Maria Montessori.doc

(62 KB) Pobierz
Temat prezentacji:

Temat prezentacji:

Pedagogika naturalizmu Marii Montessori .

 

 

Pedagogika naturalizmu

Jest to jeden z nurtów pedagogicznych, który stworzył Jan Rousseau, głoszący tezę swobodnego wychowania zgodnie z naturą każdego dziecka. Naturalizm pedagogiczny odkrywał każde dziecko indywidualnie, jego potrzeby, zainteresowania, jednak ograniczał rolę wychowawcy, jako osoby, która ma tylko czuwać nad rozwojem dziecka, jednak w żaden sposób nie interweniować, by nie ograniczyć go w żaden sposób.

 

Cele i zadania pedagogiki naturalizmu:

 

         wychowanie powinno być dostosowane do naturalnego rozwoju dziecka

         dziecko powinno uczyć się wtedy gdy poczuje potrzebę zdobywania wiedzy

         nauczyciel ma stwarzać warunki do rozwoju potrzeb poznawczych i moralnych dzieci

         szkoła ma pobudzać aktywność dziecka

         nauczanie powinno być zindywidualizowane

         ocena prac indywidualnych i zbiorowych oraz testy pomiaru uzdolnień dzieci zamiast egzaminów

         nieprzywiązywanie znaczenia do nagród i kar z zewnątrz, poleganie na wewnętrznej motywacji dziecka

         położenie nacisku na kooperację i pracę zespołową oraz twórczą ekspresję

         udział uczniów w planowaniu programu

 

Maria Montessori

Maria Montessori, 1933 Maria Montessori urodziła się 31 sierpnia 1870 r. w miejscowości Chiarawalle we Włoszech. Naukę rozpoczęła w rzymskiej szkole publicznej w wieku sześciu lat. Ze szkoły Maria Montessori zapamiętała przede wszystkim tłumienie aktywności uczniów i trzymanie ich w ciągłym bezruchu. Po latach skrytykowała tak pojmowaną szkołę, której symbolem była dla niej "szkolna ławka".
Po ukończeniu średniej szkoły technicznej, podjęła studia medyczne, które ukończyła z wyróżnieniem.

Doktor Maria Montessori była pierwszą Włoszką – lekarzem, a jednocześnie antropologiem, pedagogiem. Przez ponad 50 lat pracowała z dziećmi różnych ras, narodowości czy o różnym statusie materialnym. W jej życiu poświęciła się misji odkrywania dziecka, jego potrzeb i możliwości.

Montessori doszła do swojego systemu wychowania po długoletnich badaniach organizmu dziecięcego i długotrwałej praktyce pedagogicznej z dziećmi niemoralnymi i cofniętymi w rozwoju. Zwraca ona uwagę na higienę dziecka, uważając za obowiązek wychowawczyni pilne śledzenie rozwoju psychofizycznego organizmu dziecięcego. Metodę swoją nazywa Montessori metodą „pedagogiki naukowej”, dlatego właśnie, że, jej zdaniem, opiera się ona na fizjologii i psychologii.

Celem wychowania według słów Montessori, jest rozwój sił i cel ten wyznacza całkowicie charakter materiału dydaktycznego, czyli rozwój poszczególnych narządów człowieka, przeważnie rozwój zmysłów i stanowi niewątpliwie ośrodek całego systemu Montessori.

Swoje teorie opierała na silnym podłożu jej medycznego wykształcenia – była w pełni naukowcem i wiedziała, że hipotezy muszą być poparte dowodami. Dowodami na jej metodę są dzieci, z którymi Montessori pracowała jak również dzieci, które teraz uczęszczają do szkół i przedszkoli montessoriańskich na całym świecie, czy wychowywane są przez swoich rodziców w domach. Dzieci skoncentrowane na swoich zadaniach, dążące do samodzielności, budujące wiarę w siebie i z ufnością patrzące na świat.

„Edukacja nigdy więcej nie powinna być w głównej mierze przekazywaniem wiedzy, ale musi przyjąć nową formę, szukając uwolnienia dla ludzkich możliwości.”

„Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.”

 

Podejście Montessori

 

Wszystkie dzieci od urodzenia nastawione są na własny rozwój, na osiągnięcie niezależności i przejście od dzieciństwa do dorosłości. Metoda Montessori pomaga dzieciom i rodzicom w tym zadaniu. Jej podstawą jest szanowanie naturalnej indywidualności każdego dziecka jeśli chodzi o jego rozwój ruchowy, językowy czy psychiczny i kierowaniu go do całościowego wzrostu.

W Metodzie Montessori zapewnione powinno być Przygotowane Otoczenie, w którym dzieci mogą swobodnie pracować z wybranymi przez siebie materiałami. Dzieci mają wrodzoną chęć do uczenia się, a przy tym nauka ich nie męczy, ale raczej zachwyca i czyni szczęśliwymi. Wykonywanie celowych prac przez dziecko pod przewodnictwem dorosłego prowadzi do rozwoju jego koncentracji i samodyscypliny. Dziecko może pracować w zgodzie z własnymi możliwościami, we własnym tempie i w spokoju. Rodzic czy nauczyciel powinni umieć obserwować dziecko i przygotowywać dla niego odpowiednie materiały i zadania, by wspomóc jego chęć dążenia do rozwoju, a nie hamować ją.

Montessori zauważyła, że dzieci w wieku od narodzin do 6 roku życia są odkrywcami, którzy głównie wykorzystują swoje zmysły, budując siebie i swój intelekt poprzez przyswajanie tego, co istnieje w ich otoczeniu – języka, zwyczajów, kultury, pojęcia piękna, religii.

Wiek od 6 do 12 lat to czas świadomego poznawania. Dzieci rozwijają swoje zdolności abstrakcyjnego myślenia i wyobraźni oraz wykorzystują zdobytą wcześniej wiedzę do dalszych poszukiwań.

Od 12 do 18 lat to czas, w którym młodzi ludzie szukają swojego miejsca w społeczeństwie i próbują wykorzystać możliwości, by w tym społeczeństwie uczestniczyć.

Ostatni już okres wkroczenia w dorosłość, lata 18 do 24 to czas, kiedy ludzie stają się specjalistami w pewnej dziedzinie lub dziedzinach, i w ten sposób poprzez ich pracę biorą udział w budowaniu świata oraz tworzenia dialogu pomiędzy sobą.

 

Przygotowane otoczenie

Przygotowane otoczenie charakteryzuje się:

         Pięknem, porządkiem, jest rzeczywiste, proste i dostępne

         Dzieci muszą mieć zapewnioną wolność do pracy, ale jednocześnie umieć podążać według wyznaczonych zasad, które pozwalają na pracę jako część grupy.

         Dzieciom powinno się zapewnić przystosowane dla nich materiały, które wspierają odkrywanie świata i umożliwiają im rozwój niezbędnych umiejętności.

         W Metodzie Montessori istnieją mieszane grupy wiekowe, dzięki którym dzieci mogą rozwijać swoje zdolności życia w społeczeństwie i uczyć się od siebie wzajemnie zgodnie z własnym tempem rozwoju.

 

Nauczyciel (rodzic) w podejściu Montessori

 

Rolą nauczyciela czy rodzica  jest obserwowanie dziecka, a jego ciągłym celem jest coraz rzadsza interwencja w miarę rozwoju dziecka. Nauczyciel jest odpowiedzialny za stworzenie atmosfery spokoju, bezpieczeństwa, porządku i radości, oraz powinien być dostępny dla dziecka, by w razie potrzeby pomóc mu czy zachęcić do działania. Takie podejście pomaga dziecku w rozwoju poczucia pewności siebie i wewnętrznej dyscypliny.

Z młodszymi dziećmi, nauczyciel pracuje poprzez demonstrowanie im użycia materiałów czy zadań odpowiednich dla ich indywidualnego rozwoju.
Największymi talentami nauczyciela czy rodzica jest umiejętność obserwowania oraz wiedza kiedy i jak zainterweniować.

Nauczyciele Montessori uczący w szkołach czy przedszkolach powinni być wykwalifikowanymi nauczycielami z dyplomem. Największą na świecie organizacją założoną przez Marię Montessori jest The Association Montessori Internationale (AMI) i to ona prowadzi studia i kursy dla ludzi, którzy chcą zostać nauczycielami Montessori.

 

 

 

Wartości pedagogiki Marii Montessori

 

Istotnymi i nieprzemijającymi wartościami pedagogiki Marii Montessori jest:

         Humanistyczny i personalistyczny   wymiar teorii i praktyki
  pedagogicznej

         Wychowanie dla pokoju

         Podmiotowość w wychowaniu

         "Dziecko - budowniczym własnej  osoby i osobowości„

         Szacunek dla rozwijającej  się osobowości ( "tajemnica dziecka",
 "centrum i peryferie")

         Troska o indywidualny i  społeczny rozwój dziecka zgodny  z "wrażliwymi  fazami" w grupach wymieszanych wiekowo

         Miłość do ludzi i świata, samodzielność , odpowiedzialność jako  
  wyznaczniki  rozwoju  dziecka; osiągnięcie "normalizacji" jako ccl
  rozwoju i wychowania

         Polaryzacja uwagi" umożliwiająca rozwój , prowadząca do normalizacji 

         Wychowawczy i edukacyjny sens "przygotowanego otoczenia" przedszkola i szkoły  dostosowanego do faz rozwojowych dziecka

         Pomysłowe, oryginalne , kształcące pomoce  rozwojowe ("klucze do świata")  wprowadzające dziecko  do "supernatury„

         Osoba dorosła -rodzic, nauczyciel : ogarnia swym ciepłem, ale nie spala, pomaga, lecz nie wyręcza„

         Pomóż mi samemu to zrobić" -egzemplifikacja dialogu pedagogicznego

         Pedagogika otwarta na dzieci o zróżnicowanych  potrzebach edukacyjnych (możliwości integracji)

         Przedszkole i szkoła  przyjazna dziecku ("Cieszę się już na jutro !")

 

Polskie Stowarzyszenie Montessori

 

Polskie Stowarzyszenie Montessori powołane zostało w roku 1994

 

Głównymi celami statutowymi  Polskiego Stowarzyszenia Montessori  jest:

         kultywowanie i rozwój pracy pedagogicznej zgodnej z teorią pedagogiczną Marii Montessori

         pogłębianie wśród członków Stowarzyszenia znajomości antropologii pedagogicznej i teorii
M. Montessori

         kształcenie i doskonalenie nauczycieli i wychowawców montessoriańskich

         upowszechnianie idei M. Montessori wśród wszystkich zainteresowanych

         inicjowanie i wspieranie organizacji szkół i placówek montessoriańskich

 

Dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie  podejmuje głównie następujące działania:

         organizuje kursy, zjazdy, odczyty, sympozja, wykłady,

         prowadzi poradnictwo  w zakresie teorii i praktyki pedagogicznej M. Montessori,

         prowadzi działalność informacyjno – publicystyczną, wydawniczą (Biuletyn),

         patronuje placówkom Montessori,

         współpracuje z wieloma innymi stowarzyszeniami, placówkami, instytucjami w kraju i za granicą

 

Bibliografia

         „Dziecko w klasie Montessori. Odniesienia teoretyczne i praktyczne”, B. Bednarczuk, 
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, rok 2007, ISBN:  83-227-2633-4

         Metoda Montessori, M. Miksza, E. Łatacz, Encyklopedia Pedagogiczna XXI  wieku, Tom III, Wyd. Żak, Warszawa 2004, s.173- 180, ISBN:83–895-0124-4

         „Podstawy pedagogiki” S. Hessen, Dzieła wybrane Tom I, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1997, ISBN 83-86770-41-4, str. 145-148, 153-158.

         http://www.montessori-centrum.pl/reszta/index.html

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin