st_azusa_street_ms_420.pdf

(206 KB) Pobierz
433932941 UNPDF
• KRONIKI •
Steve Thompson
T³umaczenie: Piotr A. Zaremba
N a pocz¹tku XX wieku Bóg pos³a³
Rozpalanie ognia
do Los Angeles dwóch ludzi,
którzy mieli zmieniæ historiê œwiata.
Ich nazwiska to: William J. Seymo-
ur oraz Alfred J. Garr. Jedno nazwi-
sko jest powszechnie znane, podczas
gdy drugie raczej nie. ¿ycie obu tych
mê¿ów wyra¿a istotê przebudzenia na
Azusa Street, choæ ich powo³ania by³y
ca³kowicie odmienne. Jeœli William
Seymour by³ twarz¹ tego przebudzenia,
to Alfred Garr by³ jego stopami.
Garr i Seymour przybyli do Los
Angeles maj¹c za sob¹ zupe³nie ró¿ne
wychowanie oraz motywy przyjaz-
du. Seymour by³ nikomu nie znanym,
niezale¿nym s³ug¹ S³owa. Garr jako
przywódca ruchu uœwiêceniowego (Ho-
liness movement) posiada³ ju¿ pewien
stopieñ powa¿ania w pañstwie. Symo-
ur przyby³ do Los Angeles, aby rozpaliæ
ogieñ, podczas gdy Garr po to, aby
ogieñ gasiæ. Choæ ich powo³ania tak
ró¿ni³y siê, ich ¿ycie by³o napêdzane t¹
sam¹ si³¹ – duchowym g³odem.
Gdy ich drogi skrzy¿owa³y siê na
pocz¹tku roku 1906, Bóg u¿y³ obu tych
mê¿ów do wzbudzenia historycznego
ruchu przebudzeniowego. Przywódz-
two Seymoura na Azusa Street jest
powszechnie znane, lecz wk³ad Garra
by³ nieznany, a¿ do wspó³czesnych
czasów. Choæ pocz¹tkowo mo¿e siê to
wydawaæ przesadnym stwierdzeniem,
wydaje siê, ¿e przebudzenie na Azusa
Street nigdy nie rozkwit³oby, gdyby nie
wp³yw i pomoc Alfreda Garra.
William Seymour by³ tak spragnio-
ny Boga, ¿e gotów by³ znosiæ skraj-
ny rasizm po to, aby uzyskaæ coœ
g³êbszego. Wst¹pi³ do Szko³y Biblijnej
Charlesa Parhama w Huston w stanie
Teksas, pomimo tego, ¿e zosta³ zmuszo-
ny do siedzenie na korytarzu, zamiast
w klasie, poniewa¿ Parham nie wie-
rzy³ w „mieszanie ras”. Seymour nigdy
nie czu³ siê obra¿ony tym traktowa-
niem, wrêcz przeciwnie, nawet po wielu
82
THE MORNING STAR EDYCJA POLSKA
433932941.009.png 433932941.010.png 433932941.011.png 433932941.012.png
NIEZNANA HISTORIA PRZEBUDZENIA NA AZUSA STREET
latach pos³ugiwania traktowa³ Parha-
ma jako duchowego ojca.
Ta pokora by³a wynikiem g³êbokiego
pragnienia Boga. Nie troszczy³ siê o
swoj¹ reputacjê czy godnoœæ – jeœli
móg³ zdobyæ coœ wartoœciowego od rasi-
sty, to korzysta³ z tego. Ponadto Sey-
mour przez wiele lat poœci³ co tydzieñ
i modli³ siê do siedmiu godzin dzien-
nie, poszukuj¹c wiêkszego prze¿ywania
obecnoœci Boga i Jego mocy.
Przyby³ do Los Angeles w lutym 1906
roku i zacz¹³ prowadziæ spotkania „mo-
dlitwy i szukania” w domu na ulicy
Bonnie Brae. Historia wylania prze-
budzenia na Azusa Street jest dobrze
znana. Wydarzenia z nim zwi¹zane
niew¹tpliwie wyp³ynê³y na œwiat, lecz
nie bez pomocy Alfreda Garra.
lian zosta³ wys³any do Los Angeles,
aby ugasiæ ogieñ rozpalony przez Almê
White.
Garrowie nie byli w Los Angeles
pierwszy raz. Wczeœniej prowadzi-
li tam pomyœlnie dwie kampanie prze-
budzeniowe. Ostatnia z nich mia³a miej-
sce trzy miesi¹ce przed ich przybyciem
do Los Angeles w lutym 1906r. Jed-
nak koœció³, jaki zastali, ró¿ni³ siê bar-
dzo od tego, jaki zostawili. Sk³ada³ siê
on teraz z kilkuset ludzi, a wielu przy-
wódców opuœci³o go. Obecnie jedynym
ogniem, jaki p³on¹³ w Burning Bush,
by³y oskar¿enia i oszczerstwa, podsyca-
ne przez Almê White.
Seymour przez wiele lat
poœci³ co tydzieñ i modli³
siê do siedmiu godzin
dziennie, poszukuj¹c
wiêkszego prze¿ywania
obecnoœci Boga i Jego
mocy
Gaszenie ognia
Garr by³ jednym z czterech g³ównych
przywódców Metropolitan Church
Association, zgromadzenia koœcio³ów
znanego równie¿ jako P³on¹cy Krzew
(Burning Bush), którego siedziba
g³ówna by³a w Chicago. Przyby³ na
wschodnie wybrze¿e z powodu proble-
mów z jednym ze zborów w Los Ange-
les - jego by³y mentor W. E. Shepherd
w tym czasie walczy³ o przetrwanie
zboru.
W czasie istotnych dla P³on¹cego
Krzewu przemian, Alma White, by³y
cz³onek tej organizacji, opublikowa³a
w styczniu 1906 roku expose, okreœlaj¹c
ich mianem kontroluj¹cego kultu, co
spowodowa³o, ¿e przywódcy ruchu
stracili panowanie nad sytuacj¹. Nie-
mal 20% zboru Shepherda, w tym
wielu przywódców, opuœci³o zbór i
przy³¹czy³o siê do zorganizowanej
przez Almê White grupy nazwanej Pil-
lars of Fire (S³upy Ognia). Podejmuj¹c
szybk¹ reakcjê Garr wraz z ¿on¹ Lil-
Pierwszym krokiem Garra, jako
dyrektora ruchu P³on¹cego Krzewu na
wschodnim wybrze¿u by³o zapewnie-
nie nowego budynku dla zgromadzeñ
koœcio³a. Drugim by³o zwolnienie swego
by³ego mentora Shepherda i przejêcie
przywództwa. Wkrótce potem eksko-
munikowa³ Shepherda z koœcio³a, za z³e
zarz¹dzanie swoim w³asnym domeme.
Nastêpnie Garr stara³ siê pozyskaæ
cz³onków poprzez kampanie ewangeli-
zacyjne oraz spotkania przebudzenio-
we. Pomimo tego, ¿e zbór straci³ spor¹
czêœæ cz³onków, w tym lidera uwiel-
bienia, zacz¹³ reagowaæ na jego przy-
wództwo. Problemy wywo³ane przez
Almê White by³y rozwi¹zywane, lecz
ich nabo¿eñstwom brakowa³o wigo-
THE MORNING STAR EDYCJA POLSKA 83
433932941.001.png 433932941.002.png
• KRONIKI •
ru poprzednich lat. W rzeczywistoœci
ogieñ Bo¿y spad³ w tym czasie na inn¹
czêœæ Los Angeles.
niewiele ponad dwadzieœcia osób. W
kwietniu 1906 roku Los Angeles Times
zamieœci³ nastêpuj¹c artyku³ na pierw-
szej stronie:
„DZIWACZNY BABEL JÊZYKÓW
(WEIRD BABEL OF TONGUES):
Powstaje nowa sekta fanatyków. Dzikie
sceny na Azusa Street”.
„Kolorowi i grupka bia³ych
sk³ada³y siê na to zgromadzenie.
Noc zamar³a. Okolicê nape³ni³o
wycie czcicieli, którzy spêdzaj¹
godziny kiwaj¹c siê tam i z powro-
tem w nerwowej, napiêtej posta-
wie modlitwy i b³agania. Twierdz¹,
¿e maj¹ dar jêzyków i mog¹ poj¹æ
to be³kotanie. Tak zdumiewaj¹ce
stwierdzenia nie pada³y jeszcze
nigdy ze strony ¿adnej grupy fana-
tyków, nawet tutaj w Los Angeles, w
którym zadomowi³y siê niezliczone
wyznania...”
W tym samym dniu, gdy ukaza³ siê
ten artyku³, San Francisco nawiedzi³o
potê¿ne trzêsienie ziemi. Gdy przywód-
cy i pastorzy koœcio³ów og³osili to jako
s¹d Bo¿y, wiêksza iloœæ ludzi zaczê³a
uczestniczyæ w Misji. To zjawisko jed-
nak nie trwa³o d³ugo. W ci¹gu kilku
tygodni t³um stopnia³ do 10, 12 osób jak
poprzednio. Choæ Bóg wylewa³ swoje-
go Ducha, to jednak niewielu ludzi by³o
przez Niego dotkniêtych.
Kilku historyków œwiadczy o tej nie-
wielkiej iloœci wiernych. Robert Ander-
son pisze w swojej ksi¹¿ce Vision of
Disinherited: „A¿ do póŸnego lata praca
posuwa³a siê powoli.” Rahel Sizelove
zgadza siê z tym, a po swojej wizycie pod
koniec czerwca pisze tak: „By³o oko³o
dwanaœcioro dzieci Bo¿ych kolorowych
i bia³ych, trwaj¹cych przed Panem...”
Frank Bartleman pisze: „Arka Bo¿a
poma³u odje¿d¿a³a z Azusa Street...,
ma³y pocz¹tek, malutki p³omyk.”
Choæ Bóg wylewa³
swojego Ducha, to
jednak niewielu ludzi
by³o przez Niego
dotkniêtych.
Misja przy Azusa Street
W czasie, gdy Garrowie pracowa-
li nad odbudowaniem P³on¹cego Krze-
wu dzia³aj¹c poprzez kampanie ewan-
gelizacyjne i pracê w nowym, wiêkszym
budynku, malutka grupka œwiêtych
prowadzona przez Williama Seymoura
zbiera³a siê, aby modliæ siê i oczekiwaæ
na Ducha Œwiêtego. Te spotkania,
odbywaj¹ce siê w odleg³ym o piêæ mil
domku przy ulicy Bonnie Brae, by³y
niemal niezauwa¿one, lecz Bóg wkrótce
zacz¹³ znacz¹co je nawiedzaæ.
W odpowiedzi na pragnienie Seymo-
ura Bóg zacz¹³ na tych spotkaniach
chrzciæ Duchem Œwiêtym pojedyncze
osoby. Wkrótce przenieœli siê do sta-
rej stajni, któr¹ nazwali Azusa Stre-
et Mission (Misja przy Azusa Street).
Ten budynek mieœci³ siê o dwie mile od
nowego budynku zajmowanego przez
zgromadzenie P³on¹cego Krzewu, w
którym by³ pastorem Alfred Garr.
Pomimo tego, ¿e liczba uczestników
spotkañ przy Azusa Street by³a nie-
wielka, ze wzglêdu na dziwacznoœæ
tych zgromadzeñ magazyn Los Ange-
les Times wys³a³ tam swojego reporte-
ra, aby sporz¹dzi³ reporta¿. Gdy dzien-
nikarz pojawi³ siê na spotkaniu by³o
84
THE MORNING STAR EDYCJA POLSKA
433932941.003.png 433932941.004.png
NIEZNANA HISTORIA PRZEBUDZENIA NA AZUSA STREET
Z relacji owych naocznych œwiadków
jasne jest, ¿e ju¿ wtedy narodzi³a siê
Misja przy Azusa Street, lecz Przebu-
dzenie Azusa Street jeszcze nie. Bóg
dzia³a³, lecz wp³yw tego dzia³ania,
pomijaj¹c nielicznych, niemal nie ist-
nia³ jeszcze przez kilka nastêpnych
miesiêcy. W lipcu Frank Bartleman,
dziennikarz i pisarz, napisa³: „Zielone
Œwiêta wróci³y do Los Angeles.”
która teraz znajdowa³a siê nieca³e dwie
mile od ich w³asnej posiad³oœci.
Niemal w miesi¹c po przeniesieniu
spotkañ na Azusa Street Alfred zacz¹³
odwiedzaæ Misjê w poszukiwaniu mocy
Bo¿ej i Jego obecnoœci. Gdy zoba-
czy³ jak William Seymour modli³ siê i
pokornie prowadzi³ zgromadzenie, coœ
zosta³o w nim rozpalone – zrozumia³
swoj¹ potrzebê g³êbszego prze¿ywania
Boga i zacz¹³ szukaæ chrztu Duchem
Œwiêtym.
Wkrótce zacz¹³ spêdzaæ na modlitwie
i szukaniu Boga tyle samo czasu, co na
pracy przy odbudowie zgromadzenia, a
mo¿e nawet wiêcej. Dni wype³ni³y siê
oczekiwaniem na Ducha Œwiêtego, czy
to przy Azusa Street czy w ich w³asnej
kaplicy. Nie lekcewa¿y³ swoich pastor-
skich obowi¹zków; po prostu teraz
wprowadza³ w czyn swoj¹ potrzebê
wiêkszego poznania Boga. Zachêca³
nawet swoje zgromadzenie do tego, aby
szukali Pana w Misji przy Azusa Stre-
et.
Któregoœ dnia cz³onkowie zboru
P³on¹cego Krzewu zastali swoje-
go pastora stoj¹cego na schodach
zamkniêtej kaplicy. Garr stan¹³ i
og³osi³: „Nie zbierajcie siê dziœ tutaj,
nie mamy mocy Bo¿ej. IdŸmy na Azusa
Street, gdzie ludzie ciesz¹ siê obecnoœci¹
Bo¿¹” i ca³e zgromadzenie pod¹¿y³o za
swoim pastorem.
Alfred zrozumia³ swoj¹
potrzebê g³êbszego
prze¿ywania Boga i
zacz¹³ szukaæ chrztu
Duchem Œwiêtym
Co spowodowa³o, ¿e dzie³o przy
Azusa Street przerodzi³o siê z grupki
dwunastu œwiêtych szukaj¹cych Pana
w potê¿ne przebudzenie? Co mia³o
wiêkszy wp³yw na przyniesienie prze-
budzenia; czy artyku³ w Los Angeles
Times , czy trzêsienie ziemi, które mia³o
byæ Bo¿ym s¹dem? OdpowiedŸ na to
pytanie stanowi nieznan¹ czêœæ histo-
rii Azusa Street, a jest to historia Alfre-
da Garra, cz³owieka spragnionego Boga
tak bardzo, ¿e gotowego na wszyst-
ko, aby tylko pozyskaæ wiêcej Ducha
Œwiêtego.
Powa¿ny sprawdzian
Przywódcy koœcio³a P³on¹cego Krze-
wu, nie byli zadowoleni z tego, ¿e ich
pastor odwo³uje nabo¿eñstwa. Szybko
te¿ przekonali jego ¿onê, ¿e m¹¿ zosta³
zwiedziony i jest niezrównowa¿ony. Ich
wp³yw by³ tak silny, ¿e straszy³a mê¿a
odejœciem, jeœli nie przestanie braæ
udzia³u w spotkaniach na Azusa Stre-
et. Alfredowi uda³o siê j¹ przekonaæ,
Frustracja wzrasta
Alfred i Lillian Garr stawali siê coraz
bardziej rozczarowani swoj¹ rol¹ pasto-
rów zboru P³on¹cego Krzewu. Choæ
osi¹gali pewne sukcesy w pracy w zbo-
rze, to jednak pragnêli czegoœ znacznie
wiêcej ni¿ sukcesu. Trwaj¹ce ca³e ¿ycie
duchowe pragnienie Alfreda podsycane
by³o reporta¿ami z Misjii Azusa Street,
THE MORNING STAR EDYCJA POLSKA 85
433932941.005.png 433932941.006.png
• KRONIKI •
aby zanim go opuœci, sama przysz³a i
przekona³a siê jak to jest.
Gdy tego wieczoru przyszli razem,
usiedli na samym koñcu pomieszcze-
nia. Atmosfera by³a podobna do tego,
do czego byli przyzwyczajeni w krêgach
uœwiêceniowych i co obserwowali przez
lata podró¿y po zborach. Wkrótce, gdy
zaczê³o siê spotkanie – zanim mog³a
siê sprzeciwiæ – Pan zst¹pi³ na Lil-
lian i ochrzci³ j¹ Duchem Œwiêtym z
modlitw¹ w jêzykach.
Szukaj¹c Pana na Azusa Street,
Alfred widzia³ wielu ludzi chrzczonych
Duchem Œwiêtym, lecz jego w³asne sta-
rania nie zosta³y jeszcze wynagrodzo-
ne. Teraz jego ¿ona zosta³a ochrzczo-
na Duchem Œwiêtym, choæ nawet siê
o to nie stara³a. By³ wdziêczny Bogu
za to wydarzenie, lecz teraz jesz-
cze bardziej spragniony ni¿ kiedykol-
wiek wczeœniej, szukaj¹c Pana jeszcze
g³êbiej, znalaz³, zamiast upragnionego
b³ogos³awieñstwa, przekonanie o swej
nieczystoœci.
Bóg postawi³ go wobec jego pychy
oraz krytycyzmu w stosunku do innych
us³uguj¹cych. Upokorzy³ siê i postara³
siê o przebaczenie u tych, których obra-
zi³ od chwili swojego przyjazdu do Los
Angeles. Najwa¿niejsze by³o uzdrowie-
nie relacji ze swym by³ym mentorem,
Shepherdem, którego usun¹³ ze stano-
wiska pastora. Garr chodzi³ tak d³ugo
do niego i przeprasza³ go, a¿ nast¹pi³o
ca³kowite uzdrowienia, a ich wzajemne
stosunki zosta³y odnowione.
Bóg pracowa³ równie¿ z jego pragnie-
niem zdobycia powa¿ania i zada³ mu
kiedyœ pytanie, czy popchn¹³by wagon
pe³en wêgla, gdyby taka by³a Jego wola.
Choæ by³ wystarczaj¹co spragnio-
ny Boga i pokorny, aby zachêcaæ swoje
zgromadzenie do uczestnictwa w spo-
tkaniach na Azusa Street, to zachodzi³o
pytanie czy gotów by³ wyrzec siê
powa¿ania zwi¹zanego z przywódz-
twem w koœciele? Pracowa³ nad tym
z Panem szczerze, a¿ do chwili, gdy
by³ pewny, ¿e mo¿e pod¹¿aæ za kimœ
innym, a nie tylko prowadziæ samemu.
16 czerwca Alfred Garr zosta³ ochrzczo-
ny Duchem Œwiêtym w dzwonnicy
kaplicy P³on¹cego Krzewu.
Alfred Garr, dyrektor
na wschodnie wybrze¿e
zamkn¹³ zgromadzenie,
które mia³ uratowaæ i
przy³¹czy³ je do grupy
przy Azusa Street.
Jak Misja przerodzi³a siê w
przebudzenie
Kilka dni póŸniej wype³ni³ ostat-
ni¹ obietnicê i odda³ siê Panu. Alfred
Garr, dyrektor na wschodnie wybrze¿e
zamkn¹³ zgromadzenie, które mia³
uratowaæ i przy³¹czy³ je do grupy przy
Azusa Street. Do Seymoura i ludzi z
Azusa Street przy³¹czy³o siê wówczas
ok. 150 osób wraz z Garrem. Alfred
zosta³ natychmiast usuniêty z narodo-
wego przywództwa P³on¹cego Krzewu.
Ten zastrzyk ludzi i pomoc, jakiej Garr
udziela³ Seymourowi spowodowa³y,
¿e Misja przy Azusa Street zaczê³a siê
rozwijaæ. Wraz z przybyciem nowej
grupy ludzi, tchniête zosta³o nowe
¿ycie, a na zgromadzeniach pojawi³a
siê nowa pasja. Gdy dwa zgromadze-
nia po³¹czy³y siê, dynamicznie wzros³a
synergia, tym bardziej, ¿e to du¿e zgro-
madzenie przy³¹czy³o siê w pokorze do
mniejszego. Ogieñ przebudzenia, który
do tej pory lekko p³on¹³, rozszala³ siê.
86
THE MORNING STAR EDYCJA POLSKA
433932941.007.png 433932941.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin