Owoce i warzywa 5-l.doc

(31 KB) Pobierz
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej dla dzieci 5 letnich na miesiąc wrzesień

Owoce i warzywa 5-l

 

Cele szczegółowe

-          nazywają i rozpoznają najczęściej spotykane owoce i warzywa

-          określają ich wygląd

-          sugerują warzywa i owoce pod względem wielkości i wyglądu

-          wyklaskują rytm poznanych melodii piosenek

-          poznają właściwości plasteliny

-          wymieniają właściwości plasteliny

 

T: Sady i ogrody

Rozmowy indywidualne podczas posiłków. Przyswajanie przekonania o konieczności jedzenia warzyw i owoców. Nauka wiersza „Co lubimy?”. Przypomnienie o konieczności mycia owoców i warzyw przed jedzeniem. Zabawa ruchowa orient. porządk. „Słońce świeci, deszcz pada”. Wycieczka do sadu lub ogródków działkowych. Rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych i ich owoców, wskazywanie podobieństw i różnic między drzewami (wysokie – niskie, cienkie – grube, młode – stare).

 

T: Kącik przyrody

Rozmowa przy kalendarzu pogody. Sprawdzenie ile dni było słonecznych,ile pochmurnych a ile wietrznych i deszczowych? Odpowiedzi na pytanie Jaka pogoda przeważała w mijającym tygodniu?

Zabawy dowolne wg. zainteresowań i upodobań dzieci – utrwalanie umów odnośnie odkładania zabawek po skończonej zabawie. Rozmowa połączona z działaniem „Urządzamy kącik przyrody”. Segregowanie, różnicowanie pod względem wielkości i koloru warzyw i owoców. Okolicznościowe słuchanie opowiadania nauczycielki „Co lubi jeść Hania?”.

 

T: Co z ogrodu a co z sadu?

Rozwiązywanie zagadek „Owoce i warzywa”

Zapoznanie z plonami zbieranymi w ogrodzie i w sadzie oraz z koniecznością gromadzenia zapasów. Oczekiwanie na swoją kolej podczas wypowiadania. Ćwiczenia oddechowe „Jabłuszka”. Składanie obrazka z części „Owoce”, naklejanie na kartkę. Zabawa ruchowa z elem.dramy „Sałatka owocowa”.

 

T: Plastelinkowe owoce

Zabawa ruchowa przy piosence „W rannym ogródeczku”. Zabawa dydaktyczna „O czym mówię?” – wiązanie opisu słownego z wyglądem, prawidłowe rozpoznanie. Lepienie z plasteliny „Owoce”. Zapoznanie dzieci z właściwościami plasteliny. Pokaz prawidłowego ugniatania i modelowania. Próby oceny wielkości. Wyjście do ogrodu – zwrócenie uwagi na przestrzeganie umów w piaskownicy.

 

T: Zabawy z farbami

Ćwiczenie oddechowe „Śliweczki” – rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na papierowe śliweczki. Uważne słuchanie poleceń. Wypełnianie konturów owoców palcami umoczonymi w farbie plakatowej. Zapoznanie dzieci ze sposobem wykonania. Przypomnienie kolorów poszczególnych owoców.

 

T: Urządzamy stragan

Ćwiczenia grafomotoryczne obejmujące zdobienie owoców i warzyw określonymi liniami. Wzbogacenie kącika w szablony warzyw i owoców – zachęcenie dzieci do odwzorowywania. Zabawa „Wieziemy warzywa do sklepu”. Utrwalenie w zabawie pojęcia wysoko – nisko, ocena wielkości mały – duży. Rozmowa połączona z działaniem „Urządzamy stragan”. Wprowadzenie zasad i umów dotyczących prawidłowej zabawy. Pomaganie sobie nawzajem. Zabawa ruchowa z elem. Czworak. „Chód pająka”.

 

T: Witaminki

Samodzielne oglądanie barwnych książeczek obrazkowych o tematyce znanej dzieciom, dzielenie się spostrzeżeniami i odkładanie ich na stałe miejsce. Rysowanie kredkami świecowymi na dowolny temat, swobodne wyrażanie swoich przeżyć i spostrzeżeń. Staranne wykonanie i skończenie zaczętych prac (dzieci starsze). Teatrzyk sylwet na podst.wiersza J.Tuwima „Warzywa” – rozumienie potrzeby mycia warzyw i owoców a także ich walorów zdrowotnych w postaci witamin.

 

T: Lubimy ćwiczyć

Ćwiczenia oddechowe zwiększające pojemność płuc polegające na wdychaniu powietrza nosem i jego powolnym wydychaniu np.dmuchanie skrawków papieru. Rozmowy indywidualne w małych zespołach podczas zabaw dowolnych. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych do kasety Rytmy – bieganie na polach, zatrzymanie się na umówiony sygnał. Wyjście do ogrodu – zabawy piaskiem – przesypywanie, formowanie babek z użyciem wiaderek, łopatek i foremek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin