rozwój w okresie prenatalnym z filmami.docx

(24 KB) Pobierz

ROZWÓJ DZIECKA W OKRESIE PRENATALNYM

Okres prenatalny

Rozwój prenatalny rozpoczyna się w momencie zapłodnienia i trwa przez okres jaja płodowego,

embrionalny, okres płodowy; 3 trymestry

ZAPŁODNIENIE

Zapłodnienie to połączenie się dwóch wysoko zróżnicowanych komórek, tj. oocytu i plemnika.

Zapłodnienie odbywa się w jajowodzie, w większości w baoce jajowodu.

Proces ten polega na wniknięciu plemnika do komórki jajowej.

Cechy umożliwiające wniknięcie plemnika do komórki jajowej:

•mała objętośd plemnika,

ruchliwośd (porusza się z prędkością 60 mikrometrów na sekundę)

przenikliwośd

PIERWSZY TRYMESTR

Pierwszy trymestr, to okres najbardziej intensywnego rozwoju.

I miesiącz zapłodnionej komórki jajowej powstaje nowa istota ludzka, która pod koniec trzeciego miesiąca przypomina wyglądem miniaturowego człowieka. Posiada wszystkie, funkcjonujące już, podstawowe narządy

ROZWÓJ DZIECKA W OKRESIE PRENATALNYM

Faza jaja płodowego

·         .okres bardzo szybkich podziałów zapłodnionej komórki i jej wędrówki wzdłuż jajowodu do macicy.

·         .Przemieszczanie się zapłodnionej komórki trwa około siedmiu dni(w tym czasie mogą powstad dwa jednojajowe bliźnięta)

·         .Okres ten kooczy się implantacją w dobrze ukrwionym miejscu macicy.

·         .W okresie implantacji zarodek ludzki składa się z kilkuset komórek, ma kształt wklęsłej kuli.

·         .Nie znany mechanizm, dzięki któremu organizm matki nie odrzuca obcego organizmu dziecka –jak w przypadku przeszczepów

·         .Zaczyna żywid się cukrem, znajdującym się we krwi sączącej się z naczyo włosowatych macicy i każdego dnia powiększa się dwukrotnie.

Faza embrionalna /zarodkowa/

·         .Okres embrionalny zaczyna się gdy zakooczone jest zagnieżdżenie.

·         .Tworzą się wszystkie ważniejsze struktury zew. i wew

·         .Powstają systemy podtrzymujące: worek owodniowy, łożysko, pępowina

Powstają trzy listki zarodkowe:

·         .Ektoderma –baza dla części które będą miały kontakt ze światem: układ nerwowy, zmysły, skóra, włosy

·         .Entoderma–wew. organy -gruczoły

·         .Mezoderma –mięśnie, chrząstki, kości, serce, narządy płciowe, niektóre organy.

PIERWSZY MIESIĄC

·         zarysowuje się okolica głowy: tworzą się oczy, 28 dnia –można rozpoznad soczewkę oka, uszy, nos, otwór ustny

·         .13 dnia tworzą się zawiązki układu nerwowego, powstaje cewa nerwowa złożona z pierwotnych neuronów, z której rozwinie się rdzeo kręgowy i nerwy obwodowe;potem powstają pierwsze komórki ośrodkowego układu nerwowego i 3 pierwotne pęcherzyki mózgowe /przodo-, śród-, tyłomózgowie/

·         .21 dnia rurkowate serce, 4 dni później zaczyna pulsowad. Jednocześnie tworzy się zamknięty system naczyo krwionośnych serca.

·         .zaczątki 33 kręgów.

·         .w czwartym tygodniu pojawiają się zawiązki nerek, wątroby, trzustki, pęcherzyka żółciowego, żołądka, jelit, płuc, tarczycy, kooczyn,

·         .zaczątki 40 par mięśni położonych wzdłuż osi ciała.

Pod koniec pierwszego miesiąca dziecko ma kształt ok. 4-milimetrowej laski, waga < 1 g; okolica głowy i mózgu jest wyraźnie zarysowana.

Pierwsze ruchy są wyrazem ogólnej zasady rozwojowej: nie ma struktury bez funkcji. Ruch zawiązków narządów doskonali ich strukturę, sam się doskonaląc

DRUGI MIESIĄC

·         jest to okres intensywnego tworzenia się organów –organogeneza.

·         .pojawiają sięzawiązki dłoni i stóp, potem zawiązki palców

·         .zaczynają siępłuca i trzewia,

·         .tkanka chrzęstna szkieletu i tkanka mięśniowa.

·         .widad zawiązki gruczołów (jąder lub jajników) oraz narządów płciowych.

·         .pojawiają sięzawiązki zębów, szczęka i żuchwa,podniebienie i przewód nosowo-łzowy.

·         .u dziewczynek rozpoczyna sięformowanie łechtaczki, u chłopców zaśmoszny.

·         .serce wykazuje typowe fazy czynności i bije z częstotliwością 40 -80 uderzeo na minutę.

dziecko przypomina swoim wyglądem miniaturowego człowieka o określonej płci;

Wszystkie podstawowe narządy wewnętrzne są już ukształtowane, zajmują właściwe miejsca i pełnią swoje funkcje, np. serce bije rytmicznie, mózg wysyła impulsy nerwowe;dziecko może wykonywad ruchy;Kooczy się zarodkowy (embrionalny), a zaczyna płodowy okres rozwoju człowieka.

·         W czterdziestym pierwszym dniu zaobserwowano pierwsze odruchy nerwowe, co świadczy o początku współdziałania układu nerwowego i mięśniowego.

·         .Trening siły i precyzji mięśni rozpoczyna się na 10 tygodni zanim matka odczuje pierwsze ruchy dziecka.

·         .w badaniu mikroskopowym gruczołów płciowych można określid płed.

·         .W czterdziestym trzecim dniu odnotowano pierwsze oznaki fal mózgowych.

·         .dziecko osiąga wzrost 3 cm, co oznacza, że od poczęcia zwiększyło swoje rozmiary aż 40 tysięcy razy. Waży w tym czasie 10 g.

ROZWÓJ DZIECKA W OKRESIE PRENATALNYM

Okres płodowy 9 –38 tydzieo

·         wzrost i dalszy rozwój systemu narządów

·         pojawia się zachowanie

·         dąży do niezależności, ale nie przetrwa prze 23-24 tyg. życia /płuca niezdolne do przekazywania tlenu do krwi

TRZECI MIESIĄC

·         dziecko jest coraz bardziej aktywne, w jego wyglądzie i zachowaniu przejawiają już niektóre indywidualne cechy;

·         .grubieją skóra i mięśnie;

·         .na dłoniach i stopach pojawiają się zawiązki paznokci;

·         .doskonali się zmysł dotyku, np. powieka pod wpływem dotknięcia zaciska się, a dłoo zwija w piąstkę;

·         .powstaje nerw węchowy.

·         .dziecko ma około 7,5 cm wzrostu i waży 14 g.

·         .zakooczony zostaje rozwój strun głosowych,

·         .powstają gruczoły wytwarzające ślinę. dziecko zaczyna połykad wody płodowe.

·         .na6miesięcyprzednarodzeniemdzieckozaczynaprzygotowywadsiędooddychania,pobieraniapokarmuiwydawaniagłosu,coumożliwimusamodzielnąegzystencjępozaorganizmemmatki;

·         .śmiech,kichanie,kaszelmatkipobudzająjegoaktywnośd;

·         .naekranieusgmożnaobserwowadbogatyrepertuarruchów;

·         .podciągaiprostujeręceinogiorazruszabiodrami,palcami,obracagłową,otwieraizamykausta,ruszagałkamiocznymi,ściąga„brwi”,przeciwstawiakciukpozostałympalcom;

DRUGI TRYMESTR

Intensywny wzrost i duże tempo rozwoju układu nerwowego przejawiające się doskonaleniu motoryki.

CZWARTY MIESIĄC

Rozwój fizyczny:

·         .serce przepompowywujeok. 30 l.

·         .magazynowana brunatna tkanka tłuszczowa przerabiana w energię

·         .25 cm, 20 da

umiejętności psychoruchowe

·         .20 tyś. ruchów zaklasyfikowanych w różne schematy

·         spontaniczne próby oddychania, chwytania

·         .jeśli jakaś funkcja nie będzie wydwiczona w okresie prenatalnym to nie rozwinie się po urodzeniu

PIATY MIESIĄC

Rozwój fizyczny:

·         .porost włosów, brwi i rzęs

·         .30 cm, 40 dag

umiejętności psychoruchowe

·         .aktywnośd dziecka zależy od temperamentu oraz aktywności i trybu życia matki

·         .matka wie kiedy śpi, czkawka itd.

.dziecko trenuje ssanie

SZÓSTY MIESIĄC

Rozwój fizyczny:

·         .proporcje prawie jak przy urodzeniu

·         .kostnieje szkielet

·         .fale mózgowe jak u noworodka

·         .35 cm, 50 –70 dag.

umiejętności psychoruchowe

·         .Trwa a bezruchu > niż 10 min. , 60 % snu zajmuje REM

TRZECI TRYMESTR

·         .wzrasta możliwośd przeżycia poza organizmem matki. 28 –36 tydzieo –wcześniak/szanse przeżycia zależą od płci, powodu narodzin, wagi ciała, wad, chorób wrodzonych/

·         .intensywny rozwój tkanki tłuszczowej,

·         .podwojenie wagi,

·         .magazynowanie skł. potrzebnych po urodzeniu

·         .w korze mózgowej –pierwsze formy umysłu -uczenie się, zapamiętywanie, nabieranie nawyków i preferencji

·         .cztery stany pobudzenia układu nerwowego /Nijhuis/: głęboki sen, aktywny sen, spokojne czuwanie, aktywne czuwanie.

SIÓDMY MIESIĄC

·         .dalsza mielinizacja;

·         .widoczna większośd ruchów wrodzonych;

·         .aktywnośd świadczy o samopoczuciu, dobrostanie;

·         .jądra zsuwają się do moszny;

·         30 cm, 90 –135 dag;

ÓSMY MIESIĄC

·         .tworzą się nowe szlaki połączeo miedzy mózgiem i resztą ciała –dziecko może sprawniej koordynowad ruchy ciała;

·         .dwiczenie funkcji umysłowych w trakcie rem;

·         .różnice lateralne, kształtuje się dominacja półkul /zależy od poziomu testosteronu w płynie owodniowym/

·         .różowieje, b. zaokrąglony kształt, zaczyna pojawiad się tłuszcz pod skórą;

·         .dojrzewają narządy –zwłaszcza układ oddechowy;

·         .coraz częściej pozycja głową w dół /dojrzały zmysł równowagi;

·         .matka zaczyna przekazywad dziecku przeciwciała na różne choroby

·         .180 –220 dag;

DZIEWIĄTY MIESIĄC

·         .dziecko przestaje rosnąd

ROZWÓJ ZMYSŁÓW

·         .dziecko czuje i reaguje przed urodzeniem.

·         .kolejnośd rozpoczynania funkcjonowania:

dotyk, równowaga, węch, smak, słuch, wzrok.

·         .jeśli środowisko wewnątrzmaciczne nie stymuluje zakooczeo nerwowych to one same wysyłają sygnały, ale pozbawienie bodźców lub zbyt długie emitowanie bodźców o dużej sile w okr. krytycznym może spowodowad zahamowanie lub zaburzenie

Zmysł dotyku

·         .Od początku czwartego miesiącażycia całe ciało dziecka jest wrażliwe na dotyk -muśnięcie lub ucisk wywołują jego reakcję.

·         Pamięd prenatalnego okresu życia dotyczy m.in. poziomu mięśniowego, czego wyrazem jest przyjmowanie pozycji płodowej zaraz po urodzeniu, a potem w późniejszym życiu ta pozycja (zwinięcia w kłębek) daje rozluźnienie w śnie i w chwilach stresu.

Zmysł odczuwania temperatury

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin