Standardy kształcenia dla kierunku medycyna.pdf

(152 KB) Pobierz
Microsoft Word - 54_10022007_lekarski20070117.doc
Zał cznik nr 54
Standardy kształcenia dla kierunku studiów:
Kierunek Lekarski
JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE
I. WYMAGANIA OGÓLNE
Jednolite studia magisterskie trwaj nie krócej ni 12 semestrów. Liczba godzin zaj nie
powinna by mniejsza ni 5700. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System)
nie powinna by mniejsza ni 360.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent powinien posiada wiedz oraz praktyczne umiej tno ci w zakresie
profilaktyki, leczenia i rehabilitacji niezb dne do wykonywania zawodu lekarza. Dotyczy to
w szczególno ci umiej tno ci: porozumiewania si z pacjentem i jego rodzin ;
przeprowadzania wywiadu z pacjentem, badania chorego, wła ciwego doboru bada
dodatkowych, stawiania wst pnej diagnozy, leczenia oraz udzielania pomocy w stanach
bezpo redniego zagro enia ycia. Absolwent powinien opanowa umiej tno ci współpracy z
lud mi, kierowania zespołami oraz zarz dzania placówkami słu by zdrowia. Absolwent
powinien zna j zyk obcy na poziomie biegło ci B2 Europejskiego Systemu Opisu
Kształcenia J zykowego Rady Europy oraz umie posługiwa si j zykiem specjalistycznym
z zakresu medycyny. Absolwent powinien by przygotowany do: prowadzenia profesjonalnej
opieki medycznej; udzielania pomocy w stanie bezpo redniego zagro enia ycia; planowania,
wdra ania i oceny post powania profilaktycznego i leczniczego w zakresie promocji zdrowia
i edukacji prozdrowotnej; post powania klinicznego opartego na naukowych podstawach,
respektuj cego zasady humanitaryzmu; podj cia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich);
prowadzenia bada i upowszechniania wyników oraz nauczania wykonywania zawodu.
Absolwent powinien by przygotowany do pracy w: publicznych i niepublicznych zakładach
opieki zdrowotnej; instytutach naukowo-badawczych i o rodkach badawczo-rozwojowych
oraz instytucjach zajmuj cych si poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu
edukacji prozdrowotnej.
III. RAMOWE TRE CI KSZTAŁCENIA
1. GRUPY TRE CI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJ
ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
godziny ECTS
A. GRUPA TRE CI PODSTAWOWYCH
1635
111
B. GRUPA TRE CI KIERUNKOWYCH
2355
164
Razem
3990
275
37924906.003.png 37924906.004.png
2. SKŁADNIKI TRE CI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA
LICZBA GODZIN ZAJ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA
LICZBA PUNKTÓW ECTS
godziny ECTS
A. GRUPA TRE CI PODSTAWOWYCH
Tre ci kształcenia w zakresie:
1635
111
1. Anatomii
210
2. Histologii, cytofizjologii i embriologii
120
3. Biologii medycznej
60
4. Biofizyki
60
5. Chemii
45
6. Biochemii
150
7. Fizjologii
165
8. Patomorfologii
165
9. Patofizjologii
75
10. Mikrobiologii
60
11. Immunologii
60
12. Genetyki klinicznej
60
13. Farmakologii i toksykologii
165
14. Higieny i epidemiologii
45
15. Diagnostyki laboratoryjnej
45
16. Zdrowia publicznego
30
17. Psychologii lekarskiej
30
18. Socjologii w medycynie
30
19. Etyki lekarskiej
30
20. Historii medycyny
30
B. GRUPA TRE CI KIERUNKOWYCH
Tre ci kształcenia w zakresie:
2355
164
1. Chorób wewn trznych
480
2. Pediatrii
330
3. Chirurgii
330
4. Ginekologii i poło nictwa
210
5. Neurologii i neurochirurgii
120
6. Otolaryngologii
60
7. Okulistyki
60
8. Dermatologii i wenerologii
60
9. Psychiatrii
120
10. Chorób zaka nych
75
11. Ortopedii i traumatologii
45
12. Radiologii
75
13. Anestezjologii i intensywnej terapii
60
14. Propedeutyki stomatologii
15
15. Onkologii
60
16. Prawa i medycyny s dowej
45
17. Medycyny rodzinnej
105
18. Rehabilitacji
30
2
37924906.005.png 37924906.006.png 37924906.001.png
19. Medycyny nuklearnej
15
20. Medycyny ratunkowej i medycyny katastrof
60
3. TRE CI I EFEKTY KSZTAŁCENIA
A. GRUPA TRE CI PODSTAWOWYCH
1. Kształcenie w zakresie anatomii
Tre ci kształcenia: Budowa ciała ludzkiego z uwzgl dnieniem aspektów rozwojowych i
opisowych – w szczególno ci topograficznych i klinicznych.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: opisu i interpretacji budowy człowieka –
osobnika ywego i zwłok; prowadzenia anatomicznych bada przy yciowych w stopniu
umo liwiaj cym zrozumienie zagadnie klinicznych; rozumienia budowy i funkcjonowania
o rodkowego układu nerwowego; rozumienia podstawowych zagadnie neurobiologii.
2. Kształcenie w zakresie histologii, cytofizjologii i embriologii
Tre ci kształcenia: Budowa mikroskopowa i submikroskopowa tkanek i narz dów. Funkcje
tkanek i narz dów. Organizacja komórki oraz organelli komórkowych. Cykl komórkowy.
nicowanie i regulacja procesów wewn trzkomórkowych. Rozwój embrionalny człowieka.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: opisu i interpretacji budowy mikroskopowej
komórek, tkanek i narz dów oraz ich funkcji; rozumienia i opisu rozwoju embrionalnego
człowieka i mechanizmów powstawania wad wrodzonych; rozumienia mechanizmów
reguluj cych cykl komórkowy; rozumienia procesów proliferacji, ró nicowania oraz
apoptozy.
3. Kształcenie w zakresie biologii medycznej
Tre ci kształcenia: Struktura i funkcje genów u Prokaryota i Eukaryota. Genetyka
populacyjna. Genetyka rozwoju. Ekogenetyka. Elementy biotechnologii. Parazytologia
lekarska – układ paso yt – ywiciel. Cykle rozwojowe paso ytów człowieka.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: rozumienia genetycznej regulacji u wirusów
i bakterii – organizmów prokariotycznych o nieskomplikowanej budowie genomu;
rozumienia zło onej budowy i funkcji genomu organizmów eukariotycznych; oceny wpływu
zanieczyszczenia rodowiska czynnikami mutagennymi i kancerogennymi na organizm
człowieka; rozumienia oddziaływania mutagenów z genomem człowieka; wykorzystywania
podstawowych metod biologii molekularnej; rozpoznawania najcz ciej spotykanych
paso ytów człowieka w oparciu o znajomo ich budowy, cykli yciowych oraz
podstawowych objawów chorobowych przez nie wywołanych.
4. Kształcenie w zakresie biofizyki
Tre ci kształcenia: Biofizyka molekularna i komórki. Biofizyka układów fizjologicznych.
Mechanizmy działania czynników fizycznych na organizm. Podstawy fizyczne wybranych
technik diagnostycznych i terapeutycznych.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: rozumienia poj i praw fizyki;
wykorzystywania praw fizyki do opisu zagadnie z zakresu biologii komórek i tkanek oraz
procesów fizjologicznych; wykorzystywania przyrz dów pomiarowych i aparatury fizycznej;
oceny dokładno ci wykonanych pomiarów i oszacowywania bł dów.
5. Kształcenie w zakresie chemii
Tre ci kształcenia: Pierwiastki i ich funkcje w układach biologicznych. Równowagi
kwasowo-zasadowe i gospodarka wodno-elektrolitowa w układach biologicznych. Chemia
substancji toksycznych. Koloidy. Budowa i wła ciwo ci kwasów karboksylowych i
aminokwasów. W glowodory. Zwi zki heterocykliczne i ich pochodne o znaczeniu
biologicznym. W glowodany. Lipidy. Białka. Kwasy nukleinowe. Enzymy i koenzymy.
Witaminy.
3
37924906.002.png
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: oceny wła ciwo ci molekuł i makromolekuł
w relacji do ich budowy; rozumienia przemian dokonuj cych si w organizmach; oceny
wpływu zwi zków chemicznych na organizm człowieka; rozumienia zagadnie klinicznych w
kontek cie przemian chemicznych.
6. Kształcenie w zakresie biochemii
Tre ci kształcenia: Metabolizm w glowodanów, tłuszczów, aminokwasów i białek. Budowa i
metabolizm hemoglobiny. Budowa i przemiany kwasów nukleinowych – biosynteza białek.
Czynniki warunkuj ce utrzymanie homeostazy ustrojowej. Utlenianie biologiczne. Stres
oksydacyjny a potencjał antyoksydacyjny organizmu. Swoisto metaboliczna białek.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: rozumienia przemian zwi zków
chemicznych w warunkach fizjologicznych; rozumienia dróg przemian i ko cowego
utleniania produktów katabolizmu białek, w glowodanów i tłuszczów; rozumienia funkcji
podstawowych układów przeka ników w komórce; rozumienia funkcji receptorów
powierzchniowych i wewn trzkomórkowych; rozumienia procesów prowadz cych do mierci
komórki; wykorzystywania wiedzy z zakresu podstaw molekularnych procesów
energetycznych oraz procesów biochemicznych w stanach patologicznych; rozumienia
mo liwo ci regulacji procesów biochemicznych oraz podstaw molekularnych niektórych
chorób.
7. Kształcenie w zakresie fizjologii
Tre ci kształcenia: Pobudliwo i pobudzenie. Zasady przekazywania informacji. Zasady
regulacji homeostatycznej. Fizjologia mi ni szkieletowych i gładkich. Układy i procesy
kontroluj ce rodowisko wewn trzne organizmu – funkcje krwi oraz układów: kr enia,
oddechowego, pokarmowego i moczowego. Neurohormonalne regulacje procesów
fizjologicznych. Wy sze czynno ci nerwowe.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: rozumienia podstawowych procesów
fizjologicznych zachodz cych w organizmie na poziomie komórkowym, narz dowym,
układowym i mi dzyukładowym; wnioskowania o funkcjonowaniu organizmu jako cało ci w
sytuacji, gdy dojdzie do zmiany funkcji któregokolwiek ogniwa w ró nych układach
organizmu; wykorzystywania danych liczbowych dotycz cych podstawowych zmiennych
fizjologicznych; wykonywania i oceny wyników testów czynno ciowych.
8. Kształcenie w zakresie patomorfologii
Tre ci kształcenia: Zaburzenia w kr eniu – zmiany wsteczne i rozplemowe, zapalenia,
nowotwory. Patomorfologia szczegółowa narz dów i układów.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: ustalania wskaza do wykonania
inwazyjnych bada morfologicznych; rozpoznawania zmian morfologicznych wyst puj cych
w procesie patologicznym; interpretacji wyników bada morfologicznych; pobierania i
zabezpieczenia materiału do bada .
9. Kształcenie w zakresie patofizjologii
Tre ci kształcenia: Mechanizmy podstawowych zaburze czynno ci organizmu.
Patofizjologia szczegółowa układów i narz dów.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: rozumienia podstawowych poj
dotycz cych chorób i ich przebiegu; rozumienia mechanizmów kontroluj cych utrzymanie
homeostazy w zdrowiu i sytuacji patologicznej; rozumienia patogenezy ostrych załama
regulacji ustrojowych; rozumienia mechanizmów obronnych oraz patomechanizmów
podstawowych chorób układu kr enia, oddychania, pokarmowego, moczowo-płciowego
oraz krwiotwórczego; rozumienia mechanizmów obronnych oraz patomechanizmów w
przypadku procesów nowotworowych.
10. Kształcenie w zakresie mikrobiologii
Tre ci kształcenia: Klasyfikacja drobnoustrojów. Ogólna charakterystyka bakterii, wirusów i
grzybów. Formy i mechanizmy wzajemnego oddziaływania w układzie drobnoustrój –
4
gospodarz. Flora fizjologiczna. Etiopatogeneza i epidemiologia. Diagnostyka
mikrobiologiczna. Terapia empiryczna i celowana. Dezynfekcja, sterylizacja i post powanie
aseptyczne – zaka enia szpitalne.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: opisu wła ciwo ci biologicznych i
klasyfikacji drobnoustrojów; rozpoznawania czynników etiologicznych i mechanizmów
patogenezy zaka e wywoływanych przez drobnoustroje; doboru bada diagnostycznych w
zale no ci od rodzaju schorzenia i zasad diagnostyki mikrobiologicznej i serologicznej;
pobierania, przechowywania i przesyłania materiału do bada ; interpretacji wyników bada
mikrobiologicznych i serologicznych; prognozowania racjonalnej antybiotykoterapii;
przeprowadzania dezynfekcji i sterylizacji w oparciu o znajomo podstaw epidemiologii
chorób zaka nych – szczególnie w sytuacji zaka e wewn trzszpitalnych.
11. Kształcenie w zakresie immunologii
Tre ci kształcenia: Rozwój układu odporno ciowego. Składniki i zasadnicze cechy reakcji
immunologicznych. Nieswoista odporno humoralna i komórkowa. Główny układ zgodno ci
tkankowej, swoista odpowied humoralna i tkankowa. Regulacja odpowiedzi
immunologicznej – nadwra liwo . Elementy immunologii rozrodu i nowotworów.
Wrodzona i nabyta odporno przeciwzaka na – metody jej modulacji. Niedobory
odporno ci. Diagnostyka immunologiczna. Patogeneza i leczenie chorób uwarunkowanych
immunologicznie. Immunologiczne aspekty transplantacji.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: rozumienia roli i działania układu
immunologicznego oraz czynników reguluj cych ten układ; rozumienia znaczenia zaburze
odporno ciowych w patomechanizmie chorób; wykorzystywania metod badania parametrów
immunologicznych oraz zasad doboru bada immunologicznych w okre laniu stanu
immunologicznego pacjenta; przeprowadzania diagnostyki ró nicowej; leczenia zaburze
immunologicznych we współpracy z laboratorium immunologicznym.
12. Kształcenie w zakresie genetyki klinicznej
Tre ci kształcenia: Genetyka człowieka ze szczególnym uwzgl dnieniem diagnostyki mutacji
genowych i chromosomowych odpowiedzialnych za choroby dziedziczne i nowotworowe.
Czynniki genetyczne w etiologii chorób wszystkich układów. Post powanie diagnostyczne.
Poradnictwo genetyczne. Metody molekularne – stosowanie i interpretacja wyników.
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: rozumienia mechanizmów dziedziczenia,
etiologii i symptomatologii; rozumienia zasad post powania lekarskiego w: chromosomopatii,
zaburzeniach rozwoju cielesno-płciowego, chorobach jednogenowych i chorobach
uwarunkowanych wieloczynnikowo; okre lania wskaza do poradnictwa genetycznego,
bada cytogenetycznych i molekularnych oraz diagnostyki prenatalnej; pobierania materiału
biologicznego do bada genetycznych oraz interpretacji uzyskanych wyników.
13. Kształcenie w zakresie farmakologii i toksykologii
Tre ci kształcenia: Poj cie leku. Postacie leków – receptura. Mechanizmy działania leków w
schorzeniach narz dów i układów – farmakokinetyka i farmakodynamika. Czynniki
biologiczne wpływaj ce na działanie i metabolizm leków. Po dane i niepo dane reakcje
organizmu na działanie leków – interakcja leków. Chemioterapia zaka e bakteryjnych,
grzybiczych i wywołanych przez pierwotniaki. Chemioterapia nowotworów. Zasady
post powania w leczeniu zatru .
Efekty kształcenia – umiej tno ci i kompetencje: rozumienia podstawowych poj
farmakokinetycznych oraz mechanizmu działania leków pod k tem wskaza i
przeciwwskaza , dawkowania, działa niepo danych i toksyczno ci oraz interakcji z innymi
lekami; doboru wła ciwego leku oraz odpowiedniej dawki leku w zale no ci od: wska ników
farmakokinetycznych, wieku i stanu fizjologicznego ustroju, wska ników okre laj cych stan
układu kr enia, funkcji nerek oraz wydolno ci metabolicznej w troby.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin