plan dla 3, 4 latków - listopad 2008.doc

(58 KB) Pobierz

Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc listopad 2008 r.

 

Tematy kompleksowe:

1 Dbam o mojego psa i kota

2 – 4. Jestem bezpieczny na drodze

 

Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:

ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku

1.    Uświadamianie różnorodności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących tym światem – wywoływanie zaciekawienia światem przyrody.

2.    Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu oraz wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

3.    Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.

4.    Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

5.    Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu i przestrzeganiu zasad ruchu drogowego w celu bezpieczeństwa własnego i innych.

6.    Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.

Program Edukacji Zdrowotnej

7.    Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.

Program Edukacji Komunikacyjnej

8.    Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu zasad ruchu drogowego w celu bezpieczeństwa własnego i innych; poznanie znaczenia wybranych informacyjnych znaków drogowych: „Przejście dla pieszych”, „Agatka”, „Przystanek autobusowy”.

 

Tydz.

 

Tematy do realizacji

 

Cele operacyjne

 

Ewaluacja

1 tydzień

 

1.        D. Gellner „Łakomy kot” – ilustrowanie ruchem wiersza.

 

Zabawa dydaktyczna „Gdzie schował się kotek?” – określanie położenia kotka: na półce, pod stołem, obok krzesła itp.

2.        E. Szelburg – Zarembina „Kot w butach” – słuchanie bajki.

 

 

     Dziecko ilustruje krótkie wiersze ruchami obu rąk i palców.

 

     Dziecko rozumie i stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: na – pod, za, obok.

     Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – proza; potrafi wysłuchać przygód bohaterów bajki, poznać rolę jaką spełniają niektóre zwierzęta w życiu człowieka – przyjaźń.

 

3.        „Kotek Puszek” – nauka  piosenki.

 

 

Ćwiczenia mięśni warg – naśladowanie kotka i pieska na zgłoskach:  „hau”, „miau”.

4.        Zabawa muzyczno – ruchowa „Kotki dwa” – śpiew połączony z pokazywaniem części ciała kota.

     Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej, ilustrowanej zabawką, obrazkiem. Śpiew zbiorowy.

     Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych

     Dziecko wyodrębnia i nazywa części ciała kota: uszy, oczy, wąsiki, pazurki, łapki.

 

5.        „Kotek pije mleko z miseczki” – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi.

 

6.        „Kotek” – lepienie z plasteliny.

     Dziecko przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego; podczas kolorowania obrazka nie wyjeżdża za linię.

     Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z plasteliny, ugniata plastelinę w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, odkłada pracę na ustalone miejsce.

 

7.        Zestaw zabaw ruchowych nr 5 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

8.        Zabawa bieżna  „Myszki i kot” połączona z reakcją na sygnał dźwiękowy.

 

 

9.        Zabawa z elementem czworakowania „Coś, ty kotku chciał?”.

     Dziecko rozwija umiejętność pokonywania przeszkód w warunkach naturalnych, nabywa ogólnej sprawności i zwinności.

     Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach); wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.

     Dziecko czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp.

 

2 tydzień

Jestem bezpieczny na drodze

10.   A. Nosalski „Fiacik” – słuchanie wiersza.

 

 

 

 

 

„Moja droga do przedszkola”– opisywanie z pamięci drogi pokonywanej przez dziecko w drodze do przedszkola.

11.   I. Salach „Przygoda na ulicy” – historyjka obrazkowa.

 

Zabawa dydaktyczna „Samochody” – porządkowanie samochodów według rodzaju: osobowe, ciężarowe.

     Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej, potrafi wskazać w wierszu elementy humorystyczne oraz wie czego nie wolno robić na drodze.

     Dziecko potrafi opisać z pamięci swoja drogę do przedszkola; zna swoje nazwisko i adres (ulica).

 

     Dziecko potrafi odpowiadać na pytania dotyczące historyjki obrazkowej; wie, jak nie wolno zachowywać się na ulicy.

     Dziecko porządkuje samochody według rodzaju: osobowe, ciężarowe; potrafi zadbać o swoje bezpieczeństwo jako pasażera samochodu: fotelik, zapięte pasy bezpieczeństwa; rozumie pojęcia: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu.

 

12.   „Mój samochód” – słuchanie piosenki.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką.

 

13.   „Samochody” – układanie z mozaiki geometrycznej pojazdów.

     Dziecko układa z mozaiki geometrycznej pojazdy, poznaje (prostokąt, kwadrat) i utrwala (koło) nazwy figur geometrycznych.

 

14.   Zestaw zabaw ruchowych nr 6 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

 

 

 

15.   Opowieść ruchowa  Lot samolotem (w: „Wesołe przedszkole czterolatka” s. 47).

     Dziecko ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach), słucha i rozumie polecenia wyrabiające orientację w otoczeniu.

     Dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, najczęściej bieżnych, orientacyjno – porządkowych, oraz w zabawach naśladowczych (opowieść ruchowa).

 

3 tydzień

Jestem bezpieczny na drodze

16. I. Salach „Światło” – nauka wiersza.

 

 

 

Zabawa dydaktyczna „Garaże” – porównywanie liczebności zbiorów samochodów, prawidłowe określanie liczebności poprzez używanie określeń: „mało – dużo”.

17.   „Przejście przez ulicę” – praca z obrazkiem.

 

 

Zabawa dydaktyczna „Przejście przez ulicę" – rozróżnianie uczestników ruchu drogowego.

     Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; uczy się krótkich wierszy o bliskich treściach; recytuje wiersz zbiorowo.

     Dziecko prawidłowo określa liczebność samochodów używając określeń: „mało – dużo”.

 

 

     Dziecko wie, gdzie i w jaki sposób można bezpiecznie przejść przez ulice; posługuje się określeniami: sygnalizator, zebra, pasy.

     Dziecko rozróżnia uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy; uczestniczy w ruchu drogowym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, rozumie i właściwie reaguje na znaki wzrokowe – światła sygnalizatora, wybrane znaki drogowe: przejście dla pieszych, „Agatka”, przystanek autobusowy.

 

18.   „Dzieci i światła” – słuchanie piosenki.

 

 

 

19.   Zabawa słuchowa „Odgłosy ulicy” – rozpoznawanie pojazdów: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji i dopasowywanie ich do ilustracji.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; utrwala właściwe zachowanie się na drodze.

     Dziecko rozpoznaje charakterystyczne pojazdy tj. straż pożarna, karetka pogotowia, policja, dopasowuje obrazki do sygnału słyszanego pojazdu.

 

1.        „Sygnalizator świetlny” – naklejanie z kolorowego papieru kółek.

 

 

2.        „Znaki drogowe” – lepienie z plasteliny znaków drogowych („Agatka” lub przystanek autobusowy).

 

     Dziecko nakleja na karton gotowe elementy wycięte z kolorowego papieru: kółka w trzech kolorach żółtym, czerwonym i zielonym; utrwala kolory sygnalizacji.

     Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z plasteliny, ugniata plastelinę w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, utrwala zasady bezpiecznego poruszania się po jezdni pieszych i samochodów.

 

3.        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin