Zarządzanie i marketing - Wyklad 6.doc

(131 KB) Pobierz
Zagadnienia:

Zarządzanie i marketing  -                             Wykład 6                                                                      1

Zagadnienia:

1.       Cena.

2.       Popyt.

3.       Prawo popytu rynkowego.

4.       Komplementarność i substytucyjność.

5.       Krzywa popytu I jej przesunięcie.

6.       Wielkość popytu a popyt.

7.       Popyt efektywny.

8.       Determinanty popytu i ich analiza.

9.       Efekt dochodowy i substytucyjny zmiany ceny.

10.   Wyjątki od prawa popytu.

11.   Przesunięcie krzywej popytu.

12.   Podaż.

13.   Prawo podaży.

14.   Determinanty podaży i ich analiza.

Oznaczenia:

Wielkość produkcji

 

Q

TP

Całkowite koszty przeciętne

JKC

 

ATC

Cena

 

 

P

Zmienne koszty przeciętne

JKZ

 

AVC

Przychód całkowity

 

D

TR

Stałe koszty przeciętne

JKS

 

AFC

Przychód krańcowy

 

 

MR

Koszty krańcowe

 

MK

MC

Całkowite koszty stałe

KS

FC

TFC

Analiza marginalna

 

 

MK-MR

Całkowite koszty zmienne

KZ

VC

TVC

Zysk

 

 

TR-TC

Koszty całkowite

KC

 

TC

 

 

 

 

Cena p, podaż D, popyt S.

Rynek – oznacza instytucje lub mechanizm umożliwiające osobom posiadającym dobra i usługi kontakt z osobami chętnymi do ich zakupu. Rynek to całokształt transakcji zachodzących między kupującymi i sprzedającymi.
 

POPYT (D).

 

POPYT – jest to relacja między ceną danego dobra lub usługi a ich ilością, którą konsumenci mogą i chcą nabyć po określonej cenie przy założeniu niezmienności pozostałych zjawisk rynkowych (ceteris paribus). Popyt oznaczamy literką D (z ang. demand)

 

Prawo popytu rynkowego – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza się, ceteris paribus, wielkość popytu na ten produkt, natomiast wraz ze spadkiem ceny wielkość popytu wzrasta.

Zasada „ceteris paribus” – oznacza założenie niezmienności pozostałych czynników (warunków, okoliczności, elementów itp.) wpływających na analizowane zjawisko ekonomiczne. Zjawiska zachodzące w rzeczywistości gospodarczej są zawsze uwarunkowane większą liczbą czynników niż te, które uwzględnia się w prowadzonej analizie. „Ceteris paribus” = w tych samych niezmiennych warunkach.

 

Elastyczność cenowa popytu - jest to stopień reakcji wielkości popytu na zmianę ceny towaru. Popyt elastyczny występuje gdy niewielkie zmiany ceny powodują znaczne zmiany wielkości popytu. Elastyczność jest tym mniejsza im mniej jest substytutów danego towaru.

Komplementarność – zjawisko polegające na wzajemnym uzupełnianiu się dóbr materialnych i usług. Dobro komplementarne - dobro, czyli towary i usługi wzajemnie uzupełniające się, jedno dobro potrzebuje drugiego do prawidłowego działania, np. komputer i monitor.

 

Substytucja – w procesie konsumpcji ma miejsce wtedy gdy tę samą potrzebę można zaspokoić za pomocą różnych dóbr lub usług. Dobra substytucyjne to towary czy usługi spełniające podobne bądź zupełnie pokrywające się funkcje, Mają podobne zastosowanie i podobne właściwości, np. kredyt i pożyczka od znajomego.

Gdy rośnie popyt na dobro A, maleje popyt na dobro B.
 

Kształtowanie się popytu na masło

Cena za jedn. w zł

Rozmiary popytu w tys. ton

Kombinacje

              0,99

1,39

1,79

2,19

2,59

440

400

360

320

280

E

D

C

B

A

 



    P - cena

              A                           







2,59             





                   B                            każdy z tych punktów





2,19              to wielkość popytu



                         C





1,79

              D





1,39

              E





0,99

 



                  280   320  360   400   440                                         Q – ilość

Krzywa popytu rynkowego na masło

Krzywa popytu pokazuje ilość dobra lub usługi jakie ludzie chcą kupić przy każdym poziomie ceny w danym czasie.

 

Wielkość popytu a popyt jest to ilość dobra lub usługi jaką nabywcy gotowi są kupić w określonym czasie przy danym poziomie ceny.              Wszystkie przedstawione punkty tworzą nam prostą, czyli tworzą nam popyt.

Wielkość popytu jest funkcją ceny, relatywnie wielkością o zakresie mniejszym niż popyt, który jest relacją, a tym samym jednostką o szerszym zakresie.

Popyt efektywny – to wielkość zapotrzebowania na dane dobro lub usługę poparte odpowiednim funduszem nabywczym; zgłaszana chęć nabycia towaru jest rzeczywista (taka jaka jest jego faktyczna możliwość nabycia).

 

Determinanty popytu –czynniki kształtujące popyt bez uwzględniania cen (czynniki pozacenowe):

              A. Rynkowe:

1)     dochody konsumentów

2)     ceny dóbr substytucyjnych i komplementarnych

3)     przewidywania cen relatywnych (przewidywane ceny dochodów i cen przez konsumentów w bliższej lub dalszej przyszłości; konsument działa racjonalnie, patrzy gdzie ma większą korzyść, przewiduje dziś jaka może być cena danego dobra jutro; konsument dysponuje określoną ceną nabywczą i dziś kształtuje popyt)

B. Pozarynkowe:

Czynniki pozarynkowe wynikają z różnych sytuacji życiowych

1.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin