2 gospodarka rynkowa test.doc

(55 KB) Pobierz
Pojęcia i określenia

Gospodarka rynkowa

Strona 1 z 4

Pojęcia i określenia


a)  dobro Giffena,

b)  wielkość podaży,

c)  cena równowagi rynkowej,

d)  podaż,

e)  równowaga rynkowa,

f) popyt nieelastyczny,

g) popyt rynkowy,

h) dobra substytucyjne,

i) popyt,

j) wielkość popytu,

k) niedobór rynkowy,

l popyt elastyczny,

ł) elastyczność cenowa popytu,

m) rynek,

n) mieszana cenowa elastyczność popytu.


 

1.        Suma ilości dóbr i usług, na jakie zgłaszane jest przez indywidualnych nabywców zapotrzebowanie, przy różnych poziomach ceny - ________________________

2.        Reakcja wielkości popytu na jedno dobro, wynikająca ze zmiany ceny innego dobra - ___________________

3.        Zespół warunków umożliwiających przeprowadzenie transakcji kupna i sprzedaży - ________________

4.        Ilość dóbr i usług, jaką kupujący są w stanie nabyć po określonej cenie - _______________

5.        Rodzaj popytu charakteryzujący się mniejszą względną zmianą wielkości popytu na określone dobro w stosunku do względnej zmiany ceny tego dobra - ________________

6.        Ujemna relacja między ceną dobra (lub usługi) a jego (jej) ilością, jaką są skłonni (i są w stanie) nabyć kupujący) - _____________________

7.        Cena, która powstaje w momencie zrównania się wielkości popytu na dane dobro (lub usługę) z wielkością jego (jej) podaży - _______________

8.        Dobra charakteryzujące się tym, że wzrostowi ceny jednego z nich towarzyszy wzrost popytu na dobro drugie -     __________________

9.        Rodzaj popytu na określone dobro, którego wielkość rośnie procentowo szybciej niż następuje procentowy spadek ceny tego dobra -   ______________________

10.    Stosunek względnej zmiany wielkości popytu do względnej zmiany ceny danego dobra (lub usługi) -  _________

11.    Dobro podrzędne, dla którego funkcja popytu jest rosnąca względem jego ceny -_________________

12.    Dodatnia relacja między ceną dobra (lub usługi) a jego (jej) ilością, jaką producenci są skłonni wyprodukować i zaoferować do sprzedaży w określonym czasie - __________________

13.    Ilość dóbr (lub usług), jaką skłonni są dostarczyć na rynek producenci przy danej cenie - _______________

14.    Wielkość popytu na określone dobro (lub usługę) równa się wielkości jego (jej) podaży - ______________

15.    Sytuacja na rynku, w której wielkość popytu na określone dobro przewyższa rozmiary jego podaży -  __________

 

Prawda - fałsz

1.        Rynek, na którym wielkość podaży danego dobra przewyższa rozmiary istniejącego na nie popytu, określa się mianem rynku nabywcy.

2.        Jeżeli wzrostowi ceny truskawek towarzyszy wzrost popytu na nie, to możemy stwierdzić, że sytuacja ta podważa prawo popytu.

3.        Do dóbr podrzędnych zalicza się te, na które popyt maleje wraz ze wzrostem dochodu realnego.

4.        Jeżeli wzrasta cena jednego dobra i obserwuje się następnie wzrost popytu na inne dobro, to można wnioskować, że dobra te są względem siebie komplementarne.

5.        Paradoks Veblena dotyczy dóbr podstawowych, których udział w ogólnej sumie wydatków gospodarstwa domowego jest stosunkowo duży.

6.        Konsekwencją wzrostu rynkowej ceny herbaty może być podniesienie ceny równowagi na rynku kawy.

7.        Popytem elastycznym charakteryzują się z reguły dobra luksusowe.

8.        Wzrost realnych dochodów gospodarstw domowych prowadzi do zwięk­szenia się ich wydatków na wszystkie rodzaje dóbr i usług konsumpcyj­nych.

9.        Dodatnia wartość współczynnika mieszanej cenowej elastyczności po­pytu wskazuje na substytucyjny charakter dóbr, których dotyczy.

10.    Ekspansybilność cen oznacza reagowanie podaży na zmianę ceny.

11.    Ograniczenie importu pomarańczy doprowadzić może do spadku popytu na sok grejpfrutowy.

12.    Jeżeli współczynnik elastyczności cenowej podaży danego dobra jest mniejszy od jedności, to wzrost ceny rynkowej tego dobra zwiększy przychód całkowity przedsiębiorstwa z jego sprzedaży.

13.    W sytuacji, gdy na rynku mamy do czynienia z niedoborem dobra, celem osiągnięcia równowagi konieczne jest obniżenie ceny tego dobra do takiego poziomu, przy którym rozmiary popytu i podaży będą sobie równe.

14.    Aby model ekonomiczny był dobry, musi zawierać dokładny opis rzeczywistości gospodarczej.

15.    We wszystkich przypadkach paradoksów dotyczących popytu, krzywe popytu są krzywymi rosną­cymi.

16.    Krzywa Engla pokazuje, jaką ilość danego dobra konsumenci są skłonni nabyć przy różnych poziomach dochodu.

17.    Efekt dochodowy przedstawia wpływ zmiany dochodu konsumenta na cenę i ilości konsumowanego dobra.

18.    Spadek kosztów produkcji powoduje przesuniecie krzywej podaży w prawo.

19.    Popyt sztywny to popyt, który tylko nieznacznie reaguje na zmianę cen.

20.    Jeśli dane dobro ma substytut o podobnej cenie to popyt na to dobro jest elastyczny.

 

Test wyboru

 


1. W przypadku paradoksu Giffena wzrostowi ceny dobra towarzyszy

a) wzrost wielkości popytu na to dobro,

b) obniżenie wielkości popytu na to dobro,

c) wzrost popytu na to dobro,

d) wzrost podaży tego dobra.

 

2. Który z niżej wymienionych czynników nie narusza założenia ceteris paribus dla prawa podaży na rynku usług drukarskich?

a) zmiana ceny papieru,

b) zmiana realnego poziomu płac drukarzy,

c) zmiana ceny energii elektrycznej;

d) wszystkie wyżej wymienione czynniki

 

3. Wzrost kosztów produkcji drukarek laserowych może spowodować na ich rynku:

a) przesunięcie krzywej podaży w lewo,

b) wzrost ceny,

c) wzrost podaży,

d) spadek wielkości podaży.

 

4.  Przesuniecie krzywej popytu w lewo oznacza:

a) zmniejszenie wielkości popytu przy każdej cenie,

b) zwiększenie wielkości popytu przy każdej cenie,

c) wyższą cenę w stosunku do każdej wielkości popytu przed zmianą położenia krzywej,

d) niższą cenę w stosunku do każdej wielkości popytu przed zmianą położenia krzywej.

 

5.  Jeżeli cena na rynku pewnego dobra lub usługi ustalona zostaje powyżej poziomu równowagi, to wówczas na tym rynku mamy do czynienia z:

a) nadwyżką rynkową,

b) niedoborem rynkowym,

c) przewagą wielkości popytu nad wielkością podaży,

d) przewagą podaży nad popytem.

 

6.  Dział marketingu Browaru „Piwko z Pianką" SA ustalił, że wzrost ceny puszki piwa (0,33 1) z 2,00 do 2,50 zł, spowodował spadek dziennej wielkości jego sprzedaży z 6800 do 5500 puszek. Wartość bezwzględna współczynnika elastyczności cenowej popytu na ten produkt wynosi zatem:

a) 0,31,

b) 0,76,

c) 1,31,

d) 3,24.

 

7. Cena równowagi to cena:

a) po jakiej konsumenci są skłonni nabyć każdą ilość danego dobra, producenci zaś zaoferować ją do sprzedaży,

b) obowiązująca zawsze na rynku zarówno wszystkich producentów, jak i wszystkich konsumentów określonego dobra,

c) transakcji, „oczyszczająca" rynek z określonego dobra i nie wywołująca jego niedoboru,

d) zapewniająca wszystkim producentom opłacalność wytwarzania danego dobra.

 

8. Ilustracją graficzną wzrostu ceny benzyny będzie dla rynku samochodów:

a) przesunięcie krzywej podaży w lewo,

b) przesunięcie krzywej popytu w lewo,

c) ruch w dół po krzywej popytu,

d) ruch w górę po krzywej podaży.

 

9. Jeżeli cena długopisów ulegnie obniżce, to na rynku piór wiecznych można oczekiwać:

a) spadku wielkości popytu,

b) wzrostu popytu,

c) obniżenia rozmiarów podaży,

d) wzrostu wielkości popytu.

 

10. Gdy 15% wzrost ceny danego dobra wywoła na jego rynku 10% spadek wielkości popytu, możemy wnioskować, że popyt na to dobro jest:

a) elastyczny,

b) nieelastyczny,

c) sztywny,

d) jednostkowo elastyczny.

 

11. Jeżeli bezwzględna wartość współczynnika dochodowej elastyczności popytu na pewne dobro podrzędne wynosi 0,6, to popyt na nie zmienia się:

a) w tym samym kierunku co dochód, lecz względna jego zmiana jest mniejsza od względnej zmiany dochodu,

b) w przeciwnym kierunku niż dochód, lecz względna jego zmiana jest większa od względnej zmiany dochodu,

c) w tym samym kierunku co dochód, lecz względna jego zmiana jest większa od względnej zmiany dochodu,

d) w przeciwnym kierunku niż dochód, lecz względna jego zmiana jest mniejsza od względnej zmiany dochodu.

 

12Który z niżej wymienionych czynników nie wpłynie na przesunięcie krzywej popytu na określone dobro

a) dochody gospodarstw domowych

b) moda i gusty konsumentów

c) zmiana ceny tego dobra

d) zmiany cen dóbr substytucyjnych i komplementarnych

 

13.  Aby spadek podaży na rynku jakiegokolwiek dobra spowodował wzrost utargu całkowitego, pochodzącego z jego sprzedaży:

a) popyt na to dobro musi być nieelastyczny cenowo,

b) popyt na to dobro musi być elastyczny cenowo,

c) musi wzrosnąć ilość równowagi rynkowej tego dobra,

d) podaż tego dobra musi być doskonale nieelastyczna.

 

14.  Ruch wzdłuż krzywej podaży oznacza zawsze:

a) wzrost lub spadek podaży,

b) zmianę wielkości podaży,

c) zmianę popytu,

d) zmianę ceny równowagi.

 

15. Położenie krzywej podaży danego dobra nie zależy bezpośrednio od:

a) cen surowców wykorzystanych do produkcji tego dobra

b) technologii produkcji

c) dochodów konsumentów

d) wszystkie powyższe czynniki mają wpływ na położenie krzywej

 

 

Zadanie 1

Poniższe dane dotyczą krzywej popytu na bilety na film w kinie X.

 

cena biletu (zł)

popyt na bilety

4

6

8

10

12

3000

2800

2600

2400

2200

 

a.)    Jeśli kino ma 2600 miejsc z cena biletu wyniesie 10 zł to czy sala kinowa będzie pełna?

b.)    Jeśli nie, ile miejsc będzie wolnych?

c.)     Jaka jest cena równowagi biletu na ten film?

 

Zadanie 2

 

Uzupełnij podaną tabelę przedstawiającą wydatki konsumenta na cztery dobra w dwóch kolejnych miesiącach:

 

Dobro

wydatki

udział w budżecie (%)

Edyp

Dobro normalne czy podrzędne

wobro wyższego rzędu czy podstawowe

miesiąc 1

miesiąc 2

miesiąc 1

miesiąc 2

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin