Program zajęć.doc

(30 KB) Pobierz
Dr hab

2

 

Socjologia organizacji

dr hab. Jerzy Supernat
(rok akademicki 2007/08)

 

Cel: Przedstawienie klasycznego i najnowszego dorobku w dziedzinie socjologii organizacji, a w szczególności wskazanie i analiza źródeł zmiany i stabilności we współczesnych organizacjach.

Program / Zagadnienia egzaminacyjne: Istota i społeczne znaczenie organizacji. Pojęcie organizacji. Przyczyny istnienia organizacji. Organizacje i jednostki. Kategorie jednostek. Organizacje i społeczność lokalna. Organizacje i społeczeństwo. Organizacje i zmiana społeczna. Organizacje wielonarodowe i globalne. Organizacje woluntarystyczne. Powody badania organizacji. Istota struktury organizacyjnej. Pojęcie struktury organizacyjnej. Złożoność (zróżnicowanie) struktury organizacyjnej. Formalizacja struktury organizacyjnej. Centralizacja. Uwarunkowania struktury organizacyjnej. Podstawowe kategorie uwarunkowań struktury organizacyjnej. Wewnętrzne kontekstowe uwarunkowania struktury organizacyjnej. Zewnętrzne kontekstowe uwarunkowania struktury organizacyjnej. Projektowe uwarunkowania struktury organizacyjnej. Władza w organizacji. Istota władzy w organizacji. Władza prawomocna. Pozostałe typy władzy. Przesunięcia władzy w organizacji. Następstwa władzy w organizacji. Konflikt. Następstwa konfliktu. Przywództwo w organizacji. Pojęcie przywództwa. Funkcje przywództwa. Elementy składowe przywództwa. Teorie przywództwa. Przywództwo służebne. Podejmowanie decyzji w organizacjiproblemy podstawowe. Organizacja jako system decyzyjny. Strategiczne podejmowanie decyzji. Strategiczny wpływ na podejmowanie decyzji. Anatomia grupy. Pojęcie grupy. Teorie zachowania grupowego. Normy grupowe i konformizm. Struktura grupowa. Komunikacja grupowa. Właściwości efektywnej grupy. Myślenie grupowe. Grupowe podejmowanie decyzji. Zalety grupowego podejmowania decyzji. Wady grupowego podejmowania decyzji. Strategie grupowego podejmowania decyzji. Koncepcja grup decyzyjnych. Komunikacja w organizacji. Znaczenie komunikacji w organizacji. Percepcja w procesie komunikowania się w organizacji. Komunikacja pionowa w organizacji. Komunikacja pozioma w organizacji. Problemy komunikacyjne. Możliwe rozwiązania problemów komunikacyjnych. Zmiana w organizacji. Istota zmiany organizacyjnej. Potencjał zmiany organizacyjnej. Proces zmiany. Innowacje w organizacji.

Skrypt i literatura: www.supernat.pl/wyklady/

Pozostałe informacje o przedmiocie: www.prawo.uni.wroc.pl/ects

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin