- 28 -
Struktura organizacyjna gminy
1. Koncepcja gminy samorządowej
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. w art. 164 ust. l stanowi, iż: „Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina.". Rozwinięcie norm konstytucyjnych dokonane zostało w tym zakresie w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.172
Ustawa ta, stanowiąc w art. l, iż „mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową", dokonuje upodmiotowienia społeczności lokalnych. Odtąd, bowiem mieszkańcy gminy zorganizowani w korporacyjną jednostkę samorządową sami powinni decydować o swoich sprawach.
Przy czym przynależność do wspólnoty wynika z mocy prawa i nie zależy od aktywności czy też bierności mieszkańców.173 Wyrazem upodmiotowienia gminy jest przyznanie jej osobowości prawnej oraz zagwarantowanie sądowej ochrony samodzielności. Gmina staje się nie tylko podmiotem prawa publicznego, ale i prawa prywatnego.
Omawiany przepis art. 2 ustawy („Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.", „Gmina posiada osobowość prawną.") przesądzają stanowczo o samodzielności gminy. Samodzielność ta przejawia się w dwóch aspektach: publicznoprawnym oraz prywatnoprawnym.
Określenie pierwszego aspektu wiąże się z użytym przez ustawodawcę pojęciem „zadania publiczne". Pojęcie to rozwinięte zostaje w rozdziale 2 ustawy, gdzie mowa jest o zakresie działania i zadaniach gminy. Szczególnie istotne jest tu brzmienie ust. l art. 6, zgodnie z którym „do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym". A zatem sprawy gminne muszą posiadać dwie cechy: charakter publiczny i znaczenie lokalne.175 Wyróżnienia te wskazują jednoznacznie na uznanie pr-zez ustawodawcę istnienia interesu lokalnego odrębnego od interesu państwowego czy też społecznego.
Wskazuje na to również charakter zadań wymienionych przykładowo w art. 7 ust. l ustawy. Są to zadania o charakterze publicznym w rozumieniu potocznie przyjmowanym, tj. służące określonej zbiorowości lokalnej.
A zatem, indywidualne interesy członków tej zbiorowości muszą w konfrontacji z tym interesem zbiorowym zejść na plan dalszy. Realizacja owych zadań może następować zarówno przy użyciu form cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych.
Skoro gminy wykonują zadania publiczne, to poza sporem pozostaje, że mogą one korzystać ze środków prawnych właściwych władzy państwowej, a w tym ze środków prawnych o charakterze władczym. Możliwość stosowania władztwa administracyjnego należy, bowiem do istoty samorządu i określa jego podmiotowość publicznoprawną.
Charakter lokalny spraw publicznych oznacza w zasadzie zamknięcie ich granicami gminy jako terytorium, odniesienie do ludności zamieszkującej gminę.
Na mocy przepisów art. 2 ustawy gminy uzyskują osobowość prawną. Oznacza to, iż stają się one nie tylko podmiotami prawa publicznego, ale również prawa prywatnego. Mogą one być, zatem takimi samymi uczestnikami obrotu gospodarczego jak inne podmioty prawne. Mogą posiadać własny majątek, samodzielnie nim rozporządzać, zarządzać, zaciągać zobowiązania itp.176
Osobowość prawna samorządu jest zatem wraz z podmiotowością publicznoprawną rękojmią samodzielności działania. Dzięki nim gminy mogą wchodzić z organami państwa w stosunki prawne charakterystyczne dla równorzędnych podmiotów.
Samodzielność ta gwarantowana jest poprzez objęcie jej ochroną sądową z mocy art. 2 ust. 3. W sferze prawa prywatnego gmina jest legitymowana do wystąpienia na drogę sądową przed każdym sądem powszechnym na ogólnych zasadach obowiązujących osoby prawne, gdyż posiada zdolność sądową, a „zakres zdolności sądowej jest zawsze taki sam, bez względu na to, czy chodzi o osoby fizyczne czy osoby prawne lub inne podmioty nie będące osobami fizycznymi, a posiadające zdolność sądową. Wobec tego, mimo że zdolność prawna osób prawnych ma charakter specjalny, „(...) ich zdolność sądowa jest nieograniczona, tzn. obejmuje możność występowania jako strona czy uczestnik postępowania sądowego w każdej sprawie cywilnej".177
Gmina może więc pozywać, może być pozywana, może być uczestnikiem postępowania sądowego.178
W sferze prawa publicznego ochrona sądowa samodzielności gminy polega, najogólniej rzecz biorąc, na przyznaniu gminie prawa do wniesienia skargi lub wniosku do sądu administracyjnego.179 Przy czym ochroną objęte zostały zarówno skutki rozstrzygnięć nadzorczych organów administracji państwowej, jak i prawo do samodzielnego wykonywania swoich kompetencji przez gminę.
Ustawa przy określeniu zadań gminy180 posłużyła się klasycznym podziałem zadań samorządu terytorialnego na własne i zlecone. Ustawowe rozróżnienie własnego i zleconego zakresu działania gminy jest wyrazem spotkania się samorządowej podmiotowości gminy z jednej strony i powierzonej działalności w imieniu administracji państwowej z drugiej strony. W obydwu jednak zakresach gmina realizuje zawsze zadania określone ustawami. Rozwiązanie ustawowe stoi w zgodności z normami Konstytucji, która w art. 44 ust. l stwierdza, iż gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym na zasadach określonych przez ustawy. Jej zadania, jak to wynika z art. 43 ust. 2 Konstytucji, polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej.
Ustawa o samorządzie gminnym przy określaniu zakresu działania gminy posłużyła się klauzulą generalną, polegającą na domniemaniu właściwości gminy we wszystkich sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów.
Natomiast drugim rodzajem zadań wykonywanych przez gminę są zadania należące do administraqi rządowej, lecz z uwagi na fakt, iż w gminie organy administracji rządowej nie działają, wykonywane są przez organy samorządu terytorialnego.
Granica dopuszczalności przekazywania gminie zadań przez państwo zamyka się pomiędzy „zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty" a „sprawami publicznymi o znaczeniu lokalnym". Wszystkie inne sprawy publiczne należą, zatem do administracji państwowej.
Zadania gminy, zarówno własne, jak i powierzone, mają swe źródło w porządku ustawowym, z którego wynika zakaz naruszania owego obszaru zadań gminnych przez organy administracji państwowej.
Interpretacja rozwiązań ustawowych powinna, więc zmierzać w kierunku stanowiska, iż poprzez fakt przekazania zadań z istoty swej państwowych organów samorządu terytorialnego zadania te stają się zadaniami samorządowymi. A zatem ingerencje w sferę ich wykonywania przez gminę oparte powinny być na jednakowych zasadach jak w wypadku zadań własnych samorządu.
Ingerencje organów państwowych w sferę samodzielności gminnej mają postać nadzoru. Nadzór zarówno nad zadaniami własnymi gminy, jak i zleconymi wykonywany jest zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. na podstawie kryterium zgodności z prawem. Do dnia 30 maja 2001 r. nadzór nad zadaniami zleconymi sprawowany był również na podstawie zgodności z prawem, ale też w oparciu o kryteria celowości, rzetelności i gospodarności. Bez wątpienia tak szerokie kryteria nadzoru, operujące przy tym kategoriami niedookreślonymi, dawały znaczne możliwości przekraczania granic nadzoru, a nawet przekształcania go w kierownictwo. Z tego też względu doktryna, w celu zminimalizowania powyższych niebezpieczeństw, dowodziła, iż „ustawodawca nie znosi obowiązku zastosowania kryterium legalności także w zakresie realizacji zadań zleconych. Ocena działalności z punktu widzenia szeroko rozumianej celowości, w tym rzetelności i gospodarności, nie zawsze musi oznaczać, iż organ nadzoru ma w tym względzie pełną swobodę. Ustawodawca, bowiem może — i tak niejednokrotnie czyni — zdeterminować zastosowanie tego kryterium, precyzując, jakiego rodzaju przesłanki muszą być spełnione, aby uznać dane działanie za niecelowe. Dlatego zastosowanie kryterium celowości w takich przypadkach może być poddane także ocenie legalności. Ponadto użycie środka nadzoru w wyniku kontroli celowości działania powinno być w jakimś stopniu sformalizowane i jako takie również podlegać może ocenie z punktu widzenia zgodności z prawem.
W nowych rozwiązaniach ustawowych nastąpiło odejście od zbytu szerokich kryteriów nadzoru na rzecz jednolicie rozumianej zgodności z prawem. Przy sprawowaniu funkcji nadzorczych nad samorządem terytorialnym organy administracji państwowej nie powinny mieć możliwości posługiwania się swobodnym uznaniem.
Ustawa o samorządzie gminnym przy określaniu zadań własnych gminy stanowi, iż mają one na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Posługuje się przy tym przykładowym katalogiem spraw, w kwestiach szczegółowych odsyłając do odrębnych ustaw. Takie rozwiązanie normatywnie nie przyczynia się jednak do rozjaśnienia nieostrego podziału zadań gminy na własne i zlecone.
Przejawem tej samej tendencji jest podział zadań własnych gminy na obowiązkowe i dobrowolne wraz z odesłaniem do ustaw szczegółowych, które mają rozstrzygnąć każdorazowo o zaliczeniu konkretnego zadania do jednej z owych grup.
Z brzmienia art. 4 i 4a u.o s.g. można wyciągnąć wniosek, iż występują dwa typy gmin: gmina wiejska i gmina miejska. Rozróżnienie posiada przede wszystkim charakter formalny — nadanie gminie lub miejscowości statusu miasta. Natomiast nie wynika z ustawy, jakie elementy powinny odróżniać gminę wiejską od miejskiej.
Podział gmin na wiejskie i miejskie w sposób bezpośredni wpływa na nazewnictwo organów gminy (np. rada gminy i rada miejska — art. 15 u.o s.g.) oraz organów jednostek pomocniczych, choć tu już trudno mówić o konsekwencji ustawodawcy (por. art. 5 ust. l oraz art. 36 i 37 u.o s.g.).
2. Formy demokracji bezpośredniej
Rozdział 3 u.o s.g. zatytułowany został „Władze gminy", zaś w art. 11 określono te władze jako mieszkańców gminy podejmujących rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy. A zatem, ustawodawca jako pierwsze wymienia formy demokracji bezpośredniej, a jako drugie formy demokracji pośredniej — przedstawicielskiej. Jest to reminiscencja leżącej u podstaw klasycznej instytucji samorządu terytorialnego idei wykonywania administracji publicznej przez społeczność lokalną w sposób bezpośredni.
Jednakże współcześnie skomplikowane warunki administrowania sprawiły, że wyjątkiem stała się demokracja bezpośrednia, zaś gwarancją sprawnego, a zarazem demokratycznego zarządzania właściwie ukształtowane przedstawicielstwo.
Do form demokracji bezpośredniej wynikających z ustawy o samorządzie gminnym zaliczyć można: konsultacje z mieszkańcami (art. 5a), referendum gminne (art. 12), wybory (art. 11), zebranie wiejskie (art. 36), w miastach, na zasadzie wyjątku, ogólne zebrania mieszkańców osiedla (art. 37 ust. 4). Problematyka wyborów samorządowych wykracza poza ramy tej pracy, natomiast o zebraniach wiejskich i zebraniach mieszkańców osiedli będzie mowa przy omawianiu organów jednostek pomocniczych.
Instytucja konsultacji z mieszkańcami gminy wprowadzona została do ustawy o samorządzie gminnym nowelą z dnia 2 lutego 1996 r. Z brzmienia art. 5a wynika, że konsultacje mogą mieć charakter obligatoryjny lub fakultatywny.
A. konsultacje
Obligatoryjne konsultacje z mieszkańcami gminy będą przeprowadzone w przypadkach przewidzianych ustawą. Natomiast konsultacje fakultatywne będą mogły być przeprowadzone „w innych sprawach ważnych dla gminy". Ustawa o samorządzie gminnym nie definiuje jednak, jakie sprawy należy uznać za „ważne dla gminy". Decydujące znaczenie będzie tu, zatem miała rada gminy, która ponadto powinna określić w drodze uchwały zasady i tryb konsultacji z mieszkańcami.
Ustawa nie rozstrzyga, jaki charakter prawny posiadać będą konsultacje i jakie skutki prawne będą wywoływać dla organów gminy. Należy zgodzić się z poglądem Z. Leońskiego, iż „konsultacje to forma zasięgania opinii mieszkańców". Wyniki tej opinii nie są wiążące — w odróżnieniu od referendum — dla organów gminy, choć z opinią tą rada i jej organy powinny się liczyć, skoro ma to być forma demokracji lokalnej. Natomiast tam, gdzie warunkuje się działanie rady (innego organu) od przeprowadzenia konsultacji, brak takiej konsultacji powodowałby nieważność podjętego aktu.182
Określenie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z. mieszkańcami powierzono radzie gminy. Ustawa nie narzuca tu żadnych form. Wydaje się zatem celowe skorzystanie z dotychczasowej praktyki i doświadczeń. Często stosowane są ankiety jako rorma konsultacji lub też środki masowego przekazu. Wobec braku regulacji ustawowej, rada gminy w swej uchwale powinna szczegółowo określać formę konsultacji, sposób, czas i miejsce jej przeprowadzenia, reguły ustalania wyników oraz sposób ich przekazania społeczności lokalnej.
Obligatoryjne konsultacje z mieszkańcami gminy występują w procesie tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia gmin, ustalania ich granic i nazw oraz siedzib władz przed wydaniem rozporządzenia Rady Ministrów (art. 4a ust. 1), przy zmianie granic miasta art. 4a ust. 3), przed podjęciem przez radę gminy uchwały o utworzeniu jednostki pomocniczej (art. 5 ust. 2).
Swego rodzaju procedury konsultacyjne znaleźć można również w innych ustawach. Przykładem może tu być ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym183 określająca sposób informowania społeczeństwa o projektach planów zagospodarowania przestrzennego i wyrażania opinii w formie protestów i zarzutów.
B. Referendum gminne
Konstytucja RP z 1997 r. w art. 170 stanowi: „Członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować, w drodze referendum, o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego. Zasady i tryb referendum lokalnego określa ustawa.". Normę konstytucyjną rozwijają art. 12 u.o s.g. oraz ustawa z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym.184 W pewnych kwestiach ustawa o referendum przewiduje także możliwość stosowania posiłkowo przepisów ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. — Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.185
Referendum jest właściwym dla demokracji bezpośredniej sposobem rozstrzygania w drodze głosowania o istotnych sprawach zbiorowości lokalnej przez ogól zainteresowanych obywateli. Do najbardziej istotnych cech referendum należy: bezpośredni udział obywateli w wypowiadaniu się, posiadanie tylko jednego głosu oraz uważanie woli większości wszystkich równouprawnionych obywateli za decydującą w uchwalaniu aktu prawnego bądź rozstrzyganiu spraw.186 Jednakże z uwagi na wysokie koszty finansowe i społeczne, referendum stosowane być powinno jedynie wyjątkowo.
Ustawa o referendum lokalnym przewiduje referendum obligatoryjne i fakultatywne.187 Referendum obligatoryjne zwoływa-obligatoryjne ne jest w dwóch kategoriach spraw:
1) samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,
2) odwołania rady gminy przed upływem kadencji.
Samoopodatkowanie mieszkańców na cele publiczne mieszczące się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy polega na ustanowieniu nowych obowiązków podatkowych w stosunku do mieszkańców gminy. W głosowaniu powinno się rozstrzygać o zasadach samoopodatkowania, tj. przedmiocie, podmiotach oraz wysokości podatku. Z uwagi na fakt, iż wpływy z samoopodatkowania stanowić będą dochód gminy, samoopodatkowanie musi mieć wskazany wyraźny cel, na który przeznaczone zostaną środki finansowe uzyskane od mieszkańców.188
Referendum w sprawie odwołania rady gminy przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od ostatniego referendum w sprawie odwołania rady gminy przed upływem kadencji (art. 5 u.o r.l.). Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 2 u.o r.l., referendum w sprawie odwołania rady gminy nie przeprowadza się, jeżeli do upływu kadencji rady pozostało mniej niż 6 miesięcy.
Odwołanie rady gminy przed upływem kadencji oznacza również zakończenie z mocy prawa działalności zarządu gminy. Prezes Rady Ministrów wyznacza wówczas osobę, która do czasu wyboru nowych organów gminy pełni ich funkcje.
W gminnym referendum fakultatywnym „mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego jako członkowie wspólnoty samorządowej wyrażają w ...
magara2