KORUPCJA W POLSCE. ANALIZA ZJAWISKA - ABW.pdf

(196 KB) Pobierz
Microsoft Word - Raport ABW Korupcja w Polsce.doc
RAPORT
Agencji Bezpieczeıstwa Wewnħtrznego
Korupcja w Polsce Î prba
analizy zjawiska
1. Wstħp
Korupcja jest zjawiskiem uniwersalnym, wystħpujĢcym w mniejszym lub wiħkszym stopniu
praktycznie we wszystkich paıstwach Ļwiata, bez wzglħdu na miejsce poþoŇenia, sposb
sprawowania wþadzy czy dorobek kulturalny. SpoþecznoĻę miħdzynarodowa przywiĢzuje
ogromna wagħ do zwalczania przestħpstw korupcji, uznajĢc jĢ za najwiħksze, obok
przestħpczoĻci zorganizowanej, zagroŇenie dla demokracji rzĢdw prawa oraz wolnej i
uczciwej konkurencji w dziaþaniach gospodarczych. NaleŇy przy tym podkreĻlię, Ňe korupcja
zmienia wolny rynek w rynek ukþadw oraz ma niebagatelny wpþyw na koszty
funkcjonowania firm i przedsiħbiorstw. Wedþug ocen Banku ĺwiatowego, korupcja pochþania
okoþo 5 % produktu globalnego Ļwiata, a w krajach, w ktrych jest szeroko rozpowszechniona
jej skutki sĢ czħsto takie, jak gdyby rzĢd naþoŇyþ dodatkowy, 20 % podatek dla inwestorw.
JednoczeĻnie korupcja jest jednym z przestħpstw najbardziej demoralizujĢcych
spoþeczeıstwa, zagraŇa ona bowiem poczuciu legalnoĻci dziaþania organw paıstwowych, jak
i bezpieczeıstwu obywateli. Zjawisko to niewĢtpliwie negatywnie wpþywa na utracone przez
paıstwo dochody i bezpodstawnie poniesione wydatki z budŇetu paıstwa. Prowadzi do utraty
zaufania obywateli do paıstwa, jego porzĢdku konstytucyjnego, sytemu politycznego,
prawnego i wiary w rwnoĻę wobec prawa. PoĻrednim skutkiem takich postaw moŇe byę brak
szacunku dla porzĢdku prawnego oraz spadek zainteresowania sprawami publicznymi i
utoŇsamiania siħ z paıstwem jako wsplnym dobrem wszystkich jego obywateli. Zjawisko
korupcji naganne jest nie tylko z prawnego punktu widzenia, ale takŇe ze wzglħdu na
zwyczajne poczucie sprawiedliwoĻci.
Wedþug ocen wielu ekspertw, skala korupcji w naszym kraju zagraŇa funkcjonowaniu wielu
dziedzin Ňycia publicznego i gospodarczego. Postrzeganie Polski jako kraju skorumpowanego
jest z pewnoĻciĢ poparte doĻwiadczeniami, lecz nie moŇna zapominaę, Ňe korupcyjne
wskaŅniki bada siħ poprzez przekonania i odczucia. W tym kontekĻcie warto zaznaczyę, iŇ
zwiħkszajĢca siħ liczba gþoĻnych spraw ujawnianych przez organy Ļcigania, ĻwiadczĢca o
skutecznym przeciwdziaþaniu temu zjawisku paradoksalnie moŇe rodzic przekonanie, Ňe nasz
kraj jest coraz bardziej skorumpowany. Niemniej jednak, przyjmujĢc, iŇ zjawisko korupcji w
chwili obecnej nie jest uznawane za bezpoĻrednio zagraŇajĢce bezpieczeıstwu paıstwa, to
obserwowane symptomy sĢ dalece niepokojĢce.
MajĢc na wzglħdzie koniecznoĻę ograniczenia skali zagroŇeı korupcyjnych, polskie wþadze
podejmujĢ kroki formalno-instytucjonalne przeciw temu zjawisku. W Polsce powoli, lecz
systematycznie polepsza siħ zdolnoĻę paıstwa i spoþeczeıstwa do zwalczania korupcji. Z
jednej strony jest to m.in. efektem zmian prawa i zwiħkszenia skutecznoĻci dziaþania organw
Ļcigania, z drugiej zaĻ, obserwowanych juŇ symptomw przewartoĻciowania postaw i
mentalnoĻci Polakw oraz zdecydowanego nacisku mediw na ujawnianie przypadkw
korupcji.
W praktyce wciĢŇ jest jeszcze maþo ujawnianych przez organy Ļcigania spraw korupcyjnych,
jednak ich liczba systematycznie roĻnie. W tym kontekĻcie naleŇy podkreĻlię, Ňe np. ABW w
porwnaniu z b. UOP prowadzi 3-krotnie wiħcej spraw korupcyjnych. Wzrasta teŇ liczba
ujawnianych spraw gospodarczych Î nierozerwalnie zwiĢzanych z korupcjĢ, takich jak pranie
brudnych pieniħdzy czy oszustwa podatkowe.
DuŇy wkþad i niepodwaŇalne znaczenie w dziaþaniach ograniczajĢcych skalħ korupcji w
naszym kraju majĢ Î obok wyspecjalizowanych sþuŇb i instytucji paıstwowych Î takŇe
organizacje pozarzĢdowe i Ļrodki masowego przekazu. UjawniajĢ one bowiem przypadki
korupcji, jak i szerzĢ wiedzħ o tych patologiach, przyczyniajĢc siħ jednoczeĻnie do budowy
postaw spoþecznych wolnych od zachowaı korupcyjnych.
2. Skala i zasiħg korupcji w Polsce
W opublikowanym przez Transparency International (TI) w paŅdzierniku ubiegþego roku
Indeksie Percepcji Korupcji 2003, Polska pod wzglħdem wystħpowania korupcji zostaþa
sklasyfikowana na 64 miejscu spoĻrd 133 badanych paıstw. Nasz kraj uzyskaþ zaledwie 3.6
pkt. na 10 moŇliwych (gdzie 10 oznacza brak korupcji). Ta niekorzystna pozycja jest tym
bardziej niepokojĢca, iŇ w naszym kraju TI odnotowuje zwiħkszenie skali korupcji w
stosunku do lat ubiegþych . Ponadto, wedþug ocen TI, spoĻrd 10 paıstw przystħpujĢcych do
Unii Europejskiej, Polska uznawana jest za kraj najbardziej skorumpowany. Te negatywne
oceny patologii korupcyjnych wystħpujĢcych w naszym kraju potwierdza takŇe ostatni raport
przygotowany przez Grupħ Paıstw Przeciwko Korupcji (GRECO) . Wedþug autorw tego
dokumentu, zjawisko korupcji w Polsce zagraŇa dziĻ wielu dziedzinom Ňycia spoþecznego, co
stanowi niebezpieczeıstwo dla przyszþego rozwoju naszego kraju.
TakŇe wyniki krajowych badaı (CBOS) pokazujĢ, iŇ w spoþeczeıstwie polskim panuje
niemal powszechne przekonanie, Ňe korupcja stanowi duŇy i wciĢŇ narastajĢcy problem. Taka
percepcja dotyczy zwþaszcza korupcji wysokich urzħdnikw paıstwowych. Zdaniem
badanych, najczħstszym przejawem patologii Ňycia publicznego jest stosowanie
pozamerytorycznych kryteriw przy obsadzaniu wysokich lub strategicznie waŇnych
stanowisk. WĻrd respondentw panuje przeĻwiadczenie, Ňe w Ļrodowisku wysokich
urzħdnikw paıstwowych czħste sĢ przypadki tworzenia sieci wzajemnych powiĢzaı,
poprzez obsadzanie stanowisk w urzħdach, spþkach, bankach itp. krewnymi, znajomymi,
kolegami (nepotyzm) Î znamiennym jest, iŇ zupeþnie odmiennie postrzega te problemy
znaczna czħĻę politykw w Polsce.
Z roku na rok roĻnie teŇ odsetek obywateli przekonanych o powszechnoĻci korupcji w Polsce
(badania OBOP). W 1999 r. o bardzo czħstym jej wystħpowaniu przekonanych byþo 43 %
badanych. W 2002 r. juŇ 54 % uwaŇaþo korupcjħ za bardzo czħstĢ, a 2003 r. Î 68%. Tylko
nieliczni (3 %) uwaŇajĢ korupcjħ za zjawisko rzadkie.
Badania opinii spoþecznej i oceny formuþowane przez organizacje zajmujĢce siħ problematykĢ
korupcji wskazujĢ zatem, Ňe w spoþeczeıstwie polskim panuje powszechne przeĻwiadczenie o
duŇej skali tego zjawiska. Na taki odbir spoþeczny bardzo duŇy wpþyw majĢ teŇ mass media,
ktre szczeglnie w ostatnich latach dostarczajĢ licznych przykþadw Î czasami jednak nie do
koıca sprawdzonych Î patologicznych zachowaı korupcyjnych osb sprawujĢcych funkcje
publiczne. Wydaje siħ, iŇ na istotny wzrost powszechnoĻci odbioru zjawiska korupcji przez
spoþeczeıstwo polskie miaþo ujawnienie tzw. afery Rywina i zwiĢzany z niĢ proces
wyjaĻniania okolicznoĻci tej sprawy na forum publicznym przez nadzwyczajnĢ sejmowĢ
komisjħ ĻledczĢ.
Wzrost liczby ujawnianych w ciĢgu ostatnich lat przestħpstw o charakterze korupcyjnym w
naszym kraju potwierdzajĢ takŇe oficjalne statystyki. Na ogþ jednak zarwno Policja, ABW,
jak i prokuratury nie znajdujĢ konkretnych dowodw na potwierdzenie bardzo licznych
przypadkw oskarŇeı formuþowanych w wymiarze oglnym, jak rwnieŇ w poszczeglnych
przypadkach. To samo dotyczy ákrĢŇĢcychÑ wĻrd spoþeczeıstwa obiegowych opinii o
powszechnoĻci wystħpowania tego rodzaju przestħpstw w naszym kraju, dlatego teŇ w wielu
sytuacjach moŇna mwię o pewnym przeszacowaniu skali korupcji w naszym kraju. Nie
zmienia to jednak absolutnie faktu powszechnoĻci wystħpowania tego rodzaju przestħpstw i
bezwzglħdnej koniecznoĻci przeciwdziaþania im.
Formuþowanie zbyt áczarnychÑ scenariuszy na temat stopnia korupcji istotnie wpþywa na
percepcje spoþecznĢ tego zjawiska, a w konsekwencji prowadzi teŇ do wytworzenia siħ
stereotypu Polski jako kraju w powaŇnym stopniu dotkniħtego Î wrħcz przesiĢkniħtego Î
korupcjĢ. Fakt ten niesie za sobĢ negatywne konsekwencje rwnieŇ w kontekĻcie wizerunku i
postrzegania Polski na arenie miħdzynarodowej oraz naszego bliskiego juŇ czþonkostwa w
Unii Europejskiej.
3. ńrdþa i przyczyny korupcji w Polsce
Zjawisko korupcji jest znane i obecne w Polsce od dziesiħcioleci. Przed 1989 r. informacje o
tego rodzaju zachowaniach byþy ĻciĻle reglamentowane i cenzurowane Î pojawiaþy siħ, ale
jedynie wtedy, gdy byþa taka wola polityczna. JednakŇe juŇ wwczas niepublikowane badania
opinii publicznej sygnalizowaþy istnienie powszechnego þapwkarstwa. W 1988 r. 92%
badanych uznaþo dawanie i branie þapwek za zjawisko powszechne, a w innych badaniach,
prawie poþowa za bardzo czħste. Zdaniem socjologw, w latach 70. i 80-tych þapownictwo nie
tylko utrwaliþo siħ w spoþecznej ĻwiadomoĻci, ale jego powszechnoĻę sprawiþa, Ňe wyraŅnie
zmalaþo spoþeczne potħpienie tego zjawiska. Postawa przyzwolenia dotyczyþa gþwnie tzw.
ámiħkkichÑ form korupcji (drobna þapwka, protekcjonizm, poĻrednictwo), ktre moŇna byþo
þatwo usprawiedliwię wczesnĢ koniecznoĻciĢ ŇyciowĢ. Spoþeczna dezaprobata dotyczyþa
natomiast átwardychÑ form korupcji: afer finansowych, szantaŇu czy przekupstwa.
Pierwsze lata III Rzeczypospolitej stwarzaþy wrħcz znakomite warunki dla rozwoju rŇnych
postaci i form korupcji oraz innych patologicznych naduŇyę i zachowaı. W okresie tym
pojawiþy siħ bowiem niespotykane wczeĻniej uwarunkowania þatwej zmiany statusu
spoþecznego na wyŇszy, wejĻcia do klasy wþaĻcicieli. Zmiana stosunkw wþasnoĻciowych, tj.
transfer ogromnych Ļrodkw paıstwowych do sektora prywatnego umoŇliwiþ gwaþtowne
wzbogacenie siħ ludzi poĻrednio lub bezpoĻrednio uczestniczĢcych w procesach
prywatyzacyjnych. NaleŇy przy tym podkreĻlię, Ňe w przedsiħwziħcia o charakterze
korupcyjnym zaangaŇowani byli niektrzy z przedstawicieli wpþywowych Ļrodowisk
politycznych i spoþecznych. Istniaþo rwnieŇ powszechne przekonanie o tym, iŇ wszelkie
prby walki z korupcjĢ mogĢ wpþynĢę negatywnie na procesy zwiĢzane z szybkim
wprowadzeniem zasad gospodarki rynkowej.
W latach 90-tych w Polsce nastĢpiþo dalsze utrwalenie postaw i zachowaı sprzyjajĢcych
rozwojowi korupcji. Wpþyw na to miaþy m.in. czħste zmiany ekip rzĢdzĢcych i dokonywane
przez nie gruntowne wymiany kadry urzħdniczej. Spowodowaþo to, iŇ niektrzy z decydentw
zaczħli traktowaę sprawowane funkcje publiczne jako swoiste okresowe synekury i czas, w
ktrym mogĢ ázabezpieczyęÑ swojĢ przyszþoĻę finansowĢ. Do rozwoju zachowaı
korupcyjnych przyczyniþ siħ takŇe brak odpowiednich narzħdzi prawnych oraz efektywnej
strategii ze strony instytucji i sþuŇb odpowiadajĢcych za przeciwdziaþanie temu zjawisku.
Istotnym czynnikiem sprzyjajĢcym tym negatywnym tendencjom byþa rwnieŇ niska
ĻwiadomoĻę spoþeczna wystħpujĢcych zagroŇeı, przy stosunkowo wysokiej jeszcze tolerancji
spoþecznej w percepcji zwalczania korupcji. O korupcji w Polsce ázrobiþo siħ gþoĻnoÑ rwnieŇ
za sprawa mass mediw, ktre szczeglnie w ostatnich latach ujawniþy szereg przypadkw
klasycznych form korupcji i innych patologicznych zachowaı z udziaþem m.in. osb
sprawujĢcych funkcje publiczne.
Do gþwnych przyczyn, ktre sprzyjaþy Î i w wiħkszoĻci przypadkw nadal sprzyjajĢ Î
wystħpowaniu korupcjogennych sytuacji w dziaþalnoĻci urzħdnikw administracji paıstwowej
i samorzĢdowej, instytucji publicznych oraz publicznych podmiotw gospodarczych naleŇaþy:
nadmiar kompetencji w rħku jednego urzħdnika Î przede wszystkim niestosowanie w
procedurach podejmowania decyzji zasady rozdzielenia czynnoĻci miħdzy rŇnych
urzħdnikw;
dowolnoĻę w podejmowaniu decyzji Î gþwnie ze wzglħdu na czħsto spotykany brak
jasnych i przejrzystych kryteriw uzaleŇniajĢcych zaþatwienie sprawy, wskutek czego
urzħdnicy majĢ moŇliwoĻę dowolnego dziaþania (nie wedþug okreĻlonych reguþ);
lekcewaŇenie dokumentacji i sprawozdawczoĻci, co czħsto powoduje brak formalnego
uzasadnienia podejmowanych decyzji, a w zwiĢzku z tym utrudnione jest
sprawowanie bieŇĢcej kontroli procedur decyzyjnych;
sþaboĻę komrek kontroli wewnħtrznej, wynikajĢca ze zlej organizacji (podejmowane
sĢ gþwnie dziaþania doraŅne) i niewystarczajĢcej obsady kadrowej;
nierwnoĻę w dostħpie do informacji, co do moŇliwoĻci korzystania z niektrych
uznaniowych przywilejw czy dostħpu do dbr reglamentowanych (dane te uzyskujĢ
jedynie wybrane podmioty, ktre majĢ wþasne metody dotarcia do nich);
brak precyzyjnie okreĻlonej osobistej odpowiedzialnoĻci urzħdniczej za realizacje
poszczeglnych ŇĢdaı, co powoduje ározmywanie siħÑ indywidualnej
odpowiedzialnoĻci za powziħte rozstrzygniħcia;
brak skutecznych rozwiĢzaı antykorupcyjnych, a w szczeglnoĻci sþaboĻę tzw. ustawy
antykorupcyjnej , ktra w obecnej formie pozbawiona jest efektywnych instrumentw
egzekwowania jej przepisw.
4. Gþwne obszary wystħpowania korupcji
DokonujĢcy siħ w Polsce proces transformacji wþasnoĻciowej stwarzaþ korzystne warunki do
rozwoju przestħpstw korupcji. Czynnikami sprzyjajĢcymi temu zjawisku byþy
przeprowadzane gþħbokie reformy paıstwa, powstawanie nowych instytucji
administracyjnych i gospodarczych oraz zwiĢzane z nim przeksztaþcenia wþasnoĻciowe,
rozwj systemu bankowego i gieþdowego, zwiħkszenie wymiany towarowej z zagranica czy
niespjnoĻę lub wrħcz brak przepisw prawa dostosowanych do zmieniajĢcej siħ
rzeczywistoĻci. Praktykom korupcyjnym, zwþaszcza wĻrd elit politycznych i gospodarczych,
sprzyja rwnieŇ brak rozdzielenia funkcji publicznych od dziaþalnoĻci gospodarczej albo
niedostateczne rozwiĢzanie tego problemu, co uþatwia rozprzestrzenianie siħ patologicznych
zachowaı.
Uwarunkowania te powodujĢ, iŇ obszary zagroŇenia korupcja w Polsce sa bardzo rozlegle i
leŇĢ w wiħkszoĻci w zakresie dziaþania, nadzoru i odpowiedzialnoĻci ludzi praktycznie na
wszystkich szczeblach decyzyjnych. Osoby peþniĢce takie funkcje, z racji zajmowanych
stanowisk sa szczeglnie naraŇone na naciski, ale i pokusy korupcyjne. Peþnienie funkcji
publicznych umoŇliwia bowiem tym osobom naduŇycia wþadzy w takich dziedzinach, jak np.
Î stanowienie prawa, wydawanie decyzji administracyjnych i podejmowanie innych dziaþaı
zarzĢdczych (organizacyjnych, finansowych, kadrowych itd.). Funkcjonariusz publiczny,
ktry narusza prawo i podejmuje dziaþania budzĢce wĢtpliwoĻci z etycznego punktu widzenia,
rodzi atmosferħ bezsilnoĻci, osþabia poczucie prawa i sprawiedliwoĻci, wytwarza pole
sprzyjajĢce korupcji, podwaŇa wreszcie autorytet paıstwa i dziaþaı jego organw.
Do najwaŇniejszych obszarw zagroŇonych korupcja w Polsce naleŇĢ:
Î procedury prywatyzacyjne Î z uwagi na nieprecyzyjne okreĻlenie celw poszczeglnych
przedsiħwziħę prywatyzacyjnych, brak weryfikacji wycen prywatyzowanego majĢtku i zbyt
sþaby nadzr nad wyborem oraz efektami pracy firm doradczych, jak rwnieŇ angaŇowanie
siħ urzħdnikw paıstwowych w dziaþania zmierzajĢce do przejmowania prywatyzowanych
podmiotw gospodarczych przez powiĢzane z nimi firmy lub osoby fizyczne;
Î gospodarowanie majĢtkiem publicznym Î z powodu sþaboĻci nadzoru wþaĻcicielskiego nad
tym majĢtkiem oraz wskutek dopuszczenia do dowolnego, pozbawionego niezbħdnej kontroli
inwestowania tego majĢtku w przedsiħwziħcia wsplne z kapitaþem prywatnym;
Î fundusze celowe i agencje rzĢdowe Î ze wzglħdu na istniejĢce moŇliwoĻci nadmiernej
swobody w dysponowaniu Ļrodkami publicznymi, przy braku dostatecznych mechanizmw
kontroli, a takŇe z uwagi na wystħpujĢca skþonnoĻę do dysponowania Ļrodkami publicznymi
wedþug niejasnych, nieprzejrzystych kryteriw;
Î zamwienia publiczne Î w zwiĢzku z utrzymujĢcym siħ Î zwþaszcza w jednostkach
samorzĢdu terytorialnego Î zjawiskiem obchodzenia przepisw ustawy o zamwieniach
publicznych, ánaginaniaÑ prawa, wykorzystywania luk prawnych lub stosowania
nieprzejrzystych procedur, w tym np. ingerencji urzħdnikw i czþonkw komisji przetargowej
w przebieg procedur przetargowych;
Î ustanawianie kontyngentw i udzielanie koncesji Î z uwagi na nieprzejrzystoĻę procedur ich
ustanawiania i udzielania, nieprzestrzeganie rwnych dla wszystkich zainteresowanych
warunkw dostħpu do kontyngentw i koncesji;
Î administracja skarbowa Î przede wszystkim, ze wzglħdu na szeroki zakres udzielania
rŇnorodnych ulg podatkowych stosowanych przy znacznym zakresie dowolnoĻci;
Î administracja paıstwowa i samorzĢdowa Î szczeglnie przy wydawaniu decyzji
administracyjnych oraz obsadzie stanowisk (nieprawidþowoĻci zwiĢzane sa tutaj najczħĻciej z
ázaþatwianiemÑ miejsca pracy poprzez lokalne wpþywy np. dla czþonkw swych rodzin, w
zamian za przyjħcie korzystnych rozwiĢzaı);
Zgłoś jeśli naruszono regulamin