Formy organizacji nauczania, ich klasyfikacja i charakterystyka.
Formy organizacyjne są zdeterminowane przez cele i zadania kształcenia, liczbę uczniów objętych oddziaływaniem dydaktycznym, charakterystyczne właściwości poszczególnych przedmiotów nauki szkolnej, miejsce i czas pracy dzieci i młodzieży, wyposażenie szkoły w pomoce naukowe itp. A więc dobór form nauczania zależy jak dobór metod od wielu czynników. O ile jednak metody odpowiadają napytanie -jak uczyć - w określonych warunkach, o tyle formy nauczania wskazują jak organizować tę pracę stosownie do tego, kto, kiedy, gdzie i w jakim celu ma być przedmiotem kształcenia. Podstawę podziału form organizacyjnych pracy dydaktyczno - wychowawczej stanowią różne kryteria, a mianowicie: - liczba uczniów uczestniczących w procesie nauczania - uczenia się i tutaj wyróżniamy formy jednostkowe (Uczeń realizuje określone zadania dydaktyczne indywidualnie, korzystając przy tym z bezpośredniej i pośredniej pomocy nauczyciela.) i zbiorowe ( Zamiennie nazywane systemem klasowo - lekcyjnym - z uczniów o tym samym lub zbliżonym wieku tworzy się odrębne klasy. Każda klasa pracuje zgodnie z przeznaczonym dla niej rocznym planem nauczania. Podstawowa jednostka organizacyjną w tej formie jest lekcja ). – miejsce uczenia się dzieci i młodzieży i tutaj dzielimy te formy na zajęcia szkolne (Świetlicowe, warsztatowo - produkcyjne, laboratoryjne, klasowo - lekcyjne) oraz pozaszkolne (Do głównych rodzajów tego typu zajęć należą: praca domowa ucznia, szkolne i pozaszkolne kółka zainteresowań oraz wycieczka ). - czas trwania zajęć dydaktycznych i można tutaj mówić o zajęciach lekcyjnych ( Odbywają się na lekcjach) i pozalekcyjnych (Mogą być organizowane zarówno w szkole, jak i poza jej murami jako zajęcia pozaszkolne ).
Istota terminu „formy organizacyjne kształcenia”.Formy organizacyjne – przesądzają o organizacyjnej stronie pracy dydaktycznej, wskazują jak organizować tę pracę stosownie do tego, kto, gdzie, kiedy i w jakim celu ma być przedmiotem kształcenia.Kryteria doboru form organizacyjnych kształcenia.Dobór form organizacyjnych zależy od wielu czynników:- cele i zadania kształcenia- właściwości przedmiotu nauczania- wyposażenie szkoły w środki dydaktyczne- liczba uczniów- miejsce pracy- czas pracyPodział form organizacyjnych kształcenia.Kryteria podziału:- liczba uczniów- miejsce pracy uczniów- czas trwania zajęć dydaktycznych.Ze względu na liczbę uczniów biorących udział w procesie dydaktycznym wyróżnia się:- nauczanie jednostkowe- nauczanie grupowe- nauczanie zbiorowe (frontalne)
Ze względu na miejsce pracy formy dzieli się na:- zajęcia szkolne (nauka w klasie podczas lekcji, praca w laboratorium, warsztacie szkolnym, świetlicy itp.)- zajęcia pozaszkolne (praca domowa, wycieczka, zajęcia w zakładach produkcyjnych itp.)Stosownie do czasu pracy uczniów można mówić o zajęciach:- lekcyjnych- pozalekcyjnych (koła zainteresowań, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, zajęcia kompensacyjno – korekcyjne).Charakterystyka form organizacyjnych kształcenia wyróżnionych ze względu na liczbę uczniów (nauczanie jednostkowe, zespołowe, zbiorowe).NAUCZANIE JEDNOSTKOWEPolega na tym, że uczeń realizuje określone zadania dydaktyczne indywidualnie, korzystając przy tym z bezpośredniej lub pośredniej pomocy nauczyciela.Zalety pracy jednostkowej:- możliwość indywidualizacji treści (stopień trudności dostosowany jest do poziomu ucznia) i tempa uczenia się- stała i zarazem dokładna kontrola przebiegu i efektów pracy ucznia- omówiona forma jest wysoko efektywnaWady nauczania jednostkowego:- jest nieopłacalna z ekonomicznego punktu widzenia- wydatnie ogranicza społeczny zasięg pracy nauczyciela- uczeń nie ma możliwości współdziałania z rówieśnikami
NAUCZANIE ZESPOŁOWENauczanie zespołowe wg koncepcji J. Barteckiego:- uczniowie tworzą grupy (3-6 osobowe)- skład grupy jest stały, zróżnicowany i równoważny (żaby każdy zespół miał takie same szanse jak inne)- sprawna praca w zespołach zależy od dokładnego określenia zadania, wskazania lub dostarczenia źródeł i materiałów oraz sposobu pracy, kierowania przebiegiem pracy- w trakcie pracy grupowej nauczyciel czuwa nad sprawną organizacją pracy uczniów- wyniki uzyskane przez grupę referuje jeden z uczniów, co zmusza wszystkich do intensywnej pracy (słuchania, analizy)- ocena uzyskanych efektów przez poszczególnych uczniów odbywa się wyłącznie indywidualnie.Rodzaje pracy zespołowej:- praca jednolita – każdy zespół ma takie same zadanie do wykonania- praca zróżnicowana – każdy zespół ma inne zadania do wykonania- praca kombinowana – część zespołu pracuje nad jednym zadaniem, a część nad innym- praca brygadowaWalory dydaktyczne i wychowawcze nauczania zespołowego:- wszyscy uczniowie w klasie są zaangażowani aktywnie w pracę związaną z tematem lekcji- grupa staje się niezastąpionym narzędziem budzenia aktywności i samodzielności uczniów- wdraża uczniów do współdziałania, przemyślanego podziału zadań, a także do racjonalnej organizacji pracy i współodpowiedzialności za jej efektyNAUCZANIE ZBIOROWESystem klasowo-lekcyjny jako odmiana nauczania zbiorowego (J. Strum):- tworzenie klas uczniów w tym samym lub zbliżonym wieku- każda klasa pracuje zgodnie z przeznaczonym dla niej rocznym planem nauczania- podstawową jednostkę organizacyjną stanowi lekcja, trwająca 45 minut.- każda lekcja jest poświęcona jednemu przedmiotowi nauczania- pracą uczniów na lekcji kieruje nauczyciel.Zalety:- tworzy przejrzystą strukturę organizacyjną- umożliwia nauczycielowi pracę z liczną grupą uczniów- pozwala organizować zespołowy wysiłek uczniów i współzawodnictwo w nauce- zapewnia realizację zasady systematyczności nauczania- zapewnia opanowanie przez uczniów podstawowego zasobu wiedzy z danego przedmiotu nauczaniaWady:- „abstrakcyjna jednorodność” treści kształcenia narzucanych wszystkim uczniom (treści są niezrozumiałe, jednakowe)- brak warunków skutecznej indywidualizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami- nadmierna sztywność organizacyjna- brak warunków utrzymywania więzi ucznia ze szkołą- przedmiotowe traktowanie uczniów.
Bibliografia:
1. Okoń, W. Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa 1970.
2. Kupisiewicz, Cz. Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
3. Nawroczyński, B. Zasady nauczania, Wrocław 1961.
Marta Romanowicz, Sonia Młodzianowska.
madzia3b95