NOWICKA Ewa Świat człowieka świat kultury.doc

(2080 KB) Pobierz

Ewa Nowicka -  Świat człowiekaświat kultury

Część pierwsza. ANTROPOLOGIA JAKO NAUKA

Rozdział pierwszy. PRZEDMIOT ANTROPOLOGII

1.       Różnorodność kultur

2.       Społeczeństwo pierwotne

3.       Subiektywny sens zjawisk kulturowych

4.       Całościowe podejście do człowieka i kultury

              Rozdział drugi. MIEJSCE ANTROPOLOGII WŚRÓD NAUK O CZŁOWIEKU

                  1. Poddyscypliny antropologii

Antropologia fizyczna -    Antropologia kulturowa i jej działy-   Antropologia społeczna- Etnografia i etnologia  -   Antropologia społeczności pierwotnych -     Antropologia społeczności chłopskich -    Antropologia społeczności miejskich -    Antropologia historyczna –

                  2. Dyscypliny naukowe splatające się z antropologią

Archeologia -    Lingwistyka -    Religioznawstwo -    Antropologia filozoficzna –

                  3. Nauki pokrewne antropologii

Antropologia a socjologia -    Antropologia a historia -

Rozdział trzeci. PODSTAWOWE POJĘCIA ANTROPOLOGII

1. Kultura

Wartościujące i nie wartościujące rozumienie kultury  Atrybutywne i dystrybutywne rozumienie kultury              Definicje kultury              Istotne cechy zjawisk kulturowych             

Płaszczyzny zjawisk kulturowych              Treść i forma w kulturze

2. Jednostki elementarne w badaniu kultury

Cechy kulturowe                            Temat kulturowy              Wzór kulturowy              Instytucja

3. Systemowe podejście do kultury

Relacje między elementami kultury              Wzór kultury (geniusz kultury, konfiguracja)              Ethos i eidos              Kultury i kręgi kulturowe jako jednostki społeczne             

4. Pojęcia służące do badania związku osobowości i kultury

Jednostka a kultura              Osobowość podstawowa

5. Pojęcia służące do badania dynamiki zjawisk kultury

Ewolucja                            Dyfuzja              Akulturacja                            Synkretyzm kulturowy

Rozdział czwarty. METODOLOGICZNA CHARAKTERYSTYKA ANTROPOLOGII

1. Spory wokół statusu teoretycznego antropologii

Poziom   ogólności   twierdzeń                            Dwa nurty w badaniach antropologicznych              Podejście historyczne (partykularystyczne)              Nurt scjentystyczny                           

2. Analiza faktów

Dane antropologa              Metoda porównawcza              Wyjaśnianie i rozumienie w antropologii

3. Problemy wynikające z badania obcych kultur

Dystans kulturowy              Kulturowy solipsyzm - zasada uczestnika                            Wspólnota natury ludzkiej              Wspólnota kulturowej natury człowieka                            Przenoszenie kategorii kultury badacza na kulturę badaną               Dylematy psychologiczne badacza obcych kultur

4. Problemy związane z badaniem własnej kultury

5. Techniki badań

Metoda terenowa                            Badanie kultury poprzez jednostki                            Element subiektywny w badaniach antropologicznych

Rozdział piąty. PROBLEMY PRAKTYKI BADAWCZEJ I ZASTOSOWANIE WYNIKÓW BADAŃ

1. Etyczne problemy antropologii

Wybór przedmiotu badań              Procedura badawcza                            Problemy moralne związane z zastosowaniem wyników badań

2. Kulturowe i społeczne uwikłania antropologa

Antropolog jako badacz i jako działacz              Wybór hierarchii wartości w działaniu              Kultura badacza w praktyce antropologicznej              Antropolog a ideologie

3. Polityczne uwikłania antropologa

Uzależnienie instytucjonalne antropologa              Praktyczne efekty badań antropologicznych              Antropologia radykalna             

 

Część druga. SPOŁECZEŃSTWO PIERWOTNE .

Rozdział szósty. GENEZA KULTURY

1. Człowiek w świecie zwierząt

Wstępna definicja człowieka              Systematyczna pozycja człowieka w świecie zwierząt              Cechy typowo ludzkie a biologiczna wspólnota rzędu naczelnych

2. Rozwój cech typowo ludzkich

Rodzina Hominidae (człowiekowate)                            Ramapithecus - hipotetyczny najwcześniejszy rodzaj rodziny Homini­dae              Australopithecus (australopitek)              Homo habilis                            Homo erectus                            Homo sapiens              Homo sapiens sapiens (człowiek współczesny)

3. Punkty zwrotne procesu hominizacji

Sekwencja rozwoju cech typowo ludzkich              Pojęcie ludzkości

4. Człowiek jako istota biologiczna

Pojęcie rasy              Rasy ludzkie

Rozdział siódmy. NAJWCZEŚNIEJSZE OKRESY ROZWOJU KULTURY LUDZKIEJ

1. Kultura myśliwych górnego paleolitu

Jedność i różnorodność w kulturze górnopaleolitycznej              Rozprzestrzenianie się kultur górnego paleolitu oraz migracje współ­czesnego człowieka              Analogie etnograficzne i ich prawomocność

2. Rewolucja neolityczna

Istota rewolucji neolitycznej                            Proces neolityzacji i jego mechanizmy              Neolityzacja w Starym i Nowym Świecie                            Problem ewolucyjnej wyższości neolitu

3. Pierwsze cywilizacje

Pojęcie cywilizacji              Narodziny i rozwój cywilizacji              Teorie powstania cywilizacji .

Rozdział ósmy. GOSPODARKA I SPOSOBY ADAPTACJI DO ŚRODOWISKA NATURALNEGO

1. Człowiek i środowisko

Pojęcie środowiska przyrodniczego              Podstawowe problemy ekologii              Środowisko przyrodnicze a demografia              Środowisko ubogie i bogate                            Środowisko a różne dziedziny kultury              Bezpośrednie i pośrednie wpływy środowiska na kulturę                            Dyktat środowiska i margines swobody kulturowej

2. Gospodarka a środowisko

Definicja gospodarki              Specyfika gospodarki pierwotnej i sposoby jej badania              Środowisko a gospodarka - aspekt technologiczny              Typy gospodarki pierwotnej

3. Dystrybucja dóbr

Własność                            Dziedziczenie                            Dar, wzajemność, wymiana                            Handel

Rozdział dziewiąty. STRUKTURA SPOŁECZNA

1. Koncepcje struktury społecznej

Tradycja marksizująca                            Tradycja socjologiczna

2. Elementarne formy zróżnicowania społecznego

Różnice związane z wiekiem                            Status związany z płcią

3. Elementarne instytucje społeczne

Koncepcje form pokrewieństwa, małżeństwa i rodziny              Rodzina              Definicje małżeństwa              Kazirodztwo                            Egzogamia i endogamia              Zawiązywanie i rozwiązywanie małżeństwa                            Stosunki wzajemnego unikania się i stosunki żartobliwe                            Przykłady organizacji małżeństwa i rodziny

4. Struktury społeczne związane z pokrewieństwem

Matrylinearyzm i patrylinearyzm              Przypadek matrylinearnej struktury Indian Hopi                            Małżeństwo preferencyjne i nakazowe w koncepcji Claude'a Levi -Straussa

5. Inne niehierarchiczne formy organizacji społecznej

Organizacja społeczna i podziały terytorialne                            Poziomy integracji społecznej              Stowarzyszenia

6. Struktury hierarchiczne

Pojęcia „status" i „ranga"              Statusy przypisane i osiągane              Specjalne pozycje społeczne              Typ gospodarki a hierarchiczne zróżnicowanie społeczeństwa

Niewolnictwo

7. Organizacja polityczna

Pojęcie organizacji politycznej                            Organizacja polityczna a struktura społeczna: typy struktur politycznych              Przywództwo polityczne                            Kontrola społeczna: konformizm i konflikt              Prawo w społeczeństwie bezpaństwowym

Rozdział dziesiąty. SYSTEM WYOBRAŻEŃ O ŚWIECIE

1. Specyfika myślenia pierwotnego

Ogólnoludzka wspólnota myślenia                            Typ społeczeństwa a typ myślenia: myślenie pierwotne                            Kulturowe zróżnicowanie wyobrażeń o świecie

2. Podstawowe kategorie myślenia pierwotnego

Religia              Autonomia i uwarunkowanie religii              Magia                            Czarownictwo              Rytuał                            Sakralne role społeczne: szaman i kapłan

Rozdział jedenasty. PRZEMIANY SPOŁECZEŃSTW PIERWOTNYCH

1. Typowe cechy społeczeństwa pierwotnego

Mała liczebność, rozproszenie, izolacja              Prostota technik i systemu gospodarczego                            Bezklasowy charakter struktury społecznej              Typ więzi i kontroli społecznej                            Brak pisma                            Stabilność

2. Współczesne przemiany kultur pierwotnych

Powszechność zmiany kulturowej a specyfika ostatnich czasów              Przemiany życia gospodarczego              Przemiany struktury społecznej

3. Typy przemian kulturowych

Przymusowa akulturacja                            Zmiany destrukcyjne                            Zmiany konstruktywne              Nowe zjawiska w społeczeństwach pierwotnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin