Klasa III
PRACE DOMOWE z edukacji polonistycznej i matematycznej
PRACE PISEMNE (sprawdziany i testy) z edukacji polonistycznej i matematycznej
EDUKACJA POLONISTYCZNA
1. Wypowiedzi ustne:
- redagowanie wypowiedzi
- recytacja
- lektury
2. Czytanie:
- technika
- tempo
- rozumienie czytanego tekstu
- czytanie z podziałem na role
3. Wypowiedzi pisemne
- poprawność graficzna pisma, estetyka prowadzenia zeszytów
- tworzenie tekstów
- ortografia
- gramatyka
- pisanie z pamięci i ze słuchu w ramach utrwalonego słownictwa
1. Technika rachunkowa
- pojęcie liczb
- działania na liczbach
2. Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych.
3. Wiadomości i umiejętności praktyczne
4. Geometria
1. Obserwacja zjawisk
2. Doświadczenia
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
- redagowanie wypowiedzi, odpowiedni dobór słownictwa
6 – wypowiedzi rozwinięte, logiczne, posiada bogaty zasób słownictwa
5 – wyraża swoje myśli i przeżycia w rozwiniętej, uporządkowanej wypowiedzi, przestrzega zasad kulturalnej rozmowy,
- samodzielnie wypowiada się w formie opowiadania, opisu i sprawozdania,
4 – wypowiada się pełnym zdaniem w sposób logiczny i uporządkowany,
- potrafi poprawnie opowiadać i formułować opis przedmiotu i postaci
3 – wypowiada się wyrazami nieprawidłowo gramatycznie i językowo, buduje proste zdania
2 – z trudem buduje ustne wypowiedzi, ubogie słownictwo, wypowiada się prostymi zdaniami
1 – nie chce się wypowiadać i nie potrafi dobrać słów nawet przy pomocy nauczyciela
6 – bezbłędnie wygłasza teksty z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, tempa i pauz
5 – wygłasza teksty z właściwą intonacją
4 – wygłasza teksty poprawnie bez intonacji
3 – wygłasza teksty z pomyłkami
2 – wygłasza teksty z pomocą nauczyciela
1 – nie potrafi recytować
- lektura
6 – samodzielnie czyta teksty lektur opowiadając ich treść,
- aktywnie korzysta ze zbiorów biblioteki
5 –samodzielnie czyta teksty lektur, potrafi opowiedzieć ich treść,
- często korzysta ze zbiorów biblioteki
4 –czyta cienkie książki do samodzielnego przeczytania w domu,
- opowiada fragmenty lektur pod kierunkiem nauczyciela,
- czasami korzysta ze zbiorów biblioteki
3 –czyta lektury pod kierunkiem nauczyciela,
- wymienia bohaterów i miejsce akcji,
- rzadko korzysta ze zbiorów biblioteki
2 - z pomocą wymienia bohaterów i miejsce akcji,
- bardzo rzadko korzysta ze zbiorów biblioteki
1 – nie wyraża chęci do poznawania lektur,
- nie korzysta ze zbiorów biblioteki
6 – czyta biegle z odpowiednią intonacją każdy tekst
5 – poprawnie i bezbłędnie czyta tekst , zwracając uwagę na płynność i wyrazistość
4 – czyta poprawnie wyraziście w tempie umiarkowanym
3 – czyta poprawnie łatwiejsze teksty (fragmenty czytanek) w wolnym tempie
2 – czytając zniekształca wyrazy, przestawia głoski, sylaby, czyta w bardzo wolnym tempie
1 – nie potrafi czytać nawet prostych wyrazów, myli głoski, nie dokonuje syntezy
W ciągu 1 minuty uczeń powinien przeczytać - klasa I-22 wyrazy, klasa II-48 wyrazów, klasa III-78 wyrazów
6 – czyta powyżej 94 wyrazów w ciągu minuty
5 - czyta 79 – 94 wyrazów w ciągu minuty
4 – czyta 71 – 78 wyrazów w ciągu minuty
3 – czyta 55 – 70 wyrazów w ciągu minuty
2 – czyta 40 - 54 wyrazów w ciągu minuty
1 – czyta poniżej 39 wyrazów w ciągu minuty
6 – czyta po cichu i głośno ze zrozumieniem polecenia oraz różnorodne teksty
5 – czyta cicho ze zrozumieniem polecenia i teksty
4 – samodzielnie potrafi wypowiedzieć kilka zdań na temat przeczytanego tekstu
3 – po wcześniejszym ukierunkowaniu czyta cicho ze zrozumieniem
2 – poprawnie odpowiada na pytania dotyczące przeczytanego tekstu
1 – nie potrafi czytać cicho ze zrozumieniem,
ma trudności ze zrozumieniem tekstu słuchanego
6 – czyta z podziałem na role każdy tekst
5 – samodzielnie czyta teksty z podziałem na role
4 – czyta teksty z podziałem na role po wcześniejszym opracowaniu
3 – czyta teksty z podziałem na role po wcześniejszym opracowaniu i z pomocą
2 - czyta teksty z podziałem na role tylko z pomocą nauczyciela
1 – nawet z pomocą nauczyciela nie czyta z podziałem na role
WYPOWIEDZI PISEMNE
– poprawność graficzna pisma
6 – pisze bezbłędnie, estetyka pisma nie budzi zastrzeżeń, zeszyt prowadzony starannie, czysty
5 – pisze starannie, płynnie i kształtnie, zeszyt czysty, bez skreśleń,
- bezbłędnie przepisuje tekst zachowując właściwe odległości między wyrazami
4 – pisze pismem czytelnym, zazwyczaj starannym, kreśli, tekst przepisuje z drobnymi błędami
3 - pisze w miarę czytelnie, kreśli i rozmazuje, w trakcie przepisywania czasem popełnia błędy
2 – pismo niekształtne, mało czytelne, zeszyt poplamiony, kartki pozaginane,
- podczas przepisywania popełnia dużo błędów i kreśli
1 – duża liczba błędów i skreśleń, pismo nieczytelne
– ortografia
6 - pisze bezbłędnie nawet trudne wyrazy
5– zna zasady ortograficzne, pisze bezbłędnie wyrazy w ramach poznanego i utrwalonego słownictwa
4 – zna zasady ortograficzne, w trakcie pisania popełnia tylko nieliczne błędy
3 – nie zna wszystkich zasad ortograficznych, czasami popełnia błędy
2 – nie zna zasad ortograficznych, popełnia dużo błędów
1 – nie potrafi pisać nawet prostych wyrazów
– samodzielne pisanie tekstów
6 – samodzielnie redaguje i poprawnie zapisuje wielozdaniowe wypowiedzi (list, opis, życzenia, opowiadanie, sprawozdanie)
5 – samodzielnie układa i zapisuje zdania rozwinięte na dany temat,
- opisuje przedmioty, stosuje zasady pisania życzeń i listów, pisze opowiadania i sprawozdania
4 – potrafi ułożyć kilka rozwiniętych zdań na podany temat,
- po wcześniejszym przygotowaniu redaguje opis, opowiadanie, życzenia, pisze list
3 – potrafi ułożyć i zapisać kilka prostych zdań popełniając błędy,
- z pomocą nauczyciela redaguje opis, opowiadanie, list, życzenia
2 – potrafi ułożyć i zapisać kilka prostych zdań z pomocą nauczyciela,
- redaguje opis, opowiadanie, list, życzenia z wykorzystaniem rozsypanek, tekstu z lukami
1 – nie umie zredagować prostego tekstu na określony temat nawet pod kierunkiem
nauczyciela
- wiedza o języku
6 – bezbłędnie rozpoznaje i podaje poznane części mowy, dokonuje poznanych odmian,
- porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej
5 – samodzielnie podaje poznane części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik,
liczebnik),
- rozróżnia liczby pojedynczą i mnogą rzeczowników i czasowników,
- dokonuje poznanych odmian,
- dzieli wyrazy na sylaby i głoski(samogłoski i spółgłoski),
- porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według trzech pierwszych liter
4 – rozpoznaje w zdaniach poznane części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik),
- dokonuje odmian popełniając nieliczne pomyłki,
- dzieli wyrazy na sylaby i głoski (samogłoski i spółgłoski),
- porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery
3 – potrafi określić poznane części mowy, ale ma trudności z rozpoznawaniem ich w zdaniach,
- ma kłopoty z odmianami ich w zdaniach,
- dzieli wyrazy na sylaby a głoski na samogłoski i spółgłoski,
- zna kolejność liter w alfabecie, porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej
według pierwszej litery
2 – nawet z pomocą nauczyciela myli się w rozpoznawaniu części mowy,
- z pomocą nauczyciela dzieli wyrazy na sylaby a głoski na samogłoski
i spółgłoski,
- zna kolejność liter w alfabecie z niewielkimi pomyłkami
1 – nie rozpoznaje części mowy nawet przy pomocy nauczyciela
- popełnia pomyłki dzieląc wyrazy na sylaby, a głoski na samogłoski i spółgłoski
– pisanie z pamięci i ze słuchu w ramach utrwalonego słownictwa
6 – bezbłędnie pisze krótkie teksty oraz wyrazy nie objęte słownikiem ortograficznym
danej klasy
5 – bezbłędnie pisze tekst, czasami popełni 1 błąd
4 – w trakcie pisania popełnia tylko nieliczne błędy (2-3 błędy ortograficzne)
3 – popełnia wiele błędów p...
sroka54