Luty_plan_krasnale.doc

(214 KB) Pobierz
II

LUTY

 

 

    TEMATY KOMPLEKSOWE opracowała w oparciu o przewodniki i literaturę

                                                                                                              Grażyna Burda

 

I.                  CZY WIESZ GDZIE MIESZKASZ ? -MOJE MIASTECZKO MYŚLENICE.

     II.     ZABAWY I SPORTY ZIMOWE W REGIONIE 

              GÓRSKIM.

III.         BAL W PRZEDSZKOLU DZISIAJ.

IV.          ZIMOWY KĄCIK PRZYRODY

 

 

W.Bełza                                                                      „Kto ty jesteś?”

              I.Salach                                                                      „Miejsce”

                                                                                                  „Legendy Myślenic”

                                                                                                  „Krakowiak”

Cz.Janczarski                                                                      „Co to jest Polska”

                                                                                                         „Moje miasteczko”

 

H.Bechlerowa                                                                      „Zimo, baw się z nami”

Autor nieznany                                                   „Tak się zachmurzyło”

H.Pietrusiewicz                                                        „Zabawa na śniegu”

Autor nieznany                                                        „Na saneczkach”

A.Galica                                                         „Piosenka na chłodne dni”

J.Porazińskiej                                                      „Góry nasze góry”

M.Jaworczakowa                                                        „Czyje sanki najlepsze?”

                                                                                                  „Janosik”

 

                  M.Czerniak                          „Przed balem”

                  Cz.Janczarski                          „Zabawa karnawałowa”

                  B.Ziomkówna                          „Lale tańczą”

                  t.Wójcik                          „Bal w przedszkolu”

                 

                  I. Salach                                          „Kwiaty”

                   I. Salach                                          „Nasze obowiązki”

                   Autor nieznany                                          „Kwiaty małej Ludki”

                   St. Szuchowa                                          Ogrodniczka”

                   A.Ekner                                          „Fasola”

                   K.Różecka                                          „W naszym ogródeczku”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. CZY WIESZ GDZIE MIESZKASZ -MOJE  

           MIASTECZKO MYŚLENICE.

 

Cele ogólne:

ü      Nabywanie umiejętności wskazania swojego miejsca zamieszkania, opowiadania              o swoim domu, podwórku, kolegach z podwórka.

ü      Nazywanie swojego miasta. Obserwowanie, jakie zmiany zachodzą w najbliższym otoczeniu.

ü      Budzenie zainteresowania rodzinnym krajem, poznanie tradycji ludowych związanych z własnym miastem, regionem –stroje, pieśni i tańce, sztuka zdobnicza.

 

  Zadania edukacyjne wyzwalające  

     aktywność i działalność dzieci.

  Zakładane efekty, cele operacyjne.

Dziecko ....:

Środki wspomagające działania :

* „Kto ty jesteś” – zapoznanie dzieci                  z nazwą kraju –Polska –oraz godłem.

-„Mapa Polski” –niespodzianka, wyjaśnienie co to jest mapa, do czego służy, zwrócenie uwagi na kolory na mapie -Słuchanie wiersza W.Bełzy „Kto ty jesteś?” ilustrowanego obrazkami –uświadomienie dzieciom znaczenia słów: mój kraj, moja ojczyzna, moje miasto; budzenie przywiązania do rodzinnego miasta –kraju.

-Zabawa „Spacer po Polsce”  zainspirowana wierszem: „Co to jest Polska” Cz.Janczarskiego –nazywanie na obrazkach charakterystycznych regionów: góry, morze, jeziora...

-„Godło” –zwrócenie uwagi na miejsce godła na sali, opisanie jego wyglądu przez dzieci.

-„Białoskrzydlaty ptak” –kolorowanie obrazka kredkami.

 

„Poznajemy nasze miasto” –słuchanie legend o Myślenicach. Zapoznanie z herbem miasta Myślenic.

-„Czy znamy nasze miasto?” –zaznaczenie na mapie Polski, gdzie znajduje się nasze miasto, utrwalenie znajomości nazwy.

-„Plan naszego miasta” –wyjaśnienie pojęcia plan, zapoznanie z planem miasta Myślenice, nazywanie charakterystycznych miejsc miasta: Rynek, Zarabie, Osiedle...

-Zabawa „Spacer po mieście” –nazywanie na planszach charakterystycznych obiektów.

-„Legendy Myślenic” –słuchanie legend przy ilustracjach, rozmowa z dz. n/t legendy, poznanie z herbem.

-Zabawa w formie opowieści ruchowej „Krakowiacy i górale” –oparta  na treści legendy.

-„Herb Myślenic” –dokończenie rysowania herbu Myślenic, pokolorowanie obrazka.

 

* „Myślenice to nasz dom” –rozmowa              z dziećmi połączona z nauką wiersza „Miejsce” I.Salach

-„Czy znasz to miejsce?” –praca w zespołach: oglądanie ilustracji, przewodników, widokówek i nazywanie charakterystycznych miejsc Myślenic.

-„Miejsce” słuchanie wiersza I.Salach. Rozmowa z dz. n/t wiersza. Nauka wiersza.

-Zabawa inscenizowana do piosenki „Moje miasteczko”

-„Moje miasteczko” –zamalowywanie farbami akwarelowymi obrazka przedstawiającego Rynek

 

* „Poznajemy zabytki Myślenic” –                 w czasie spacerów po mieście

-„Miejsce” –nauka wiersza

-Przypomnienie umów dotyczących zachowania a spacerze

 

* „Moje miasto –mój dom” –malowanie farbami akwarelowymi.

-„Domy –domki” –nazywanie domów  na obrazkach, określanie wielkości: duży- mały.

-Pokaz malowania farbami domu przez nauczyciela.

-„Mój dom” –samodzielna praca dzieci.

-„Moje miasto –mój dom” –tworzenie budowli z różnorodnych klocków pojedynczych i nakładanych na siebie.

 

* Moje miasteczko” –nauka piosenki.

-Taniec ludowy „Krakowiak” –nauka układu tanecznego z chustami wg propozycji J.Tarczyńskiego.

-Osłuchanie z piosenką „Moje miasteczko” –rozmowa na temat treści i melodii, określanie ilości zwrotek w piosence.

-Zabawa inscenizowana do piosenki „Moje miasteczko”

-Słuchanie zjawisk akustycznych – spostrzeganie słuchem odległości w zabawie „Woreczki”

-Taniec ludowy „Krakowiak” –kształcenie umiejętności poruszania się cwałem bocznym z zastosowaniem rekwizytu.

 

* „Spacer po Myślenicach” –opowieść ruchowa. Zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy.

-Zabawa na powitanie:

·         „Kółeczko zwijamy”

·         „Iskierka”

- Opowieść ruchowa –dostosowanie ruchu do opowiadania nauczyciela.

-Zabawy na pożegnanie:

·         „Dwóm tańczyć się zachciało”

·         „Moje miasteczko” zabawa inscenizowana do piosenki.

„Pa-pa” wg J.Tarczyńskiego

 

* Zestaw zabaw ruchowych nr 3 wg K.Wlaźnik s.204-205 –dostarczenie dziecku bodźca rozwojowego, wyrabianie poprawności ruchów, rozwijanie naturalnych czynności ruchowych.

 

* Rytmika –zajęcia dodatkowe.

-potrafi uważnie wysłuchać utworu literackiego,

-wypowiada się na podany temat,

-potrafi nazwać krajobrazy na ilustracjach,

-potrafi opisać wygląd godła: -nazwać ptaka, kolory,

-potrafi pokolorować obrazek właściwie dobierając kolory.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-zna nazwę swojego miasta,

-potrafi nazwać charakterystyczne rejony miasta Myślenice,

-potrafi uważnie wysłuchać legendy             i wypowiadać się na temat treści własnymi słowami,

-reaguje na sygnał słowny i dźwiękowy,

-potrafi połączyć kropki w rysunku                i zapełnić powierzchnię kolorem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-rozpoznaje charakterystyczne miejsca swojej miejscowości na widokówkach,

-potrafi opowiadać o nich,

-potrafi uważnie wysłuchać treści wiersza i wypowiadać się,

-potrafi powtórzyć I zwrotkę wiersza,

-potrafi zamalować obrazek farbami akwarelowymi.

 

 

 

 

 

 

 

-zna i przestrzega zasady ruchu drogowego oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych.

 

 

 

-potrafi nazwać domki, określić ich wielkość,

-potrafi uważnie obserwować sposób malowania domu przez nauczyciela,

-potrafi namalować dom,

-potrafi wznosić budowle z różnorodnych klocków.

 

 

 

 

 

-potrafi wypowiadać się na temat treści,         i melodii,

-potrafi określić ilość zwrotek w piosence,

-potrafi określić słuchem odległość,

-potrafi poruszać się cwałem bez potrącania po obwodzie koła.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-potrafi zastosować poznane formy powitania, pożegnania,

-potrafi odzwierciedlić ruchem opowiadanie nauczyciela,

-potrafi poruszać się bez potrącania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-potrafi poruszać się bez potrącania,

-potrafi wykonywać i naśladować ruchem czynności proponowane przez dorosłego.

-mapa Polski,

-ilustracje do wiersza „Kto ty jesteś?”,

-ilustracje do wiersza „Co to jest Polska?”,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin