AFAZJA terapia.DOC

(41 KB) Pobierz
AFAZJA (diagnoza i leczenie wg Łurii)

AFAZJA (diagnoza i leczenie wg Łurii)

ZABURZENIA W NADAWANIU MOWY

1. Zaburzenia motoryczno-dośrodkowe ( aferentne)

utrata lub niedokształcenie somestetycznych wzorców głosek -trudności w artykułowaniu głosek spowodowane brakiem czucia ułożenia narządów mowy - brak analizy i syntezy sygnalizacji z obwodu o aktualnej pozycji narządów mowy.

przyczyna: uszkodzenie okolicy skórno-kinestetycznej ( czucie powierzchowne i głębokie ) w dolnej części okolicy zaśrodkowej (postcentralnej), leżącej ku tyłowi od Bruzdy Rolanda (wieczko ciemieniowe).

Uwaga! Zaburzenia motoryczne u dzieci określa się terminem ALALIA lub DYSLALIA MOTORYCZNA w zależności od stopnia rozwoju mowy i trudności w jej przyswajaniu.

Objawy:

1. Ruchomość narządów mowy zachowana, chory może jeść i krzyczeć

2. Brak umiejętności wykonywania ruchów potrzebnych do mówienia

3. Trudności artykulacyjne występują zarówno w mowie samodzielnej, jak i przy powtarzaniu

4. Zachowana kontrola słuchowa (popełniane pomyłki są zauważane przez chorego, który długo poszukuje prawidłowego układu     artykulacyjnego)

5. W wypadkach cięższych - niemożność artykułowania jakiejkolwiek głoski

6. W wypadkach lżejszych lub w stadium cofania się zaburzeń -wyrazy wymawiane są z trudem i są zniekształcane , np. zamiana głosek różniących się jedną cechą artykulacyjną (dźwięczne-bezdźwięczne, ustne- nosowe) miejscem artykulacyjnym lub stopniem zbliżenia narządów mowy .

Te same błędy popełniane są w pisaniu i czytaniu (paragrafie i paraleksje).

TERAPIA

1. Proste ćwiczenia oddechowe połączone z dmuchaniem.

2. Przekształcanie dmuchania w głoski szczelinowe:

                            f - przyciskając dolną wargę do górnych siekaczy,

                            s - „dmuchając ” przez zbliżone zęby,

                            x ( h, ch) - chuchając na lusterko

3. Dmuchanie połączone z wytwarzaniem głosu przy zamkniętych wargach ,np. m - łączenie  z samogłoskami : a , e, i, o, u, y, ( np.   ma-me-mi-mo-mu-my )

4. Ćwiczenia narządów mownych ( warg i języka) . Zaburzona kinestezja narządów mowy może być w pewnym stopniu zastąpiona przez doznania wzrokowe, dotykowe i czuciowe górnej powierzchni dłoni, np. czucie wibracji krtani, siły powietrza wychodzącego z ust.

                                        Uwaga:

                - przy głoskach wargowych ( p,b,m,) można demonstrować układ warg bez wytwarzania dźwięku,

                - przy głosce m - przyłożyć palec do skrzydełka nosa

                - naukę wymowy łączyć z pisaniem i czytaniem,

                - w nauczaniu głosek, przy których wymawianiu nie jest widoczny układ języka można posługiwać rysunkiem      

                   przedstawiającym schematycznie zasadnicze układy narządów mowy

5. Ćwiczenie głosek najbardziej zróżnicowanych pod względem artykulacyjnym i akustycznym ( p , k , s , r , m )

6. Ćwiczenie głosek miękkich i twardych, bezdźwięcznych i dźwięcznych ( ś, ź , ć, dź, sz , ż , cz ,dż , s , z , c , dz , ń - n , t - d , p - b , f- w,     k - g , )

                                                   Uwaga:

w niektórych wypadkach głoski można reedukować       wypowiadając je szeptem

7. Realizowanie głosek w wyrazach i zdaniach.

8. Ćwiczenia słuchowej analizy dźwięków :

                   - określanie liczby głosek w wyrazie,

                   - nazywanie głosek w nagłosie , śródgłosie i wygłosie,

9. Ćwiczenia analizy wzrokowo-literowej :

                    - pisanie dyktanda

                    - przepisywanie z jednoczesnym , głośnym wymawianiem sylab

( ćwiczenie kinestezji oralnej)

 

 

2. Zaburzenia motoryczno-odśrodkowe ( eferentne )

utrata wzorców ruchowych wyrazów i schematów zdań -  częściowa lub całkowita utrata płynności mowy spowodowana zaburzeniami eferentacji - sygnalizacji odśrodkowej.

przyczyna: uszkodzenie dolnych części okolicy przedruchowej ( tylnej trzeciej części dolnego zakrętu czołowego ) czyli Ośrodka Broca

Uwaga ! Trudności w nauczeniu się płynności mowy u dzieci na skutek tych samych przyczyn określa się terminem ALALIA lub DYSLALIA MOTORYCZNA.

Objawy: Zaburzona płynność mowy na skutek bezwładności analizatora ruchowego

1. Trudności przy przechodzeniu od jednego elementu mowy do następnego (głoski, sylaby, wyrazu) mimo, że poszczególne artykulacje są  prawidłowe

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin