1. Przedmiotem prawa autorskiego
b) każdy przejaw działalności
2. Warunkiem zaistnienia praw
c) ustalenie utworu w jakiejkolwiek postaci
3. Nie są przedmiotem prawa autorskiego utwory:
a) odkrycia i idee
4. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego
b) chociażby miał postać nieukończoną
5. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie
a) jest przedmiotem prawa autorskiego
6. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia:
c) twórcy utworu pierwotnego
7. Twórca utworu pierwotnego może
b) pięciu lat od jego udzielenia,
8. Jeżeli twórca utworu pierwotnego
a) wypłacone twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi
9. Utworu, który powstał w wyniku inspiracji
b)nie uważa się za opracowanie
10. Na egzemplarzach opracowania należy wymienić:
a)twórcę i tytuł utworu pierwotnego
11. Zbiory, antologie, wybory, bazy danych
b) o ile przyjęty w nich dobór, układ lub zestawienie
12. Przedmiot prawa autorskiego stanowią:
c) artykuły prasowe
13. Do utworów, które zostały opublikowane
a) stosuje się przepisy ustawy o prawach autorskich
14. Utworem opublikowanym jest utwór, który:
b) za zezwoleniem twórcy został zwielokrotniony
15. Opublikowaniem równoczesnym utworu jest
c) trzydziestu dni od jego pierwszej publikacji
16. Utworem rozpowszechnionym jest utwór, który:
a)za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie
17. Najmem egzemplarzy utworu jest:
b) ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania w celu bezpośredniego lub pośredniego
18. Użyczeniem egzemplarzy utworu jest:
c) ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania, niemające
19. Prawo autorskie:
b) zawsze przysługuje twórcy
20. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go;
c) producent, wydawca i właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
21. Współtwórcom przysługuje prawo autorskie;
a) wspólnie
22. Każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości udziałów przez:
b) sąd
23. Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu:
c) potrzebna jest zgoda wszystkich współtwórców
24. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w
a) producentowi lub wydawcy, a do poszczególnych części mających samodzielne znaczenie - ich twórcom
25. Prawo do tytułu utworu zbiorowego co do zasady przysługuje;
b) producentowi-lub wydawcy
26. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy:
a) nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe
27. Twórca może wyznaczyć pracodawcy na piśmie odpowiedni termin
b) w okresie dwóch lat od daty przyjęcia utwory nie
28. Uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń,
c) sześciu miesięcy od dostarczenia utworu
29.Pierwśzeństwo instytucji naukowej do opublikowania
a) dwóch lat od daty jego przyjęcia utwór nie został opublikowany
30. Pierwszeństwo w opublikowaniu pracy dyplomowej studenta przysługuje:
b) uczelni wyższej, w której napisano pracę dyplomową
31. Student, który przygotował pracę dyplomową może
c) 6 miesięcy od jej obrony
32. Autorskie prawa osobiste:
a) nigdy nie wygasają
33. Autorskie prawa osobiste:
b) nie podlegają zrzeczeniu się lub zbyciu
34. Prawo do nienaruszalności treści i formy utwory oraz jego rzetelnego wykorzystania to:
a) autorskie prawo osobiste
35. Autorskie prawa majątkowe:
c) nie podlegają egzekucji, dopóki służą twórcy
36. Twórcy i jego spadkobiercom, w przypadku dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy utworu plastycznego lub fotograficznego, przysługuje prawo do wynagrodzenia, którego wartość zależna jest od wartości sprzedaży i mieści się w przedziale:
a) od 0,25 % do 5 % ceny sprzedaży
37. Kopie uznane za oryginalne egzemplarze utworu, jeżeli zostały wykonane osobiście, w ograniczonej ilości, przez twórcę lub pod jego nadzorem, ponumerowane, podpisane lub w inny sposób przez niego oznaczone:
b) są oryginalnymi egzemplarzami utworu
38. Za dokonaną zawodowo odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych twórcom i ich spadkobiercom przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości:
c) 5 % ceny
39. Producenci i importerzy magnetofonów, magnetowidów, kserokopiarek, skanerów, czystych nośników służących do utrwalania są obowiązani do uiszczania organizacjom zbiorowego zarządzania opłat w wysokości nieprzekraczającej:
a) 3 % kwoty należnej z tytułu sprzedaży tych urządzeń i nośników
40. Posiadacze urządzeń reprograficznych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie zwielokrotniania utworów dla własnego użytku osobistego osób trzecich, są obowiązani do uiszczania, za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, opłat w wysokości:
a) do 3 % wpływów z tego tytułu na rzecz twórców oraz wydawców
41. Bez zezwolenia twórcy:
b) wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku
osobistego
42. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez:
c) krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego
43. Wolno rozpowszechniać za pomocą anteny zbiorowej oraz sieci kablowej utwory nadawane przez inną organizację radiową lub telewizyjną drogą satelitarną albo naziemną, jeżeli następuje to w ramach równoczesnego, integralnego i nieodpłatnego rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych i przeznaczone jest do oznaczonego grona odbiorców znajdujących się:
b) w jednym budynku lub w domach jednorodzinnych obejmujących do 50 gospodarstw domowych
44. Jeżeli urządzenia służące do odbioru programu radiowego lub telewizyjnego umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym służą do odbierania nadawanych utworów, to ich posiadacze:
a) mogą je nieodpłatnie odbierać, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych
45. Już rozpowszechnione sprawozdania o aktualnych wydarzeniach:
c) wolno nieodpłatnie rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji
46. W sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach:
a) wolno przytaczać utwory udostępniane podczas tych wydarzeń
47. Instytucje naukowe i oświatowe w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań:
b) mogą korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu
48. W zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości:
c) wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości
49. W celach dydaktycznych i naukowych:
b) wolno zamieszczać w podręcznikach i wypisach rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów
50. Podczas ceremonii religijnych, imprez szkolnych l akademickich lub oficjalnych uroczystości państwowych, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowych i artyści wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia:
a) wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory
51. Z już rozpowszechnionych utworów dla dobra osób niepełnosprawnych, jeżeli to korzystanie odnosi się bezpośrednio do ich upośledzenia, ale ma zarobkowego charakteru i jest podejmowane w rozmiarze wynikającym z natury upośledzenia:
c) wolno nieodpłatnie korzystać
52. Z utworów w związku z prezentacją lub naprawą sprzętu:
a) wolno nieodpłatnie korzystać
53. Z utworu w postaci obiektu budowlanego, jego rysunku, planu lub innego ustalenia, w celu odbudowy lub remontu obiektu budowlanego:
b) wolno korzystać
54. Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku:
a) pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła
55. Autorskie prawa majątkowe gasną z upływem 5at:
b) siedemdziesięciu od śmierci twórcy
56. Autorskie prawa majątkowe w odniesieniu do utworów współautorskich gasną z upływem lat:
b) siedemdziesięciu od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych
57. Autorskie prawa majątkowe w odniesieniu do utworów, którego twórca nie jest znany, gasną z upływem lat:
b) siedemdziesięciu od daty pierwszego rozpowszechnienia
58. Autorskie prawa majątkowe w odniesieniu do utworu audiowizualnego gasną z upływem lat:
c) siedemdziesięciu od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego
59. Czas trwania autorskich praw majątkowych:
a) liczy się w latach pełnych następujących po roku, w którym nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg terminów
60. Producenci lub wydawcy egzemplarzy utworów literackich, muzycznych, plastycznych, fotograficznych l kartograficznych, nie korzystających z ochrony autorskich praw majątkowych, są obowiązani do przekazywania na rzecz Funduszu Promocji Twórczości wpłaty wynoszącej:
c) od 5 % do 8 % wpływów brutto ze sprzedaży egzemplarzy tych utworów
61. Autorskie prawa majątkowe:
b) mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy
62. Nabywca autorskich praw majątkowych:
a) może przenieść je na inne osoby
63. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu nazywana jest
b) licencją
64. Jeżeli autorskie prawa majątkowe jednego ze współtwórców miałyby przypaść Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu, część ta przechodzi na:
a) pozostałych przy życiu współtwórców lub ich następców prawnych, stosownie do wielkości ich udziałów
65. Jeżeli z urnowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie:
b) twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia
66. W razie rażącej dysproporcji między wynagrodzeniem twórcy a korzyściami nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca:
c) może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd
67. Mimo że w umowie postanowiono o przeniesieniu całości autorskich praw majątkowych twórca:
a) zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego
68. Jednostronne obniżenie ceny sprzedaży egzemplarzy przed upływem roku od przystąpienia do rozpowszechniania utworu:
b) nie wpływa na wysokość wynagrodzenia
69. Wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i remitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu:
a) stanowią odrębne pola eksploatacji
70. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu:
c) nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu
71. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych:
b) wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności
72. Twórca jest obowiązany dostarczyć utwór w terminie określonym w umowie, a jeżeli termin określonym w umowie, a jeżeli termin nie został oznaczony:
a) niezwłocznie po ukończeniu utworu
73. Jeżeli twórca nie dostarczył utworu w przewidzianym terminie, zamawiający może wyznaczyć twórcy odpowiedni dodatkowy termin 2 zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie;
b) może od umowy odstąpić
74. Jeżeli zamówiony utwór ma usterki, zamawiający może wyznaczyć twórcy odpowiedni termin do ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić lub:
a) żądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia
75. Jeżeli twórca nie usunął w terminie usterek, a zamawiające odstąpił od umowy, to ma on prawo do części zapłaconego wynagrodzenia, jednak nie wyższego niż:
a) 25 % umówionej ceny
76. Jeżeli utwór ma wady prawne, zamawiający może od umowy odstąpić i:
b) żądać naprawienia poniesionej szkody
77. Jeżeli zamawiający nie zawiadomi twórcy w terminie 6 miesięcy od dostarczenia utworu o jego przyjęciu, nie przyjęciu lub uzależnieniu przyjęcia od dokonania określonych zmian w wyznaczonym w tym celu odpowiednim terminie, to uważa się, że utwór:
...
robusboss