Holmatro prospekty.pdf

(11401 KB) Pobierz
178315853 UNPDF
materiały szkoleniowe
Wpływ nowych konstrukcji pojazdów
Deski rozdzielcze – Współczesne deski roz-
dzielcze mają silnie wzmocnioną konstruk-
cję, wykonaną z włókien węglowych lub
aluminiowej płyty wielowarstwowej, która
chroniąc osoby w aucie od uderzeń czoło-
wych i bocznych może mieć także wpływ
na uwięzienie klatki piersiowej lub brzucha
oiary wypadku. Tak wzmocnione deski
rozdzielcze są trudniejsze do odepchnięcia
lub odciągnięcia i wymagają rozpieracza
cylindrycznego RAM o odpowiedniej sile
i skoku, jak również o zdolności działania
w ciasnych przestrzeniach. Istotnym
elementem są podparcia rozpieraczy
cylindrycznych. Przecinanie wzmocnionej
stali pod deską rozdzielczą w celu osłabienia
struktury wymaga silnych nożyc o dużym
rozwarciu ostrzy.
System odchylania kół i silni-
ka – System ten wykonany jest
ze stali mikrostopowej i borowej,
i ma na celu odchylanie kół i silni-
ka pod klatkę pasażerską w przy-
padku zderzenia. Jednakże w razie
zderzenia bocznego, system ten
może spowodować ściśnięcie
nóg oiary wypadku. Dla jego
usunięcia potrzebne są najlepsze
narzędzia kombi i nożyce.
Materiały szkieletu nadwozia – Dla skompensowania
wzrostu ciężaru wynikającego ze zwiększonego bezpieczeń-
stwa konstrukcji, zmniejszono grubość blach drzwi i dachu.
Dlatego też coraz częściej stosowana jest stal niskostopowa
o zwiększonej wytrzymałości (High Strength Low Alloy
– HSLA), która wzmacnia struktury słupków i dachu. Zasto-
sowanie pianki tłumiącej hałas oraz poduszek powietrznych
umieszczonych we wszystkich słupkach powoduje, że nożyce
muszą dysponować większą siłą i lepszą chwytnością, aby
przeciąć mocniejszą stal. Większe rozwarcia ostrzy wyma-
gane są do objęcia szerokich proili, takich jak słupki typu B,
stosowanych we współczesnych pojazdach.
Przewody paliwowe – Niektóre modele
mają przewody paliwowe poprowa-
dzone w progach, co w przypadku
nieznajomości tego faktu stanowi
poważne zagrożenie pożarowe.
Wzmocnienia boczne i usztywniające nadwozie – Elementy te wykonane
są ze stali mikrostopowej i boronowej dla poprawienia stosunku wytrzy-
małość/ciężar. W przypadku wbicia tych belek wzmacniających w szkielet
lub ich wybicia, zarówno rozpieracze do otwierania drzwi, jak i nożyce
do ich przecięcia muszą być najlepszymi z posiadanych narzędzi.
10 złotych zasad bezpiecznego i efektywnego
1.
Zawsze noś ubranie ochronne
i ochrony osobiste (hełm
z przyłbicą, rękawice) przy pracy
z narzędziami hydraulicznymi.
2.
Zawsze zabezpiecz poszkodowanych.
3.
Uważaj i unikaj gdy jest to moż-
liwe potencjalnych zagrożeń
i utrudnień w nowych konstruk-
cjach samochodów (NCT) takich
jak cięcie naboi pirotechnicznych
lub wzmocnionych konstrukcji
pojazdu (patrz rys. powyżej).
4.
Zawsze zaczynaj cięcie w pełni otwartymi nożycami
wprowadzając materiał cięty tak gboko jak jest
to możliwe. Im głębiej materiał wprowadzony jest
między ostrza tym skuteczność cięcia jest większa.
Idealnie:
Cięcie słupka „B” proil
głęboko wprowadzony
między ostrza
Zabezpiecz nie wystrze-
lone poduszki w kole
kierownicy.
Jeżeli jest to możliwe uży-
waj osłony pomiędzy po-
szkodowanymi w pojeździe
a nożycami, zabezpieczając
przed ześlizgniciem się
narzędzia lub fragmentami
materiałów, które mogą
być skierowane w kierunku
poszkodowanego.
Okryj poszkodowanego
osłaniając go przed
kawałkami szkła i innych
materiałów, które mogą
zostać uwolnione w trakcie
wycinania (uwalniania).
Mniej korzystnie:
Cięcie słupka „B” bliżej
końców ostrzy (płycej
zagłębiony materiał)
Cięcie słupka „C” z ładunkiem
pirotechnicznym do kurtyn
bocznych.
78
siła innowacji
Strefy kontrolowanego zgniotu – Nowoczesne
samochody posiadają tzw. strefy kontrolowanego
zgniotu, mające na celu pochłanianie energii ude-
rzenia. W efekcie jednak, zgnieciona stal w tych
strefach staje się pofałdowana, a więc wzmoc-
niona i bardziej odporna na działanie nożyc,
rozpieraczy i rozpieraczy cylindrycznych.
178315853.104.png 178315853.115.png 178315853.126.png 178315853.137.png 178315853.001.png 178315853.012.png 178315853.023.png 178315853.034.png
NARZĘdZIA RATOWNICZe
materiały szkoleniowe
(NCT) na przebieg akcji ratowniczej
Testy zderzeniowe (euro NCAP)
Boczne szyby – Szkło hartowane w bocznych
i tylnych oknach samochodu jest zastępowane
przez szkło laminowane, albo warstwowe
z użyciem poliwęglanu, zapewniające bezpieczeń-
stwo w przypadku przewrócenia pojazdu na bok.
W odróżnieniu od szkła hartowanego, te nowe
materiały są bardzo odporne na „stłuczenie”
rozumiane tradycyjnie i stanowią istotną barierę
na drodze do wnętrza pojazdu. Wymagane są
tutaj nożyce o ostrych czubkach, które mogą
penetrować i ciąć takie szyby.
Zderzenie czołowe
64 km/h
Zderzenie boczne
50 km/h
40%
nałożenia
Materiały nadwozia – Wysokoudarowe tworzywa sztuczne, płyty warstwowe z aluminium
i włókien węglowych lub inne kompozyty zastępują blachę we wszystkich częściach nadwozia
zmniejszając masę pojazdu i zwiększając jego wytrzymałość. Tworzywa sztuczne odkształcają się
zamiast wyginać, co sprawia trudność w odnalezieniu punktu podparcia dla narzędzia i wymaga
stosowania specjalnie zbudowanych końcówek rozpieraczy. Materiały kompozytowe mogą być
trudniejsze do cięcia i wymagają stosowania nożyc o najwyższych parametrach. Włókna węglowe
są trudne do cięcia i szarpią się podczas cięcia, przy czym zarówno ich pył jak i produkty spalania
są szkodliwe dla ratownika.
Zderzenie
boczne
ze słupem
29 km/h
Poduszki powietrzne – Umieszczone w desce rozdzielczej,
kole kierownicy, a obecnie także w drzwiach, siedzeniach,
ramie dachu i pod deską rozdzielczą, mogą być przyczyną
wielu problemów. Niewyzwolone poduszki powietrzne
mogą powodować zakleszczenie starszych modeli nożyc.
Wiedza o tym, które poduszki powietrzne są uruchamiane
elektronicznie, a które mechanicznie, stanowi krytyczny
element akcji ratowniczej. Wśród zagrożeń można wymie-
nić: brak znajomości rozmieszczenia poduszek powietrz-
nych, ich czujników oraz modułu sterującego, przypadko-
we uruchomienie podczas akcji ratowniczej i przypadkowe
uszkodzenie okablowania lub środków chemicznych.
Napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki przeciążenia – Mają
na celu zmniejszenie urazów od gwałtownych przeciążeń, jak też
uderzeń przez poduszki powietrzne. Zarówno napinacze pasów jak
i ograniczniki przeciążenia są trudne do zlokalizowania w pojeździe,
ponieważ są instalowane w różnych miejscach w poszczególnych
modelach samochodów. Ich przypadkowe wyzwolenie podczas akcji
ratowniczej, powodujące uruchomienie mechanizmu sprężynowego
lub odpalenie ładunku wybuchowego, może być przyczyną poważ-
nych obrażeń zarówno u oiary wypadku jak i ratownika.
użycia nożyc hydraulicznych.
5.
Upewnij się, że masz dobrą
obserwację ostrzy podczas cięcia.
Zawiasy drzwiowe lepiej wyrywać
niż przecinać.
7.
Zwróć uwagę aby narzędzie przemieszczając się w cza-
sie cięcia nie przycisnęło ratownika lub jego ręki. Popraw
ustawienie narzędzia jeśli jest to konieczne. Uwaga! Nie
próbuj przeciwstawiać się narzędziu używając swojej
siły. Pozwól aby narzędzie wykonało swą pracę.
8.
Zachowaj ogólne warunki bezpie-
czeństwa. Nie chodź wokół pojazdu
z nożycami z otwartymi ostrzami.
Nie kładź (nawet na chwilę) narzę-
dzia na ziemi z otwartymi ostrzami.
Pamiętaj o osłonięciu ostrych
krawędzi po przecięciu, itp.
9.
Pozwól aby tylko jedna osoba
pracowała narzędziem, zapewni
to pełną kontrolę nad nim przez
cały czas. Nigdy nie dopuść aby
dwie osoby pracowały nożycami
w tym samym czasie.
10.
Po każdym użyciu zgodnie z
zaleceniami producenta sprawdź
nożyce, złącza, węże czy nie
posiadają śladów uszkodzeń.
Prostopadle
90°
Ostrze
Ostrze
Niepoprawnie
Ostrze
Bezpiecznie.
Niebezpiecznie
Ostrze
Holmatro®… nie bez powodu numer 1 na świecie
79
6.
Przecinaj materiał pod kątem 90°.
Jeżeli jest to konieczne popraw usta-
wienie ostrzy względem materiału.
Ten sposób cięcia będzie bardziej
efektywny. Skręcanie i rozchylanie
ostrzy zmniejsza efektywność (musi
być przecięta większa ilość materia-
łu) i może uszkodzić narzędzie.
Idealnie
178315853.045.png 178315853.056.png 178315853.060.png 178315853.061.png 178315853.062.png 178315853.063.png
materiały szkoleniowe
Przygotowanie do akcji
oraz stosowany sprz t ratowniczy
rescue equipment
Kluczem do pomy lnego przeprowadzenia akcji ratowniczej jest prawidłowe wyszkolenie ratowni-
ków oraz stosowanie sprawdzonych metod post powania. Podj te na tym etapie działania stano-
wi podstaw bezpiecznego przeprowadzenia akcji ratowniczej.
W miar mo liwo ci nale y stosowa poni ej podan kolejno czynno ci przygotowawczych przed przyst pieniem do wła ciwej akcji ratowniczej.
BEZPIECZE STWO:
Sprz t ga niczy powinien
zawsze by pod r k .
– do pojazdu nale y podej od przodu
– utrzymywa kontakt wzrokowy z poszkodowanymi w poje dzie
– nie przerywa kontaktu do chwili przekazania opieki ratownikom
medycznym
– sprawdzi , czy nad, pod i wokół pojazdu nie ma ukrytych zagro e
w postaci przewodów energetycznych, wycieków płynów lub in-
nych ofiar wypadku, i przekaza spostrze enia dowódcy akcji
– po usuni ciu wszystkich zagro e ustabilizowa pojazd
– nale y pami ta , aby przed odł czeniem akumulatora wykorzy-
sta działanie szyb elektrycznych, zamków i siedze
– wył czy zapłon pojazdu i odł czy akumulator
– pierwszy nale y odł czy biegun minusowy
– osłoni osoby w poje dzie przed zbiciem szyb
– w razie konieczno ci ratownik powinien pomaga od wewn trz
– wybija szyby od strony wn trza pojazdu
– je eli to mo liwe, przed zbiciem opu ci szyby
– sprz tn resztki zbitego szkła pod pojazd lub poza obszar akcji
– je eli usuni cie szyb jest konieczne w celu dostania si do osób
w poje dzie, zawsze nale y zaczyna od szyby poło onej najdalej
od tych osób
– po konsultacji z ratownikami medycznymi nale y jak najszybciej
przeci lub zdj pasy bezpiecze stwa
– je eli zespół ratowniczy posiada pokrowiec na poduszk powietrz-
n kierowcy, nale y j zało y na kierownic
UWAGI OGÓLNE
Przed u yciem jakiegokolwiek urz dzenia nale y dokładnie zapozna si z jego instrukcj obsługi.
Nie u ywa w y do
noszenia lub ci gni cia
narz dzia lub pompy.
Nie stawa na w ach
hydraulicznych. Uszko-
dzone w e nale y wy-
cofa z u ycia.
Nie jest mo liwe unikni cie naturalnych ruchów narz dzia podczas jego pracy. Nale y pami ta , aby zatrzyma prac
i zmieni ustawienie narz dzia w przypadku mo liwo ci utkni cia narz dzia lub cz ci ciała ratownika mi dzy cz cia-
mi pojazdu.
Nie umieszcza r k na ostrzach no yc, ani na ramionach rozpieracza.
Narz dzia nale y nosi i obsługiwa trzymaj c wył cz-
nie za przeznaczone do tego uchwyty.
ROZPIERACZE
W przypadku u ytkowania rozpieracza nale y zwróci uwag na nast puj ce kwestie. Głównym aspektem pracy jest
prawidłowe ustawienie narz dzia na stabilnej podstawie rozpierania. Po rozpocz ciu rozpierania narz dzie utrzy-
muje wi ksz cz swojej wagi, tak wi c wystarczy tylko podtrzymywa narz dzie i obsługiwa uchwyt steruj cy.
Zawsze nale y u ywa całej powierzchni ko cówek rozpieraj cych.
Je eli ko cówki trac chwytno , nale y przerwa prac i zmieni ich
ustawienie.
Nale y pami ta , aby pozycja narz dzia zapewniała wypychanie mate-
riału na zewn trz pojazdu.
W przypadku zatrzymania czynno ci podnoszenia nale y zwróci szcze-
góln uwag na ustawienie uchwytu steruj cego przed ponownym roz-
pocz ciem pracy. Nie wolno dopu ci do przypadkowego opuszczenia
ramion rozpieracza.
Przechowywanie: ko cówki lekko rozwarte.
NO YCE
No yce pełni coraz wa niejsz rol w akcji ratowniczej. Wynika to ze stosowania zaawansowanych konstrukcji i ma-
teriałów w pojazdach samochodowych oraz post pu w technologii wykonania no yc. Ogromna siła tych narz dzi
mo e w przypadku nieostro nego posługiwania si nimi stanowi powa ne zagro enie.
Zawsze nale y tak ustawia no yce, aby ich ostrza były usta-
wione pod k tem 90 stopni do przecinanej powierzchni.
Nale y zapewni dobr widoczno przecinanych elemen-
tów.
Przechowywanie: ostrza lekko za-
chodz na siebie
Rozpieracze cylindryczne (RAM) s niezb dnym elementem zestawu narz dzi ratowniczych. Ich u ycie nie zawsze mo e by ko-
nieczne, tak jak w przypadku no yc lub zwykłego rozpieracza, ale s nieocenione w sytuacjach, gdzie trzeba uwolni osoby uwi -
zione w przedniej cz ci pojazdu. Z powodu obci e przenoszonych przez rozpieracze cylindryczne, głównym zagro eniem jest
nagłe wyskoczenie narz dzia na zewn trz z powodu utraty przyczepno ci ko cówek.
Nale y pami ta , aby przecinany materiał znajdował si jak
najgł biej w otworze mi dzy ostrzami. Nale y unika ci cia
ko cówkami ostrzy.
Unika przecinania ukrytych naboi do napełniania poduszek
powietrznych oraz innych zagra aj cych elementów.
Je eli no yce zaczynaj si nadmiernie odgina lub b dzie
widoczne rozginanie si ostrzy, nale y zatrzyma ci cie i
zmieni ustawienie no yc.
ROZPIERACZE
CYLINDRYCZNE
Zawsze nale y ustawia RAM w taki sposób, aby uchwyt
steruj cy był łatwo dost pny i nie stanowił przeszkody w
trakcie dalszej akcji ratowniczej.
W przypadku zatrzymania czynno ci ci gni cia lub podnoszenia
nale y zwróci szczególn uwag na ustawienie uchwytu steru-
j cego przed ponownym rozpocz ciem pracy. Nie wolno dopu ci
do przypadkowego opuszczenia rozpieracza cylindrycznego lub
odł czenia ci nienia zasilaj cego.
Nale y uwa nie obserwowa obydwa punkty oparcia roz-
pieracza RAM.
W razie potrzeby nale y zastosowa wspornik, aby za-
pewni dobre oparcie dla rozpieracza.
Informacje te mo na znale w podr czniku
TECHNIKI RATOWNICTWA
DROGOWEGO HOLMATRO
Przed podaniem ci nienia do narz dzia nale y umie ci
element stabilizuj cy pod dolnym punktem oparcia roz-
pieracza cylindrycznego.
Przechowywanie: tłok lekko wysuni ty.
www.holmatro.com
80
siła innowacji
178315853.064.png 178315853.065.png 178315853.066.png 178315853.067.png 178315853.068.png 178315853.069.png 178315853.070.png 178315853.071.png 178315853.072.png 178315853.073.png 178315853.074.png 178315853.075.png 178315853.076.png 178315853.077.png 178315853.078.png 178315853.079.png 178315853.080.png 178315853.081.png 178315853.082.png 178315853.083.png 178315853.084.png 178315853.085.png 178315853.086.png 178315853.087.png 178315853.088.png 178315853.089.png 178315853.090.png 178315853.091.png 178315853.092.png 178315853.093.png 178315853.094.png 178315853.095.png 178315853.096.png 178315853.097.png 178315853.098.png 178315853.099.png 178315853.100.png 178315853.101.png 178315853.102.png 178315853.103.png 178315853.105.png 178315853.106.png 178315853.107.png 178315853.108.png 178315853.109.png 178315853.110.png 178315853.111.png 178315853.112.png 178315853.113.png 178315853.114.png 178315853.116.png 178315853.117.png 178315853.118.png 178315853.119.png 178315853.120.png 178315853.121.png 178315853.122.png 178315853.123.png 178315853.124.png 178315853.125.png 178315853.127.png 178315853.128.png 178315853.129.png
NARZĘdZIA RATOWNICZe
materiały szkoleniowe
Stabilizacja
rescue equipment
UWAGA: T cz akcji ratowniczej nale y wykona prawidłowo przed przyst pieniem do jakichkolwiek innych czynno ci ratowniczych.
Pojazd stoj cy na kołach
PROCEDURA:
Aby unikn przewrócenia pojazdu nale y
go podeprze pod słupkami A i C. Zawczasu
nale y pomy le o miejscach, gdzie b d
wykonywane ci cia i nie umieszcza podpór
w tych miejscach.
1
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
2
Od strony podwozia nale y ustawi pod-
pory mechaniczne (drewniane, metalowe),
albo zastosowa podpory hydrauliczne lub
pneumatyczne.
PROCEDURA:
Dopuszczalne jest stosowanie minimum trzech punktów stabilizacji, ale w miar mo liwo ci
nale y stosowa podparcie czteropunktowe. Bloki stabilizacyjne nale y rozmie ci w punk-
tach strategicznych, aby zapewni maksymaln stabilno , jak wida na ilustracji.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
3
Zamocowa podpory na miejscu za pomoc
pasów napr anych lub blokad mechanicz-
nych.
system 3-punktowy
system 4-punktowy
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Przy wyborze systemu trzypunktowego nale y zawczasu pomy le o prowadzeniu akcji ra-
towniczej i podło y jeden blok po tej stronie, po której b dzie wykonywane odginanie de-
ski rozdzielczej. W ten sposób blok pod słupkiem B b dzie ju na wła ciwym miejscu.
4
W zale no ci od sytuacji mo e wyst pi ko-
nieczno stosowania podpór w celu ustabi-
lizowania pojazdu od strony dachu.
1
Pierwszym krokiem jest podwójne zabloko-
wanie (klinami) jednego lub dwóch kół.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Pojazd le cy na dachu
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
2
Bloki stabilizacyjne nale y zamocowa za po-
moc klinów wciskanych tylko tak mocno, aby
zapewni dobre przyleganie i podparcie.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
3
Przy korzystaniu z podpór schodkowych nale y
je zablokowa przy u yciu klinów. Mo na tak e
stosowa odwrócon podpor schodkow .
PROCEDURA:
1
Nale y podło y podpory schodkowe pod
tyln cz pojazdu.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Pojazd le cy na boku
2
Umie ci dodatkowe bloki w przestrzeni
mi dzy przedziałem silnika
a szyb przedni , aby za-
pewni wi ksz stabil-
no pojazdu.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Informacje te mo na znale w podr czniku
TECHNIKI RATOWNICTWA
DROGOWEGO HOLMATRO
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
www.holmatro.com
Holmatro®… nie bez powodu numer 1 na świecie
81
178315853.130.png 178315853.131.png 178315853.132.png 178315853.133.png 178315853.134.png 178315853.135.png 178315853.136.png 178315853.138.png 178315853.139.png 178315853.140.png 178315853.141.png 178315853.142.png 178315853.143.png 178315853.144.png 178315853.145.png 178315853.146.png 178315853.147.png 178315853.002.png 178315853.003.png 178315853.004.png 178315853.005.png 178315853.006.png 178315853.007.png 178315853.008.png 178315853.009.png 178315853.010.png 178315853.011.png 178315853.013.png 178315853.014.png 178315853.015.png 178315853.016.png
materiały szkoleniowe
Usuwaniedrzwi
rescue equipment
Wybór najbardziej odpowiedniej techniki usuwania drzwi b dzie zale ał od typu i natury uszkodzenia konstrukcji pojazdu. Nale y pami ta , aby
najpierw otworzy drzwi z zamka i spróbowa je otworzy w normalny sposób.
Pojazd stoj cy na kołach
Pojazd le cy na dachu
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
PROCEDURA:
PROCEDURA:
1
Je eli nie ma miejsca do wstawienia rozpieracza
i dost pny jest przedni błotnik, nale y najpierw
cisn t blach w najwy szym punkcie wn ki
koła. W ten sposób zostanie otworzony dost p
do zawiasów drzwi.
1
cisn kanał progowy, aby utworzy odpo-
wiednie miejsce do wstawienia ko cówek roz-
pieracza.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
2
Je eli konieczne jest dalsze usuni cie błotnika,
nale y wykona ci cie uwalniaj ce po jego ci-
ni ciu.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
2
W razie potrzeby zwi kszy rozwarcie poprzez
ci ni cie blachy w dolnej cz ci drzwi i odgi -
cie jej w dół.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
3
Blacha błotnika mo e by teraz usuni ta przy
u yciu rozpieracza. Przy rozpieraniu blachy trze-
ba zachowa ostro no , poniewa mo e ona
nagle oderwa si od nadwozia.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
3
Za pomoc rozpieracza odsun drzwi od nad-
wozia.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
4
Korzystaj c ze stabilnego punktu rozpierania
znajduj cego si ponad górnym zawiasem mo -
na za pomoc rozpieracza odsun drzwi od
nadwozia. Zawsze nale y atakowa tylko jeden
zawias na raz. Nie nale y zaczyna rozpierania
mi dzy dwoma zawiasami.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
4
Po otwarciu drzwi i zerwaniu zamka nale y
przeci lub rozpieraczem zerwa zawiasy i wy-
j całkowicie drzwi.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Je eli punkt oparcia zaczyna ulega rozdarciu, nale y zatrzyma
narz dzie i przestawi w inne miejsce, albo przeci zawiasy.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
ALTERNATYWA:
5
Nast pnym krokiem po zerwaniu lub przeci ciu
zawiasów i małego paska blachy mi dzy nimi
b dzie wyj cie drzwi od strony zamka.
1
Ko cówkami narz dzia cisn blach i wy-
kona rozwarcie po stronie zamka.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
6
Po całkowitym usuni ciu drzwi nale y odło y
je w wyznaczone miejsce przeznaczone na od-
pady.
2
Za pomoc rozpieracza zerwa zamek od-
suwaj c drzwi od nadwozia i dalej usun
drzwi w sposób opisany powy ej.
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
ALTERNATYWA:
Nale y cały czas zwraca uwag , czy drzwi nie odginaj si w stro-
n osoby uwi zionej w poje dzie, b d w stron ratownika, lub
czy nie wciskaj si w ziemi , powoduj c ruch całego pojazdu.
1
Alternatywn metod odsłoni cia zawiasów jest
wstawienie rozpieracza przy przednim dolnym
rogu przedniej szyby. Nale y rozpiera drzwi
odsuwaj c je od słupka A, aby utworzy rozwar-
cie nad zawiasami.
Informacje te mo na znale w podr czniku
TECHNIKI RATOWNICTWA
DROGOWEGO HOLMATRO
© Copyright Holmatro Rescue Equipment
Aby unikn wci gni cia rozpieracza
do przedziału pasa erskiego nale y
zapewni odpowiednie miejsce wsta-
wienia ko cówek rozpieracza oraz
wła ciwy k t ich ustawienia.
www.holmatro.com
82
siła innowacji
178315853.017.png 178315853.018.png 178315853.019.png 178315853.020.png 178315853.021.png 178315853.022.png 178315853.024.png 178315853.025.png 178315853.026.png 178315853.027.png 178315853.028.png 178315853.029.png 178315853.030.png 178315853.031.png 178315853.032.png 178315853.033.png 178315853.035.png 178315853.036.png 178315853.037.png 178315853.038.png 178315853.039.png 178315853.040.png 178315853.041.png 178315853.042.png 178315853.043.png 178315853.044.png 178315853.046.png 178315853.047.png 178315853.048.png 178315853.049.png 178315853.050.png 178315853.051.png 178315853.052.png 178315853.053.png 178315853.054.png 178315853.055.png 178315853.057.png 178315853.058.png 178315853.059.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin