Matura - Średniowiecze.pdf
(
363 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Matura - Średniowiecze
Średniowiecze
1.
Nazwa okresu; jego podział w Europie i w Polsce.
Ramy czasowe
epoki:
Europa
od IV/V do XV wiek;
Polska
od 966 ( X wiek ) do końca XV wieku
-
początek epoki
a)
306 rok – wstąpienie na tron Konstantyna Wielkiego
b)
330 rok – przeniesienie stolicy imperium Rzymskiego do Bizancjum (
Konstantynopol ); rozłam Europy na dwa kręgi kulturalne tj.
zachodni
,
oparty na kulturze łacińskiej, i
wschodn
i, oparty na kulturze greckiej (
powstanie religii prawosławnej uznającej zwierzchnictwo władzy
świeckiej )
c)
476 rok – upadek Cesarstwa Zachodnio – Rzymskiego ( zdobycie Rzymu
przez plemiona germańskie )
-
koniec epoki
a)
wynalazek druku 1450 rok
b)
upadek Konstantynopola 1453 rok
c)
odkrycie Ameryki 1492 rok
Ogólne informacje
o epoce:
-
rozwój feudalizmu
-
tworzenie się stanów w społeczeństwie, które mają różne przywileje i
pozycje społeczną ( rycerstwo, które ok. XIV wieku przekształciło się w
szlachtę; duchowieństwo; mieszczaństwo; chłopi )
-
walka o dominację między władzą świecką a kościelną
-
kultura epoki jest ponadnarodowa połączona wspólnymi celami ideowo ‐
religijnymi
2.
Kultura średniowiecznej Europy.
a)
czynniki polityczne
Rozłam Europy na dwa kręgi kulturalne tj.
zachodni
, oparty na kulturze
łacińskiej, i
wschodn
i, oparty na kulturze greckiej ( powstanie religii
prawosławnej uznającej zwierzchnictwo władzy świeckiej )
b)
czynniki społeczne
feudalizm: senior (pan), wasal, lennik
c)
czynniki duchowe
1
Augustynizm
Istotną rolę w dziejach myśli ludzkiej odegrał św. Augustyn (przełom IV‐V
w. n.e.), który wprowadził
dualistyczny
podział na Państwo Boże i na świat
doczesny. Celem egzystencji jest dążność do osiągnięcia Państwa Bożego.
Świat doczesny to etap przejściowy, który jest tylko przygotowaniem, próbą
przed uzyskaniem wiecznego zbawienia lub potępienia. Św. Augustyn
podzielał poglądy Platona. Stworzył dzieło pt. "O państwie Bożym".
Dualistyczna doktryna światopoglądowa, stworzona przez Augustyna,
dominowała w chrześcijańskiej Europie do XII wieku, a więc przez osiemset
lat. W oparciu o nią tworzono dydaktyczne utwory literackie, propagujące
określony wzorzec życia. Ideałem było doskonalenie wewnętrzne, wyrzeczenie
się dóbr doczesnych w celu zasłużenia na zbawienie. Myśli Augustyna z
zakresu pojęć moralnych i etycznych są ciągle aktualne.
W
nawiązaniu do poglądów Augustyna w średniowieczu rozwinęła się
scholastyka
, tj. nauka próbująca rozumowo udowodnić dogmaty wiary. We
wczesnym średniowieczu scholastyka odegrała pozytywną rolę, gdyż z
potrzeby głoszenia tej nauki w szkołach (łac.
schola,
stąd nazwa) wyrosły
uniwersytety. Późnośredniowieczna scholastyka była wtórna, nie miała już
wartości intelektualnych. Wybitnym średniowiecznym scholastykiem był
Abelard z Paryża.
Augustynizm
‐ ujmowanie człowieka jako istoty "filozofującej", która
rozważa swoją obecność w świecie i czasie, swe dramatyczne miejsce między
aniołami a zwierzętami. To umieszczenie człowieka między bytami wyższymi
(aniołami) a niższymi (zwierzętami) powodowało poczucie wewnętrznego
rozdarcia, rodziło konflikt między cielesnością a duchowością, pożądaniem
dobra i zła. Augustynizm podkreślał wartość refleksji nad sobą samym.
Augustynizm ‐ to doktryna filozoficzno‐teologiczna Augustyna Aureliusza
(św. Augustyna) głosząca m.in. teocentryzm, wprowadzająca do filozofii
chrześcijańskiej teologicznie i personalistycznie zinterpretowaną platońską
teorię idei.
TOMIZM
Koncepcja filozoficzna średniowiecza stworzona przez św. Tomasza z
Akwinu cieszy się wielką popularnością od XIII wieku. Obecnie prowadzone są
badania założeń tomizmu na Katolickim Uniwersytecie w Lublinie.
Św. Tomasz z Akwinu zastąpił dualistyczną doktrynę Augustyna
gradualizmem
(gradacja, stopniowanie). Mówił o hierarchicznej strukturze
2
wszechświata (hierarchia duchowa). Rozważając miejsce człowieka na
„drabinie bytów” uznał, że przeznaczony człowiekowi szczebel hierarchii jest
właściwy, celowo przewidziany i naturalny. Człowiek powinien
walczyć z
pokusami upadku
. Pojmując swe przeznaczenie musi starać się wznieść wyżej.
Tomizm kładł nacisk na problemy etyki. Dążenie do cnoty, tzn.
umiejętności rozumowania, przezorności, działania zgodnego z własnym
sumieniem. Wszelkie stworzenia, w tym i człowiek, mają określony stopień
doskonałości ‐ trzeba żyć i służyć Bogu na miarę swoich możliwości i dążyć do
doskonalenia się.
Tomasz z Akwinu szczegółowo zinterpretował zagadnienie stosunku
rozumu i wiary. Za dwa główne źródła poznania uznał Objawienie zawarte w
Piśmie Świętym i rozum ludzki. Tomasz przeprowadził tzw. pięć dowodów na
istnienie Boga. Przez analizę świata materialnego udowodnił istnienie
pierwszej przyczyny ‐ Istoty Doskonałej. Tomasz był twórcą spójnego systemu
teologicznego i etycznego, łączył poglądy Arystotelesa z nauką Kościoła
chrześcijańskiego.
Św. Tomasz widział w pierwiastku intelektualnym najwyższą wartość
człowieka, bo dzięki niemu może on poznawać Boga i siebie. Człowiek został
stworzony na podobieństwo Boga i dzięki temu zdolny jest odnaleźć w sobie
doskonałość i jedność z Nim. Tomasz podkreśla podmiotową samoistność,
indywidualność człowieka, jego rozumność i doskonałość. Podaje próby
przezwyciężenia antynomii duszy i ciała, głoszenia tezy o jedności tych bytów.
Tomizm to system teologiczno‐filozoficzny stworzony przez św. Tomasza z
Akwinu w XIII wieku, stanowiący jedną z filozoficznych podstaw religijnych,
moralnych i społecznych katolicyzmu.
FRANCISZKANIZM
Franciszkanizm to program wiary radosnej, prostej, płynącej z
wszechogarniającej miłości do świata i stworzenia, miłości poddanej
ewangelicznym ‐ dosłownie pojmowanym ‐ nakazom miłosierdzia, ubóstwa,
braterstwa.
Franciszek z Asyżu zapoczątkował wielki ruch odnowy moralnej w
świecie pełnym okrucieństwa. Zbiór legend z życia św. Franciszka i jego
towarzyszy to „
Kwiatki św. Franciszka
”. Franciszek z Asyżu, kaznodzieja i
misjonarz, praktykujący ubóstwo jako naczelną cnotę, głosił konieczność
pogodzenia się z losem, którego istotę stanowi koegzystencja dobra i zła,
radości i cierpienia.
3
3.
Typowe elementy poetyki średniowiecza.
a)
alegoria
( gr.
alhgorla,
od
alldgorein =
mówić nie wprost, w przenośni) ‐
mniej lub bardziej rozwinięty składnik świata przedstawionego utworu (np.
motyw, postać, a nawet prosta fabuła), który poza wprost wysłowionym
znaczeniem konkretnym przekazuje ustalone przez tradycję znaczenie
ogólniejsze, bardziej abstrakcyjne. Alegoria jest obrazowym, ale
skonwencjonalizowanym, umownym i jednoznacznym odpowiednikiem
(często personifikacją) jakiegoś pojęcia z dziedziny moralności, religii, sztuki
czy przypadków ludzkiego życia. Obrazy alegoryczne występują zarówno w
literaturze, jak w sztukach plastycznych. Korzeniami sięgają starożytności,
szczególne znaczenie zyskały w kulturze średniowiecza. W XVI i XVII w: ich
zasoby gromadzono i kodyfikowano w specjalnych wydawnictwach
ilustrujących i komentujących, jak np. wygląda i jakie atrybuty winna
posiadać alegoria Muzyki, Czasu albo Sprawiedliwości. W literaturze
alegoria rozwinęła się zwłaszcza w gatunkach dydaktycznych i
moralizatorskich, w średniowieczu moralitecie, w poematach romansowo ‐
moralistycznych (jak trzynastowieczny
Roman de la
Rose Guillaume'a de
Lorris), w dziełach przedstawiających idee polityczne i historiozoficzne (np.
w Boskiej Komedii
Dantego), w przypowieści, a nade wszystko w bajce
4
Optymistyczny program eliminował frustrację, każąc aprobować życie, w
którym zawsze radość przeplata się ze smutkiem, w którym każdy, jeśli
umiejętnie popatrzy na swoją egzystencję, doszuka się w niej sensu i
uzasadnienia. Franciszkanizm kładzie szczególny nacisk na zespolenie
człowieka z naturą, która daje poczucie harmonii i spokoju. Idea zespolenia z
naturą była nasycona silnym pierwiastkiem religijności, wiarą w Boga jako
stwórcę świata i człowieka.
Podstawowe koncepcje filozoficzne średniowiecza były podporząd‐
kowane naczelnej ideologii tego okresu czyli teocentryzmowi i miały charakter
dydaktyczno‐umoralniający.
W poglądach średniowiecza ścierają się różne postawy i tendencje. Obok
fanatyzmu religijnego, braku tolerancji (zwłaszcza w odniesieniu do heretyków
i kacerzy), obok postaw surowych, ascetycznych mamy do czynienia z
franciszkańską ideą miłości do człowieka i świata, licznymi traktatami
podnoszącymi konieczność kierowania się rozumem, dobrocią, mądrością i
tolerancją w szerzeniu ideałów i w postępowaniu codziennym.
zwierzęcej. Wiele utartych obrazów poetyckich to alegorie, np. statek albo
łódka na wzburzonych falach (zagrożone państwo albo ludzkie życie),
uciemiężona lub zrywająca pęta kobieta (ojczyzna w niewoli lub z niej się
wyzwalająca), kobieta z opaską na oczach i wagą w ręku (sprawiedliwość)
b)
idealizacja
– wyobrażanie sobie lub przedstawianie czegoś w lepszym
świetle, niż jest to w rzeczywistości, przecenianie, gloryfikacja
c)
kontrast
– ostro uwydatniająca się różnica między dwoma zestawianymi,
porównywanymi ze sobą przedmiotami, zjawiskami, itp.; przeciwieństwo,
sprzeczność
d)
hierarchizacja
– podporządkowanie zasadzie hierarchii, szeregowanie,
klasyfikowanie według pewnych stopni hierarchicznych
e)
gradualizm
– pogląd, według którego istnieją różne rodzaje bytu
stanowiące kolejne ogniwa (stopnie) jednego szeregu, ciągnącego się od
„pierwszej materii” poprzez przyrodę ożywioną i nieożywioną, człowieka
jako istotę cielesną i duchową za razem, istoty i siły czysto duchowe (anioły)
do boga jako przyczyny wszystkiego.
4.
„Danse macabre” – stosunek człowieka średniowiecza do śmierci.
Średniowieczna sztuka odzwierciedlała ideologię teocentryczną tej
epoki, polegającą na podporządkowaniu spraw ludzkich Bogu jako jedynej
wartości. Podawała wzory do naśladowania. Przestrzegała przed karą, jaka
może spotkać człowieka w życiu pozagrobowym i dlatego najczęściej
ukazywała
wizerunki śmierci
.
Malowano „
tańce śmierci
” czyli
krąg taneczny szkieletów i postaci
ludzkich
symbolizujących głównie reprezentantów wszystkich stanów
społecznych (żebrak tańczył z biskupem). Sztuki plastyczne, malowidła ścienne
i płaskorzeźby przedstawiają śmierć (rozkładający się trup lub szkielet z kosą)
prowadzącą za sobą ludzi hierarchicznie ugrupowanych: od papieża, cesarza i
króla począwszy a na chłopie skończywszy. Były to sceny o charakterze
dydaktycznym, wyrażające równość wszystkich ludzi wobec śmierci.
Akcentowano ohydę rozkładu ciała, ukazując bezcelowość jego pielęgnacji
oraz wszechwładzę śmierci. Śmierć w postaci rozkładającego się trupa,
uzbrojona w kosę, zaprasza do makabrycznego tańca wszystkich ludzi: od
najważniejszych dostojników duchownych i świeckich do nędzarzy i małych
dzieci.
W podobny sposób ukazywała śmierć średniowieczna literatura.
Najwymowniejszym przykładem jest wiersz pt. „
Rozmowa mistrza Polikarpa
5
Plik z chomika:
kronos16
Inne pliki z tego folderu:
MATURA - Oświecenie.pdf
(322 KB)
MATURA - Barok.pdf
(358 KB)
MATURA - Romantyzm.pdf
(380 KB)
Matura - Renesans.pdf
(431 KB)
Matura - Średniowiecze.pdf
(363 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ◢◤ Gry paczkami
! IWONA 2 CRACK FULL VERSION DOŻYWOTNIA LICENCJA ZA FREE
##Konta Premium
_systemy os
■GRA- Scania Truck Driving Simulator 2012 PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin