Antologia - Kroki w nieznane 2010.pdf

(2980 KB) Pobierz
Antologia - Kroki w nieznane 2010
Almanach fantastyki
Kroki w nieznane
tom 6
Pod redakcj Ģ Mirka Obarskiego
SOLARIS
2010
403571482.001.png
Kroki w nieznane 2010
„The Things” by Peter Watts 2010.
„The Concrete Jungle” by Charles Stross 2004.
„Bridesicle” by Will McIntosh 2009.
„Eros, Philia, Agape” by Rachel Swirsky 2009.
„The God Engines” by John Scalzi 2009.
„The God Engine” by Ted Kosmatka 2005.
„Vishnu at the Cat Circus” by Ian McDonald 2009.
„Me-gi-do” by Julia Zonis 2008.
„Conditional Love” Felicity Shoulders 2010.
„The Chop Girl” by Ian R. MacLeod 1999.
„The Lifecycle of Software Objects” by Ted Chiang 2010.
Agencja „Solaris”
11-034 Stawiguda, ul. Warszawska 25 A
tel./fax 89 541 31 17
e-mail: agencja@solarisnet.pl
Wydanie I
ISBN 978-83-7590-064-4
__________________________
NSB eBook 2010
Spis tre Ļ ci
Mirek Obarski
............................................................................................................................................................
4
Peter Watts
................................................................................................................................................................
7
Charles Stross
..........................................................................................................................................................
24
Will McIntosh
..........................................................................................................................................................
91
Rachel Swirsky
......................................................................................................................................................
107
John Scalzi
.............................................................................................................................................................
135
Ted Kosmatka
........................................................................................................................................................
195
Ian McDonald
........................................................................................................................................................
208
Julia Zonis
.............................................................................................................................................................
271
Felicity Shoulders
..................................................................................................................................................
298
Ian R. MacLeod
.....................................................................................................................................................
317
Ted Chiang
............................................................................................................................................................
336
Noty o autorach
.....................................................................................................................................................
408
Podzi ħ kowania
.......................................................................................................................................................
412
403571482.002.png
Mirek Obarski
P RZEDMOWA
Pisanie kompetentnej science fiction jest dzi Ļ zdecydowanie trudniejszym zaj ħ ciem dla
autorów, poniewa Ň ryzyko prorokowania, przynale Ň ne temu gatunkowi, znacz Ģ co wzrosło.
Konrad Fijałkowski, autor, który zarzucił pisarstwo na rzecz nauki, twierdzi, Ň e fantastyka
naukowa powstaje dzi Ļ w nowych warunkach, poniewa Ň horyzont zmian znacz Ģ co si ħ skrócił.
Rozumiem to tak, Ň e ledwo co Ļ sobie wymarzymy, to ju Ň si ħ spełnia. Rozp ħ dzona machina
post ħ pu po Ň era kolejne pomysły fantastów i wypluwa w postaci gotowych produktów,
rozwi Ģ za ı , technologii, cz ħ sto przekraczaj Ģ c lub falsyfikuj Ģ c to, co umy Ļ lili sobie fanta Ļ ci.
Punktem zwrotnym w tym procesie wydaje si ħ by ę , zarówno symbolicznie, jak i w
rzeczywisto Ļ ci, l Ģ dowanie na Ksi ħŇ ycu. Stało si ħ to tu Ň przed narodzinami almanachu
fantastyki Kroki w nieznane – pierwszy tom redagowany przez Lecha J ħ czmyka ukazał si ħ w
roku 1970. Zdobycie Srebrnego Globu, odwieczne marzenie ludzko Ļ ci, było spełnieniem
fantazji podsycanych przez pokolenia fantastów od Lukiana z Samosaty, przez Cyrano de
Bergeraca, Vernea, Wellsa, Mélièsa, a Ň do naszego ņ uławskiego. Selenonauci zastali jednak
na miejscu sytuacj ħ , która dalece odbiegała od rozbuchanych wizji twórców. Nasz satelita
okazał si ħ kra ı cowo niego Ļ cinny, jałowy, nudny i, w sumie, do niczego nieprzydatny.
Ksi ħŇ ycowa eskapada sprowadziła nas, paradoksalnie, na ziemi ħ , jak chciał tego J.G. Ballard,
postuluj Ģ c w literaturze fantastycznej powrót z kosmosu. Posypały si ħ potem kolejne
wydarzenia, wynikaj Ģ ce z rozwoju techniki wymuszonego ch ħ ci Ģ podboju satelity Ziemi.
Mam tu na my Ļ li rozwój technologii materiałowych, komputerowych, ł Ģ czno Ļ ci i wielu, wielu
innych.
Ksi ħŇ ycowy kurz i ekscytacja l Ģ dowaniem szybko opadły. Program Apollo potrwał
krócej, ni Ň pierwotnie zakładano. Okazało si ħ , Ň e... dogonili Ļ my króliczka, a mo Ň e to
króliczek dogonił nas. Dzi Ļ przecie Ň mo Ň emy uruchomi ę w domu własny mózg elektronowy,
poszpera ę w planetarnej bazie wiedzy, obejrze ę na Ň ywo marsja ı skie pejza Ň e, czy wr ħ cz
podgl Ģ da ę planety w innych układach słonecznych. W takiej sytuacji trudniej jest chyba nie
tylko pisa ę , ale i czyta ę fantastyk ħ naukow Ģ .
Science fiction, b ħ d Ģ ca literatur Ģ pomysłu, straciła przez to wiele ze swojej pierwotnej,
profetycznej siły, staj Ģ c si ħ wr ħ cz literatur Ģ „faktu”. Musiała naturalnie obsun Ģę si ħ w
kierunku fiction, kosztem science. Poszukiwania autorów poszły w nowych kierunkach. Do
głosu doszła fantasy, starsza siostra fantastyki naukowej – zauwa Ň ono tam bowiem ogrom
przestrzeni twórczej. Rozpocz ħ ło si ħ mutowanie i hybrydyzowanie gatunków, przegl Ģ danie
starych pomysłów i zagadnie ı , filtrowanie ich przez nowe podej Ļ cia, weryfikowanie i
ustawianie w innych perspektywach. Czy w takim razie Ņ le si ħ stało, Ň e horyzont zmian si ħ
skrócił? Wr ħ cz przeciwnie. Fantastyka, jako rodzaj literacki, zyskała otrz Ģ sn Ģ wszy si ħ nieco z
nauki. Gorzej jest tylko tym, którzy chc Ģ pisa ę tward Ģ SF – poprzeczka została ustawiona
znacznie wy Ň ej. Rzetelne prorokowanie stało si ħ dyscyplin Ģ wyczynow Ģ , dla odwa Ň nych i dla
wybranych.
Niniejszy tom Kroków w nieznane jest odbiciem tego stanu rzeczy. Czy Ň nie jest
przykładem poszukiwania nowej perspektywy opowiadanie „Rzeczy” Petera Wattsa?
Kanadyjczyk wzi Ģ ł przetrawione ju Ň kilkakrotnie opowiadanie „Who Goes There?” Johna W.
Campbella, Jr., a dokładniej film The Thing, nakr ħ cony na jego podstawie, i pokazał, Ň e w tej
historii jest jeszcze du Ň o miejsca i wiele do powiedzenia. Podobnie czyni Rachel Swirsky w
„Eros, filos, agape”, które – Ļ wiadomie, czy nie – jest kobiec Ģ odpowiedzi Ģ na
„Dwustuletniego człowieka” Isaaca Asimova. Autorka unika polemiki z idolem kilku pokole ı
miło Ļ ników fantastyki. Zastanawia si ħ nad zupełnie innymi problemami i jest w swoim
podej Ļ ciu bardziej praktyczna i mniej romantyczna, cho ę prawi o miło Ļ ci.
Przykładami hybrydyzowania gatunków – zreszt Ģ z doskonałym skutkiem – s Ģ teksty
Strossa i Scalziego. „Betonowa d Ň ungla”, brawurowy odcinek serii, która autorowi
przysporzyła miana najlepszego obecnie twórcy humorystycznej fantastyki, zawiera w sobie
za jednym zamachem lovecraftia ı sk Ģ „niewypowiedzianie plugaw Ģ potworno Ļę ”, opowie Ļę
szpiegowsk Ģ i komputerowy slang. Z kolei „Bo Ň e nap ħ dy” to religijna, bardzo błyskotliwa
science fantasy. Obaj pisarze pokazuj Ģ si ħ tu w nowej roli, bo w polskich przekładach znani
s Ģ z czego innego.
Dwa teksty, „Bo Ň a Maszyneria” Teda Kosmatka i „Warunkowana miło Ļę ” Felicity
Shoulders, wpisuj Ģ si ħ w nurt dojrzałej science fiction, kontestuj Ģ cej osi Ģ gni ħ cia nauki, gdzie
wynalazek, wyrafinowane badania, stanowi Ģ pretekst do dalszych rozwa Ň a ı . Oboje maj Ģ przy
tym unikalny dar pisania wywołuj Ģ cego prawdziwe emocje. Najbardziej klasyczne w tomie
jest opowiadanie „Mro Ň ona panna młoda” Willa McIntosha. Oryginalny pomysł, dobrze
poprowadzona intryga i zaskakuj Ģ ce rozwi Ģ zanie – tego nale Ň y oczekiwa ę od dobrej SF.
Czego natomiast oczekiwa ę od Teda Chianga, najja Ļ niejszej gwiazdy Ļ wiatowej
fantastyki, tak Ň e tej naukowej? Oczywi Ļ cie, Ň e otworzy przed nami nowe horyzonty, zauroczy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin