2010_powtorzenie.doc

(90 KB) Pobierz

Podstawowe czynności laboratoryjne

 

1.     Wszystkie pytania i zagadnienia z instrukcji + zadania.

2.     Spostrzeżenia i wnioski z wykonywanych doświadczeń

3.     Wymienić podstawowy sprzęt i szkło laboratoryjne oraz podać jego przeznaczenie.

4.     Wypisać wzory chemiczne i podać pełne nazwy nielotnych składników rozpuszczonych w wodzie wodociągowej. Jaki jon znajdujący się w wodzie wodociągowej reaguje z azotanem baru? Napisać równanie reakcji.

5.     Podać obliczenia przeprowadzone dla ustalenia naważki bezwodnego Na2CO3 potrzebnego do otrzymania 100 cm3 0,1 M roztworu tej soli.

6.     Podać reakcje charakterystyczne jonów: (a) chlorkowych, (b) węglanowych, (c) siarczanowych(VI).

7.     Podać dokładne obliczenia przeprowadzone celem ustalenia, jaką objętość stężonego, 98% roztworu H2SO4 (d = 1,84 g/cm3) należy odmierzyć, aby po rozcieńczeniu do 250 cm3 otrzymać 2 M roztwór.

 


Metody oczyszczania i rozdzielania substancji.

Roztwory właściwe.

 

1.     Wszystkie pytania i zagadnienia z instrukcji + zadania.

2.     Spostrzeżenia i wnioski z wykonywanych doświadczeń

3.     Podział mieszanin i przykłady.

4.     Metody rozdzielania mieszanin (sedymentacja, dekantacja, sączenie (filtracja), krystalizacja, destylacja, ekstrakcja) wymienić, podać krótki opis, sprzęt i szkło laboratoryjne (narysować odpowiedni zestaw) oraz zastosowanie.

5.     Próbka jodu została zanieczyszczona piaskiem. W jaki sposób należałoby postąpić, aby ją oczyścić? Jakie właściwości jodu można wykorzystać? Narysować schemat takiego eksperymentu.

6.     Obliczyć stężenie procentowe roztworu powstałego przez rozpuszczenie 8g substancji w 100 g wody. Obliczyć, ile gramów wody należy dodać do otrzymanego wyżej roztworu, aby roztwór był 2,5%-owy.

7.     Obliczyć stężenie procentowe roztworu powstałego w wyniku zmieszania 100 g roztworu 50%,  300 g roztworu 30% i 600 g roztworu 10% tej samej substancji. 

8.     Próbka zawiera mieszaninę dwóch nie mieszających się cieczy. Zaproponować sposób ich rozdzielenia (układ dwufazowy). Wymienić potrzebny sprzęt laboratoryjny.

9.     Wyjaśnić, ilustrując odpowiednim rysunkiem, dlaczego kwas benzoesowy, w przeciwieństwie do benzenu, rozpuszcza się w wodzie?

10. Roztwory powstają w wyniku rozpuszczenia substancji w rozpuszczalniku. Tworzenie  roztworu może zachodzić poprzez: (a) chemiczną reakcję substancji z rozpuszczalnikiem w wyniku której powstaje nowa rozpuszczona substancja, (b) oddziaływanie substancji  z rozpuszczalnikiem w wyniku której powstaje solwatowana forma rozpuszczanej substancji, (c) dyspersję substancji w rozpuszczalniku. Dla każdego z wymienionych przypadków podać odpowiedni przykład i zilustrować go równaniem reakcji.

11. Zmieszano równe objętości wodnych roztworów o stężeniach 1M każdy. Osad odsączono. Jaki związek pozostał na sączku? Jakie jony zawiera przesącz? Jaki związek otrzymano po odparowaniu przesączu do sucha? Odpowiedzi zilustrować równaniami reakcji chemicznych.

12. Do naczynia wlano trzy rodzaje cieczy: wodę, benzynę i rtęć. Licząc od górnej powierzchni podać kolejność utworzenia warstw i uzasadnienie.

13. W tabeli podano gęstości wybranych gazów.

 

Nazwa substancji chemicznej              Gęstość w g/cm3             

hel              0,164             

dwutlenek węgla              1,811             

powietrze              1,185             

Każdy z trzech cienkich, gumowych baloników napełniono taką samą objętościążnych gazów: pierwszy helem, drugi powietrzem, trzeci dwutlenkiem węgla. Następnie wszystkie baloniki puszczono swobodnie. Jak zachowają się te balony?

14. Na wykresach przedstawiono zależność rozpuszczalności wybranych substancji w wodzie od temperatury.

(a) Podać, jak zmienia się rozpuszczalność wymienionych soli (lewy wykres) i gazów (prawy wykres) w zależności od temperatury; (b) W 100 g wody o temperaturze 50°C można rozpuścić co najwyżej ............... g NH3, (c) aby w 50 g wody można było rozpuścić 75 g NaNO3, trzeba ogrzać wodę do temperatury co najmniej .................. °C, (d) obliczyć ile gramów azotanu(V) sodu wykrystalizuje, jeżeli obniżymy temp. nasyconego roztworu z 80 do 20°C ?

15. Na podstawie tabeli rozpuszczalności (lub wykresów podających zależność rozpuszczalności wybranych substancji w wodzie od temperatury) określić stężenie procentowe nasyconego roztworu substancji w danej temperaturze.

16. Sporządzono 25% roztwór NaNO3 w temperaturze 30°C, a następnie obniżono temperaturę do 20°C. Na podstawie wykresu podać nasycenie roztworu wyjściowego i po schłodzeniu. Przedstawić stosowne obliczenia.

17. Posługując się tabelą rozpuszczalności oszacować masę wydzielonej po oziębieniu substancji.

 


Szybkość reakcji chemicznych

i równowaga chemiczna. Dysocjacja jonowa.

 

1.     Wszystkie pytania i zagadnienia z instrukcji + zadania.

2.     Spostrzeżenia i wnioski z wykonywanych doświadczeń

3.     Wymienić czynniki wpływające na szybkość reakcji i omówić krótko JEDEN z nich.

4.      Podać, który numer (spośród wymienionych na wykresach wartości energii dla dwóch różnych reakcji) wskazuje wartość energii aktywacji dla reakcji endotermicznej:

5.     Napisać wyrażenie na stałą Kp poniższych reakcji. Uzasadnić wpływ: a) wzrostu ciśnienia, b) podwyższenia temperatury, na równowagę tych reakcji:

1) 2H2 + O2 = 2H2O(g)                                          DH > 0

2) CaCO3(s) = CaO(s) + CO2(g)                            DH < 0

3) 2C(s) + O2 = 2CO                                          DH > 0

              wzrost p              wzrost t             

              kierunek zmian              uzasadnienie              kierunek zmian              uzasadnienie             

1             

                                                       

2             

                                                       

3             

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin