Epifaniczne Wykłady Pisma Świętego (tom 1) - Bóg.pdf

(1805 KB) Pobierz
Epifaniczne Wykłady Pisma Świętego (tom 1)
EPIFANICZNE
WYKŁADY
PISMA ŚWIĘTEGO
áŚcieżka sprawiedliwych jest jak świecące
światło, ktre coraz bardziej świeci
aż do dnia doskonałegoÑ
TOM 1
BìG
áWielkie i dziwne są sprawy twoje, Panie Boże wszechmogący!
Sprawiedliwe i prawdziwe są drogi twoje, o krlu świętych! Ktż by
się ciebie nie bał, Panie, i nie wielbił imienia twego? Tylko tyś jest
święty, a wszystkie narody przyjdą i kłaniać się będą przed obliczem
twoim, gdyż się okazały sprawiedliwe sądy twojeÑ. (Obj. 15: 3, 4)
PAUL S. L. JOHNSON
PHILADELPHIA, PA., U.S.A.
- 1 9 3 8 -
2463654.001.png
DZIEŁO TO JEST POŚWIĘCONE
Krlowi Krlw i Panu Panw
DLA POŻYTKU
JEGO POŚWIĘCONYCH ŚWIĘTYCH
OCZEKUJĄCYCH USYNOWIENIA
I
áWSZYSTKICH, KTìRZY WZYWAJĄ PANAÑ,
áDOMOWNIKìW WIARYÑ
oraz dla
WZDYCHAJĄCEGO STWORZENIA, CIERPIĄCEGO
I OCZEKUJĄCEGO OBJAWIENIA SYNìW BOŻYCH
áAbym objaśnił wszystkim, jaka jest społeczność onej tajemnicy,
zakrytej od wiekw w BoguÑ. áW ktrej hojnie udzielił
nam wszelkiej mądrości i roztropności, oznajmiwszy
nam tajemnicę woli swojej według upodoba-
nia swego, ktre postanowił w samym
sobie; aby w dyspensacji pełni cza-
sw w jedno zgromadził
wszystkie rzeczy w
ChrystusieÑ
Efez. 3:4,5,9; 1:8-10
COPYRIGHT ¨ 1938 by PAUL S. L. JOHNSON
Polish language edition published by Ś.R.M. á EPIFANIAÑ Copyright ¨ 2001
ISBN 83-914598-2-9
ISBN 83-914598-3-7
Świecki Ruch Misyjny áEpifaniaÑ ul. Zdobywcw Kosmosu 17
05-100 Nowy Dwr Mazowiecki
e-mail: srme@epifania.pl
http://www.epifania.pl
2463654.002.png
PRZEDMOWA
WIELKĄ wdzięcznością dla Boga i oceną dla tych, ktrzy nad tym pracowali, z radością przekazu-
jemy Jego ludowi niniejsze polskie tłumaczenie tej wspaniałej książki. Prosimy pamiętać, że myśli
wyrażone w oryginale angielskim miały zastosowanie wtedy, gdy były pisane. W pźniejszych pismach
zostały one zmodyfikowane. Przykładem są rozprawy na temat łask, publikowane pźniej w magazynie
THE PRESENT TRUTH (Teraźniejsza Prawda).
asz brat w radosnej służbie Mistrza,
Bernard W. Hedman
Chester Springs, PA, U.S.A.,
wrzesień 2001
PRZEDMOWA AUTORA
CZASIE Paruzji Pan dał nam serię sześciu tomw pod oglnym tytułem Wykładw Pisma Święte-
go . Ich autor miał nadzieję zakończyć tę serię sidmym tomem, lecz przed napisaniem go prze-
szedł poza wtrą zasłonę. Po jego śmierci dwch innych napisało tom, ktrym chcieli zastąpić ten pier-
wotnie planowany. Został on wydany jako VII tom tej serii. Najoględniej mwiąc jednak, cechował go
zupełnie inny duch od ducha sześciu poprzednio wspomnianych tomw i nieuczciwie został wydany jako
pośmiertne dzieło tego autora. Teraz, w okresie Epifanii planowana jest inna seria książek w ilości co
najmniej 10 tomw, a ponieważ książki te są poświęcone studiowaniu Pisma Świętego, by odrżnić je od
pierwszej serii, proponujemy wydawanie ich pod oglnym tytułem Epifanicznych Wykładw Pisma Świę-
tego . Niniejszy tom jest pierwszym z tej drugiej serii. Autor nie uważa, by seria ta była godna miana od-
powiednika, a tym bardziej rywala sześciu tomw pierwszej serii. Nie przypisuje im takiej rangi ani Bi-
blia, ani nigdy nie uczyni tego przyszłość. Oglnie mwiąc bowiem, okaże się, że ich tematy i zawartość
ustępują tematom i zawartości pierwszej serii, ponieważ poselstwo paruzji, skupiające się zwłaszcza na
klasie Chrystusa, zajmuje wyższy poziom niż poselstwo epifanii, ktre dotyczy szczeglnie Wielkiej
Kompanii i Młodocianych Godnych. Tak więc wybr nazwy serii dla tych tomw, w dużym stopniu po-
dobnej do poprzedniej, nie ma oznaczać ani rwności ani wspłzawodnictwa między nimi. Oglnie m-
wiąc, okaże się, że są one związane ze sobą w tym znaczeniu, że pierwsza seria dostarcza fundamentu
pod drugą; autor tej drugiej ma bowiem niemożliwy do spłacenia dług wobec autora pierwszej serii jako
swego nauczyciela, ktrego poglądy są podstawą obecnej serii. Tak więc wzajemna relacja tych dwch
serii usprawiedliwia podobny tytuł, ktry w tym drugim przypadku wyraźnie oznacza jej drugorzędność
wobec pierwszej.
Pierwszy tom drugiej serii to traktat na temat Boga. Poeta Alexander Pope ogłosił, że największym
przedmiotem badań ludzkości jest człowiek. Autor pozwala sobie nie zgodzić się z tą myślą. Uważa on
bowiem, że największym przedmiotem badań ludzi, aniołw i świętych, a nawet Samego Syna Bożego
jest Bg. Tak więc temat niniejszego tomu jest wielki. Dla takiego studium z pewnością stosowne są sło-
wa anioła do Mojżesza: áZzuj buty twe z ng twoich; albowiem miejsce, na ktrym stoisz, jest święteÑ (2
Moj. 3:5). Przez cały czas pisania tej książki autor odczuwał swą niższość od tematu. Wątpliwym jest
nawet, czy ktokolwiek z wyjątkiem Samego Boga mgłby w pełni oddać sprawiedliwość temu tematowi.
Tak więc autor zdaje sobie sprawę z tego, że nie sprostał temu zadaniu, i sprostać nie może. Podjęcie się
tego dzieła może usprawiedliwić jedynie miłość do Boga i Jego ludu, ktra sprawiła, że autor ośmielił się
uczcić chwalebnego Boga Biblii przed Jego ludem, proponując tę książkę, by lepiej poznał i cenił, lepiej
miłował i czcił Go takim, jakim On jest w Swej egzystencji oraz przymiotach istoty i charakteru w prze-
ciwieństwie do fałszywych poglądw o Nim wyznawanych przez wielu. Z taką nadzieją autor posyła tę
książkę, a wraz z nią modlitwę, by przez nią Bg mgł w ten sposb uczcić Samego Siebie i błogosławić
Swj lud.
asz brat i sługa,
PAUL S. L. JOHNSON
Philadelphia, Pa., U.S.A.
12 września 1937
III
Z
W
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ I
ISTNIENIE BOGA
P OWSZECHNA WIARA WPISANA W MORALNĄ I RELIGIJNĄ BUDOWĘ CZŁOWIEKA Î P RZYCZYNA I SKUTEK Î
P ORZĄDEK I PANOWANIE PRAWA WE WSZECHŚWIECIE Î W SZĘDZIE WIDOCZNY ZAMIAR Î U MYSŁOWA ,
MORALNA I RELIGIJNA ISTOTA CZŁOWIEKA Î D OWODY Z DOŚWIADCZENIA Î N IEMOŻLIWOŚĆ OBALENIA
ISTNIENIA BOGA Î B ìG NAUKOWCA ......................................................................................................5
RODZIAŁ II
BOSKIE PRZYMIOTY ISTOTY
R OZRìŻNIENIE MIĘDZY PRZYMIOTAMI ISTOTY A CHARAKTERU Î O SOBOWOŚĆ Î C IELESNOŚĆ Î
D UCHOWOŚĆ Î S AMOEGZYSTENCJA Î W IECZNOŚĆ Î S AMOWYSTARCZALNOŚĆ Î N IEŚMIERTELNOŚĆ Î
WPŁYW TYCH SIEDMIU PRZYMIOTìW NA ROZMIŁOWANYCH W POBOŻNOŚCI Î N IEWIDZIALNOŚĆ Î
J EDNOŚĆ Î W SZECHMOC Î W SZECHWIEDZA Î W SZECHOBECNOŚĆ Î S UPREMACJA Î N IEZGŁĘBIONOŚĆ
Î I CH LEKCJE DLA NAS ........................................................................................................................13
ROZDZIAŁ III
ELEMENTY SKŁADOWE I WYŻSZE PIERWSZORZĘDNE ŁASKI CHARAKTERU
BOGA
S PRAWIEDLIWA POSTAWA WOBEC ZŁA Î Ś WIĘTE UCZUCIA Î Ł ASKI Î S IŁA Î D OMINACJA WYŻSZYCH
PIERWSZORZĘDNYCH ŁASK Î R ìWNOWAGA Î K RYSTALIZACJA Î T RZY RZĘDY ŁASK Î W YŻSZE
PIERWSZORZĘDNE ŁASKI Î M ĄDROŚĆ Î S PRAWIEDLIWOŚĆ Î M IŁOŚĆ BEZINTERESOWNA Î M IŁOŚĆ Î
M OC Î F UNKCJA WYŻSZYCH PIERWSZORZĘDNYCH ŁASK B OGA ..........................................................28
ROZDZIAŁ IV
NIŻSZE PIERWSZORZĘDNE ŁASKI CHARAKTERU BOGA
I STOTA ŁASK PIERWSZORZĘDNYCH Î N IŻSZE ORGANY UCZUCIOWE BOGA I CZŁOWIEKA : S AMOLUBNE I
S POŁECZNE Î S AMOOCENA B OGA Î A PROBATYWNOŚĆ Î P OKìJ Î Ż YWOTNOŚĆ Î S AMOOBRONA Î
A GRESYWNOŚĆ Î O STROŻNOŚĆ Î S KRYTOŚĆ Î P RZEZORNOŚĆ Î I NTELIGENCJA Î S YMPATYCZNOŚĆ Î
M AŁŻEŃSKOŚĆ Î O JCOWSKOŚĆ Î K RìLEWSKOŚĆ ..............................................................................56
ROZDZIAŁ V
DRUGORZĘDNE ŁASKI CHARAKTERU BOGA
R ìŻNICE MIĘDZY ŁASKAMI PIERWSZORZĘDNYMI A DRUGORZĘDNYMI Î S KROMNOŚĆ Î P RACOWITOŚĆ Î
N IESKWAPLIWOŚĆ Î P OWŚCIĄGLIWOŚĆ Î O DPUSZCZENIE Î O DWAGA Î S ZCZEROŚĆ Î S ZCZODROŚĆ .79
ROZDZIAŁ VI
TRZECIORZĘDNE ŁASKI CHARAKTERU BOGA
I STOTA I NAZWY ŁASK TRZECIORZĘDNYCH Î C ICHOŚĆ Î G ORLIWOŚĆ Î U MIARKOWANIE Î
W IELKODUSZNOŚĆ Î D OBROĆ Î W IERNOŚĆ .....................................................................................108
ROZDZIAŁ VII
FAŁSZYWE POGLĄDY NIEWIARY O BOGU
A TEIZM Î T RUDNOŚCI BIBLII DLA ATEISTY Î M ATERIALIZM Î A GNOSTYCYZM Î P ANTEIZM Î D EIZM .127
ROZDZIAŁ VIII
POGAŃSKIE FAŁSZYWE POGLĄDY NA TEMAT BOGA
P OLITEIZM Î T RYNITARYZM Î T YLKO OJCIEC NAJWYŻSZYM BOGIEM Î S YN NIE JEST WSPìŁRìWNY ,
WSPìŁWIECZNY ANI WSPìŁISTOTNY OJCU Î D UCH ŚWIĘTY ..............................................................172
IV
ROZDZIAŁ I
ISTNIENIE BOGA
P OWSZECHNA WIARA WPISANA W MORALNĄ I RELIGIJNĄ BUDOWĘ CZŁOWIEKA Î P RZYCZYNA I SKUTEK Î P ORZĄDEK I
PANOWANIE PRAWA WE WSZECHŚWIECIE Î W SZĘDZIE WIDOCZNY ZAMIAR Î U MYSŁOWA , MORALNA I RELIGIJNA
ISTOTA CZŁOWIEKA Î D OWODY Z DOŚWIADCZENIA Î N IEMOŻLIWOŚĆ OBALENIA ISTNIENIA BOGA Î B ìG NAUKOWCA
IARA w istnienie Boga jest praktycznie powszechna. Pojawiło się kilka jednostek, ktre zaprze-
czają istnieniu Boga, oraz kilka innych, ktre twierdzą, że mają wątpliwości co do Jego istnienia,
tzn. nie wiedzą, czy Bg istnieje. Jest ich jednak stosunkowo tak niewiele, że jesteśmy usprawiedliwieni
w twierdzeniu, że praktycznie cała rodzina ludzka wierzy w istnienie Najwyższej Istoty Î Boga. Nigdy
nie napotkano ludu, ktry nie wierzyłby w Boga. Dotyczy to zarwno najbardziej, jak i najmniej kultu-
rowo rozwiniętych narodw wszystkich wiekw. Tak więc wiara w Najwyższą Istotę jest praktycznie
powszechna. Wiara w istnienie Boga może być zatem uznana za wpisaną w naturę człowieka Î w budowę
człowieka, a tych kilka wyjątkw można wyjaśnić zaburzeniami umysłowymi Î zboczeniem lub degene-
racją, jak uczy Pismo Święte: á Głupi rzekł w sercu swoim: Nie ma BogaÑ (Ps. 14:2).
Stwierdziliśmy, że wiara w Boga jest wpisana w naturę człowieka Î w budowę człowieka. Dostrze-
gamy to w naukach psychologii i frenologii. Psychologia naucza, że częścią władz duszy jest wiara,
cześć, uwielbienie i pragnienie społeczności z Bogiem, tak jak częścią władz duszy jest miłowanie swych
bliźnich oraz pragnienie społeczności z nimi. Frenologia idzie o krok dalej: lokalizuje nawet organy m-
zgu, ktrymi posługuje się wiara, cześć i pragnienie społeczności z Bogiem. Zdolność, przez ktrą doko-
nuje się wiara religijna, umiejscawia ona tuż pod częścią czoła nad oczami; organ mzgu używany przez
miłość i cześć oraz pragnienie społeczności z Bogiem umiejscawia w grnej środkowej części głowy.
Jeśli głowa jest duża lub posiada w tych miejscach wypukłości, normalni ludzie z łatwością wierzą i
czczą Boga. Jeśli głowa jest mała lub posiada w tych miejscach zagłębienia, ludziom trudno jest wierzyć i
czcić Boga. Przeciętny ateista w tych miejscach swej czaszki ma ádolinyÑ. Zbadano setki tysięcy głw i
wyciągnięto z takich badań powyższe wnioski. Przez używanie wiary, itp., wypukłości takie powiększają
się, a w przypadku ich nieużywania przestają się rozwijać. Jeśli używane są bardziej niż inne władze m-
zgu, czaszka staje się w tych miejscach cieplejsza, ponieważ dzięki takiemu używaniu krew ma częstszy i
silniejszy z nią kontakt. Znane są przypadki pewnych osb, ktre z aktywnego i gorącego życia religijne-
go popadły w ateizm i ktrych odpowiednie wypukłości nie tylko ostygły, lecz nawet skurczyły się. Do-
tyczy to szczeglnie tych ludzi o umysłowym usposobieniu, ktrzy z gorącego, aktywnego życia religij-
nego popadli w religijną obojętność i niewiarę. Osoby o innym usposobieniu, ogarnięte przez religijną
chorobę, nie wykazywały tak wyraźnej recesji tych wypukłości, a powodem było to, że mniej aktywna
umysłowość prowadziła do coraz słabszego kontaktu z tymi częściami mzgu, a brak takiego kontaktu
prowadził do mniej dostrzegalnej recesji odpowiednich partii czaszki.
Fakty te dowodzą, że poprzez budowę swego mzgu człowiek został przygotowany do wierzenia i
czczenia Najwyższej Istoty. Wyciągamy z tego wniosek, że istnienie Boga jest nieodzowną potrzebą
ludzkiej natury, tak jak ludzkie zapotrzebowanie na żywność, wodę, posiadłości, rzeczy wyższe, piękno,
wiedzę, towarzystwo itp. oznacza ich istnienie. Tak więc istnienie Boga wyprowadzamy z budowy i cech
mzgu człowieka i życia duszy. Ci, ktrzy zaprzeczają istnieniu Boga (ateiści), lub ci, ktrzy twierdzą, że
nie wiedzą, czy Bg istnieje (agnostycy) Î nie potrafią wyjaśnić takiej budowy mzgu i wynikającego z
niego moralnego i religijnego poczucia obowiązku wobec Boga, wpisanego w naturę człowieka. Powta-
rzamy: istnienie Boga jest niezbędnym postulatem moralnej i religijnej budowy człowieka Î jest wpisane
w ludzką naturę, ponieważ natura człowieka została tak utworzona, by być dostosowaną do moralnych i
religijnych obowiązkw wobec Boga.
Jeszcze inny punkt widzenia potwierdza istnienie Boga Î przyczyna i skutek. Powszechnie wiadomo,
że każde wydarzenie ma jakąś przyczynę. Wnioskujemy zatem, że każde wydarzenie musi mieć swą
przyczynę. Do takiego wniosku zmusza nas bowiem nasze doświadczenie. Niewątpliwie mwi nam ono,
że każde wydarzenie powstało w wyniku jakiejś przyczyny. Cofając się zatem od wielu wydarzeń do
5
W
Zgłoś jeśli naruszono regulamin