projekt ekonomia.doc

(128 KB) Pobierz
PROJEKT SZKOLNY

PROJEKT SZKOLNY

 

 

Pod hasłem:

Ekonomia na co dzień

 

WSTĘP:

Program Ekonomia na co dzień - czyli decyduj o sobie jest propozycją przygotowania młodzieży gimnazjalnej do aktywnego wchodzenia w życie gospodarcze, stanowie­nia o sobie, wytyczania własnej drogi rozwoju poprzez aktywne wzmacnianie swoich mocnych stron, zainteresowań, uzdolnień, a przez to dostosowania się do zmieniają­cej się struktury rynku pracy. Właśnie w gimnazjum uczeń planuje swoją przyszłość, podejmuje decyzje dotyczące dalszej drogi edukacyjnej, wyboru zawodu, kształtuje nawyki konsumenckie, uczy się poruszania w świecie finansów.

Nie należy zapominać, że dla nastolatka jest to trudny okres - czas dorastania. To etap wielu pytań, pierwszych prób i doświadczeń, poszukiwań swojego miejsca w świecie, to czas kształtowania postaw wobec nauki, ludzi, świata. Trzeba też pamiętać, że 14-15- latki często rezygnują z własnej ekspresji. Chętnie powielają funkcjonujące sche­maty. Jest to o tyle niebezpieczne, że sprzyja ugruntowaniu stereotypów, postaw bier­ności. W tej fazie rozwoju młodzież ma trudności z podejmowaniem decyzji - prze­cenia swoje możliwości bądź nie wierzy w odniesienie sukcesu. Brak realizmu w oce­nie własnych zasobów skutkuje brakiem samodzielności przy podejmowaniu decyzji. Młodzież liczy, więc na wsparcie, pomoc ze strony dorosłych. Właśnie w okresie dora­stania należy uczniów wyposażyć w wiedzę przydatną do podejmowania różnych de­cyzji, rozpocząć naukę elementarnych umiejętności funkcjonowania na rynku pracy. Wspomagając procesy decyzyjne ucznia, musimy organizować sytuacje edukacyjne, podczas których powinien on otrzymać niezbędne informacje, analizować je i prze­twarzać oraz dokonywać samooceny.
 

 

 

 

CELE OGÓLNE:

Propozycja nasza została opracowana zgodnie z podstawą programową dla gim­nazjum.

·         dostarczenie elementarnej wiedzy ekonomicznej;

·         rozwijanie ducha przedsiębiorczości;

·         rozbudzenie wyobraźni, pomysłowości na temat przyszłej aktywności zawodo­wej                  i gospodarczej;

·         pomoc w świadomym kształtowaniu kariery zawodowej;

·         wyposażenie ucznia w wiedzę przydatną do podejmowania różnych decyzji związanych                 z rynkiem pracy.

 

CELE SZCEGÓŁOWE:

- kształtowanie umiejętności kreowania własnego wizerunku;

- zapoznanie uczniów z zasadami nawiązywania kontaktów z innymi w sytuacjach zawodowych;

- określanie i planowanie przyszłej drogi zawodowej w zgodzie ze swoimi zainteresowaniami i predyspozycjami;

- ukazanie uczniom różnych aspektów, jakie należy brać pod uwagę przy wyborze zawodu;

- przekazanie uczniom informacji o możliwościach kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych;

- zaznajomienie uczniów z czynnościami związanymi z poszukiwaniem pracy i jej podejmowaniem;

- kształcenie umiejętności niezbędnych podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

 

 

TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA:

·         Gospodarstwo domowe - zarządzanie własnymi pieniędzmi.

·         Najważniejsze zasady racjonalnego gospodarowania.

·         Orientacja zawodowa (lokalny i ponadlokalny rynek pracy).

·         Odkrywanie i rozwijanie indywidualnych kwalifikacji zawodowych.

·         Wybór zawodu. System poradnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego.

·         Mobilność zawodowa jako zjawisko cywilizacyjne.

·         Ubieganie się o pracę.

 

 

REZULTATY PROJEKTU:

Cele projektu zostaną osiągnięte, gdy uczniowie:

- wezmą aktywny udział w realizacji zaplanowanych zadań, czego efektem będą m.in. zgromadzone materiały, plansze informacyjne;
- będą potrafili współpracować w trakcie wykonywania zadań;
- wykażą się właściwym poziomem wiedzy i umiejętności w trakcie realizacji projektu.
 

ROZMIAR PROJEKTU – od 1 grudnia 2009 do 31 maja 2010 r.

 

UCZESTNICY PROJEKTU:
gimnazjum, szkoła zawodowa i wychowankowie internatu

 

 

 

 

 

 

 

TREŚCI REALIZOWANE W PROJEKCIE
 

Historia- Światowy kryzys gospodarczy.

Geografia- Oddziaływanie człowieka na klimat.

Godzina wychowawcza- Jakie są moje umiejętności.

Język niemiecki: Piszemy CV.

                            Szukam pracy.

Internat: Kierowanie własnego wizerunku zawodowego.

Internat i godzina wychowawcza: Formy i sposoby oszczędzania.

 

 

PODSUMOWANIE

Scenariusze zajęć zostały opracowane tak, aby nauczyciel mógł dostosować ćwiczenia do czasu, jaki ma do dyspozycji, oraz potrzeb uczniów tak, więc jeden scenariusz może być realizowany przez kilka jednostek lekcyj­nych na innych przedmiotach.

W programie chcemy przekazać uczniom nie tylko, określo­ wiedzę merytoryczną,  ale również stworzyć młodzieży możliwość samodzielnego myślenia, kojarzenia, abstrahowania, odwoływania się do własnej wiedzy i doświadczeń. Rozwijanie motywacji                  i uwagi uczniów, ich poczucia pewności siebie jest możliwe, gdy podczas zajęć uwzględnimy: różnorodność, zmianę intensyw­ności bodźców. Założeniem programu jest żywy udział                       w zajęciach, który warunkuje kształtowanie postaw i umiejętności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSUMOWANIE PROJEKTU „EKONOMIA NA CO DZIEŃ”

Podejmując się realizacji tego programu, przekazaliśmy uczniom nie tylko określo­ną wiedzę merytoryczną, ale również stworzyliśmy młodzieży możliwość samodzielnego myślenia, kojarzenia, odwoływania się do własnej wiedzy i doświadczeń. Rozwijaliśmy motywację i uwagę uczniów. Rozbudziliśmy ich poczucie pewności siebie, gdy podczas zajęć uwzględniliśmy: różnorodność, zmianę intensywności bodźców, ruch, kontrast. Założeniem programu był żywy udział w zajęciach, który warunkował kształtowanie postaw                           i umiejętności.

Nie chodziło więc wyłącznie o pamięciowe przyswojenie wiedzy, lecz o przełożenie    po­dawanych wiadomości na umiejętności praktyczne, trenowane podczas realizacji ko­lejnych ćwiczeń, zadań.

W proponowanych przez nas zajęciach przeważały aktywizujące metody nauczania. Uczniowie stali się wnikliwszymi obserwatorami otaczającej rzeczywistości. Aktywizujące metody sprzyjają zdobywaniu planowa­nych w tym programie osiągnięć ucznia. Czas trwania zajęć 10-15 min. dostosowany został do poziomu uczniów. Doświadczenia wyniesione z zajęć umożliwiły, że pierwsze kroki na rynku pracy młodego człowieka będą bardziej przemyślane, zaplanowane, a dzięki temu mniej bolesne. A to oznacza, że podstawo­we cele tego programu zostały zrealizowane.

 

Projekt opracowały:

Mariola Mierkowska

Monika Woźniak

Na podstawie materiału „Ekonomia, na co dzień”

Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości

NBP

 


 

 

 

 

Scenariusze lekcji

 

ODDDZIAŁYWANIE CZŁOWIEKA NA KLIMAT

 

CELE:

- opisywać zjawiska związane z oddziaływaniem człowieka na zmiany klimatu;

- porównywać właściwości klimatu „wiejskiego” i „miejskiego”, zmienionego pod wpływem działalności gospodarczej człowieka;

- określić, działania, jakie mogą prowadzić firmy, aby chronić przed degradacją środowisko naturalne.

 

METODY I TECHNIKI PRACY:

-problemowa (dyskusja)

-ćwiczeniowa

-pokaz slajdów

 

CZAS: 20 minut

 

OPIS PRZEBIEGU ĆWICZENIA:

Rozdanie wszystkim uczniom karty pracy i wspólne uzupełnienie krzyżówki. Ochotnik podaje prawidłowe rozwiązanie krzyżówki ANTROPOPRESJA. Druga chętna osoba przy pomocy nauczyciela odnajduje w encyklopedii wyjaśnienia pojęcia ANTROPOPRESJA (to zmierzone i niezmierzone działania ludzi, prowadzące do zmian                w środowisku przyrodniczym).

2. Pokaz slajdów o oddziaływaniu człowieka na klimat.

3. Uczniowie proponują działania, jakie mogą podjąć przedsiębiorstwa, aby zapobiegać dalszej degradacji środowiska naturalnego, w tym zmianom klimatu (np.: ograniczenie emisji zanieczyszczeń; wprowadzenie nowoczesnych instalacji i technologii, chroniących środowisko; oszczędzanie energii i wody, zużywanej w procesie produkcji; stosowanie opakowań podlegających recyklingowi.

Przypomnienie uczniom, że jednym z efektów działalności gospodarczej człowieka są zmiany klimatyczne.

 

ŚWIATOWY KRYZYS GOSPODARCZY

 

CELE:

- wykorzystać wiadomości o przyczynach światowego kryzysu gospodarczego w latach trzydziestych XX wieku;

- poprawnie stosować pojęcia: kryzys gospodarczy, wzrost gospodarczy, kapitał, bezrobocie.

Metody i techniki pracy:

- problemowa (dyskusja)

- ćwiczeniowa

 

CZAS: 15 minut

 

 

OPIS PRZEBIEGU ĆWICZEŃ:

 

1. Przedstawienie krótkiej historii o przyczynach światowego kryzysu gospodarczego                   w latach trzydziestych XX wieku.

2. Rozdanie uczniom kart pracy z tekstem dotyczącym wielkiego kryzysu. Zadaniem ucznia jest poprawić sześć stwierdzeń, które nie są poprawne, a następnie wpisać w tabelę prawidłowe odpowiedzi.

3. W trakcie ćwiczenia sprawdzamy czy uczniowie rozumieją wzajemne związki zjawisk występujących w gospodarce rynkowej, na przykład konsekwencje nadprodukcji dla producentów. Uczniowie po zakończeniu pracy odczytują prawidłowe odpowiedzi.

 

PISZEMY CV / CURRICULUM  VITAE/

 

 

Hasła programowe:

Wzbogacenie słownictwa dotyczącego życia codziennego, rozwijanie sprawności pisania, rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu języka.

 

CELE:

    Przedmiotowe

Po zrealizowaniu ćwiczenia uczeń powinien:

·         Wykorzystywać właściwe słownictwo przy pisaniu CV;

Ekonomiczne

Po zrealizowaniu ćwiczenia uczeń powinien:

·         Omówić prawidłową strukturę CV

·         Wymienić zasady pisania CV

             

CZAS: 25 minut

 

OPIS PRZEBIEGU ĆWICZENIA:

 

W dobie zjednoczonej Europy coraz więcej osób wyjeżdża do pracy w Niemczech. Niezbędnym elemente...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin