mut.doc

(328 KB) Pobierz
1

1.              Segmentacja rynku UT (to chyba było na prezentacji)              2

2.              Produkty transportu, wartość i wartość użytkowa UT              2

3.              Cechy rynku i ich następstwa dla marketingu              3

4.              Pojęcie UT i jej cechy charakterystyczne              3

5.              Elementy marketingu MIX w sferze usług – ich krótka charakterystyka              3

6.              Przedstaw różnice między marketingiem globalnym i międzynarodowym              3

7.              Marketing – omów jego istotę oraz składowe marketingu zintegrowanego (trójkąt marketingowy)              3

8.              Rodzaje badań marketingowych i ich cechy              3

9.              Istota marketingu globalnego i jego podstawowe cechy              3

10.              Elementy i narzędzia promocji portu lotniczego przez linie lotnicze              3

11.              Czynniki wpływające na wybór portu lotniczego przez linie lotnicze              3

12.              Czynniki wpływające na wybór portu lotniczego przez pasażerów              3

13.              Istota badań marketingowych – podstawowe kryteria ich klasyfikacji              3

14.              Cykl życia produktu – usługi – omów składowe cyklu              3

15.              Strategie marketingowe w poszczególnych etapach cyklu życia produktu UT              3

16.              Charakterystyka marketingu partnerskiego w sektorze TSL              3

17.              Marketing wewnętrzny – ego cele i narzędzia              3

18.              Przepływ informacji w firmie – jego rola w marketingu wewnętrznym              3

19.              Rodzaje szkoleń w ramach marketingu wewnętrznego              3

20.              Marketing wewnętrzny w kulturze organizacyjnej firmy transportowej              3

21.              Omów związki  pomiędzy marketingiem logistyką              3


Marketing usług transportowych

  1. Segmentacja rynku UT

 

  1. Produkty transportu, wartość i wartość użytkowa UT

Tylko pewna część procesów przemieszczania zaliczana do usług transportowych.

 

Transport jest to wydzielone pod względem (wszystkie czynniki/wydzielenia musza być spełnione):

·          technicznym (przystosowanie środka transportu do przewozu ładunku)

·          organizacyjnym (oferowane na rynku przez podmioty uprawnione do świadczenia usług na rynku)

·          ekonomicznym (tylko te procesy, które generują akty kupna-sprzedaży i pieniężne przepływy można zaliczyć do usług transportowych realizowanych na rynku)

 

Wartość użytkowa transportu – w procesie świadczenia – tworzenie użyteczności czasu i miejsca (w odpowiednim czasie i miejscu) dóbr i ludzi w przyrodzie

 

Wartość usług transportowych:

·          powiększa wartość ładunków, które ulegają procesowi przemieszczania (do wartości np. węgla dolicza się koszty transportu – stąd na Śląsku taniej niż w Warszawie).

·          nie wszystkie ładunki to towary (nie wszystkie posiadają wartość własną użytkową, np. śnieg, odpadki). Wartość transportu powiększa koszt osiągnięcia celu (np. MPO, czystość miasta).

  1. Cechy rynku i ich następstwa dla marketingu 

Rynek LTS ma charakter usługowy, jest duzy popyt na usługi LTS na świecie, w Polsce rozwija się powoli ( pełza), usługi świadczone nie są w jednej firmie, popyt elastyczny (szybko reaguje na zmiane cen); jest ograniczona elastyczność popytu

PODSTAWOWE CECHY DZIAŁALNOŚCI TRANSPORTOWEJ TO:
*usługowy charakter
*jedność czasowa i przestrzenna produkcji i konsumpcji usług transportowych
*występowanie rynków cząstkowych zależnych od przedmiotu przewozu, relacji przewozowych i pożądanych cech obsługi transportowej
*brak rzeczowego charakteru działalności transportowej
*ograniczona elastyczność popytu
*sezonowość popytu na usługi transportowe

Rynek usług transportowych jest zaś strefą obrotu usługami transportowymi. Potencjalni nabywcy i sprzedawcy wywierają w niej na siebie wzajemny wpływ, kształtują popyt, podaż oraz ceny równowagi.

Rynek usług transportowych jest kategorią niejednorodną i można z niego wyodrębnić różnorodne rynki cząstkowe. Głównymi kryteriami podziału są:
1. przedmiot przewozu
2. obszar działania
3. siła ekonomiczna podmiotów rynkowych
4. wykorzystywane gałęzie transportu

1. KRYTERIUM POZWALA NA PODZIAŁ RYNKÓW TRANSPORTOWYCH:
* rynek przewozów pasażerskich
* rynek przewozów ładunków

Rynek przewozów pasażerskich jest jednym z rynków konsumpcyjnych, a przewóz ładunków ma charakter rynku środków produkcji.

 

KTO UCZESTNICZY W TRANSAKCJACH NA RYNKU USŁUG TRANSPORTOWYCH?

Na rynku usług transportowych spotykają się klienci usług przewozowych i zbywający. Takie zdefiniowanie jest jednak niekonkretne, i nie wystarcza do analizy światowego rynku usług przewozowych.

Uczestnikami rynku są:

1. Załadowcy - pojawiający po stronie popytu na usługi transportowe,

2. Przewoźnicy - występujący po stronie podaży na usługi transportowe,

3. Pośrednicy - pojawiający się po stronie popytu i podaży rynku transportowego.

Jednostronnie uzasadnione działania stron występujących na rynku przewozowym odzwierciedlane są przez występujące na rynku okoliczności, założenia. Te warunki określane są poprzez:

·         występowanie zasad ekonomicznych, głównie zasad podaży i popytu:

·         ograniczenie działań rynkowych przez elementy pozarynkowe (np. rząd, organizacje ekonomiczne)

 

Nie wiem – mocno naciągane coś poniżej z notatek:

 

Zasad marketingu do produktów nie można zaadaptować na usługi, stąd nowa nauka jaką jest marketing usług (bankowych, transportowych itd., zderzenie teorii i pragmatyki ciągle konfrontowane z rzeczywistością, otoczeniem – tworzy się tak wiedza o marketingu, która odpowiada sytuacji na rynku, który jest turbulentny)

 

 

Na usługi należy patrzeć oczami klienta, czyli przedsiębiorstwo musi mieć wiedzę o klientach, ich problemach i życzeniach. Firma usługowa nie może zaspokajać potrzeb wszystkich potencjalnych klientów (niejednorodne potrzeby). Musi się na czymś skoncentrować (wielu oferentów różnych usług transportowych, np. przewóz zwierząt).

 

Czubek góry lodowej

·          na podstawie 10% procesu klient ocenia i wyciąga wnioski o całym przedsiębiorstwie, jakości usług oferowanych przez to przedsiębiorstwo (optyka widzenia tylko 10% elementów składowych świadczonej usługi).

o         Trzeba zatem ten czubek góry lodowej przekazać klientowi maksymalnie pozytywnie i tak dużo jak się tylko da.

o         Najlepszym marketingiem jest zadowolony klient, który opowie o tym swoim dostawcom, kolegom, znajomym.

 

Moment prawdy:

·          Zaufanie do przedsiębiorstwa usługowego jest największym kapitałem. Buduje się je długo i dużym nakładem. Niestety zaufanie jest bardzo łatwo stracić, dlatego wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa usługowego muszą być tego świadomi.

·          Usługa jest wykonywana w bezpośrednim kontakcie między pracownikiem firmy i klientem. Chwila ta nazywana jest momentem prawdy. W momencie prawdy od szeregowego pracownika zależy jakość usługi – od jego motywacji, wiedzy, możliwości i środków zależy czy usługa zostanie wykonana i oceniona przez klienta dobre.

·          Suma kontaktów klienta z przedsiębiorstwem stwarza image (stąd ważny marketing wewnętrzny – szkolenia pracowników).

 

  1. Pojęcie UT i jej cechy charakterystyczne

 

Specyficzne cechy usług transportowych

·          techniczno-eksploatacyjne zależności w działalności przedsiębiorstw transportowych

·          sezonowość popytu i podaży (gałęziowej)

·          występowanie …

·          wymagane cechy obsługi

·          ekonomiczno-organizacyjnych własności

·          mała elastyczność popytu w skali globalnej

·          ogromny postęp techniczny

 

Cechy ogólnie usług – było na prezentacji – pamiętam jak na tym gadałyśmy, a koleś stał kwadrans na slajdzie, bo się profesor nie podobało co mówił.

 

Usługi – to odrębnie występująca działalność, którą jedna strona może zaoferować inne, w istocie swej nienamacalna i nie prowadząca do przeniesienia prawa własności. Działalność usługowa może, lecz nie musi być związana z produktem fizycznym. /at. Kotler/
Usługa – jest czymś, co się kupuje lub sprzedaje, ale to nie może sprawić bólu spadając wam na nogi /p. hensen/
Usługi – to niematerialne dobra z procesów „inputoutput”
Marketing usług – zespół aktywnych działań rynkowych podejmowanych przez podmioty sektora usług zajmujące się zawodowo świadczeniem usług.
Czynnikiem wyróżniającym m – ing usług jest specyfika usług jako podmiotu kupna – sprzedaży, która wyraźnie odróżnia je od dóbr materialnych.
SPECYFIKA USŁUG –
Niematerialność -> brak cech fizycznych,
Nierozłączność -> jednoczesność świadczenia i konsumpcji.
Heterogeniczność -> różnorodność wykonania
Nietrwałość -> brak możliwości przechowywania.

 

 

Z niematerialności wynikają:

·          jednoczesność świadczenia i konsumpcji (nie można rozszerzać skali świadczenia usług poza zdolności produkcyjne, np. przepustowość portu)

o         wymiar czasowy (cechy usług są kształtowane z nabywcą, współudział usługobiorcy)

o         ograniczona skala świadczeń

o         cechy usług kształtowane w konfrontacji z nabywcą

o         współudział innych usługobiorców w świadczeniu

o         ścisły związek funkcji produkcji, marketingu, sprzedaży, kadr w przedsiębiorstwie

o         uwarunkowanie miejsca konsumpcji od miejsca świadczenia

o         brak ochrony patentowej

·          niejednolitość produktów

o         trudność w określaniu kosztów (przełożyć koszty na konkretne potrzeby)

·          nietrwałość produktów

o         brak zapasów (usług, składować można tylko produkty)

o         brak możliwości przemieszczania

·          brak własności

 

 

NET:

Firmy oferujące usługi transportowe

Usługi transportowe dotyczą organizacji i wykonywania transportu, czyli zgodnie z Encyklopedią PWN, „czynności związanych z przemieszczaniem osób i dóbr materialnych za pomocą odpowiednich środków”, co obejmuje „zarówno samo przemieszczanie z miejsca na miejsce, jak i wszelkie czynności konieczne do osiągnięcia tego celu, tj. czynności ładunkowe (załadunek, wyładunek, przeładunek) oraz czynności manipulacyjne (np. opłaty).”

Usługi transportowe – geneza

Z całą pewnością transport, a wraz z nim usługi transportowe, możemy traktować jako nieodłączny element ludzkiej cywilizacji. Szlaki handlowe powstały tam, gdzie zawsze przemieszczali się ludzie. Początkowo ich wędrówki wiązały się z przenoszeniem własnego dobytku w trakcie przemieszczania się z miejsca na miejsce, a z czasem ludzie rozpoczęli przenoszenie własnych i cudzych towarów. Trakty, pierwsze elementy infrastruktury komunikacyjnej, pojawiły się w sposób naturalny tam, gdzie natężenie ruchu było największe. Drogi pojawiły się już w czasach rzymskich, a o ich gwałtownym rozwoju możemy mówić od czasów rewolucji przemysłowej.

Rozwój usług transportowych

Rozwój usług transportowych wiąże się z zmianą bezpośredniej transakcji między sprzedającym i kupującym, na modele oparte o system pośredników, przewoźników i inne osoby uczestniczących w procesie dostawy.

Dostawa to według Słownika Terminologii Logistycznej (Poznań 2006) „przemieszczenie ("przepływ") ściśle określonej partii dóbr od dostawcy do odbiorcy. Te dobra to, ogólnie, surowce, materiały, produkty, towary. Przemieszczenie to odbywa się w wyznaczone miejsce w określonym terminie.

Duże znaczenie dla ugruntowania się tych koncepcji miało zdefiniowanie czynności powierzenia surowców, materiałów, produktów i towarów osobom trzecim i zminimalizowanie ryzyka związanego z ich utratą lub zniszczeniem.

W ten sposób powstała koncepcja tak zwanej spedycji handlowej czyli, według portalu Spelog.pl, „sprowadzającej się do efektu rozdzielenia się praw własności towaru od podjęcia się wykonawstwa usługi jego dystrybucji.”

Rozwój usług transportowych a rozwój logistyki

Zapotrzebowanie na usługi transportowe wiąże się ściśle z rozwojem logistyki. Można dopatrywać się wielu przyczyn tego zjawiska, wśród których z pewnością wymienimy globalizację gospodarki i rozwój technologii informatycznych pozwalający na dokładne planowanie, zamawianie i śledzenie wykonania usług transportowych. Przyczyn rozwoju logistyki jest jednak znacznie więcej. Przede wszystkim po poczynieniu oszczędności w sferze produkcji i technologii, dalszej redukcji kosztów można było szukać wśród usług pomocniczych w tym oczywiście usług transportowych. Ponieważ koszty transportu należały do głównych rozpoznawalnych kategorii kosztów, dość naturalne stało się oczekiwanie redukcji kosztów usług transportowych. Ponadto poszerzenie asortymentu produkowanych, dostępnych i sprzedawanych dóbr spowodowało automatyczny wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe. Nie bez znaczenia były też procesy tworzenia łańcuchów dostaw bezpośrednich, które przyczyniły się do większego zapotrzebowania na transport. W sferze zmian w mentalności przedsiębiorców istotne jest nastawienie na potrzeby klienta, co obejmuje eliminację uciążliwości związanych z transportem i przerzucenie odpowiedzialności za wypełnienie tej funkcji na dostawcę. Wreszcie usługi transportowe w sposób naturalny wpisują się w postępujący proces outsourcingu.

Logistyka jest elementem optymalizacji kosztów w przedsiębiorstwie, a wybór dostawców usług transportowych i modelu współpracy z nimi są nieodłącznym elementem tego procesu.

Co wchodzi w skład usług transportowych?

Typowe czynności wchodzące w skład usług transportowych to czynności związane z przewozem, a także załadunkiem, wyładunkiem i ewentualnie przeładunkiem dostawy. Często jednak występują dodatkowe wymogi w postaci dokonywania odpraw celnych (o ile one występują), usług składowania, a także pobierania opłat. W tych ostatnich specjalizują się firmy kurierskie i firmy spedytorskie, które często oferują odbiór gotówki jako standardową część usługi transportowej.

Klasyfikacja usług transportowych

Klasyfikacja usług transportowych dotyczy zazwyczaj skali i obszaru działania oraz specjalizacji. W zależności od obszaru, na jakim działa dana firma transportowa, oferowane przez nią usługi transportowe mają charakter lokalny, regionalny, ogólnokrajowy lub międzynarodowy. Możemy wyodrębnić specjalizacje w zależności od przewożonych typów ładunków – towary sypkie, płyny, części produkcyjne i wyroby gotowe, a także towary wymagające wyspecjalizowanego przewozu (np. przewóz innych pojazdów, przewóz materiałów niebezpiecznych, wielkogabarytowych itp).

 

  1. Elementy marketingu MIX w sferze usług – ich krótka charakterystyka

Istota – proces przemieszczania (z miejsca A do B, w określonym czasie – ale klient oczekuje czegoś więcej: zjednostkowania, opakowania , umocowania zabezpieczającego ładunek przed zniszczeniem, poszukiwanie oferenta markowego)

 

Cel: jak najmniejs...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin