artykul3059[1].pdf

(514 KB) Pobierz
12modern.indd
technika
Modernizacje lokomotyw
u południowych sąsiadów
Biorąc pod uwagę wzrost popularności tematyki moderni-
zacyjnej w ostatnim czasie, warto przybliżyć zakres dzia-
łania jednego ze znaczących udziałowców na rynku mo-
dernizacji lokomotyw w Czechach. Firma HS TRANS Sp.
z o.o. jest czeską firmą, z siedzibą w Ołomuńcu, założoną
w 1997 r., z całkowitym udziałem kapitału krajowego.
Firma oferuje wiele przydatnych zmian konstrukcyjnych,
które polepszają właściwości użytkowe oraz niezawod-
ność różnych typów pojazdów kolejowych i tramwajo-
wych, a także mobilnych elementów urządzeń zabezpiecza-
jących.
piło do modernizacji lokomotyw, wprowadzając mikroprocerowo-
wy system sterowania firmy HS TRANS typu HS 198. System
sterujący ma wpływ na wszystkie obwody lokomotywy, i jeśli na-
wet nie uczestniczy bezpośrednio w ich sterowaniu, zbiera dane
niezbędne do algorytmów kontrolnych funkcjonujacych w związa-
nych z nimi obwodach. Jedynymi obwodami, które nie pozostają
w ścisłej zależności, są obwody oświetlenia i obwody pomocni-
czych odbiorników 48 V. Zakres modernizacji jest bardzo rozległy.
Wymianie podlega np. aż 60% okablowania sieci NN. Ważnym
nowym elementem jest współpracujący z systemem sterowania
tachograf elektroniczny (np. TTP 43.x – produkcji Firmy Mesit,
reprezentującej wysoki standard techniczny, znanej na polskim
rynku głównie w tramwajach). Lokomotywy z zabudowanym sys-
temem sterowania HS 198 przejechały już około 15 mln km.
W tym czasie zanotowano tylko trzy usterki, z których dwie miały
charakter eksploatacyjny.
Kolejnym systemem sterującym jest uniwersalny, modularny
system HS 100. Modułowa konstrukcja pozwala dobierać charak-
terystykę systemu ściśle według życzeń użytkownika. W modu-
łach systemu jest zabudowana diagnostyka, a także funkcje, które
normalnie wymagają oddzielnych urządzeń, np. system czuwaka,
ochrona przeciwpoślizgowa itp. System może być zastosowany
(w różnych wersjach) zarówno do lokomotyw elektrycznych, jak
i spalinowych. W obu przypadkach system zapewnia automatycz-
ny rozruch lokomotywy, umożliwiając sterowanie układem stycz-
nikowo-oporowym na podstawie informacji z obwodów lokomo-
tywy. Wariant systemu prezeznaczony dla lokomotyw spalinowych
z przekładnia elektryczną zapewnia dodatkowo sterowanie mocą
silnika spalinowego i prądnicy głównej.
Analiza możliwości zastosowania systemów sterowania HS
TRANS na rynku polskim wyraźnie wskazuje na celowość wyko-
rzystania zalet modułowej budowy wersji HS 100 w przypadku
lokomotyw serii EP09 i SM42 (byłyby to systemy: HS 100 PE dla
EP09 i HS 100 PDE dla SM42). W połączeniu z tachografem
MESITU typu TTP 43.1, który jest już zastosowany w zmodernizo-
wanych lokomotywach EM10, system HS 100 będzie stanowił
bardzo dobrą propozycję. Warto dodać, że system HS 100 został
nawet zamontowany, do celów reklamowych, w zmodernizowa-
nym wagonie motorowym M21.004 wyprodukowanym przed
II wojną światową. Wraz z nowym silnikiem spalinowym system
firmy HS TRANS przywrócił ten historyczny wagon do życia.
Opr. Robert Szenk
Firma specjalizuje się ponadto w realizacji procedur dopuszcza-
nia do eksploatacji urządzeń elektrycznych stosowanych w tabo-
rze kolejowym i tramwajowym. HS TRANS, wspólnie z zakładami
SKODA Technika Komunikacyjna i Moravskoslezka Vagonka
w Ostrawie, posiada największy zakres uprawnień w dziedzinie
dopuszczania do eksploatacji pojazdów szynowych. Aktualnie HS
TRANS uczestniczy w procesie dopuszczeniowym włoskich jed-
nostek 680 Pendolino dla kolei czeskich (ČD).
W produkcji, firma specializuje się w trzech, następujących
gałęziach dotyczących pojazdów kolejowych:
1) mikroprocesorowe systemy sterowania;
2) podsystemy uzupełniające i inne urządzenia;
3) urządzenia diagnostyczne.
Firma prowadzi także naprawy dotychczas stosowanych elek-
tronicznych urządzeń, a w przypadku, gdy jest to niemożlwe pro-
ponuje urządzenia zastępcze, czasem o dodatkowych możliwo-
ściach.
HS TRANS oferuje dwa rodzaje systemów sterujących. Pierw-
szy z nich to system HS 198, montowany w lokomotywach elek-
trycznych serii 150 i 151. Lokomotywy serii 150, po przeprowa-
dzeniu rekonstrukcji noszące oznaczenie 151 (Ex E 499.2 ), są
pojazdami uniwersalnymi, wykorzystywanymi przez koleje czeskie
(ČD) do prowadzenia pociągów pospiesznych i ekspresowych na
terenie Czech i Słowacji. Pomimo, że były wyprodukowane przed
25. laty znajdują się w połowie swej żywotności. Trudne warunki
eksploatacji i wymogi niezawodności mogą oznaczać w ciągu
najbliższych lat bardzo wysokie koszty napraw starzejących się
technologicznie i fizycznie obwodów sterowania. Z tego powodu
kierownictwo kolei, wyprzedzając to niebezpieczeństwo, przystą-
Przedstawiciel w Polsce: Robert Szenk, tel./fax (22) 624 09 54
12 /2004 57
459812124.001.png 459812124.002.png 459812124.003.png 459812124.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin