przegląd logistyczny nr 10.pdf
(
5898 KB
)
Pobierz
454196598 UNPDF
przegląd
ISSN 1898-8202
LOGISTYKA
STRATEGICZNEJ
str. 39
LOGISTYCY WOJSKOWI W PROCESIE PROFESJONALIZACJI
str. 23
|
WSPOMAGANIE BEZPIECZEŃSTWA W TRANSPORCIE WOJSK
str. 43
logistyczny
KWARTALNIK
|
CZERWIEC 2010
|
NR 2 (010)
przegląd
przegląd
W OPERACJI
str. |24
Nie możemy
pozostać obojętni
woec tragedii, która dotknęła
Siły Zrojne RP
oraz woec straty ludzi,
którzy dla nas Polaków byli najważniejsi.
Stojąc z pokorą woec wyroku losu -
w milczeniu odajemy
hołd ich pamięci!
Kadra i racownicy wojska
Redakcji Wojskowej
Redaktor prowadzący:
ppłk rez. dr inż. Zdzisław Burawski
tel.: CA MON 845-186;
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny:
płk rez. dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel
tel.: CA MON 845-186
Opracowanie stylistyczne:
Teresa Wieszczeczyńska
tel.: CA MON 572-560
Katarzyna Kocoń, Urszula Zdunek
tel.: CA MON 845-502
Zespół
redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
sekretariat@redakcjawojskowa.pl
Aleje Jerozolimskie 97
00-909 Warszawa
Skład i łamanie:
Jolanta Muszyńska
Informacje o kolportażu:
Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840-400, +4822 684 04 00
Zdjęcie na okładce: Jarosław Wiśniewski
Druk: Drukarnia Wydawnictw Specjalnych
Sztabu Generalnego WP
Zam.574/2010
str.
|
45
„Przegląd Logistyczny” ukazuje się od marca 2008 roku
Zapobieganie Zamiast lecZenia
¢
TRENDY
przegląd
logistyczny
Korytarze transportowe Unii Europejskiej
kmdr rez. prof. dr hab. inż. Krzysztof Ficoń ................................................
4
Zmiany w przepisach dotyczących żołnierzy zawodowych (cz. II)
płk Piotr Pabisiak-Karwowski ..
....................................................................17
Logistycy wojskowi w procesie profesjonalizacji
ppłk rez. dr Aleksander Szlachta ...
.............................................................23
CZERWIEC 2010
|
NR 2 (010)
Szanowni Czytelnicy!
Drugi numer kwartal-
nika otwiera artykuł
profesora zwyczajne-
go Wydziału Zarzą-
dzania i Dowodzenia
Akademii Marynarki
Wojennej w Gdyni
traktujący o genezie powstania, topologii
układu przestrzennego i głównych proble-
mach formalnoprawnych, ekonomiczno-
-finansowych i organizacyjno-technicznych
projektowania i budowy paneuropejskich
korytarzy transportowych w Unii Europej-
skiej. Autor ocenia w nim stan realizacji
i wskazuje główne problemy limitujące za-
kres i tempo prac inwestycyjnych. Szcze-
gólną uwagę zwraca na wysokie koszty pla-
nowanych i prowadzonych transportowych
inwestycji infrastrukturalnych. W zakończe-
niu przedstawia założenia konceptualne
lansowanych przez Polskę korytarzy lądowo-
-morskich w rejonie Południowego Bałtyku.
Dalej prezentujemy kolejną część materiału
dotyczącego zmian w ustawie o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych, wprowa-
dzanych w związku z nowymi zasadami
funkcjonowania profesjonalnej armii.
W ramach prowadzonego procesu profesjo-
nalizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej dokonano istotnych zmian w logis-
tyce wojskowej, którymi dzieli się z czytelni-
kami pracownik naukowy Wyższej Szkoły
Bankowej we Wrocławiu – logistyk, specja-
lizujący się w problematyce kosztów
w logistyce.
Polecam także pozostałe materiały skła-
dające się na numer, które są ciekawe i warte
przestudiowania.
Życzę przyjemnej lektury.
¢
SYSTEMY ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO
Powstanie i rozwój służby uzbrojenia i elektroniki
ppłk Andrzej Gibasiewicz .......................................................................27
Logistyka w operacji strategicznej
płk Tomasz Chołuj ....................................................................................39
¢
ZABEZPIECZENIE TECHNICZNE
Wspomaganie bezpieczeństwa w transporcie wojsk
kmdr ppor. Tadeusz Kusiakiewicz ..........................................................43
Żywotność statku powietrznego
mjr w st. spocz. dr Kazimierz Janusiak ..................................................49
¢
ZABEZPIECZENIE MEDYCZNE
Budowa systemu ewakuacji medycznej
ppłk rez. Włodzimierz Kaleta
....................................................................53
Środki mocujące
kpt. Zbigniew Pawlik
..................................................................................57
¢
INNE ARMIE
Zabezpieczenie logistyczne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej
płk Zbigniew Mirowski ............................................................................62
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej
prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
ppłk rez. dr inż.
Zdzisław Burawski
redaktor prowadzący
2010/02
przegląd
logistyczny
TRENDY
Komunikacyjny rozmach
kmdr rez.
prof. dr hab. inż.
Krzysztof fICoŃ
Akademia Marynarki
Wojennej
Absolwent Wydziału
Cybernetyki WAT.
Całe swoje życie
zawodowe związał
z zastosowaniem
technologii
informatycznych na
potrzeby badań
operacyjnych.
Interesuje się
teoretycznymi
metodami
i modelami
służącymi do
wspomagania
i optymalizacji
procesów
zabezpieczenia
logistycznego
narodowych
i sojuszniczych sił
zbrojnych. Wojskową
służbę zawodową
zakończył na
stanowisku dziekana
Wydziału
Zarządzania
i Dowodzenia
w AMW, gdzie jest
aktualnie
zatrudniony jako
profesor zwyczajny.
Korytarze
transportowe
Unii Europejskiej
W artykule przedstawiono genezę powstania, topologię układu
przestrzennego i główne problemy formalnoprawne,
ekonomiczno-finansowe oraz organizacyjno-techniczne
projektowania i budowy paneuropejskich korytarzy
transportowych w Unii Europejskiej. W zakończeniu przedstawiono
założenia konceptualne promowanych przez Polskę korytarzy
lądowo-morskich w rejonie Bałtyku Południowego.
W
szystkie korytarze paneu-
ropejskie budowane są
w technologii multimo-
dalnych kanałów trans-
portowych eksponujących zalety i wa-
lory użytkowe poszczególnych gałęzi
transportowych. Wyjątkową pozycję na
mapie transportowej Unii Europejskiej
zajmuje Polska, której terytorium jest
miejscem lokalizacji czterech paneuro-
pejskich korytarzy transportowych – I,
II, III i VI.
przegląd
logistyczny
2010/02
Definicja
swobodnego wyboru rodzaju usługi i prze-
woźnika
2
.
Wspólna polityka transportowa jest realizowa-
na w kilku płaszczyznach. Głównym kierunkiem
była liberalizacja warunków transportu między
państwami członkowskimi. Wymagało to wy-
eliminowania wszelkich możliwości dyskrymi-
nowania przewoźników w zależności od kraju
i siedziby, np. zapewniania swobodnej i uczciwej
konkurencji. Z biegiem czasu liberalizacja objęła
również usługi krajowe świadczone przez prze-
woźnika z jednego państwa członkowskiego na
terenie innego państwa członkowskiego. Inne
kierunki wspólnych działań miały na celu zwięk-
szenie bezpieczeństwa we wszystkich gałęziach
transportu, poprawę efektywności i jakości usług
transportowych, określenie wspólnych norm pra-
cy i odpowiednich warunków w sferze socjalnej
dla osób zatrudnionych w transporcie. Bardzo
ważnym elementem tej polityki było stworzenie
transeuropejskiej sieci transportowej oraz po-
prawa jakości połączeń transportowych między
krajami UE, a innymi. Wspólną politykę trans-
portową uważa się za jedno z najważniejszych
narzędzi służących tworzeniu najbardziej dyna-
micznego i konkurencyjnego obszaru świata do
2015 roku.
Postępująca od połowy lat pięćdziesiątych XX
wieku w ramach kolejnych rozszerzeń Unii Euro-
pejskiej (Wspólnot Europejskich) integracja
gospodarcza, społeczna i polityczna państw euro-
pejskich, bazująca na słynnych czterech wolno-
ściach gospodarczych – swobodny przepływ
towarów, usług, kapitału i osób niemal od począt-
ku oparta była na projektach ponadnarodowych,
nowoczesnych korytarzy transportowych, łączą-
cych poszczególne kraje i regiony. Idea budowy
międzynarodowych, zintegrowanych korytarzy
transportowych stanowiła podstawowe narzędzie
rozwoju europejskich systemów transportowych,
Korytarz transportowy jest to ciąg infrastruktury
transportowej o międzynarodowym znaczeniu
,
wzdłuż którego przebiegają różne drogi transpor-
towe o odpowiednich parametrach technicznych
(np. autostrada i linia kolejowa o podwyższonych
parametrach techniczno-eksploatacyjnych), z roz-
mieszczonymi na nich węzłami transportowymi
(np. centra logistyczne).
Transport jest jednym z najważniejszych sek-
torów gospodarki państw członkowskich Unii
Europejskiej, a od jego sprawnego funkcjonowa-
nia zależy w istotnym stopniu efektywność go-
spodarowania, skala możliwych do osiągnięcia
korzyści z istnienia Jednolitego Rynku Euro-
pejskiego
1
, a tym samym światowa konkurencyj-
ność gospodarki całej Wspólnoty. Nakłady inwe-
stycyjne na transport i infrastrukturę transpor-
tową w UE sięgają ok. 1% unijnego PKB. Sza-
cuje się, że w sektorze transportowym UE pra-
cuje 5–6% ludności zawodowo czynnej, dlatego
tak ważna jest wspólna polityka transportowa
realizowana na podstawie traktatu rzymskiego
z 1957 roku powołującego do życia Europejską
Wspólnotę Gospodarczą. Zawiera ona uregulo-
wania w zakresie przyjęcia wspólnych zasad
dotyczących międzynarodowego transportu na
terytorium państwa członkowskiego, międzyna-
rodowego tranzytu towarów, warunków formal-
noprawnych dotyczących wykonywania usług
transportowych przez przewoźników na tery-
torium państwa członkowskiego, w którym nie
mają siedziby czy odnośnie do technologii zwięk-
szających bezpieczeństwo transportu.
rola i znaczenie korytarzy transportowych
w Unii Europejskiej
Formalnie wspólny rynek transportowy zaczął
funkcjonować od 1 stycznia 1993 roku, a więc
wraz z jednolitym rynkiem europejskim. Zosta-
ła wtedy wprowadzona liberalizacja rynku trans-
portowego, która przyniosła pozytywne skutki
dla towarów i pasażerów, ponieważ spadły tary-
fy transportowe oraz wzrosła jakość usług trans-
portowych i pojawiła się większa możliwość
1
Logistyczne aspekty funkcjonowania Wspólnego rynku Unii Euro-
pejskiej zostały przedstawione w pracy: K. Ficoń:
Eurologistyka –
rynek wewnętrzny Unii Europejskiej
. „Wojskowy Przegląd techniczny
i Logistyczny” 2003 nr 2/3.
2
Strategiczne założenia europejskiej polityki transportowej do roku
2010 prezentuje kolejna Biała Księga UE:
White Paper European trans-
port policy for 2010: time to decide
. com (2001) 370, Bruksela
12 września 2001 r.
2010/02
przegląd
logistyczny
Plik z chomika:
ljzuk_csb
Inne pliki z tego folderu:
przegląd logistyczny nr 16.pdf
(2095 KB)
przegląd logistyczny nr 15.pdf
(2079 KB)
przegląd logistyczny nr 14.pdf
(2014 KB)
przegląd logistyczny nr 13.pdf.pdf
(1941 KB)
przegląd logistyczny nr 12.pdf
(7719 KB)
Inne foldery tego chomika:
A UNO
AAA moja muzyka
ADR
angielski - tak się uczę
diagonta
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin