow
ą
ę
logopedyczn
ą
prowadzimy ze wszystkimi dzie
ć
mi, nie wył
ą
czaj
ą
c z nich tych, które przez
dłu ż szy okres nie robi ą ż adnych post ę pów.
Usprawnienie manualne i w zakresie samoobsługi.
wiczeniami
logopedycznymi gimnastyka korekcyjn ą prowadzi si ę ć wiczenia usprawniaj ą ce manualnie i
zaj
ęć
rewalidacji indywidualnej od pocz
ą
tku edukacji poza
ć
ę
cia z zakresu samoobsługi oraz zaradno
ś
ci
ż
yciowej. Celem zaj
ęć
jest poprawienie
sprawno
ś
ci manualnej, po to, by dziecko mogło dostatecznie radzi
ć
sobie w czynno
ś
ciach
wymagaj
ą
cych wykonania drobnych precyzyjnych ruchów r
ę
ki, za
ś
w dalszej kolejno
ś
ci
od zada ń łatwych i prostych do coraz trudniejszych. Równolegle z ć wiczeniami
rozlu
ć
lub odwzorowywa
ć
. Usprawniaj
ą
c r
ę
ce dziecka musimy stopniowo przechodzi
ć
ź
niaj
ą
cymi i
ć
wiczeniami na płynno
ść
ruchów prowadzimy
ć
wiczenia usprawniaj
ą
ce
palce i przygotowuj
ą
ce dziecko do wykonania czynno
ci wymagaj
ą
cych wi
ę
kszej sprawno
ś
ci
manualnej.
W pracy nad usprawnieniem samoobsługi szczególnie wa
ne jest współdziałanie i
współpraca nauczyciela z rodzicami. Wszyscy pracuj ą cy z dzieckiem gł ę biej upo ś ledzonym
umysłowo musz
ż
ą
pami
ę
ta
ć
,
ż
e efekty osi
ą
ga si
ę
powoli i stopniowo. W pokonywaniu
trudno
ś
ci bardzo pomocne mog
ą
okaza
ć
si
ę
metody wzmocnie
ń
pozytywnych.
Podczas zaj
ęć
rewalidacji indywidualnej nauczyciele specjali
ś
ci stosuj
ą
cy do zmniejszenia
lub usuni ę cia odchyle ń od normy i zaburze ń w jakim ś zakresie. W realizacji tych zaj ęć nale ż y
uwzgl
ę
powania rehabilitacyjnego zmierzaj
ą
ę
dni
ć
indywidualne potrzeby i mo
ż
liwo
ś
ci ka
ż
dego dziecka.
Plany poszczególnych rodzajów zaj
ęć
indywidualnych powinny uwzgl
ę
dnia
ć
nast
ę
puj
ą
ce
dane i tre
ś
ci: imi
ę
i nazwisko dziecka, odchylenia, zaburzenia i braki w danej dziedzinie,
Program zaleca równie
wszystkim podczas zaj
nad rozwijaniem i kształtowaniem j
Podczas zaj
mogło pisa
ś
zindywidualizowany sposób post
i pomocy do
ich realizacji. Zaj ę cia te powinny by ć prowadzone w formie zabawowej nie przypominaj ą cej
lekcji. Niezb
ć
wicze
ń
ę
dnym ich elementem jest wytworzenie wła
ś
ciwej interakcji mi
ę
dzy dzieckiem a
prowadz
ą
cym, nast
ę
pnie dopiero mo
ż
na podda
ć
dziecko pierwszym próbom samodzielnego
wykonywania prostych zada
ń
przy całkowitej aprobacie i gwarancji pomocy ze strony
prowadz
ą
cego.
2._Jednostka zaj
ęć
rewalidacyjnych
z:
- cz ęś ci organizacyjno – mobilizuj ą cej, w której uczniowie wykorzystuj ą najcz ęś ciej
ć
ęć
rewalidacyjnych powinna składa
ć
si
ę
wiczenia powtórzeniowe bez zmiany ich zasadniczej tre
ś
ci
- cz
ęś
ci zintensyfikowanej i efektywnej pracy rewalidacyjnej polegaj
ą
cej na usprawnieniu
przebiegu zaburzonych i opró
ż
nionych procesów percepcyjno-motorycznych
cym wysiłkiem
- cz ęś ci podsumowuj ą cej, w której ocenia si ę wysiłek ucznia, uzyskane efekty podkre ś laj ą c
to: czego si
ęś
ci relaksacyjnej – chroni
ą
cej dzieci przed nadmiernym i wyczerpuj
ą
ę
nauczył, co zrobił dobrze.
Zaj
ę
ci rewalidacji indywidualnej powinny odbywa
ć
si
ę
w pomieszczeniach do tego celu
przygotowanych, wyposa
ż
onych w pomoce dydaktyczne niezb
ę
dne do prowadzenia
poszczególnych form pracy terapeutycznej.
Na koniec nale ż y mocno podkre ś li ć , ż e prawidłowa działalno ść rewalidacyjna z dzie ć mi
ę
biej upo
ś
ledzonymi umysłowo, uwzgl
ę
dniaj
ą
ca ich potrzeby i mo
ż
liwo
ść
jest skuteczna,
efekty pracy s
ą
widoczne i mog
ą
da
ć
wiele satysfakcji tym ,którzy j
ą
realizuj
ą
. Cel jest
zawsze ten sam: d
ąż
enie do przywrócenia im maksymalnej sprawno
ś
ci fizycznej, psychicznej
ycia i rozwoju dzieci
równie ż ę biej upo ś ledzonych umysłowo, by móc spokojnie, spogl ą daj ą c kiedy ś wstecz, z
satysfakcj
ę
mo
ż
liwo
ś
ci do normalnego
ż
ą
o swoim post
ę
powaniu powiedzie
ć
słowami Whimana:
,, To wszystko si
ę
w cz
ą
stk
ę
przemieniło dziecka, które przed siebie co dzie
ń
naprzód szło, i
teraz idzie, i zawsze przed siebie b
ę
dzie szło, co dzie
ń
”.
BIBLIOGRAFIA
Grzegorzewska M . ,,Pedagogika specjalna”, PIPS 1964
Hulek A. ,,Pedagogika rewalidacyjna”, Warszawa 1981 ,PWN
Kirejczyk K. ,,Upo
ś
ledzenie umysłowe-Pedagogika”, Warszawa 1989, PWN
Polkowska I. ,,Dziecko niepełnosprawne w rodzinie”, Warszawa 1999, WSiP
Polkowska I. ,,Praca rewalidacyjna z dzie
ć
mi upo
ś
ledzonymi umysłowo w szkole
ż
ycia”,
Warszawa 1998, WSiP
Opracowała: Krystyna Tysi
ą
c
zadania do realizacji na okres danego semestru lub całego roku, zestaw
Jednostka zaj
- cz
i społecznej, przygotowanie w miar
Zgłoś jeśli naruszono regulamin