Ustawa_z_dnia_26_kwietnia_1996_r._o_Slużbie_Więziennej.pdf
(
255 KB
)
Pobierz
Dz
Dz.U.02.207.1761
2003.01.01
zm. przen. Dz.U.01.110.1189
art.62
2003.09.01
zm. Dz.U.03.142.1380
art.3
2003.10.01
zm. Dz.U.03.166.1609
art.8
2004.01.01
zm. przen. Dz.U.02.153.1271
art.40
zm. Dz.U.03.90.844
art.20
2004.07.01
zm. Dz.U.03.210.2036
art.8
2005.01.01
zm. Dz.U.04.273.2703
art.24
USTAWA
z dnia 26 kwietnia 1996 r.
o Służbie Więziennej.
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Zadania i organizacja Służby Więziennej
Art. 1.
1. Służba Więzienna realizuje, na zasadach określonych w Kodeksie karnym wykonawczym, zadania w
zakresie wykonywania kar pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania.
2. Służba Więzienna jest umundurowaną i uzbrojoną formacją apolityczną podległą Ministrowi
Sprawiedliwości, posiadającą własną strukturę organizacyjną.
3. Do podstawowych zadań Służby Więziennej należy:
1) prowadzenie działalności resocjalizacyjnej wobec osób skazanych na kary pozbawienia wolności, przede
wszystkim przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych, nauczania oraz zajęć
kulturalno-oświatowych;
2) wykonywanie tymczasowego aresztowania w sposób zabezpieczający prawidłowy tok postępowania karnego;
3) zapewnienie osobom skazanym na kary pozbawienia wolności lub tymczasowo aresztowanym przestrzegania
ich praw, a zwłaszcza humanitarnych warunków, poszanowania godności, opieki zdrowotnej i religijnej;
4) ochrona społeczeństwa przed sprawcami przestępstw osadzonymi w zakładach karnych i aresztach śledczych;
5) zapewnienie w zakładach karnych i aresztach śledczych porządku i bezpieczeństwa;
6) wykonywanie aresztów zastosowanych na podstawie innych przepisów oraz pomocy prawnej z tytułu umów
międzynarodowych.
4. Służba Więzienna współdziała z organami państwowymi i samorządowymi, stowarzyszeniami,
organizacjami oraz instytucjami, których celem jest współudział w wykonywaniu kary, jak również z kościołami,
związkami wyznaniowymi, szkołami wyższymi i placówkami naukowymi oraz osobami godnymi zaufania.
4a.
(1)
Służba Więzienna współpracuje z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie
niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych.
4b.
(2)
Służba Więzienna ma prawo do otrzymywania informacji kryminalnych z Krajowego Centrum
Informacji Kryminalnych w zakresie realizowania swoich zadań ustawowych.
5. Określenie "osoby pozbawione wolności" oznacza, w rozumieniu ustawy, osoby pozbawione wolności w
przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 3 i 6.
Art. 2.
Organy administracji państwowej, samorządu terytorialnego oraz państwowe jednostki organizacyjne są
obowiązane współdziałać z jednostkami organizacyjnymi Służby Więziennej w zakresie i na zasadach określonych w
ustawie.
Art. 3.
1. Jednostkami organizacyjnymi Służby Więziennej, zwanymi dalej "jednostkami organizacyjnymi", są:
1) Centralny Zarząd Służby Więziennej;
2) okręgowe inspektoraty Służby Więziennej;
3) zakłady karne i areszty śledcze;
4) ośrodki szkolenia i ośrodki doskonalenia kadr Służby Więziennej.
2. W ramach jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, działają, w razie potrzeby, szkoły,
szpitale, ambulatoria i apteki.
3. W jednostkach organizacyjnych mogą być tworzone służby, działy, zespoły i stanowiska prowadzące
działalność, w szczególności w zakresie oddziaływania wychowawczego, nauczania i szkolenia, działalności
duszpasterskiej, zatrudnienia, ochrony, zwalczania czynów mogących zagrozić porządkowi i bezpieczeństwu,
zapewnienia stosownych warunków bytowych i pomocy socjalnej, opieki medycznej i sanitarnej.
4. Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, mogą posiadać podległe oddziały położone w tej
samej lub innej miejscowości.
5. Minister Sprawiedliwości może, w drodze zarządzenia, tworzyć, przekształcać i znosić inne niż wymienione
w ust. 1 jednostki organizacyjne, jeśli jest to niezbędne do realizacji zadań Służby Więziennej.
akty wykonawcze z dzienników resortowych
Art. 4.
1. Centralnym Zarządem Służby Więziennej oraz podległymi jednostkami organizacyjnymi kieruje
Dyrektor Generalny Służby Więziennej podległy Ministrowi Sprawiedliwości.
2. Dyrektor Generalny Służby Więziennej jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszy Służby Więziennej,
zwanych dalej "funkcjonariuszami".
3. Dyrektora Generalnego Służby Więziennej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra
Sprawiedliwości.
4. Zastępców Dyrektora Generalnego Służby Więziennej mianuje i zwalnia ze stanowiska Minister
Sprawiedliwości na wniosek Dyrektora Generalnego.
Art. 5.
1. Do zakresu działania Dyrektora Generalnego Służby Więziennej należy w szczególności:
1) tworzenie warunków do prawidłowego i praworządnego wykonywania kar pozbawienia wolności i
tymczasowego aresztowania oraz ustalanie kierunków pracy resocjalizacyjnej;
2) sprawowanie nadzoru nad organizacją i realizowaniem zadań przez jednostki organizacyjne;
3) ustalanie metod i form wykonywania zadań służbowych przez funkcjonariuszy, w zakresie nieobjętym
przepisami wydanymi na podstawie ustawy;
4) ustalanie zasad technicznego zabezpieczenia ochronnego i bezpieczeństwa w zakładach karnych i aresztach
śledczych;
5) kierowanie pracą Centralnego Zarządu Służby Więziennej;
6) kształtowanie polityki kadrowej w Służbie Więziennej i określanie szczegółowych zasad szkolenia
funkcjonariuszy;
7) inicjowanie badań naukowych dotyczących zadań Służby Więziennej oraz współdziałanie z placówkami
naukowymi w tym zakresie;
8) ustalanie liczby stanowisk w okręgowych inspektoratach Służby Więziennej oraz łącznej liczby stanowisk dla
podległych jednostek organizacyjnych;
9) określanie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w jednostkach organizacyjnych;
10) ustalanie szczegółowych zasad wykorzystywania zwierząt do realizacji zadań Służby Więziennej;
11) ustalanie szczegółowych zasad gospodarowania składnikami majątkowymi i zapewnienie racjonalnego
wykorzystywania środków finansowych przeznaczonych na działalność Służby Więziennej.
2. Minister Sprawiedliwości nadaje, w drodze zarządzenia, statut Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.
akty wykonawcze z dzienników resortowych
Art. 6.
1. Okręgowym inspektoratem Służby Więziennej kieruje dyrektor okręgowy Służby Więziennej.
2. Dyrektora okręgowego Służby Więziennej mianuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i zwalnia ze
stanowiska Minister Sprawiedliwości na wniosek Dyrektora Generalnego Służby Więziennej.
3. Zastępcę dyrektora okręgowego Służby Więziennej mianuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i zwalnia
ze stanowiska Dyrektor Generalny Służby Więziennej na wniosek dyrektora okręgowego.
4. Do zakresu działania dyrektora okręgowego Służby Więziennej należy w szczególności:
1) nadzorowanie działalności podległych zakładów karnych, aresztów śledczych i ośrodków doskonalenia kadr;
2) organizowanie systemu współdziałania podległych jednostek organizacyjnych w zakresie utrzymania w nich
bezpieczeństwa i porządku oraz współpraca w tym zakresie z Policją;
3) współpraca z instytucjami państwowymi i samorządowymi;
4) planowanie i rozdzielanie środków finansowych;
5) ustalanie liczby stanowisk dla podległych jednostek organizacyjnych.
5. Dyrektor okręgowy Służby Więziennej jest przełożonym funkcjonariuszy pełniących służbę w podległych
jednostkach organizacyjnych.
6. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze zarządzenia:
1) siedziby i terytorialny zasięg działania dyrektorów okręgowych Służby Więziennej;
2) szczegółowy zakres działania dyrektorów okręgowych oraz strukturę organizacyjną okręgowych inspektoratów
Służby Więziennej.
akty wykonawcze z dzienników resortowych
Art. 7.
1. Zasady i tryb tworzenia zakładów karnych i aresztów śledczych określa odrębna ustawa.
2. Zakładem karnym i aresztem śledczym kieruje dyrektor.
3. Dyrektora zakładu karnego i dyrektora aresztu śledczego mianuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i
zwalnia ze stanowiska Dyrektor Generalny Służby Więziennej na wniosek właściwego dyrektora okręgowego
Służby Więziennej.
4. Zastępców dyrektora zakładu karnego i zastępców dyrektora aresztu śledczego mianuje, spośród oficerów
Służby Więziennej, i zwalnia ze stanowiska dyrektor okręgowy Służby Więziennej na wniosek dyrektora tego
zakładu karnego lub aresztu śledczego.
5. Do zakresu działania dyrektora zakładu karnego i dyrektora aresztu śledczego należy w szczególności:
1) zapewnienie praworządnego wykonywania kar pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania;
2) zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w podległej jednostce;
3) racjonalne wykorzystanie środków finansowych;
4) zapewnienie odpowiedniego do potrzeb doboru i wykorzystania kadry, stałego podnoszenia jej kwalifikacji,
właściwego wykonywania obowiązków i dyscypliny;
5) nadzorowanie działających w ramach zakładu i aresztu szkół, szpitali i ambulatoriów;
6) wykonywanie poleceń wydawanych w ramach nadzoru penitencjarnego;
7) współdziałanie w zakresie realizacji zadań zakładu lub aresztu z właściwymi instytucjami państwowymi,
samorządowymi i społecznymi oraz kościołami, związkami wyznaniowymi i osobami godnymi zaufania.
6. Dyrektor Generalny Służby Więziennej ustala szczegółowy zakres działania dyrektorów oraz strukturę
organizacyjną zakładów karnych i aresztów śledczych.
Art. 8.
1. W ośrodkach szkolenia Służby Więziennej prowadzi się szkolenie podoficerów, chorążych i oficerów
Służby Więziennej.
2. Ośrodkiem szkolenia i ośrodkiem doskonalenia kadr Służby Więziennej kieruje komendant.
3. Komendanta ośrodka szkolenia i komendanta ośrodka doskonalenia kadr mianuje, spośród oficerów Służby
Więziennej, i zwalnia ze stanowiska Dyrektor Generalny Służby Więziennej.
4. Zastępców komendanta ośrodka szkolenia i zastępców komendanta ośrodka doskonalenia kadr mianuje i
zwalnia ze stanowiska Dyrektor Generalny Służby Więziennej.
5. Minister Sprawiedliwości tworzy, przekształca i znosi, w drodze zarządzenia, ośrodki szkolenia i ośrodki
doskonalenia kadr Służby Więziennej.
6. Dyrektor Generalny Służby Więziennej nadaje statuty ustalające zakres działania komendantów ośrodków
szkolenia i ośrodków doskonalenia kadr oraz strukturę organizacyjną ośrodków.
akty wykonawcze z dzienników resortowych
Art. 9.
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych: dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej, dyrektorzy
zakładów karnych i aresztów śledczych oraz komendanci ośrodków szkolenia i ośrodków doskonalenia kadr są
przełożonymi funkcjonariuszy i pracowników tych jednostek.
2. Komendanci ośrodków szkolenia i ośrodków doskonalenia kadr są przełożonymi funkcjonariuszy
szkolonych w tych ośrodkach.
3. Przełożonym jest także inny funkcjonariusz lub pracownik kierujący określonym odcinkiem służby lub
działalnością albo wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej.
Art. 10.
1. W jednostkach organizacyjnych pełnią służbę funkcjonariusze oraz mogą być zatrudnieni
pracownicy.
2. Pracownikom wykonującym obowiązki w stałym i bezpośrednim kontakcie z osobami pozbawionymi
wolności przysługuje z tego tytułu, obok wynagrodzenia wynikającego z odrębnych przepisów, dodatek do
wynagrodzenia.
3. Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze
rozporządzenia, tryb przyznawania i wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 2, uwzględniając w szczególności
stanowiska i funkcje, których zajmowanie lub pełnienie uprawnia do dodatku, a także wymiar czasu pracy w
bezpośrednim kontakcie z osobami pozbawionymi wolności mający wpływ na prawo do dodatku i jego wysokość.
4. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, stanowiska, na których mogą pełnić służbę
wyłącznie funkcjonariusze, uwzględniając jednostki organizacyjne i rodzaje tych stanowisk oraz specyfikę zadań na
poszczególnych stanowiskach.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje i wykaz stanowisk, na których pracownicy, o
których mowa w ust. 1, są zatrudniani na zasadach określonych w przepisach o pracownikach urzędów
państwowych, uwzględniając w szczególności charakter wykonywanych prac oraz jednostki organizacyjne, w
których te prace są wykonywane.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
akty wykonawcze z dzienników resortowych
Art. 11.
Okres służby funkcjonariusza i okres zatrudnienia pracownika traktuje się jako pracę o szczególnym
charakterze w rozumieniu przepisów
o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin
(3)
.
Art. 12.
Funkcjonariusze i pracownicy powinni wykazywać się odpowiednim przygotowaniem ogólnym i
zawodowym, doświadczeniem oraz wysokim poziomem moralnym, systematycznie dokształcać się i podnosić
kwalifikacje zawodowe. W postępowaniu wobec osób pozbawionych wolności obowiązani są:
1) kierować się zasadami praworządności, bezstronności oraz humanizmu;
2) szanować ich prawa i godność;
3) dokładać starań, aby wykonanie kary przyczyniało się do przygotowania skazanych do życia w społeczeństwie;
4) pomagać w poszukiwaniu rozwiązania ich problemów;
5) oddziaływać pozytywnie swoim własnym przykładem.
Art. 13.
1. Funkcjonariusze i pracownicy nie mogą uczestniczyć w takiej działalności, która podważa ich
autorytet urzędowy lub w której wykorzystuje się informacje o charakterze służbowym do celów pozasłużbowych.
2. Funkcjonariuszom i pracownikom zabrania się w szczególności:
1) utrzymywania innych niż wynikające z obowiązków służbowych kontaktów z osobami pozbawionymi
wolności, jeżeli może to stanowić zagrożenie dla właściwego przebiegu służby lub jej dobrego imienia;
2) udzielania osobom nieupoważnionym informacji dotyczących osób pozbawionych wolności, także po ich
zwolnieniu.
Art. 14.
1. Funkcjonariusze mogą zrzeszać się w związku zawodowym funkcjonariuszy Służby Więziennej.
2. Przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, Nr 100,
poz. 1080 i Nr 128, poz. 1405 oraz z 2002 r. Nr 135, poz. 1146 i Nr 153, poz. 1271) stosuje się odpowiednio, z tym
że w Służbie Więziennej może działać tylko jeden związek zawodowy i związek ten nie ma prawa do strajku.
Działania związku nie mogą zmierzać do ograniczenia uprawnień osób pozbawionych wolności.
Art. 15.
1. Ustanawia się odznakę "Za zasługi w pracy penitencjarnej".
2. Odznaka, o której mowa w ust. 1, może być nadawana funkcjonariuszom lub pracownikom wyróżniającym
się szczególnymi osiągnięciami w służbie lub pracy. Odznaka może być nadawana także innym osobom.
3. Odznakę "Za zasługi w pracy penitencjarnej" nadaje Minister Sprawiedliwości.
4. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb nadawania oraz wzór odznaki,
o której mowa w ust. 3, uwzględniając w szczególności kryteria stosowane przy nadawaniu odznaki oraz jej rodzaje.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Art. 16.
Ustawa budżetowa określa dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem Służby Więziennej.
Art. 16a.
(4)
(uchylony).
Art. 17.
Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzory umundurowania, oznaki służby, dystynkcje i znaki identyfikacyjne funkcjonariuszy oraz wzory
wyposażenia specjalnego, z uwzględnieniem podziału umundurowania na letnie i zimowe oraz służbowe i
wyjściowe, składników umundurowania i wyposażenia specjalnego, kroju i barwy tych składników, wzorów
oznak służby i dystynkcji na poszczególnych składnikach umundurowania oraz wzorów znaków
identyfikacyjnych;
2) zasady i sposób noszenia umundurowania oraz orderów, odznaczeń, medali, odznak i znaków
identyfikacyjnych, z uwzględnieniem okresów noszenia umundurowania letniego i zimowego, w których
funkcjonariusze noszą umundurowanie wyjściowe, sposobu noszenia poszczególnych składników
umundurowania i wyposażenia specjalnego, a także ze wskazaniem umiejscowienia oznak służby i dystynkcji
oraz znaków identyfikacyjnych na składnikach umundurowania, jak również wskazaniem miejsca i kolejności
noszenia orderów, odznaczeń, medali i ich baretek;
3) wzory legitymacji służbowej i innych dokumentów funkcjonariusza, organy właściwe do ich wydawania oraz
zasady dokonywania wpisów w tych dokumentach, uwzględniając w szczególności okres ważności legitymacji,
okoliczności uzasadniające jej wymianę i zwrot, zadania przełożonych w zakresie wydawania legitymacji i
dokonywania w niej wpisów, treść legitymacji, a także regulacje dotyczące innych dokumentów, w tym
zwłaszcza dokumentów uprawniających do świadczeń lekarskich;
4) zasady naliczeń etatowych w Służbie Więziennej - poprzez ustalenie ogólnych kryteriów naliczania liczby
etatów w jednostkach organizacyjnych w ramach liczby etatów kalkulacyjnych funkcjonariuszy wynikającej z
ustawy budżetowej, a także kryteriów szczególnych dla zakładów karnych, aresztów śledczych oraz ośrodków
szkolenia i doskonalenia kadr Służby Więziennej, uwzględniających specyfikę potrzeb w zakresie obsady
kadrowej każdego z tych rodzajów jednostek;
5) uzbrojenie Służby Więziennej, z uwzględnieniem rodzajów broni i środków ochrony stosowanych przez
funkcjonariuszy w czasie pełnienia obowiązków służbowych na poszczególnych stanowiskach służbowych w
różnych rodzajach jednostek organizacyjnych;
6) normy umundurowania i wyposażenia specjalnego funkcjonariuszy, określając w szczególności formy realizacji
uprawnień do umundurowania i wyposażenia specjalnego na poszczególnych stanowiskach służbowych, z
uwzględnieniem specyfiki służby oraz okresów używalności poszczególnych składników umundurowania i
wyposażenia specjalnego.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Rozdział 2
Zakres uprawnień Służby Więziennej
Art. 18.
1. Funkcjonariusze wykonując czynności służbowe mają prawo:
1) legitymowania osób ubiegających się o wstęp oraz opuszczających teren jednostek organizacyjnych,
dokonywania ich kontroli osobistej, a także przeglądania zawartości bagaży oraz sprawdzania ładunków
pojazdów wjeżdżających oraz wyjeżdżających;
2) wzywania osób zakłócających spokój i porządek w bezpośrednim sąsiedztwie lub na terenie zakładów karnych i
aresztów śledczych, nawiązujących niedozwolone kontakty z osobami pozbawionymi wolności, jak również
usiłujących bez zezwolenia funkcjonariuszy dostarczyć jakiekolwiek przedmioty na teren jednostki
organizacyjnej - do zaniechania takich zachowań;
3) zatrzymania na terenie jednostki organizacyjnej, celem niezwłocznego przekazania Policji, osób, co do których
istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary;
4) usunięcia z terenu jednostki organizacyjnej osoby, która nie stosuje się do poleceń wydanych na podstawie
obowiązujących przepisów;
5) zatrzymania osób pozbawionych wolności, które dokonały ucieczki z aresztu śledczego lub zakładu karnego, a
także które na podstawie zezwolenia właściwego organu opuściły areszt śledczy albo zakład karny i nie
powróciły do niego w wyznaczonym terminie;
6) żądania niezbędnej pomocy od funkcjonariuszy Policji, jak również zwracania się w nagłych wypadkach do
każdego obywatela o udzielenie doraźnej pomocy.
2. Czynności wymienione w ust. 1 pkt 1-5 wykonuje się w sposób możliwie najmniej naruszający dobra
osobiste osoby, wobec której zostały podjęte.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb działań, o których mowa w ust. 1.
4. Na sposób prowadzenia czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 4, przysługuje zażalenie do miejscowo
właściwego sądu rejonowego, a na czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 5, do właściwego sądu penitencjarnego.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Plik z chomika:
kamila2403
Inne pliki z tego folderu:
antropologia.rar
(4170 KB)
anatomia2.rar
(6116 KB)
profilaktyka w szkole.pdf
(91 KB)
ustawa o krajowej szkole sądownictwa i prokuratucy.pdf
(379 KB)
1104-zywienie-enteralne-i-parenteralne-kiedy-nie-mozna-przelykac.pdf
(310 KB)
Inne foldery tego chomika:
dzwonki na tel
Etologia
filmy
Gry
jeszcze niepoukładane
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin