KORUPCJA W SPORCIE W ŚWIETLE POLSKIEJ PRASY.pdf

(584 KB) Pobierz
Akademia Wychowania Fizycznego
im. Eugeniusza Piaseckiego
w Poznaniu
Krystian Wochna
Korupcja w sporcie w świetle polskiej prasy
Praca magisterska
Kierownictwo naukowe
dr Agnieszka Wartecka – Ważyńska
Katedra Ekonomiki i Organizacji Turystyki
Wydział: Wychowania Fizycznego
Kierunek: Wychowanie Fizyczne
Specjalność: Organizacja i Zarządzanie Sportem
P o z n a ń 2 0 0 9
Spis treści
Wstęp………………………………………………………………………………..4
1. Sport elementem kultury fizycznej……………………………………………..5
1.1. Kultura fizyczna a sport……………………………………………………………..5
1.2. Uczestnicy sportu……………………………………………………………………7
1.3. Organizacja sportu…………………………………………………………………..8
1.3.1. Definicja organizacji………………………………………………………….8
1.3.2. Struktura organizacyjna sportu w Polsce na przykładzie Ministerstwa Sportu
i Turystyki oraz Centralnego Ośrodka Sportu…………………………………9
1.4. Zarządzanie w sporcie……………………………………………………………...10
1.4.1. Definicja zarządzania………………………………………………………..10
1.4.2. Funkcję zarządzania w sporcie…………………………………………........11
1.4.3. Podmiotowy i przedmiotowy wymiar zarządzania w odniesieniu do
organizacji sportowych……………………………………………………...12
1.4.4. Kierunki zastosowań technik zarządzania w organizacjach sportowych……13
1.5. Finansowanie sportu………………………………………………………………..16
1.6. Znaczenie sportu w społeczeństwie………………………………………………..19
2. Teoretyczne aspekty korupcji w sporcie……………………………………...21
2.1.Pojęcie patologii społecznej………………………………………………………..21
2.2. Korupcja formą patologii………………………………………………………….23
2.2.1. Pojęcie korupcji w sporcie………………………………………………….24
2.2.2. Przyczyny korupcji w sporcie………………………………………………26
2.2.3. Rodzaje korupcji w sporcie…………………………………………………30
2.2.4 Skutki korupcji i możliwości jej ograniczenia………………………………32
3. Korupcja w sporcie polskim na przykładzie „Afery Fryzjera”- Studium
przypadku………………………………………………………………………………...41
3.1. Biografia „Fryzjera”………………………………………………………………..41
3.2. Charakterystyka sprawy……………………………………………………………42
2
3.3. Powiązania z działalnością o charakterze korupcyjnym ludzi świata sportu………45
3.4. Przykłady korupcji w sporcie………………………………………………….......47
3.5. Podsumowanie……………………………………………………...........................52
Zakończenie........................................................................................................................55
Bibliografia………………………………………………….............................................57
Spis tabel…………………………………………………………………….....................60
Spis rysunków……………………………………………………………….....................60
3
Wstęp
Celem pracy jest zbadanie zjawiska korupcji ze szczególnym uwzględnieniem
polskiego środowiska sportowego. Przedmiotem pracy są zagadnienia korupcji w polskim
sporcie, jej przyczyny, rodzaje oraz skutki, a także jej oddziaływanie na uczestników
sportu, działaczy, sędziów oraz zawodników. W szczególności ukazano korupcję w
sporcie na przykładzie „Afery fryzjera”, największej polskiej afery sportowej ostatnich lat,
odnoszącej się do polskich lig piłkarskich. W pracy zastosowano następujące metody
badawcze: metoda indukcji i dedukcji, analizę porównawczą i własną ocenę literatury
przedmiotu. Praca obejmuje lata 2008 – 2009.
Praca ma charakter literaturowo-empiryczny. Składa się ze wstępu, trzech
rozdziałów a także zakończenia. Całość uzupełniają bibliografia, spis tabel oraz spis
rysunków.
W pierwszym rozdziale scharakteryzowano podstawowe pojęcia z zakresu kultury
fizycznej. Szczególnie opisano, definicje kultury fizycznej, sportu i ich wzajemne relacje.
Zaprezentowano także zarządzanie i organizację w sporcie, finansowanie sportu i jego
znaczenie w społeczeństwie. Scharakteryzowano również kierunki zastosowań technik
zarządzania w organizacjach sportowych oraz przedmiotowy i podmiotowy wymiar
zarządzania tymi organizacjami.
W drugim rozdziale poddano analizie zjawisko korupcji jako przykład patologii
społecznej. W szczególności zwrócono uwagę na: definicję korupcji, korupcję sportową,
rodzaje korupcji a także jej skutki. Rozważania kończą dywagacje na temat możliwości
ograniczenia korupcji i podejścia do poszczególnych sfer aktywności sportowej w
odniesieniu do działań o charakterze korupcyjnym.
W trzecim rozdziale skoncentrowano się na studium przypadku opisującym „Aferę
Fryzjera” w polskiej piłce nożnej. Dokonano opisu zaistniałego zdarzenia,
scharakteryzowano postać głównego oskarżonego - „Fryzjera”, a także powołano się na
konkretne przykłady korupcji. Ponadto można tu znaleźć próbę ukazania powiązań
wpływowych ludzi świata sportu z działaniami o charakterze korupcyjnym. W końcowej
części rozdziału przedstawione zostało podsumowanie oraz opinia własna. Pracę kończy
zakończenie części teoretyczno-empirycznej.
W pracy wykorzystano zarówno literaturę zwartą, artykułową jak również strony
internetowe.
4
1. Sport elementem kultury fizycznej
1.1. Kultura fizyczna a sport
Pochodzenie terminu kultura sięga klasycznej starożytności. Łacińskie pojęcie
cultura wywodzi się z rolnictwa, gdzie pierwotnie oznaczało wyłącznie „uprawę ziemi”. I
chociaż już u Cycerona pojawia się wyrażenie cultura animi , czyli „uprawa umysłu”, to
jednak dopiero u schyłku XVIII wieku pojęcie kultury poczęło szerzej wchodzić do
literatury i nauki. W konkretnym już myśleniu o kulturze fizycznej dość rozpowszechnione
jest ujmowanie jej w kategoriach instytucjonalno – administracyjnych. Tak pojmując,
utożsamia się ją z sumą rzekomych prostych elementów, jak: wychowanie fizyczne,
rekreacja fizyczną, rehabilitację czy też właśnie sport. Nie bardzo jasne jednak, trudne do
zdefiniowania i obejmujące dalece różne sfery rzeczywistości są wyszczególnione wyżej
terminy składające się na definicję kultury fizycznej. Tak więc nie tylko popełnia się tutaj
błąd logiczny ale i trudna do uchwycenia pozostaje zasada, w myśl której coś włącza się w
obszar kultury fizycznej bądź też z niego wyklucza. Stąd też sposoby definiowania pojęcia
kultury fizycznej zależą od postaw, zachowań i wytworów 1 .
Kulturę fizyczną pojmować można w trzech koncepcjach. Jedną z nich jest
koncepcja indywidualistyczno – wartościująca. Najwybitniejszym przedstawicielem
wypowiadającym się w tym duchu jest Maciej Demel, który uważa, iż „kulturę fizyczną
utożsamia się na ogół z produkcjami ruchowymi, i to głównie typu sportowego. Zamyka w
obrębie Sali gimnastycznej, boiska, pływalni, pola narciarskiego czy toru wyścigowego
(…) Nie widzi się jej i nie czuje w życiu zwykłym, codziennym” 2 . Definiuje ją
następująco, jako „wyraz określonej postawy wobec własnego ciała, św iadomą i aktywną
troskę o swój rozwój, sprawność i zdrowie; umiejętność organizowania i spędzania czasu z
największym pożytkiem dla zdrowia psychicznego i fizycznego” 3 .
Inny punkt widzenia prezentują zwolennicy koncepcji socjologizująco –
uniwersalistycznej. W myśl, której Z. Krawczyk uważa, że kultura fizyczna jest to
„względnie zintegrowany i utrwalony system zachowań w dziedzinie dbałości o rozwój
fizyczny, sprawność ruchową, zdrowie i piękno człowieka, przebiegających według
przyjętych w danej zbiorowości wzorów, a także rezultaty owych zachowań” 4 .
1 Osiński W. , Zarys Teorii Wychowania Fizycznego, AWF Poznań 2002, s. 28 - 29
2 Demel M. , Straszni Mieszczanie, W: „Kultura Fizyczna” 1970, nr 47, s. 91
3 Demel M. , Skład A. , Teoria Wychowania Fizycznego, Warszawa 1974, s. 13-14
4 Osiński W. , Tamże s. 28 – 29
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin