WspomagEgzamin.doc

(46 KB) Pobierz

Wspomaganie .... zagadnienia na egzamin

  1. Układ zawiera dwa porównywalne magazyny ciepła i jeden magazyn znacznie mniejszy.

a)      Ile i jakie bieguny może mieć układ?

b)     Jak może wyglądać logarytmiczna charakterystyka modułu transmitancji obiektu?

  1. Wprowadzono model pod Simulinkiem. Na wejścia modelu podawane są stałe wartości. Na wyjściu obiektu rejestrowana jest odpowiedź, która zwiększa się w nieskończoność. Jakie są możliwe interpretacje tego wyniku?
  2. Który opis danego obiektu jest bardziej ogólny – układ równań algebraicznych czy układ równań różniczkowych. Czy te dwa opisy są niezależne od siebie?
  3. Jak wyznaczyć ustaloną wartość wyjściową przy stałym wymuszeniu na podstawie modelu w postaci:

a)      układu równań różniczkowych,

b)     transmitancji,

c)      logarytmicznej charakterystyki modułu transmitancji.

  1. Jak określić rząd układu na podstawie jego modelu, przedstawionego w postaci:

a)      równań stanu,                                          b) transmitancji,                            c) jednego równania różniczkowego.

  1. Czy punkt pracy ma wpływ na:

a) stabilność obiektu,                            b) stałe czasowe

  1. Czy zera transmitancji obiektu wpływają na stabilność:

a)      obiektu,                                          b) układu regulacji proporcjonalnej tego obiektu.

  1. Narysuj schemat układu regulacji, opisz bloki i zmienne (polskie i angielskie nazwy)
  2. Czym się różni sterowanie z ujemnym sprzężeniem zwrotnym od korekcji w układzie sprzężenia zwrotnego (porównaj schematy połączeń i zastosowanie obu układów)?
  3. Jak ilościowo porównać jakość działania różnych układów regulacji? Jak te sposoby wykorzystać w badaniach symulacyjnych?
  4. Opisz przebieg doświadczenia, które pozwoli wyznaczyć charakterystyki Bodego dla danego obiektu?
  5. Jaki jest związek pomiędzy oscylacjami w stanie nieustalonym z charakterystyką częstotliwościową?
  6. Obiekt jest liniowy i stabilny. Dodano ciągły układ regulacji. Czy parametry regulatora zawsze mają wpływ na stabilność układu?
  7. Jak zbadać stabilność układu regulacji z nieliniowym obiektem?
  8. Jakie są ograniczenia w zastosowaniu kryteriów stabilności układów ze sprzężeniem zwrotnym?
  9. Czy do badania stabilności samych obiektów i układów regulacji można stosować te same metody?
  10. Znany jest portret fazowy obiektu. Jakie informacje na jego podstawie można uzyskać?
  11. Co stanowi o tym, że kaskada obiektów jest współdziałająca lub niewspółdziałająca? Jaki to ma związek z unilateralnością?
  12. Czy człon oscylacyjny można otrzymać przez unilateralne połączenie dwóch członów inercyjnych?
  13. Czy układ złożony z obiektów stabilnych też będzie stabilny?
  14. Podaj przykłady obiektów elektrycznych, mechanicznych, cieplnych, hydraulicznych (pneumatycznych), które mają charakter: a) członu inercyjnego pierwszego rzędu, b) członu oscylacyjnego, c) członu całkującego, d) opóźnienia.
  15. Czy na podstawie znajomości zjawisk fizycznych zachodzących na obiekcie można przewidywać rząd i liniowość modelu (bez układania równań, ale zakładając pewną wprawę w tworzeniu modeli)?
  16. Pewne twierdzenie dotyczy obiektów opisanych za pomocą transmitancji o postaci funkcji wymiernej. Czy to duże ograniczenie? Jakie obiekty nie spełniają tego warunku? Czy można to jakoś obejść?
  17. Podaj własności układów liniowych.
  18. Jakie własności logarytmicznych charakterystyk częstotliwościowych są wykorzystywane w eksperymentalnych metodach identyfikacji obiektów?
  19. Czym się różnią modele teoretyczne, tworzone na podstawie znajomości praw fizyki od modeli wynikających z  eksperymentalnej identyfikacji obiektów? Od czego zależy forma modeli w obu przypadkach?
  20. Który model jest lepszy: wyższego czy niższego rzędu? Co może oznaczać lepszy (to nie to samo co dokładniejszy)?
  21. Co daje uruchamianie symulacji od stanu równowagi?
  22. Czy na podstawie odpowiedzi skokowej można określić rząd układu?
  23. Opisz relację pomiędzy odpowiedzią skokową i impulsową.
  24. Kryteria stabilności układu „pochodzą” z algebry. Na czym polega ich związek z równaniami różniczkowymi?
  25. Co znaczy, że rzeczywistość jest dynamiczna? Dlaczego rzeczywistość jest dynamiczna? Jakie zjawiska fizyczne powodują, że rzeczywistość jest dynamiczna (wymaga opisu dynamicznego)?
  26. Czy dla obiektu niestabilnego można wyliczyć stan ustalony?
  27. Co można powiedzieć o obiekcie na podstawie: a) odpowiedzi skokowej (impulsowej); b) charakterystyki częstotliwościowej; c) charakterystyk Bodego
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin