Wpływ traumatycznych dosw na zdrowie psychiczne dzieci.pdf

(109 KB) Pobierz
02 Dabkowska.p65
PRACA POGLĄDOWA
ISSN 1643–0956
Małgorzata Dąbkowska
Katedra i Klinika Psychiatrii Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Wpływ traumatycznych doświadczeń
na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
The influence of traumatic events in childhood for youth’s mental health
STRESZCZENIE
W badaniach dotyczących częstości traumatycznych
wydarzeń życiowych wykazano, że dzieci są na nie
narażone bardziej niż osoby dorosłe. Im młodszy
wiek dziecka w momencie zaistnienia traumy, tym
bardziej niekorzystne skutki dla zdrowia psychicz-
nego dziecka. Porównując definicje stresora w ko-
lejnych klasyfikacjach zaburzeń psychicznych według
amerykańskiej klasyfikacji chorób psychicznych
(DSM), obserwuje się tendencje do uszczegółowia-
nia i podkreślania wyjątkowości traumatycznego
wydarzenia, które może wywołać zaburzenie zdro-
wia psychicznego. Szczególnie niekorzystny wpływ
na zdrowie psychiczne mają traumatyczne wydarze-
nia w najwcześniejszym okresie dzieciństwa. Trau-
matyczne wydarzenia życiowe mogą inicjować lub
zaostrzać różne zaburzenia psychiczne. Stres zwięk-
sza ryzyko wystąpienia licznych objawów i schorzeń
somatycznych. Ryzyko doświadczania wydarzeń
traumatycznych, takich jak przemoc lub wypadek,
rośnie wraz z liczbą stresorów związanych z rodziną.
Wśród dzieci krzywdzonych dzieci z rodzin z proble-
mem alkoholowym stanowią szczególną grupę. Spe-
cyfika ich codziennego życia sprawia, że stale od-
czuwają lęk, są bezradne i spięte. Trwanie w ciągłej
niepewności i nieprzewidywalności wydarzeń wywo-
łuje u dziecka poczucie braku stabilności, porządku
życiowego, a w konsekwencji — brak kontroli nad
swoim życiem.
ABSTRACT
Research on frequency of traumatic life events has
shown that children are subject to them on higher
level than adults. The younger child is at the mo-
ment of trauma’s appearance, the more negative
are it’s results in child’s mental health. Having com-
pared definitions of the stressor in subsequent clas-
sifications of mental disorders (according to the
American classification of mental disorders DSM) one
can observe tendencies to particularization and at-
taching importance to the exceptional meaning of
traumatic event, which can cause disorder in men-
tal health. Particularly, disadvantageous influence
to mental health may be observed in the earliest
period of childhood. Traumatic life events may initi-
ate or sharpen various mental disorders. Stress in-
creases the risk of many symptoms and somatic dis-
eases’ appearance. A risk of traumatic events expe-
rience such as violence or accident grows propor-
tionally with the number of stressors connected with
family. Among children to whom the harm is done,
the children living in families with alcoholic prob-
lem form a particular population. Specific character
of their everyday life makes those children feel anx-
ious, helpless and tense. Staying with constant un-
certainty, unpredictability of events makes child
feel a lack of stability, lack of life’s order and there-
fore a lack of inspection over its life.
słowa kluczowe: stres, traumatyczne wydarzenia
życiowe, dzieciństwo, zdrowie psychiczne
key words: stress, traumatic life events, childhood,
mental health
Adres do korespondencji: dr med. Małgorzata Dąbkowska
ul. Kurpińskiego 19, 85–096 Bydgoszcz
tel.: (052) 585 42 56, faks: (052) 585 37 66
e-mail: kikpsych@amb.bydgoszcz.pl
Wstęp
W badaniach dotyczących częstości traumatycz-
nych wydarzeń życiowych wykazano, że dzieci są na
nie narażone bardziej niż osoby dorosłe. Na terenach
objętych wojną dzieci są najbardziej poszkodowaną
grupą, nawet bardziej niż osoby bezpośrednio uczest-
niczące w działaniach bojowych. Traumatyczne prze-
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2006; 4 (6): 161–164
Copyright © 2006 Via Medica
www.psychiatria.med.pl
161
114499392.003.png
 
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2006, tom 6, nr 4
życie związane z przemocą domową także ma głęb-
szy negatywny wpływ, jeśli dotyczy członków rodzi-
ny w trakcie rozwoju. Im młodszy wiek dziecka
w momencie zaistnienia traumy, tym bardziej nie-
korzystne skutki dla zdrowia psychicznego dziecka.
Porównując definicje stresora w kolejnych klasyfika-
cjach zaburzeń psychicznych według amerykańskiej
klasyfikacji chorób psychicznych (DSM, Diagnostic
and Statistical Manual of Mental Disorders ), obser-
wuje się tendencje do uszczegółowiania i podkre-
ślania wyjątkowości traumatycznego wydarzenia,
które może wywołać zaburzenie zdrowia psychicz-
nego. Jednocześnie istnieje świadomość subiektyw-
nej oceny każdego wydarzenia i wpływu licznych
zmiennych na odbiór doświadczeń życiowych.
W klasyfikacji DSM-III traumatyczne wydarze-
nie to możliwy do wyodrębnienia stresor, który może
wywołać znaczące objawy dystresu prawie u każdej
osoby [1]. Według klasyfikacji DSM III-R stresor to
zdarzenie znajdujące się poza zakresem normalnych
ludzkich przeżyć, które może odgrywać istotnie za-
kłócającą rolę niemal dla wszystkich osób [2]. W kla-
syfikacji DSM-IV definicja stresora jest najszersza; zda-
rzenie to wiąże się z rzeczywistą śmiercią, zagroże-
niem życia bądź poważnym zranieniem, zagrożeniem
własnej fizycznej integralności czy innych osób. Re-
akcja może obejmować intensywny strach, poczucie
bezradności lub odczucie makabryczności sytuacji
(u dzieci może się to wyrażać poprzez dezintegrację
lub pobudzenie) [3].
Wyniki badań wskazują na niepokojąco duże
rozpowszechnienie traumatycznych zdarzeń w życiu
dzieci, które, według różnych badań, wynosi 59%,
a nawet 70% [4, 5]. W polskim badaniu dotyczącym
wyselekcjonowanej grupy społecznej (studentów) aż
23% badanych potwierdzało fakt przemocy fizycz-
nej w dzieciństwie [6]. Traumatyczne wydarzenia
życiowe mogą inicjować lub zaostrzać różne zabu-
rzenia psychiczne. W retrospektywnych badaniach
pacjentów z chorobami psychicznymi, jak schizofre-
nia czy schorzenia afektywne, wykazano zdecydo-
wanie większą częstość traumatycznych wydarzeń
w porównaniu ze zdrowymi osobami. Pacjenci z za-
burzeniami psychicznymi w dzieciństwie zatrważa-
jąco często byli narażeni na przemoc fizyczną lub
wykorzystanie seksualne. Według różnych autorów
45–92% pacjentów z zaburzeniami psychicznymi
przeżyło traumatyczne doświadczenia [7–9]. W ba-
daniach Lipschitsa i wsp. [10, 11] aż 61% pacjentów
psychiatrycznych było w dzieciństwie zaniedbywa-
nych emocjonalnie, a 37% — wykorzystywanych sek-
sualnie; aż 44% doznawało przemocy fizycznej,
a u 52% można było stwierdzić nadużycia emocjo-
nalne. Bolesne wydarzenia mogą bezpośrednio po-
przedzać wystąpienie objawów choroby lub skutki
mogą się kumulować przez dłuższy czas, a kolejne
zdarzenie, nawet po długim czasie, wywoła zabu-
rzenie psychiczne. Szczególnie niekorzystny wpływ
na zdrowie psychiczne wywierają traumatyczne wy-
darzenia w najwcześniejszym okresie dzieciństwa.
Nadużycia w dzieciństwie wielokrotnie potęgują ry-
zyko licznych chorób psychicznych; stwierdzono
4,7-krotnie zwiększają ryzyko uzależnienia od sub-
stancji psychoaktywnych, 2,2-krotnie ryzyko uzależ-
nienia od alkoholu, 3,7-krotnie ryzyko prób samo-
bójczych, 3,2-krotnie ryzyko hospitalizacji psychia-
trycznych. U pacjentów, który doświadczali trauma-
tycznych przeżyć w dzieciństwie, w przebiegu cho-
roby psychicznej obserwuje się większą liczbę obja-
wów somatycznych, wyższą punktację w skalach
depresji, lęku i somatyzacji. W grupie tej odnotowa-
no większe ryzyko zachorowania na depresję oraz
zaburzenia lękowe. Osoby te charakteryzują się
większą nadwrażliwością w kontaktach interperso-
nalnych. W badaniach epidemiologicznych wykaza-
no, że narażenie na wydarzenia traumatyczne w dzie-
ciństwie sprzyja w dorosłości korzystaniu z opieki
społecznej, problemom zdrowotnym, rozwojowi cho-
rób, a także szybszej śmierci.
Neurobiologia stresu
Pod wpływem psychologicznego stresu neuro-
ny okolicy nadwzrokowej podwzgórza wydzielają
kortykoliberynę (CRH, corticotropin-releasing hor-
mone ), pod wpływem której następuje sekrecja hor-
monu adrenokortykotropowego (ACTH, adrenocor-
ticotropin hormone ) z przedniego płata przysadki.
Kora nadnerczy zostaje stymulowana do wydziela-
nia glukokortykoidów. Następuje wiązanie się w ukła-
dzie limbicznym glukokortykoidów z receptorami. Re-
ceptory funkcjonują jako białka wiążące DNA. Pod
wpływem przyłączenia glukokortykoidów do recep-
tora następuje modyfikacja transkrypcji genów wpły-
wających na strukturę i funkcję neuronów. Stres we
wczesnym okresie rozwojowym zaburza początkową
nadprodukcję połączeń neuronalnych, czego następ-
stwem w późniejszym okresie jest deficyt połączeń
synaptycznych. Pod wpływem stresu następuje spa-
dek liczby receptorów benzodiazepinowych, wzrost
stężenia dopaminy, spadek stężenia serotoniny w ją-
drach migdałowatych. Prowadzi to do zmniejszenia
kontroli nad zachowaniami agresywnymi i seksual-
nymi. Pod wpływem stresu następuje spadek obję-
tości ciała modzelowatego i zmniejszenie połączeń
między półkulami mózgu. Zwiększona lateralizacja
162
www.psychiatria.med.pl
 
Małgorzata Dąbkowska, Wpływ traumatycznych doświadczeń na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
sprzyja zachowaniom antyspołecznym i rozwojowi
osobowości z pogranicza ( borderline ). Osoby te są
wtórnie narażone na kolejne traumatyczne doświad-
czenia. Najbardziej wrażliwe na stres okolice mózgu
to hipokamp, jądro migdałowate i ciało modzelo-
wate. Powstała pod wpływem stresu hiperkortyzo-
lemia wzmaga wrażliwość mózgu na hipoksję, hipo-
glikemię i inne czynniki toksyczne. Hiperkortyzole-
mia powoduje zmniejszenie ekspresji czynników neu-
rotroficznych w obszarze hipokampu, obniżenie od-
porności immunologicznej i większą podatność na
choroby, między innymi autoimmunologiczne i on-
kologiczne. Na skutek urazów doznanych w dzieciń-
stwie obserwuje się zmiany strukturalne mózgu.
U dzieci, które doświadczyły przemocy, odnotowano
zmiany w układzie limbicznym (hipokampu, jądra
migdałowatego, przegrody) oraz stwierdzono niespe-
cyficzne zmiany w EEG związane z zaburzeniami
w układzie limbicznym i asymetrią półkulową [12, 13].
Wydarzenia we wczesnym dzieciństwie mogą wpły-
wać na zmianę lateralizacji półkul mózgowych.
Przemoc w dzieciństwie powoduje deficyty
poznawcze. Stwierdzane deficyty funkcji werbalnych
są spowodowane zmianami w lewej półkuli. Zwłasz-
cza wykorzystywanie seksualne zniekształca przebieg
przetwarzania przeżyć na poziomie funkcji poznaw-
czych. Z kolei dzieci wychowywane przez instytucje
są przekonane o bezsensowności planowania, co
prowadzi do działań impulsywnych i stwarza ryzyko
niebezpiecznych sytuacji. Pod wpływem przeżyć dzieci
tworzą własne wzorce, takie jak koncepcja samego
siebie i relacji z otoczeniem. Skutki psychologiczne
mają charakter długofalowy. Traumatyczne wyda-
rzenia z wczesnego dzieciństwa wpływają w póź-
niejszym okresie życia na nieadekwatne podejmo-
wanie ról społecznych, specyficzny sposób myślenia,
gorszą samoocenę, a także wywołują poczucie bez-
nadziejności i zależność od innych.
cechy środowiskowe działające na każdego osobno
(sposób traktowania poszczególnych dzieci w rodzi-
nie, pozycja dziecka), wspólne cechy środowiska czy
wpływ pośrednich czynników genetycznych, jak cechy
dziecka kształtujące stosunek rodziców do niego.
Modyfikacja dziecięcej odpowiedzi na stres zależy
od wieku, w jakim dziecko doznało urazu, okresu
rozwojowego, genetycznej wrażliwości, cech osobo-
wości, czynników zewnętrznych (jak np. wsparcie
społeczne), stanu zdrowia dziecka oraz jakości wcześ-
niejszych relacji rodzice–dziecko. Najistotniejszymi
czynnikami chroniącymi dziecko przed istotnym stre-
sem są: dobre funkcjonowanie rodziny, wyższy wynik
w skali IQ i dobre zdrowie psychiczne matki [4, 14].
Szczególnie traumatyczny wpływ na zdrowie psy-
chiczne dziecka ma pozbawienie go opieki matki.
W badaniach na zwierzętach, w których oceniano
znaczenie deprywacji opieki matczynej, zanotowa-
no, że negatywne skutki zależą od szczególnie nie-
korzystnego momentu rozwojowego. Pod wpływem
pozbawienia opieki matki u osesków szczurzych ob-
serwuje się zmiany czynności osi podwzgórzowo-
przysadkowo-nadnerczowej (HPA, hypothalamic-pi-
tuitary-adrenal ), takie jak: wzrost wydzielania korty-
koliberyny (CRH) w podwzgórzu, wzrost stężenia CRH
w płynie mózgowo-rdzeniowym, wzrost ekspresji
CRHmRNA w podwzgórzu, jądrze migdałowatym
i miejscu sinawym, zwiększenie wydzielania ACTH
w przysadce oraz redukcja neurogenezy w hipokampie.
Przeżycie traumatyczne zostawia ślad w pamię-
ci w każdym wieku [15]. Pierwsze badanie obejmują-
ce wpływ przeżyć traumatycznych u dzieci do 3. roku
życia przeprowadzono dopiero w latach 90. XX wie-
ku [15].
Ryzyko doświadczania wydarzeń traumatycz-
nych, takich jak przemoc lub wypadek, rośnie z liczbą
stresorów związanych z rodziną (np. bieda, bezro-
bocie rodziców, zażywanie przez rodziców narkoty-
ków, nadużywanie alkoholu) [16]. Wskutek doświad-
czeń wynikających z przemocy domowej ból ofiar
jest tym większy, im bliższa jest osoba agresora.
W przypadku dzieci rodzaj doznanej krzywdy wpły-
wa na późniejsze zachowania ofiar. Uważa się, że
fizyczna przemoc sprzyja późniejszym zachowaniom
agresywnym, a wykorzystywanie seksualne — zacho-
waniom lękowym [4]. Szczególnie traumatycznym
rodzajem przemocy jest dla dziecka obserwowanie
agresji w domu w stosunku do osoby najbliższej
dziecku. Najczęściej dotyczy to przemocy ze strony
konkubenta skierowanej w stronę matki dziecka [17].
U dorosłych skutki krzywdzenia w dzieciństwie po-
wodują zmiany fizjologicznych reakcji na sytuacje
stresowe, mniej skuteczna jest u nich regulacja emo-
Wrażliwość na stres
Dotychczasowe wyniki badań nad wpływem
stresu na zdrowie psychiczne człowieka wyraźnie
wskazują na znaczące różnice we wrażliwości czy
odporności na stres u poszczególnych osób. Podat-
ność na urazy psychiczne jest wynikiem działania
bardzo różnorodnych czynników i dopiero suma
wpływów prowadzi do ujawnienia się zaburzeń psy-
chicznych po doświadczeniu przeżycia traumatyczne-
go. Złożona jest także rola dziedziczenia w indywidu-
alnej podatności na działanie szkodliwych czynników
środowiskowych. Istotne są indywidualne czynniki
genetyczne właściwe dla danej osoby, jednostkowe
www.psychiatria.med.pl
163
 
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2006, tom 6, nr 4
cji, podważone zostaje zaufanie; osoby takie przeja-
wiają nieadekwatne adaptacyjne przekonania o sa-
mym sobie i przyszłości, a także zmiany w postrze-
ganiu świata, niekiedy zaburzenia dysocjacyjne lub
zachowania agresywne. Wśród krzywdzonych dzieci
szczególną populację stanowią osoby z rodzin z pro-
blemem alkoholowym. Szacuje się, że w Polsce w tych
rodzinach żyje 1,5–2 mln dzieci. Specyfika ich co-
dziennego życia sprawia, że stale odczuwają lęk,
są bezradne i spięte. Różne formy zachowań agre-
sywnych i represyjnych ze strony rodziców, zaniedby-
wanie obowiązków opiekuńczych i potrzeb dziecka
destrukcyjnie wpływają na jego zdrowie fizyczne
i psychiczne oraz na proces rozwoju. Podstawowym
źródłem zagrożeń jest stan długotrwałego napięcia
i stresu. U tych dzieci trwanie w ciągłej niepewności
i nieprzewidywalności wydarzeń wywołuje poczucie
braku stabilności, porządku życiowego, a w konse-
kwencji — brak kontroli nad swoim życiem [18].
Wyniki wielu prac wskazują, że przemoc fizyczna czy
nadużycia seksualne w dzieciństwie wpływają na czę-
stość zaburzeń psychicznych w dorosłym wieku, ta-
kich jak: zaburzenia lękowe, depresja, wzrost ryzyka
próby samobójczej, schizofrenia, uzależnienia, zabu-
rzenia osobowości [19]. Stres zwiększa ryzyko wy-
stąpienia licznych objawów i schorzeń somatycznych,
jak: cukrzyca, bóle głowy, choroba Gravesa-Basedo-
wa, półpasiec, choroba wrzodowa, choroby auto-
immunologiczne i onkologiczne [20]. Doświadcze-
nie traumatycznych wydarzeń przez dziecko powo-
duje poważne skutki psychiczne wywołujące zmiany
biologiczne w mózgu, a także upośledzające zdrowie
psychiczne, funkcjonowanie społeczne i intelektual-
ne. Wiedza lekarza na temat wpływu traumatycznych
przeżyć w dzieciństwie na zdrowie psychiczne może
się przyczynić do wnikliwej oceny sytuacji dziecka,
zwłaszcza rodzinnej, co pozwoli objąć opieką psycho-
logiczną i psychiatryczną ofiary traumy.
3. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4 th
Edition (DSM-IV). American Psychiatric Association 1994.
4. Silva R., Alpert M., Munoz D., Singh S., Matzner F., Dummit S.
Stress and vulnerability to posttraumatic stress disorder in chil-
dren and adolescents. Am. J. Psychiatry 2000; 157: 1229–1230.
5. Fitzpatrick K.M., Boldizar J.P. The prevalence and consequen-
ces of exposure to violence among African-American youth.
J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry 1992; 32: 424–430.
6. Lis-Turlejska M. Rozpowszechnienie traumatycznych zdarzeń
oraz objawów potraumatycznych w nieklinicznej próbie stu-
dentów wyższych uczelni. W: Strelau J. (red.). Osobowość
a ekstremalny stres. GWP, Gdańsk 2004: 100–118.
7. Goodman L., Rosenberg S., Mueser T., Drake R. Physical and
sexual assault history in women with serious mental illness:
prevalence, correlates, treatment and future research direc-
tions. Schizophr. Bull. 1997; 23: 685–696.
8. Read J. Child abuse and psychosis: a literature review and im-
plications for professional practice. Professional Psychology:
Research and Practice 1997; 28: 448–456.
9. Ito Y., Teicher M., Glod C., Harper D., Magnus E., Gelbard H.
Increased prevalence of electrophysiological abnormalities in
children with psychological, physical and sexual abuse.
J. Neuropsychiatry Clin. Neurosci. 1993; 5: 401–408.
10. Lipschitz D., Kaplan M., Sorkenn J., Faedda G., Chorney P.,
Asnis G. Prevalence and characteristics of physical and sexual
abuse among psychiatric outpatients. Psychiatric Services 1996;
47: 189–191.
11. Lipschitz D., Winegar R., Nicolaou A., Hartnick E., Wolfson M.,
Southwick S. Perceived abuse and neglect as risk factors for
suicidal behavior in adolescent inpatients. J. Nerv. Ment. Dis.
1999; 187: 32–39.
12. Teicher M., Glod C., Surrey J., Swett C. Early childhood abuse
and limbic system ratings in adult psychiatric outpatients.
J. Neuropsychiatry Clin. Neurosci. 1993; 5: 301–306.
13. Teicher M., Ito Y., Glod C., Andersen S., Dumont N., Ackerman E.
Preliminary evidence for abnormal cortical development in
physically and sexually abused children using EEG coherence
and MRI. W: Yehuda R., McFarlane A. (red.). Psychobiology of
posttraumatic stress disorder. Ann. NY Acad. Sci. 1997; 821.
14. Tiet Q., Bird H.R., Davies M. i wsp. Adverse life events and
resilience. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psych. 1998; 37: 1191–1200.
15. Terr L. What happens to the memories of early childhood trau-
ma? J. Am. Ac. Child and Adol. Psych. 1998, 27: 96–104.
16. Costello E.J., Erkanli A., Faibank J.A., Angold A. The prevalence
of potentially traumatic events in childhood and adolescence.
J. Traum. Str. 2002; 15: 99–112.
17. Jaffe P., Wolfe D., Wilson S., Zalc L. Similarities in behavioral
and social maladjustment among child victims and witnessnes
to family violence. Am. J. Orthopsych. 1986; 56: 142–146.
18. Raine A. Autonomic nervous system factors underlying disinhi-
bitid, antisocial and violent behaviour: biosocial pespectives and
treatment implications. Ann. NY Acad. Sci. 1996; 794: 46–59.
19. Hefferan K., Cloitre M. A comparisonof post traumatic stress
disorder with and without borderline pesonality disorder among
women with history childhood sexual abuse: etiological and
clinical characterisctics. J. Nerv. Ment. Dis. 2000; 188: 589–595.
20. Dudek D. Stres i depresja — próba integracji podejścia biolo-
gicznego i psychospołecznego. Psychiatria w Praktyce Ogól-
nolekarskiej 2002; 1: 1–7.
PIŚMIENNICTWO
1. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 3 th
edition (DSM-III). American Psychiatric Association 1980.
2. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 3 th
Edition Revised (DSM-III-R). American Psychiatric Association
1987.
164
www.psychiatria.med.pl
114499392.001.png 114499392.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin