Owoce i warzywa 5-l
Cele szczegółowe
- nazywają i rozpoznają najczęściej spotykane owoce i warzywa
- określają ich wygląd
- sugerują warzywa i owoce pod względem wielkości i wyglądu
- wyklaskują rytm poznanych melodii piosenek
- poznają właściwości plasteliny
- wymieniają właściwości plasteliny
Rozmowy indywidualne podczas posiłków. Przyswajanie przekonania o konieczności jedzenia warzyw i owoców. Nauka wiersza „Co lubimy?”. Przypomnienie o konieczności mycia owoców i warzyw przed jedzeniem. Zabawa ruchowa orient. porządk. „Słońce świeci, deszcz pada”. Wycieczka do sadu lub ogródków działkowych. Rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych i ich owoców, wskazywanie podobieństw i różnic między drzewami (wysokie – niskie, cienkie – grube, młode – stare).
Rozmowa przy kalendarzu pogody. Sprawdzenie ile dni było słonecznych,ile pochmurnych a ile wietrznych i deszczowych? Odpowiedzi na pytanie Jaka pogoda przeważała w mijającym tygodniu?
Zabawy dowolne wg. zainteresowań i upodobań dzieci – utrwalanie umów odnośnie odkładania zabawek po skończonej zabawie. Rozmowa połączona z działaniem „Urządzamy kącik przyrody”. Segregowanie, różnicowanie pod względem wielkości i koloru warzyw i owoców. Okolicznościowe słuchanie opowiadania nauczycielki „Co lubi jeść Hania?”.
Rozwiązywanie zagadek „Owoce i warzywa”
Zapoznanie z plonami zbieranymi w ogrodzie i w sadzie oraz z koniecznością gromadzenia zapasów. Oczekiwanie na swoją kolej podczas wypowiadania. Ćwiczenia oddechowe „Jabłuszka”. Składanie obrazka z części „Owoce”, naklejanie na kartkę. Zabawa ruchowa z elem.dramy „Sałatka owocowa”.
Zabawa ruchowa przy piosence „W rannym ogródeczku”. Zabawa dydaktyczna „O czym mówię?” – wiązanie opisu słownego z wyglądem, prawidłowe rozpoznanie. Lepienie z plasteliny „Owoce”. Zapoznanie dzieci z właściwościami plasteliny. Pokaz prawidłowego ugniatania i modelowania. Próby oceny wielkości. Wyjście do ogrodu – zwrócenie uwagi na przestrzeganie umów w piaskownicy.
Ćwiczenie oddechowe „Śliweczki” – rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na papierowe śliweczki. Uważne słuchanie poleceń. Wypełnianie konturów owoców palcami umoczonymi w farbie plakatowej. Zapoznanie dzieci ze sposobem wykonania. Przypomnienie kolorów poszczególnych owoców.
Ćwiczenia grafomotoryczne obejmujące zdobienie owoców i warzyw określonymi liniami. Wzbogacenie kącika w szablony warzyw i owoców – zachęcenie dzieci do odwzorowywania. Zabawa „Wieziemy warzywa do sklepu”. Utrwalenie w zabawie pojęcia wysoko – nisko, ocena wielkości mały – duży. Rozmowa połączona z działaniem „Urządzamy stragan”. Wprowadzenie zasad i umów dotyczących prawidłowej zabawy. Pomaganie sobie nawzajem. Zabawa ruchowa z elem. Czworak. „Chód pająka”.
Samodzielne oglądanie barwnych książeczek obrazkowych o tematyce znanej dzieciom, dzielenie się spostrzeżeniami i odkładanie ich na stałe miejsce. Rysowanie kredkami świecowymi na dowolny temat, swobodne wyrażanie swoich przeżyć i spostrzeżeń. Staranne wykonanie i skończenie zaczętych prac (dzieci starsze). Teatrzyk sylwet na podst.wiersza J.Tuwima „Warzywa” – rozumienie potrzeby mycia warzyw i owoców a także ich walorów zdrowotnych w postaci witamin.
Ćwiczenia oddechowe zwiększające pojemność płuc polegające na wdychaniu powietrza nosem i jego powolnym wydychaniu np.dmuchanie skrawków papieru. Rozmowy indywidualne w małych zespołach podczas zabaw dowolnych. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych do kasety Rytmy – bieganie na polach, zatrzymanie się na umówiony sygnał. Wyjście do ogrodu – zabawy piaskiem – przesypywanie, formowanie babek z użyciem wiaderek, łopatek i foremek.
modzelewski1