Szczegółowe kryteria oceniania kl III.doc

(85 KB) Pobierz
AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE

AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE

Klasa III

 

PRACE DOMOWE z edukacji polonistycznej i matematycznej

             

PRACE PISEMNE (sprawdziany i testy) z edukacji polonistycznej
i matematycznej

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA

 

1.      Wypowiedzi ustne:

 

-         redagowanie wypowiedzi

-         recytacja

-         lektury

 

2.      Czytanie:

 

-         technika

-         tempo

-         rozumienie czytanego tekstu

-         czytanie z podziałem na role

 

3.      Wypowiedzi pisemne

 

-         poprawność graficzna pisma, estetyka prowadzenia zeszytów

-         tworzenie tekstów

-         ortografia

-         gramatyka

-         pisanie z pamięci i ze słuchu w ramach utrwalonego słownictwa

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

 

1. Technika rachunkowa

 

-         pojęcie liczb

-         działania na liczbach

 

       2. Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych.

 

3. Wiadomości i umiejętności praktyczne

 

4.      Geometria

 

EDUKACJA ŚRODOWISKOWA

 

1.      Obserwacja zjawisk

 

2.      Doświadczenia

 

 

 

              SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA

EDUKACJA POLONISTYCZNA
WYPOWIEDZI USTNE

 

-         redagowanie wypowiedzi, odpowiedni dobór słownictwa

6 – wypowiedzi rozwinięte, logiczne, posiada bogaty zasób słownictwa

5 – wyraża swoje myśli i przeżycia w rozwiniętej, uporządkowanej wypowiedzi, przestrzega zasad kulturalnej rozmowy,

      - samodzielnie wypowiada się w formie opowiadania, opisu i sprawozdania,

4 – wypowiada się pełnym zdaniem w sposób logiczny i uporządkowany,

      - potrafi poprawnie opowiadać i formułować opis przedmiotu i postaci

3 – wypowiada się wyrazami nieprawidłowo gramatycznie i językowo, buduje proste zdania

2 – z trudem buduje ustne wypowiedzi, ubogie słownictwo, wypowiada się prostymi zdaniami

1 – nie chce się wypowiadać i nie potrafi dobrać słów nawet przy pomocy nauczyciela

 

                   -    recytacja

6 – bezbłędnie wygłasza teksty z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, tempa i pauz

5 – wygłasza teksty z właściwą intonacją

4 – wygłasza teksty poprawnie bez intonacji

3 – wygłasza teksty z pomyłkami

2 – wygłasza teksty z pomocą nauczyciela

1 –  nie potrafi recytować

 

-       lektura

6 – samodzielnie czyta teksty lektur opowiadając ich treść,

-       aktywnie korzysta ze zbiorów biblioteki

5 –samodzielnie czyta teksty lektur, potrafi opowiedzieć ich treść,

-       często korzysta ze zbiorów biblioteki

4 –czyta cienkie książki do samodzielnego przeczytania w domu,

-       opowiada fragmenty lektur pod kierunkiem nauczyciela,

-       czasami korzysta ze zbiorów biblioteki

3 –czyta lektury pod kierunkiem nauczyciela,

-       wymienia bohaterów i miejsce akcji,

-       rzadko korzysta ze zbiorów biblioteki

2 - z pomocą wymienia bohaterów i miejsce akcji,

-       bardzo rzadko korzysta ze zbiorów biblioteki

1 – nie wyraża chęci do poznawania lektur,

-       nie korzysta ze zbiorów biblioteki

CZYTANIE

 

        technika czytania

6 – czyta biegle z odpowiednią intonacją każdy tekst

5 – poprawnie i bezbłędnie czyta tekst , zwracając uwagę na płynność i wyrazistość

4 – czyta poprawnie wyraziście w tempie umiarkowanym

3 – czyta poprawnie łatwiejsze teksty (fragmenty czytanek) w wolnym tempie

2 – czytając zniekształca wyrazy, przestawia głoski, sylaby, czyta w bardzo wolnym tempie

1 – nie potrafi czytać nawet prostych wyrazów, myli głoski, nie dokonuje syntezy

 

           -       tempo

W ciągu 1 minuty uczeń powinien przeczytać -  klasa I-22 wyrazy, klasa II-48 wyrazów, klasa III-78 wyrazów

6 – czyta  powyżej 94 wyrazów w ciągu minuty

5 - czyta 79 – 94 wyrazów w ciągu minuty

4 – czyta 71 – 78 wyrazów w ciągu minuty

3 – czyta 55 – 70 wyrazów w ciągu minuty

2 –  czyta 40 - 54 wyrazów w ciągu minuty

1 – czyta poniżej 39 wyrazów w ciągu minuty

 

        rozumienie czytanego tekstu

6 – czyta po cichu i głośno ze zrozumieniem polecenia oraz różnorodne teksty

5 – czyta cicho ze zrozumieniem polecenia i teksty

4 – samodzielnie potrafi wypowiedzieć kilka zdań na temat przeczytanego tekstu

3 – po wcześniejszym ukierunkowaniu czyta cicho ze zrozumieniem

2 – poprawnie odpowiada na pytania dotyczące przeczytanego tekstu

1 – nie potrafi czytać cicho ze zrozumieniem,

ma trudności ze zrozumieniem tekstu słuchanego

 

-       czytanie z podziałem na role

6 – czyta z podziałem na role każdy tekst

5 – samodzielnie czyta teksty z podziałem na role

4 – czyta teksty z podziałem na role po wcześniejszym opracowaniu

3 – czyta teksty z podziałem na role po wcześniejszym opracowaniu i z pomocą

2 -  czyta teksty z podziałem na role tylko z pomocą nauczyciela

1 – nawet z pomocą nauczyciela nie czyta z podziałem na role

 

WYPOWIEDZI  PISEMNE 

 

        poprawność graficzna pisma

6 – pisze bezbłędnie, estetyka pisma nie budzi zastrzeżeń, zeszyt prowadzony starannie, czysty

5 – pisze starannie, płynnie i kształtnie, zeszyt czysty, bez skreśleń,

-       bezbłędnie przepisuje tekst zachowując właściwe odległości między wyrazami

4 – pisze pismem czytelnym, zazwyczaj starannym, kreśli, tekst przepisuje z drobnymi błędami

3 - pisze w miarę czytelnie, kreśli i rozmazuje, w trakcie  przepisywania czasem popełnia błędy

2 – pismo niekształtne, mało czytelne, zeszyt poplamiony, kartki pozaginane,

-       podczas przepisywania popełnia dużo błędów i kreśli

1 – duża liczba błędów i skreśleń, pismo nieczytelne

 

        ortografia

6 - pisze bezbłędnie nawet trudne wyrazy

5– zna zasady ortograficzne, pisze bezbłędnie wyrazy w ramach poznanego   i utrwalonego słownictwa

4 – zna zasady ortograficzne, w trakcie pisania popełnia tylko nieliczne błędy

3 – nie zna wszystkich zasad ortograficznych, czasami popełnia błędy

2 – nie zna zasad ortograficznych, popełnia dużo błędów

1 – nie potrafi pisać nawet prostych wyrazów

 

        samodzielne pisanie tekstów

6 – samodzielnie redaguje i poprawnie zapisuje wielozdaniowe wypowiedzi (list, opis, życzenia, opowiadanie, sprawozdanie)

5 – samodzielnie układa  i zapisuje zdania rozwinięte na dany temat,

-       opisuje przedmioty, stosuje zasady pisania życzeń i listów, pisze opowiadania i sprawozdania

4 – potrafi ułożyć kilka rozwiniętych zdań na podany temat,

-       po wcześniejszym przygotowaniu redaguje opis, opowiadanie, życzenia, pisze list

3 – potrafi ułożyć i zapisać kilka prostych zdań popełniając błędy,

-       z pomocą nauczyciela redaguje opis, opowiadanie, list, życzenia

2 – potrafi ułożyć i zapisać kilka prostych zdań z pomocą nauczyciela,

-   redaguje opis, opowiadanie, list, życzenia z wykorzystaniem rozsypanek, tekstu z lukami

1 – nie umie zredagować prostego tekstu na określony temat nawet pod kierunkiem

      nauczyciela

 

 

 

 

wiedza o języku

6 – bezbłędnie rozpoznaje i podaje poznane części mowy, dokonuje poznanych odmian,

-       porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej

5 – samodzielnie podaje poznane części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik,

           liczebnik),

-       rozróżnia liczby pojedynczą i mnogą rzeczowników i czasowników,

-       dokonuje poznanych odmian,

-       dzieli wyrazy na sylaby i głoski(samogłoski i spółgłoski),

-       porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według trzech pierwszych liter

4 – rozpoznaje w zdaniach poznane części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik),

-       rozróżnia liczby pojedynczą i mnogą rzeczowników i czasowników,

-       dokonuje odmian popełniając nieliczne pomyłki,

-       dzieli wyrazy na sylaby  i głoski (samogłoski i spółgłoski),

-       porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery

3 – potrafi określić poznane części mowy, ale ma trudności z rozpoznawaniem ich
           w zdaniach,

-       ma kłopoty z odmianami ich w zdaniach,

-       dzieli wyrazy na sylaby a głoski na samogłoski  i spółgłoski,

-       zna kolejność liter w alfabecie, porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej

      według pierwszej litery

2 – nawet z pomocą nauczyciela myli się w rozpoznawaniu części mowy,

-       z pomocą nauczyciela dzieli wyrazy na sylaby  a głoski na samogłoski

      i spółgłoski,

-       zna kolejność liter w alfabecie z niewielkimi pomyłkami

1 – nie rozpoznaje części mowy nawet przy pomocy nauczyciela

-       popełnia pomyłki dzieląc wyrazy na sylaby, a głoski na samogłoski i spółgłoski

 

        pisanie z pamięci i ze słuchu w ramach utrwalonego słownictwa

6 – bezbłędnie pisze krótkie teksty oraz wyrazy nie objęte słownikiem ortograficznym

      danej klasy

5 – bezbłędnie pisze tekst, czasami popełni 1 błąd

4 – w trakcie pisania popełnia tylko nieliczne błędy (2-3 błędy ortograficzne)

3 – popełnia wiele błędów p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin