Holmatro prospekty.pdf
(
11401 KB
)
Pobierz
178315853 UNPDF
materiały szkoleniowe
Wpływ nowych konstrukcji pojazdów
Deski rozdzielcze – Współczesne deski roz-
dzielcze mają silnie wzmocnioną konstruk-
cję, wykonaną z włókien węglowych lub
aluminiowej płyty wielowarstwowej, która
chroniąc osoby w aucie od uderzeń czoło-
wych i bocznych może mieć także wpływ
na uwięzienie klatki piersiowej lub brzucha
oiary wypadku. Tak wzmocnione deski
rozdzielcze są trudniejsze do odepchnięcia
lub odciągnięcia i wymagają rozpieracza
cylindrycznego RAM o odpowiedniej sile
i skoku, jak również o zdolności działania
w ciasnych przestrzeniach. Istotnym
elementem są podparcia rozpieraczy
cylindrycznych. Przecinanie wzmocnionej
stali pod deską rozdzielczą w celu osłabienia
struktury wymaga silnych nożyc o dużym
rozwarciu ostrzy.
System odchylania kół i silni-
ka – System ten wykonany jest
ze stali mikrostopowej i borowej,
i ma na celu odchylanie kół i silni-
ka pod klatkę pasażerską w przy-
padku zderzenia. Jednakże w razie
zderzenia bocznego, system ten
może spowodować ściśnięcie
nóg oiary wypadku. Dla jego
usunięcia potrzebne są najlepsze
narzędzia kombi i nożyce.
Materiały szkieletu nadwozia – Dla skompensowania
wzrostu ciężaru wynikającego ze zwiększonego bezpieczeń-
stwa konstrukcji, zmniejszono grubość blach drzwi i dachu.
Dlatego też coraz częściej stosowana jest stal niskostopowa
o zwiększonej wytrzymałości (High Strength Low Alloy
– HSLA), która wzmacnia struktury słupków i dachu. Zasto-
sowanie pianki tłumiącej hałas oraz poduszek powietrznych
umieszczonych we wszystkich słupkach powoduje, że nożyce
muszą dysponować większą siłą i lepszą chwytnością, aby
przeciąć mocniejszą stal. Większe rozwarcia ostrzy wyma-
gane są do objęcia szerokich proili, takich jak słupki typu B,
stosowanych we współczesnych pojazdach.
Przewody paliwowe – Niektóre modele
mają przewody paliwowe poprowa-
dzone w progach, co w przypadku
nieznajomości tego faktu stanowi
poważne zagrożenie pożarowe.
Wzmocnienia boczne i usztywniające nadwozie – Elementy te wykonane
są ze stali mikrostopowej i boronowej dla poprawienia stosunku wytrzy-
małość/ciężar. W przypadku wbicia tych belek wzmacniających w szkielet
lub ich wybicia, zarówno rozpieracze do otwierania drzwi, jak i nożyce
do ich przecięcia muszą być najlepszymi z posiadanych narzędzi.
10 złotych zasad bezpiecznego i efektywnego
1.
Zawsze noś ubranie ochronne
i ochrony osobiste (hełm
z przyłbicą, rękawice) przy pracy
z narzędziami hydraulicznymi.
2.
Zawsze zabezpiecz poszkodowanych.
3.
Uważaj i unikaj gdy jest to moż-
liwe potencjalnych zagrożeń
i utrudnień w nowych konstruk-
cjach samochodów (NCT) takich
jak cięcie naboi pirotechnicznych
lub wzmocnionych konstrukcji
pojazdu (patrz rys. powyżej).
4.
Zawsze zaczynaj cięcie w pełni otwartymi nożycami
wprowadzając materiał cięty tak gboko jak jest
to możliwe. Im głębiej materiał wprowadzony jest
między ostrza tym skuteczność cięcia jest większa.
Idealnie:
Cięcie słupka „B” proil
głęboko wprowadzony
między ostrza
Zabezpiecz nie wystrze-
lone poduszki w kole
kierownicy.
Jeżeli jest to możliwe uży-
waj osłony pomiędzy po-
szkodowanymi w pojeździe
a nożycami, zabezpieczając
przed ześlizgniciem się
narzędzia lub fragmentami
materiałów, które mogą
być skierowane w kierunku
poszkodowanego.
Okryj poszkodowanego
osłaniając go przed
kawałkami szkła i innych
materiałów, które mogą
zostać uwolnione w trakcie
wycinania (uwalniania).
Mniej korzystnie:
Cięcie słupka „B” bliżej
końców ostrzy (płycej
zagłębiony materiał)
Cięcie słupka „C” z ładunkiem
pirotechnicznym do kurtyn
bocznych.
78
siła innowacji
Strefy kontrolowanego zgniotu – Nowoczesne
samochody posiadają tzw. strefy kontrolowanego
zgniotu, mające na celu pochłanianie energii ude-
rzenia. W efekcie jednak, zgnieciona stal w tych
strefach staje się pofałdowana, a więc wzmoc-
niona i bardziej odporna na działanie nożyc,
rozpieraczy i rozpieraczy cylindrycznych.
NARZĘdZIA RATOWNICZe
materiały szkoleniowe
(NCT) na przebieg akcji ratowniczej
Testy zderzeniowe (euro NCAP)
Boczne szyby – Szkło hartowane w bocznych
i tylnych oknach samochodu jest zastępowane
przez szkło laminowane, albo warstwowe
z użyciem poliwęglanu, zapewniające bezpieczeń-
stwo w przypadku przewrócenia pojazdu na bok.
W odróżnieniu od szkła hartowanego, te nowe
materiały są bardzo odporne na „stłuczenie”
rozumiane tradycyjnie i stanowią istotną barierę
na drodze do wnętrza pojazdu. Wymagane są
tutaj nożyce o ostrych czubkach, które mogą
penetrować i ciąć takie szyby.
Zderzenie czołowe
64 km/h
Zderzenie boczne
50 km/h
40%
nałożenia
Materiały nadwozia – Wysokoudarowe tworzywa sztuczne, płyty warstwowe z aluminium
i włókien węglowych lub inne kompozyty zastępują blachę we wszystkich częściach nadwozia
zmniejszając masę pojazdu i zwiększając jego wytrzymałość. Tworzywa sztuczne odkształcają się
zamiast wyginać, co sprawia trudność w odnalezieniu punktu podparcia dla narzędzia i wymaga
stosowania specjalnie zbudowanych końcówek rozpieraczy. Materiały kompozytowe mogą być
trudniejsze do cięcia i wymagają stosowania nożyc o najwyższych parametrach. Włókna węglowe
są trudne do cięcia i szarpią się podczas cięcia, przy czym zarówno ich pył jak i produkty spalania
są szkodliwe dla ratownika.
Zderzenie
boczne
ze słupem
29 km/h
Poduszki powietrzne – Umieszczone w desce rozdzielczej,
kole kierownicy, a obecnie także w drzwiach, siedzeniach,
ramie dachu i pod deską rozdzielczą, mogą być przyczyną
wielu problemów. Niewyzwolone poduszki powietrzne
mogą powodować zakleszczenie starszych modeli nożyc.
Wiedza o tym, które poduszki powietrzne są uruchamiane
elektronicznie, a które mechanicznie, stanowi krytyczny
element akcji ratowniczej. Wśród zagrożeń można wymie-
nić: brak znajomości rozmieszczenia poduszek powietrz-
nych, ich czujników oraz modułu sterującego, przypadko-
we uruchomienie podczas akcji ratowniczej i przypadkowe
uszkodzenie okablowania lub środków chemicznych.
Napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki przeciążenia – Mają
na celu zmniejszenie urazów od gwałtownych przeciążeń, jak też
uderzeń przez poduszki powietrzne. Zarówno napinacze pasów jak
i ograniczniki przeciążenia są trudne do zlokalizowania w pojeździe,
ponieważ są instalowane w różnych miejscach w poszczególnych
modelach samochodów. Ich przypadkowe wyzwolenie podczas akcji
ratowniczej, powodujące uruchomienie mechanizmu sprężynowego
lub odpalenie ładunku wybuchowego, może być przyczyną poważ-
nych obrażeń zarówno u oiary wypadku jak i ratownika.
użycia nożyc hydraulicznych.
5.
Upewnij się, że masz dobrą
obserwację ostrzy podczas cięcia.
Zawiasy drzwiowe lepiej wyrywać
niż przecinać.
7.
Zwróć uwagę aby narzędzie przemieszczając się w cza-
sie cięcia nie przycisnęło ratownika lub jego ręki. Popraw
ustawienie narzędzia jeśli jest to konieczne. Uwaga! Nie
próbuj przeciwstawiać się narzędziu używając swojej
siły. Pozwól aby narzędzie wykonało swą pracę.
8.
Zachowaj ogólne warunki bezpie-
czeństwa. Nie chodź wokół pojazdu
z nożycami z otwartymi ostrzami.
Nie kładź (nawet na chwilę) narzę-
dzia na ziemi z otwartymi ostrzami.
Pamiętaj o osłonięciu ostrych
krawędzi po przecięciu, itp.
9.
Pozwól aby tylko jedna osoba
pracowała narzędziem, zapewni
to pełną kontrolę nad nim przez
cały czas. Nigdy nie dopuść aby
dwie osoby pracowały nożycami
w tym samym czasie.
10.
Po każdym użyciu zgodnie z
zaleceniami producenta sprawdź
nożyce, złącza, węże czy nie
posiadają śladów uszkodzeń.
Prostopadle
90°
Ostrze
Ostrze
Niepoprawnie
Ostrze
Bezpiecznie.
Niebezpiecznie
Ostrze
Holmatro®… nie bez powodu numer 1 na świecie
79
6.
Przecinaj materiał pod kątem 90°.
Jeżeli jest to konieczne popraw usta-
wienie ostrzy względem materiału.
Ten sposób cięcia będzie bardziej
efektywny. Skręcanie i rozchylanie
ostrzy zmniejsza efektywność (musi
być przecięta większa ilość materia-
łu) i może uszkodzić narzędzie.
Idealnie
materiały szkoleniowe
Przygotowanie do akcji
oraz stosowany sprz
t ratowniczy
rescue equipment
Kluczem do pomy
lnego przeprowadzenia akcji ratowniczej jest prawidłowe wyszkolenie ratowni-
ków oraz stosowanie sprawdzonych metod post
powania. Podj
te na tym etapie działania stano-
wi
podstaw
bezpiecznego przeprowadzenia akcji ratowniczej.
W miar
mo
liwo
ci nale
y stosowa
poni
ej podan
kolejno
czynno
ci przygotowawczych przed przyst
pieniem do wła
ciwej akcji ratowniczej.
BEZPIECZE
STWO:
Sprz
t ga
niczy powinien
zawsze by
pod r
k
.
– do pojazdu nale
y podej
od przodu
– utrzymywa
kontakt wzrokowy z poszkodowanymi w poje
dzie
– nie przerywa
kontaktu do chwili przekazania opieki ratownikom
medycznym
– sprawdzi
, czy nad, pod i wokół pojazdu nie ma ukrytych zagro
e
w postaci przewodów energetycznych, wycieków płynów lub in-
nych ofiar wypadku, i przekaza
spostrze
enia dowódcy akcji
– po usuni
ciu wszystkich zagro
e
ustabilizowa
pojazd
– nale
y pami
ta
, aby przed odł
czeniem akumulatora wykorzy-
sta
działanie szyb elektrycznych, zamków i siedze
– wył
czy
zapłon pojazdu i odł
czy
akumulator
– pierwszy nale
y odł
czy
biegun minusowy
– osłoni
osoby w poje
dzie przed zbiciem szyb
– w razie konieczno
ci ratownik powinien pomaga
od wewn
trz
– wybija
szyby od strony wn
trza pojazdu
– je
eli to mo
liwe, przed zbiciem opu
ci
szyby
– sprz
tn
resztki zbitego szkła pod pojazd lub poza obszar akcji
– je
eli usuni
cie szyb jest konieczne w celu dostania si
do osób
w poje
dzie, zawsze nale
y zaczyna
od szyby poło
onej najdalej
od tych osób
– po konsultacji z ratownikami medycznymi nale
y jak najszybciej
przeci
lub zdj
pasy bezpiecze
stwa
– je
eli zespół ratowniczy posiada pokrowiec na poduszk
powietrz-
n
kierowcy, nale
y j
zało
y
na kierownic
UWAGI OGÓLNE
Przed u
yciem jakiegokolwiek urz
dzenia nale
y dokładnie zapozna
si
z jego instrukcj
obsługi.
Nie u
ywa
w
y do
noszenia lub ci
gni
cia
narz
dzia lub pompy.
Nie stawa
na w
ach
hydraulicznych. Uszko-
dzone w
e nale
y wy-
cofa
z u
ycia.
Nie jest mo
liwe unikni
cie naturalnych ruchów narz
dzia podczas jego pracy. Nale
y pami
ta
, aby zatrzyma
prac
i zmieni
ustawienie narz
dzia w przypadku mo
liwo
ci utkni
cia narz
dzia lub cz
ci ciała ratownika mi
dzy cz
cia-
mi pojazdu.
Nie umieszcza
r
k na ostrzach no
yc, ani na ramionach rozpieracza.
Narz
dzia nale
y nosi
i obsługiwa
trzymaj
c wył
cz-
nie za przeznaczone do tego uchwyty.
ROZPIERACZE
W przypadku u
ytkowania rozpieracza nale
y zwróci
uwag
na nast
puj
ce kwestie. Głównym aspektem pracy jest
prawidłowe ustawienie narz
dzia na stabilnej podstawie rozpierania. Po rozpocz
ciu rozpierania narz
dzie utrzy-
muje wi
ksz
cz
swojej wagi, tak wi
c wystarczy tylko podtrzymywa
narz
dzie i obsługiwa
uchwyt steruj
cy.
Zawsze nale
y u
ywa
całej powierzchni ko
cówek rozpieraj
cych.
Je
eli ko
cówki trac
chwytno
, nale
y przerwa
prac
i zmieni
ich
ustawienie.
Nale
y pami
ta
, aby pozycja narz
dzia zapewniała wypychanie mate-
riału na zewn
trz pojazdu.
W przypadku zatrzymania czynno
ci podnoszenia nale
y zwróci
szcze-
góln
uwag
na ustawienie uchwytu steruj
cego przed ponownym roz-
pocz
ciem pracy. Nie wolno dopu
ci
do przypadkowego opuszczenia
ramion rozpieracza.
Przechowywanie: ko
cówki lekko rozwarte.
NO
YCE
No
yce pełni
coraz wa
niejsz
rol
w akcji ratowniczej. Wynika to ze stosowania zaawansowanych konstrukcji i ma-
teriałów w pojazdach samochodowych oraz post
pu w technologii wykonania no
yc. Ogromna siła tych narz
dzi
mo
e w przypadku nieostro
nego posługiwania si
nimi stanowi
powa
ne zagro
enie.
Zawsze nale
y tak ustawia
no
yce, aby ich ostrza były usta-
wione pod k
tem 90 stopni do przecinanej powierzchni.
Nale
y zapewni
dobr
widoczno
przecinanych elemen-
tów.
Przechowywanie: ostrza lekko za-
chodz
na siebie
Rozpieracze cylindryczne (RAM) s
niezb
dnym elementem zestawu narz
dzi ratowniczych. Ich u
ycie nie zawsze mo
e by
ko-
nieczne, tak jak w przypadku no
yc lub zwykłego rozpieracza, ale s
nieocenione w sytuacjach, gdzie trzeba uwolni
osoby uwi
-
zione w przedniej cz
ci pojazdu. Z powodu obci
e
przenoszonych przez rozpieracze cylindryczne, głównym zagro
eniem jest
nagłe wyskoczenie narz
dzia na zewn
trz z powodu utraty przyczepno
ci ko
cówek.
Nale
y pami
ta
, aby przecinany materiał znajdował si
jak
najgł
biej w otworze mi
dzy ostrzami. Nale
y unika
ci
cia
ko
cówkami ostrzy.
Unika
przecinania ukrytych naboi do napełniania poduszek
powietrznych oraz innych zagra
aj
cych elementów.
Je
eli no
yce zaczynaj
si
nadmiernie odgina
lub b
dzie
widoczne rozginanie si
ostrzy, nale
y zatrzyma
ci
cie i
zmieni
ustawienie no
yc.
ROZPIERACZE
CYLINDRYCZNE
Zawsze nale
y ustawia
RAM w taki sposób, aby uchwyt
steruj
cy był łatwo dost
pny i nie stanowił przeszkody w
trakcie dalszej akcji ratowniczej.
W przypadku zatrzymania czynno
ci ci
gni
cia lub podnoszenia
nale
y zwróci
szczególn
uwag
na ustawienie uchwytu steru-
j
cego przed ponownym rozpocz
ciem pracy. Nie wolno dopu
ci
do przypadkowego opuszczenia rozpieracza cylindrycznego lub
odł
czenia ci
nienia zasilaj
cego.
Nale
y uwa
nie obserwowa
obydwa punkty oparcia roz-
pieracza RAM.
W razie potrzeby nale
y zastosowa
wspornik, aby za-
pewni
dobre oparcie dla rozpieracza.
Informacje te mo
na znale
w podr
czniku
TECHNIKI RATOWNICTWA
DROGOWEGO HOLMATRO
Przed podaniem ci
nienia do narz
dzia nale
y umie
ci
element stabilizuj
cy pod dolnym punktem oparcia roz-
pieracza cylindrycznego.
Przechowywanie: tłok lekko wysuni
ty.
www.holmatro.com
80
siła innowacji
NARZĘdZIA RATOWNICZe
materiały szkoleniowe
Stabilizacja
rescue equipment
UWAGA: T
cz
akcji ratowniczej nale
y wykona
prawidłowo przed przyst
pieniem do jakichkolwiek innych czynno
ci ratowniczych.
Pojazd stoj
cy na kołach
PROCEDURA:
Aby unikn
przewrócenia pojazdu nale
y
go podeprze
pod słupkami A i C. Zawczasu
nale
y pomy
le
o miejscach, gdzie b
d
wykonywane ci
cia i nie umieszcza
podpór
w tych miejscach.
1
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
2
Od strony podwozia nale
y ustawi
pod-
pory mechaniczne (drewniane, metalowe),
albo zastosowa
podpory hydrauliczne lub
pneumatyczne.
PROCEDURA:
Dopuszczalne jest stosowanie minimum trzech punktów stabilizacji, ale w miar
mo
liwo
ci
nale
y stosowa
podparcie czteropunktowe. Bloki stabilizacyjne nale
y rozmie
ci
w punk-
tach strategicznych, aby zapewni
maksymaln
stabilno
, jak wida
na ilustracji.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
3
Zamocowa
podpory na miejscu za pomoc
pasów napr
anych lub blokad mechanicz-
nych.
system 3-punktowy
system 4-punktowy
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Przy wyborze systemu trzypunktowego nale
y zawczasu pomy
le
o prowadzeniu akcji ra-
towniczej i podło
y
jeden blok po tej stronie, po której b
dzie wykonywane odginanie de-
ski rozdzielczej. W ten sposób blok pod słupkiem B b
dzie ju
na wła
ciwym miejscu.
4
W zale
no
ci od sytuacji mo
e wyst
pi
ko-
nieczno
stosowania podpór w celu ustabi-
lizowania pojazdu od strony dachu.
1
Pierwszym krokiem jest podwójne zabloko-
wanie (klinami) jednego lub dwóch kół.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Pojazd le
cy na dachu
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
2
Bloki stabilizacyjne nale
y zamocowa
za po-
moc
klinów wciskanych tylko tak mocno, aby
zapewni
dobre przyleganie i podparcie.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
3
Przy korzystaniu z podpór schodkowych nale
y
je zablokowa
przy u
yciu klinów. Mo
na tak
e
stosowa
odwrócon
podpor
schodkow
.
PROCEDURA:
1
Nale
y podło
y
podpory schodkowe pod
tyln
cz
pojazdu.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Pojazd le
cy na boku
2
Umie
ci
dodatkowe bloki w przestrzeni
mi
dzy przedziałem silnika
a szyb
przedni
, aby za-
pewni
wi
ksz
stabil-
no
pojazdu.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Informacje te mo
na znale
w podr
czniku
TECHNIKI RATOWNICTWA
DROGOWEGO HOLMATRO
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
www.holmatro.com
Holmatro®… nie bez powodu numer 1 na świecie
81
materiały szkoleniowe
Usuwaniedrzwi
rescue equipment
Wybór najbardziej odpowiedniej techniki usuwania drzwi b
dzie zale
ał od typu i natury uszkodzenia konstrukcji pojazdu. Nale
y pami
ta
, aby
najpierw otworzy
drzwi z zamka i spróbowa
je otworzy
w normalny sposób.
Pojazd stoj
cy na kołach
Pojazd le
cy na dachu
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
PROCEDURA:
PROCEDURA:
1
Je
eli nie ma miejsca do wstawienia rozpieracza
i dost
pny jest przedni błotnik, nale
y najpierw
cisn
t
blach
w najwy
szym punkcie wn
ki
koła. W ten sposób zostanie otworzony dost
p
do zawiasów drzwi.
1
cisn
kanał progowy, aby utworzy
odpo-
wiednie miejsce do wstawienia ko
cówek roz-
pieracza.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
2
Je
eli konieczne jest dalsze usuni
cie błotnika,
nale
y wykona
ci
cie uwalniaj
ce po jego
ci-
ni
ciu.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
2
W razie potrzeby zwi
kszy
rozwarcie poprzez
ci
ni
cie blachy w dolnej cz
ci drzwi i odgi
-
cie jej w dół.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
3
Blacha błotnika mo
e by
teraz usuni
ta przy
u
yciu rozpieracza. Przy rozpieraniu blachy trze-
ba zachowa
ostro
no
, poniewa
mo
e ona
nagle oderwa
si
od nadwozia.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
3
Za pomoc
rozpieracza odsun
drzwi od nad-
wozia.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
4
Korzystaj
c ze stabilnego punktu rozpierania
znajduj
cego si
ponad górnym zawiasem mo
-
na za pomoc
rozpieracza odsun
drzwi od
nadwozia. Zawsze nale
y atakowa
tylko jeden
zawias na raz. Nie nale
y zaczyna
rozpierania
mi
dzy dwoma zawiasami.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
4
Po otwarciu drzwi i zerwaniu zamka nale
y
przeci
lub rozpieraczem zerwa
zawiasy i wy-
j
całkowicie drzwi.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Je
eli punkt oparcia zaczyna ulega
rozdarciu, nale
y zatrzyma
narz
dzie i przestawi
w inne miejsce, albo przeci
zawiasy.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
ALTERNATYWA:
5
Nast
pnym krokiem po zerwaniu lub przeci
ciu
zawiasów i małego paska blachy mi
dzy nimi
b
dzie wyj
cie drzwi od strony zamka.
1
Ko
cówkami narz
dzia
cisn
blach
i wy-
kona
rozwarcie po stronie zamka.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
6
Po całkowitym usuni
ciu drzwi nale
y odło
y
je w wyznaczone miejsce przeznaczone na od-
pady.
2
Za pomoc
rozpieracza zerwa
zamek od-
suwaj
c drzwi od nadwozia i dalej usun
drzwi w sposób opisany powy
ej.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
ALTERNATYWA:
Nale
y cały czas zwraca
uwag
, czy drzwi nie odginaj
si
w stro-
n
osoby uwi
zionej w poje
dzie, b
d
w stron
ratownika, lub
czy nie wciskaj
si
w ziemi
, powoduj
c ruch całego pojazdu.
1
Alternatywn
metod
odsłoni
cia zawiasów jest
wstawienie rozpieracza przy przednim dolnym
rogu przedniej szyby. Nale
y rozpiera
drzwi
odsuwaj
c je od słupka A, aby utworzy
rozwar-
cie nad zawiasami.
Informacje te mo
na znale
w podr
czniku
TECHNIKI RATOWNICTWA
DROGOWEGO HOLMATRO
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Aby unikn
wci
gni
cia rozpieracza
do przedziału pasa
erskiego nale
y
zapewni
odpowiednie miejsce wsta-
wienia ko
cówek rozpieracza oraz
wła
ciwy k
t ich ustawienia.
www.holmatro.com
82
siła innowacji
Plik z chomika:
ice-man
Inne pliki z tego folderu:
prezentacja_zasady_stabilizacji.pdf
(4633 KB)
IMG_20171026_222638.jpg
(4681 KB)
IMG_20171026_222124.jpg
(4631 KB)
IMG_20171026_222327.jpg
(4644 KB)
IMG_20171026_221937.jpg
(5676 KB)
Inne foldery tego chomika:
Fizykochemia spalania i środki gaśnicze
Profilaktyka w ochronie p poż
Ratownictwo medyczne
Wyposażenie techniczne (sprzęt do działań rat-gaśn)
Zasady ratownictwa KSRG
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin