Matura - Średniowiecze.pdf

(363 KB) Pobierz
Microsoft Word - Matura - Średniowiecze
Średniowiecze 
 
1. Nazwa okresu; jego podział w Europie i w Polsce. 
Ramy czasowe  epoki: 
Europa  od IV/V do XV wiek;  Polska  od 966 ( X wiek ) do końca XV wieku 
- początek epoki 
a) 306 rok – wstąpienie na tron Konstantyna Wielkiego 
b) 330  rok – przeniesienie  stolicy  imperium Rzymskiego do Bizancjum  ( 
Konstantynopol ); rozłam Europy na dwa kręgi kulturalne tj.  zachodni
oparty na kulturze łacińskiej, i  wschodn i, oparty na kulturze greckiej ( 
powstanie  religii  prawosławnej  uznającej  zwierzchnictwo  władzy 
świeckiej ) 
c) 476 rok – upadek Cesarstwa Zachodnio – Rzymskiego ( zdobycie Rzymu 
przez plemiona germańskie ) 
- koniec epoki 
a) wynalazek druku 1450 rok 
b) upadek Konstantynopola 1453 rok 
c) odkrycie Ameryki 1492 rok 
Ogólne informacje  o epoce: 
- rozwój feudalizmu 
- tworzenie  się  stanów  w  społeczeństwie,  które  mają  różne  przywileje  i 
pozycje  społeczną  (  rycerstwo,  które ok. XIV wieku przekształciło  się w 
szlachtę; duchowieństwo; mieszczaństwo; chłopi ) 
- walka o dominację między władzą świecką a kościelną 
-
kultura epoki jest ponadnarodowa połączona wspólnymi celami ideowo ‐ 
religijnymi 
 
2. Kultura średniowiecznej Europy. 
a) czynniki polityczne 
Rozłam Europy na dwa kręgi kulturalne tj.  zachodni , oparty na kulturze 
łacińskiej,  i  wschodn i,  oparty  na  kulturze  greckiej  (  powstanie  religii 
prawosławnej uznającej zwierzchnictwo władzy świeckiej ) 
b) czynniki społeczne 
feudalizm: senior (pan), wasal, lennik 
c) czynniki duchowe 
1
616435475.002.png
Augustynizm 
Istotną rolę w dziejach myśli ludzkiej odegrał św. Augustyn (przełom IV‐V 
w. n.e.), który wprowadził  dualistyczny  podział na Państwo Boże i na świat 
doczesny.  Celem  egzystencji  jest  dążność  do  osiągnięcia  Państwa  Bożego. 
Świat doczesny to etap przejściowy, który jest tylko przygotowaniem, próbą 
przed  uzyskaniem  wiecznego  zbawienia  lub  potępienia. Św.  Augustyn 
podzielał poglądy Platona. Stworzył dzieło pt. "O państwie Bożym". 
Dualistyczna  doktryna światopoglądowa,  stworzona  przez  Augustyna, 
dominowała w chrześcijańskiej Europie do XII wieku, a więc przez osiemset 
lat. W oparciu o nią  tworzono dydaktyczne utwory  literackie, propagujące 
określony wzorzec życia. Ideałem było doskonalenie wewnętrzne, wyrzeczenie 
się  dóbr  doczesnych  w  celu  zasłużenia  na  zbawienie.  Myśli  Augustyna  z 
zakresu pojęć moralnych i etycznych są ciągle aktualne. 
W   nawiązaniu do poglądów Augustyna w średniowieczu rozwinęła się 
scholastyka , tj. nauka próbująca rozumowo udowodnić dogmaty wiary. We 
wczesnym średniowieczu  scholastyka  odegrała  pozytywną  rolę,  gdyż  z 
potrzeby  głoszenia  tej  nauki w  szkołach  (łac.  schola,  stąd  nazwa) wyrosły 
uniwersytety.  Późnośredniowieczna  scholastyka  była wtórna,  nie miała  już 
wartości  intelektualnych.  Wybitnym średniowiecznym  scholastykiem  był 
Abelard z Paryża. 
Augustynizm  ‐ ujmowanie  człowieka  jako  istoty  "filozofującej",  która 
rozważa swoją obecność w świecie i czasie, swe dramatyczne miejsce między 
aniołami a zwierzętami. To umieszczenie człowieka między bytami wyższymi 
(aniołami)  a  niższymi  (zwierzętami)  powodowało  poczucie  wewnętrznego 
rozdarcia,  rodziło  konflikt między  cielesnością  a  duchowością,  pożądaniem 
dobra i zła. Augustynizm podkreślał wartość refleksji nad sobą samym. 
Augustynizm ‐ to  doktryna  filozoficzno‐teologiczna  Augustyna  Aureliusza 
(św.  Augustyna)  głosząca  m.in.  teocentryzm,  wprowadzająca  do  filozofii 
chrześcijańskiej teologicznie i personalistycznie zinterpretowaną platońską 
teorię idei. 
 
TOMIZM 
Koncepcja  filozoficzna średniowiecza  stworzona  przez św.  Tomasza  z 
Akwinu cieszy się wielką popularnością od XIII wieku. Obecnie prowadzone są 
badania założeń tomizmu na Katolickim Uniwersytecie w Lublinie. 
    Św.  Tomasz  z  Akwinu  zastąpił  dualistyczną  doktrynę  Augustyna 
gradualizmem   (gradacja,  stopniowanie). Mówił  o  hierarchicznej  strukturze 
2
616435475.003.png
wszechświata  (hierarchia  duchowa).  Rozważając  miejsce  człowieka  na 
„drabinie bytów” uznał, że przeznaczony człowiekowi szczebel hierarchii jest 
właściwy,  celowo  przewidziany  i  naturalny.  Człowiek  powinien  walczyć  z 
pokusami upadku . Pojmując swe przeznaczenie musi starać się wznieść wyżej. 
Tomizm  kładł  nacisk  na  problemy  etyki.  Dążenie  do  cnoty,  tzn. 
umiejętności  rozumowania,  przezorności,  działania  zgodnego  z  własnym 
sumieniem. Wszelkie stworzenia, w tym i człowiek, mają określony stopień 
doskonałości ‐ trzeba żyć i służyć Bogu na miarę swoich możliwości i dążyć do 
doskonalenia się. 
      Tomasz  z  Akwinu  szczegółowo  zinterpretował  zagadnienie  stosunku 
rozumu i wiary. Za dwa główne źródła poznania uznał Objawienie zawarte w 
Piśmie Świętym i rozum ludzki. Tomasz przeprowadził tzw. pięć dowodów na 
istnienie  Boga.  Przez  analizę  świata  materialnego  udowodnił  istnienie 
pierwszej przyczyny ‐ Istoty Doskonałej. Tomasz był twórcą spójnego systemu 
teologicznego  i  etycznego, łączył  poglądy  Arystotelesa  z  nauką  Kościoła 
chrześcijańskiego. 
       Św.  Tomasz  widział  w  pierwiastku  intelektualnym  najwyższą  wartość 
człowieka, bo dzięki niemu może on poznawać Boga i siebie. Człowiek został 
stworzony na podobieństwo Boga i dzięki temu zdolny jest odnaleźć w sobie 
doskonałość  i  jedność  z Nim. Tomasz podkreśla podmiotową  samoistność, 
indywidualność  człowieka,  jego  rozumność  i  doskonałość.  Podaje  próby 
przezwyciężenia antynomii duszy i ciała, głoszenia tezy o jedności tych bytów. 
Tomizm to system teologiczno‐filozoficzny stworzony przez św. Tomasza z 
Akwinu w XIII wieku, stanowiący jedną z filozoficznych podstaw religijnych, 
moralnych i społecznych katolicyzmu. 
 
FRANCISZKANIZM 
   Franciszkanizm  to  program  wiary  radosnej,  prostej,  płynącej  z 
wszechogarniającej  miłości  do świata  i  stworzenia,  miłości  poddanej 
ewangelicznym ‐ dosłownie pojmowanym ‐ nakazom miłosierdzia, ubóstwa, 
braterstwa. 
      Franciszek  z  Asyżu  zapoczątkował  wielki  ruch  odnowy  moralnej  w 
świecie  pełnym  okrucieństwa.  Zbiór  legend  z życia św.  Franciszka  i  jego 
towarzyszy  to  „ Kwiatki św.  Franciszka ”.  Franciszek  z  Asyżu,  kaznodzieja  i 
misjonarz,  praktykujący  ubóstwo  jako  naczelną  cnotę,  głosił  konieczność 
pogodzenia  się  z  losem,  którego  istotę  stanowi  koegzystencja dobra  i  zła, 
radości i cierpienia. 
3
616435475.004.png
3. Typowe elementy poetyki średniowiecza. 
a) alegoria  ( gr.  alhgorla,  od  alldgorein =  mówić nie wprost, w przenośni) ‐ 
mniej lub bardziej rozwinięty składnik świata przedstawionego utworu (np. 
motyw, postać, a nawet prosta fabuła), który poza wprost wysłowionym 
znaczeniem  konkretnym  przekazuje  ustalone  przez  tradycję  znaczenie 
ogólniejsze,  bardziej  abstrakcyjne.  Alegoria  jest  obrazowym,  ale 
skonwencjonalizowanym,  umownym  i  jednoznacznym  odpowiednikiem 
(często personifikacją) jakiegoś pojęcia z dziedziny moralności, religii, sztuki 
czy przypadków ludzkiego życia. Obrazy alegoryczne występują zarówno w 
literaturze, jak w sztukach plastycznych. Korzeniami sięgają starożytności, 
szczególne znaczenie zyskały w kulturze średniowiecza. W XVI i XVII w: ich 
zasoby  gromadzono  i  kodyfikowano  w  specjalnych  wydawnictwach 
ilustrujących  i  komentujących,  jak  np.  wygląda  i  jakie  atrybuty  winna 
posiadać  alegoria  Muzyki,  Czasu  albo  Sprawiedliwości.  W  literaturze 
alegoria  rozwinęła  się  zwłaszcza  w  gatunkach  dydaktycznych  i 
moralizatorskich, w średniowieczu moralitecie, w poematach romansowo ‐ 
moralistycznych (jak trzynastowieczny  Roman de la  Rose Guillaume'a de 
Lorris), w dziełach przedstawiających idee polityczne i historiozoficzne (np. 
w Boskiej  Komedii  Dantego), w  przypowieści,  a  nade wszystko w  bajce 
4
Optymistyczny program eliminował frustrację, każąc aprobować życie, w 
którym  zawsze  radość  przeplata  się  ze  smutkiem,  w  którym  każdy,  jeśli 
umiejętnie  popatrzy  na  swoją  egzystencję,  doszuka  się  w  niej  sensu  i 
uzasadnienia.  Franciszkanizm  kładzie  szczególny  nacisk  na  zespolenie 
człowieka z naturą, która daje poczucie harmonii i spokoju. Idea zespolenia z 
naturą była nasycona  silnym pierwiastkiem  religijności, wiarą w Boga  jako 
stwórcę świata i człowieka.  
 
       Podstawowe  koncepcje  filozoficzne średniowiecza  były  podporząd‐
kowane naczelnej ideologii tego okresu czyli teocentryzmowi i miały charakter 
dydaktyczno‐umoralniający. 
      W poglądach średniowiecza ścierają się różne postawy i tendencje. Obok 
fanatyzmu religijnego, braku tolerancji (zwłaszcza w odniesieniu do heretyków 
i  kacerzy),  obok  postaw  surowych,  ascetycznych  mamy  do  czynienia  z 
franciszkańską  ideą  miłości  do  człowieka  i świata,  licznymi  traktatami 
podnoszącymi konieczność kierowania  się  rozumem, dobrocią, mądrością  i 
tolerancją w szerzeniu ideałów i w postępowaniu codziennym. 
 
616435475.005.png
zwierzęcej. Wiele utartych obrazów poetyckich to alegorie, np. statek albo 
łódka  na  wzburzonych  falach  (zagrożone  państwo  albo  ludzkie życie), 
uciemiężona lub zrywająca pęta kobieta (ojczyzna w niewoli lub z niej się 
wyzwalająca), kobieta z opaską na oczach i wagą w ręku (sprawiedliwość) 
b) idealizacja   –  wyobrażanie  sobie  lub  przedstawianie  czegoś  w  lepszym 
świetle, niż jest to w rzeczywistości, przecenianie, gloryfikacja 
c) kontrast  – ostro uwydatniająca się różnica między dwoma zestawianymi, 
porównywanymi ze sobą przedmiotami, zjawiskami, itp.; przeciwieństwo, 
sprzeczność 
d) hierarchizacja   –  podporządkowanie  zasadzie  hierarchii,  szeregowanie, 
klasyfikowanie według pewnych stopni hierarchicznych 
e) gradualizm  –  pogląd,  według  którego  istnieją  różne  rodzaje  bytu 
stanowiące kolejne ogniwa (stopnie) jednego szeregu, ciągnącego się od 
„pierwszej materii” poprzez przyrodę ożywioną i nieożywioną, człowieka 
jako istotę cielesną i duchową za razem, istoty i siły czysto duchowe (anioły) 
do boga jako przyczyny wszystkiego. 
 
4. „Danse macabre” – stosunek człowieka średniowiecza do śmierci. 
     Średniowieczna  sztuka  odzwierciedlała  ideologię  teocentryczną  tej 
epoki, polegającą  na podporządkowaniu  spraw  ludzkich Bogu  jako  jedynej 
wartości. Podawała wzory do naśladowania. Przestrzegała przed karą,  jaka 
może  spotkać  człowieka  w życiu  pozagrobowym  i  dlatego  najczęściej 
ukazywała  wizerunki śmierci
  Malowano  „ tańce śmierci ”  czyli  krąg  taneczny  szkieletów  i  postaci 
ludzkich   symbolizujących  głównie  reprezentantów  wszystkich  stanów 
społecznych (żebrak tańczył z biskupem). Sztuki plastyczne, malowidła ścienne 
i płaskorzeźby przedstawiają śmierć (rozkładający się trup lub szkielet z kosą) 
prowadzącą za sobą ludzi hierarchicznie ugrupowanych: od papieża, cesarza i 
króla  począwszy  a  na  chłopie  skończywszy.  Były  to  sceny  o  charakterze 
dydaktycznym,  wyrażające  równość  wszystkich  ludzi  wobec śmierci. 
Akcentowano  ohydę  rozkładu  ciała,  ukazując  bezcelowość  jego  pielęgnacji 
oraz  wszechwładzę  śmierci. Śmierć  w  postaci  rozkładającego  się  trupa, 
uzbrojona w  kosę,  zaprasza  do makabrycznego  tańca wszystkich  ludzi:  od 
najważniejszych dostojników duchownych i świeckich do nędzarzy i małych 
dzieci. 
  W  podobny  sposób  ukazywała śmierć  średniowieczna  literatura. 
Najwymowniejszym przykładem jest wiersz pt. „ Rozmowa mistrza Polikarpa 
5
616435475.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin