17.10.2010.doc

(33 KB) Pobierz

Dyrektor:

- zastępca dyrektora ds. technicznych:

- kierownik ds. transportu:

- pracownik,

- pracownik,

- pracownik;

- kierownik ds. technicznych:

- pracownik,

- pracownik;

- kierownik ds. zwykłych:

- pracownik,

- pracownik.

- zastępca dyrektora ds. finansów:

- zastępca dyrektora ds. zarządzania zasobami ludzkimi:

- kierownik

 

Efektywność realizacji funkcji zarządzania zależy w pierwszym rzędzie od właściwie dobranej i zbudowanej organizacji wewnętrznej przedsiębiorstwa. Według Karpentela organizacja utożsamia się z formalną hierarchią władzy.

 

Komórka organizacyjna jest to zespół lub grupa ludzi wraz z narzędziami realizujących wspólnie pewne stałe wyróżnione zadania. Na czele komórki organizacyjnej stoi kierownik, który odpowiada za podwładnych, i który pozostaje w bezpośrednich kontaktach służbowych.

 

Miarą oceny pracy kierowniczej jest jego zdolność pobudzania wykonawców do realizacji przydzielonych im zadań. Do czynników decydujących o sprawności działania kierownika należą:

- stworzenie właściwej sytuacji motywacyjnej u podwładnych,

- odpowiednie planowanie i podział zadań wykonawczych,

- zapewnienie wykonawcom dobrych warunków pracy,

- właściwa organizacja pracy własnej,

- konsekwentna kontrola przebiegu realizacji założonych zadań.

 

Kierownik szczebla dyspozycyjnego lub operacyjnego (1.)

Kierownik szczebla taktycznego (naczelny lub centralny) (2.)

 

W określonej organizacji mamy do czynienia z różnego rodzaju zachowaniami, według Bernarda możemy rozróżniać:

- zachowania sformalizowane, które ujęte są w przepisach, regułach działania i procedurach,

- zachowania nieformalne, to takie, które nie wiążą się bezpośrednio z realizacją celów działania,

- zachowania anty formalne, to działania sprzeczne z regułami obowiązującymi w określonej jednostce czy danej organizacji,

- zachowania pozaformalne, to takie, które w intencji członka organizacji realizują jej cele, ale nie są objęte regułami działania.

 

Cztery systemy zachowań ludzi w organizacji według Dubina:

- system technologiczny, jest determinowany przez technologie i wyraża stosunek człowieka do maszyny,

- formalny system zachowań, określa stosunki między jednostką, a strukturą organizacyjną,

- nieformalny system zachowań, modyfikuje system technologiczny i system formalny w granicach zakreślonych przez cele,

- pozaformalny system zachowań, który ma charakter osobistych stosunków opartych na uczuciach, przyjaźni i dowolnych doborze ludzi.

 

Zadaniem pionu w przedsiębiorstwie jest realizacja funkcjonowania organizacji nie naruszając w sposób trwały jej dynamicznej równowagi, w związku z tym możemy w przedsiębiorstwie wyróżnić następujące procesy:

- proces podstawowy, który zmierza bezpośrednio do osiągnięcia funkcji celów,

- proces pomocniczy, który obejmuje obsługę funkcji podstawowych przyczyniając się w ten sposób pośrednio do realizacji funkcji celów,

- procesy regulacyjne, które polegają na zapewnieniu funkcjonowania całej organizacji.

 

Więzi są to relacje wyróżnione z określonego punktu widzenia i traktowane jako rodzaje stosunków pomiędzy elementami poszczególnej struktury organizacyjnej. Ogólnie możemy więzi podzielić na strukturalne, informacyjne i techniczne.

Dzielenie więzi nazywamy sprzężeniami organizacyjnymi (formalnymi lub nieformalnymi) i wyróżnia więź hierarchiczną.

- więź hierarchiczna, obejmuje relacje nadrzędności i podporządkowania, które zachodzić mogą pomiędzy komórkami organizacyjnymi, przełożonym, a podwładnym (więź służbowa) i w ramach grupy nieformalnej (więź przywódcza),

- więź kooperacji i współpracy, więź ta łączy poszczególne komórki, wydziały i piony będące współprawcami produkcji,

- więź funkcjonalna, która zachodzi pomiędzy jednostkami organizacyjnymi jak również i poszczególnymi pracownikami,

- więź informacyjna, która wyznacza przepływ informacji.

 

Do więzi formalnych zaliczamy więź służbową oraz więź informacyjną między przełożonym, a podwładnym, a do więzi nieformalnych więź hierarchiczną zachodzącą między przywódcą, a członkiem kliki oraz więź informacyjną między tym przywódcą, a członkiem jego grupy.

 

(Podsumowanie wykładu)

Przez strukturę organizacyjną rozumiemy hierarchiczny układ komórek organizacyjnych wraz z ustalonymi między nimi różnego typu powiązaniami zwanymi przebiegami organizacyjnymi, które tworzą strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin