Analizy przestrzenne w marketingu.pdf

(267 KB) Pobierz
Microsoft Word - geomarketing.doc
http://www.imagis.pl
Analizy przestrzenne w marketingu.
Każda działalność człowieka umiejscowiona jest w przestrzeni geograficznej. By reklama
była efektywna, a sprzedaż przynosiła zyski, obie muszą trafiać w obszary, w których
działalność innych ludzi wymaga zastosowania sprzedawanych produktów i usług. Analizy
przestrzenne na mapach muszą więc stać się integralną częścią badań rynku oraz oceny i
kontroli efektów działalności marketingowej.
Identyfikacja rynku zbytu.
W warunkach rosnącej konkurencji i rosnących cen
reklamy istnieje potrzeba nie tylko precyzyjnego
określenia cech konsumenta, modelu jego zachowań, ale
również odpowiedzi na pytanie, gdzie są nasi potencjalni
klienci. Tylko odpowiedź na te dwa pytania gwarantuje
zastosowanie odpowiedniej strategii marketingowej i
skierowanie jej do właściwej grupy społecznej, w
odpowiednim miejscu.
Model typowego konsumenta naszego produktu
charakteryzuje jego cechy kulturowe, społeczne, osobiste
i psychologiczne. Znając je, możemy skierować działania
reklamowe do tej właśnie grupy. Posiadając dane
statystyczne o ludności przypisane do regionów
statystycznych możemy wyselekcjonować grupę
odpowiadającą modelowi naszego potencjalnego klienta i
do niej skierować kampanię reklamową. Obrazując bazę
danych potencjalnych klientów na mapie w łatwy sposób
spostrzeżemy, że występują regiony z dużą ilością
potencjalnych klientów i takie, w których osoby odpowiadające naszemu modelowi prawie
nie występują. Wprowadzając dodatkowe informacje wzbogacimy nasze analizy przestrzenne
i uczynimy naszą strategię marketingową bardziej efektywną.
Zajmijmy się regionami statystycznymi o dużej ilości potencjalnych konsumentów. Na
podstawie dotychczasowych analiz należałoby je uznać za obszary atrakcyjne - w których
reklama powinna przynieść wysokie efekty. Wprowadźmy dodatkowy czynnik. Nanieśmy na
naszą mapę sieć dystrybucji konkurencji. Natychmiast wykluczymy obszary, w których
wprawdzie potencjalnych konsumentów naszego produktu jest wielu, ale są one dobrze
spenetrowane przez konkurencję i rozpoczęcie w nich działalności będzie trudne. Możemy
dodać kolejne kryteria: sprawdzić możliwości komunikacyjne interesujących nas regionów,
lokalizację parkingów, centrali usługowo-handlowych; w końcu zanalizować możliwości
budowy własnej sieci dystrybucji - ceny gruntów, czynszów itp. Z punktu widzenia
projektowanej kampanii reklamowej istotny będzie dostępność mediów na badanym obszarze
- obszar oddziaływania lokalnej prasy, telewizji, gęstość sieci reklam zewnętrznych.
102813158.002.png 102813158.003.png
Oczywiście ilość kryteriów przestrzennych może być dowolna. W MapInfo tworzyć one będą
kolejne warstwy mapy. Taki system wspomagania decyzji uczyni nasze działania
marketingowe bardziej efektywnymi i tańszymi.
Analiza efektów strategii marketingowej.
Załóżmy, że przeprowadziliśmy analizę naszych klientów. Na tej podstawie ustaliliśmy
model typowego nabywcy. Zakupiliśmy bazę danych ludności odpowiadającej
charakterystyce typowego klienta. Na podstawie analiz przestrzennych określiliśmy obszar
największego prawdopodobieństwa efektów kampanii. Zaprojektowaliśmy strategię
reklamową i przeprowadziliśmy ją na wybranym terenie. Efektem są nowi klienci. Możemy
sprawdzić w jakim stopniu wzrosła sprzedaż naszych produktów. Ważne jest również, czy
nowi klienci pochodzą rzeczywiście z obszarów, w których prowadziliśmy kampanię, w
których spodziewaliśmy się ich pozyskać. Wystarczy, że baza danych naszych nowych
klientów posiada jakiekolwiek pole lokalizacji - adres, kod pocztowy, przynależność do
regionu statystycznego. Korzystając z tej informacji zlokalizujemy każdego klienta na mapie i
w prosty sposób przeanalizujemy efekty kampanii.
Projektowanie sieci dystrybucji.
Do prawidłowego zaprojektowania sieci dystrybucji konieczne są analizy przestrzenne.
Sieć sprzedaży naszych produktów musi być zlokalizowana w obszarach zamieszkania lub
częstego przebywania naszych klientów. Ważny jest czynnik komunikacyjny oraz
rozmieszczenie sieci dystrybucji konkurencji. Właściwy wybór lokalizacji nowego oddziału
musi być poprzedzony analizami przestrzennymi. Z jednej strony rozważamy możliwe
lokalizacje - bierzemy pod uwagę ceny lokali, infrastrukturę; z drugiej lokalizację obecnych
i/lub potencjalnych klientów. W MapInfo w prosty sposób naniesiemy klientów na mapę
korzystając z pola adresu w bazie danych. Możemy stworzyć strefy wokół potencjalnych
lokalizacji i sprawdzić w której z nich zawiera się największa ilość klientów. Łatwo
rozpatrzymy dodatkowe warunki - odległość od przystanku autobusu miejskiego, centrum
usługowo-handlowego, czy autostrady. Możemy sprawdzić czas dojazdu samochodem do
poszczególnych miejsc z wybranych lokalizacji. W efekcie takiego postępowania znajdziemy
optymalną lokalizację nowej placówki - w najlepszy sposób służącą klientom oraz wygodną i
tanią dla nas.
Analiza sprzedaży w poszczególnych regionach.
Przedsiębiorstwa działające na rynku ogólnokrajowym często organizują swój dział
sprzedaży w podziale regionalnym. Poszczególni dyrektorzy, czy handlowcy odpowiadają za
sprzedaż w podlegających im częściach kraju. Konieczny jest wówczas system kontroli
poszczególnych regionów. Główny dyrektor marketingu kierujący pracą dyrektorów
regionalnych gromadzi dane o sprzedaży w poszczególnych regionach. Analizuje je,
wnioskuje o przyczynach nierównomiernego rozkładu. Wzbogacenie takich analiz o obraz
graficzny w postaci mapy daje mu czytelny i prosty w interpretacji obraz zróżnicowania
regionalnego.
102813158.004.png
Rejonizacja sprzedaży.
Często zdarza się, że nierównomierne zyski w poszczególnych rejonach nie są skutkiem
niewłaściwej pracy części pracowników, lecz źle zaprojektowanego podziału regionalnego
rynku. By system działał sprawnie, a co ważniejsze, by wyniki działalności w poszczególnych
regionach były porównywalne, konieczne jest właściwe przeprowadzenie rejonizacji.
Poszczególne regiony muszą być podobne nie tylko pod względem wielkości, ale przede
wszystkim pod względem ilości klientów, wielkości sieci dystrybucji, potencjalnych
możliwości rozwoju rynku itp. Zastosowanie MapInfo Professional do tworzenia
optymalnych rejonów sprzedaży ułatwia zaprojektowanie optymalnego podziału. Dzięki
specjalnym narzędziom natychmiast zobaczymy efekty zmiany przynależności
poszczególnych obszarów do kolejnych rejonów w postaci zmian analizowanych zmiennych.
Bez trudu zaprojektujemy rejonizację tak, by zarządzanie sprzedażą było wygodne i
efektywne.
Przykład : Wybór optymalnej lokalizacji nowego
oddziału firmy.
Pewna firma usługowa zajmuje się obsługą klientów
detalicznych za pośrednictwem własnych placówek.
Dotychczasowa sieć nie jest wystarczająca do obsługi
wszystkich klientów. Narzekają oni na przedłużający się
czas obsługi, kolejki. Istnieje niebezpieczeństwo utraty
stałych klientów. W tej sytuacji konieczna jest budowa
nowej placówki. O jej lokalizacji decyduje kilka
czynników. Z jednej strony są to warunki związane z
możliwościami - ceny gruntów pod budowę, czynsze
wynajmu lokali, infrastruktura komunikacyjna, z drugiej
zaś z potrzebami - nowy oddział musi być tak
usytuowany, by klient miał łatwy do niego dostęp.
Pierwszym krokiem jest zobrazowanie na mapie
lokalizacji klientów. Firmy obsługujące stałych klientów,
posiadające o nich dane, mają w swych bazach danych
wystarczające informacje do naniesienia ich na mapę.
Adres zamieszkania jest wystarczającą dla MapInfo
informacją do przedstawienia lokalizacji na mapie. W
procesie geokodowania program na podstawie adresu,
korzystając z map, tworzy współrzędne geograficzne
dla każdego rekordu tabeli i obraz graficzny na mapie.
Czym dokładniejszy adres (ulica, numer domu) tym
dokładniejsza lokalizacja. Możliwe jest geokodowanie
przy wykorzystaniu baz danych zawierających tylko
pole kodu pocztowego lub nawet miejscowości.
Wówczas obiekty zostaną zlokalizowane z mniejszą
dokładnością. W dalszej analizie na warstwę obrazującą
lokalizację klientów nałożono sieć dotychczas
istniejących oddziałów, zaznaczono strefy, w których
dojście do nich nie zajmuje więcej niż 10 minut oraz
strefy odległości dojazdu są krótsze niż 5 minut.
Zlokalizowano przystanki autobusowe, stacje metra,
parkingi. Naniesiono informacje o cenach gruntów z
możliwością zabudowy oraz ceny czynszu w pawilonach
usługowych. Tak stworzona mapa stała się potężnym
narzędziem wspomagającym decyzję lokalizacyjną.
Rejony sprzedaży można tworzyć w oparciu o istniejące regiony - jednostki
administracyjne, rejony statystyczne, urbanistyczne, lub stworzyć je niezależnie, tylko na
podstawie własnych danych, sieci dystrybucji. Jeśli wykorzystujemy istniejące regiony to
zwykle łączymy je w większe biorąc pod uwagę sieć dystrybucji, zróżnicowanie
poszczególnych obszarów. Rejony sprzedaży powinny być zaprojektowane tak, by istniała
możliwość podłączania nie tylko danych dotyczących sprzedaży, ale również innych,
zewnętrznych, mogących mieć wpływ na sprzedaż. Doskonałą podstawą tworzenia rejonów
sprzedaży są niewątpliwie regiony kodowe (patrz "Mapy kodów pocztowych IMAGIS" w
IMAGIS Forum nr 5). Są to jednostki małe, nie większe od gminy, a na terenie dużych miast
102813158.005.png 102813158.001.png
jeden region zawiera zaledwie kilka ulic, stanowią więc świetną podstawę do łączenia w
jednostki większe. Większość baz danych dotyczących klientów, partnerów handlowych,
dystrybutorów, dane pochodzące z ankiet, zawierają pole kodu pocztowego. Jeśli rejony
sprzedaży zaprojektujemy w oparciu o regiony kodowe, to zawsze będziemy mogli podłączyć
do nich takie dane zewnętrzne.
Jeśli potrzebne nam są jednostki duże i regiony kodowe jako podstawa do tworzenia
rejonów sprzedaży wydają się zbyt szczegółowe, to możemy wykorzystać uproszczoną mapę
regionów kodowych - mapę kodów 3-cyfrowych.
Dane do analiz przestrzennych i integralność z systemami informatycznymi.
Wszelki analizy marketingowe możliwe są tylko wtedy, gdy posiadamy dane. Firmy
tworzą własne bazy danych klientów; zakupują dane demograficzne, wyniki ankiet i na ich
podstawie ustalają profile klienta i definiują rynki zbytu. Większość tych danych zawiera
informację przestrzenną. Nie jest to oczywiście dokładna lokalizacja miejsca zamieszkania w
postaci współrzędnych geograficznych, ale nie jest to zupełnie potrzebne - te dane MapInfo
Professional generuje sam i na tej podstawie lokalizuje klientów w przestrzeni - wyświetla na
mapie. Wystarczy dowolna informacja adresowa. Oczywiście, czym jest ona bardziej
szczegółowa, tym bardziej precyzyjna będzie mapa lokalizacji. Możliwe jest jednak tworzenie
map zarówno na podstawie pełnego adresu, jak i jego części -- kod pocztowy, miejscowość,
lub też informacji o przynależności do danego rejonu statystycznego.
MapInfo Professional jest systemem współpracującym ze wszystkimi popularnymi
formatami baz danych. Bezpośrednio czyta i edytuje pliki utworzone w MS Access, MS
Excel, dBase, FoxBase, pliki tekstowe. Za pośrednictwem ODBC umożliwia dostęp do
odległych baz danych takich jak Oracle, Informix, Sybase.
MapInfo pozwala na wykorzystanie baz danych, które istnieją w firmach i są
wykorzystywane do innych analiz. Nie ma potrzeby zakupu ani tworzenia nowej bazy
danych, nowego systemu. MapInfo po prostu wzbogaci dotychczasowe analizy o charakter
przestrzenny. W wielu przypadkach wykorzysta kosztowne dane, które do tej pory były
niewykorzystane - dane adresowe.
MapInfo dostarcza narzędzia umożliwiające implementację technologii mapowych w
innych systemach. Wówczas, analizy przestrzenne nie odbywają się w osobnym programie,
lecz stanowią dodatkową, nową funkcję w systemie analitycznym. Wzbogacenie systemu w
możliwości analizowania danych na mapach może odbywać się na każdym poziomie - od
systemów lokalnych, poprzez sieciowe rozwiązania intranetowe do internetu - gdzie
użytkownik prowadzi potrzebne mu analizy w prostej w obsłudze przeglądarce internetowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin