Musial Janusz - Fotografia a prawda.pdf
(
1553 KB
)
Pobierz
651395965 UNPDF
UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH
WYDZIAŁ FILOLOGICZNY
INSTYTUT NAUK O KULTURZE
ZAKŁAD FILMOZNAWSTWA I WIEDZY O MEDIACH
Janusz Musiał
FOTOGRAFIA A PRAWDA
1. Czym jest prawda ?
2. Fotografia – medium prawdy
3. Digitalizacja a prawda fotografii
Katowice 2oo9
1. Czym jest prawda ?
Przytaczając słowa Platona "Prawda jest czymś pięknym i trwałym", zaś
prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn według Arystotelesa.
Prawda jest cechą, która określa zgodność z rzeczywistością. Jest stanem
stwierdzającym, że coś się faktycznie zdarzyło, miało miejsce. To stan wiedzy na temat
obiektów i zdarzeń zgodny ze stanem faktycznym, weryfikowalny na drodze
postępowania empirycznego. Zgodnie z przykładem definicji tautologii w sensie
potocznym prawda to to, co się naprawdę wydarzyło. To własność stwierdzeń, które
mają potwierdzenie w faktach, na mocy określonej formy czy budowy.
Klasyczna definicja pojęcia prawdy wywodzi się ze starożytności, jest związana
z Arystotelesem i stanowi, że prawda to zgodność sądów z rzeczywistym stanem
rzeczy, którego ów sąd dotyczy. Inna z klasycznych definicji prawdy zaproponowana
przez św. Tomasza z Akwinu mówi, że prawdą jest to, co jest, a prawdziwe jest to, co
istnieje. Każda rzecz, która istnieje jest prawdziwa a pojęcie prawdy jest zamienne z
pojęciem bytu. Prawda jest bytem, określonym stanem rzeczy. Byt zaś dotyczy zarówno
pierwiastków fizycznych jak i duchowych, oznacza wzrost, powstawanie, powodowanie
wzrastania i przewyższania (Kołakowski, 2005).
Wedle korespondencyjnej koncepcji prawdy zaproponowanej przez św.
Tomasza prawda jest zgodnością intelektu i rzeczy. Zachodzi wówczas, gdy to co jest w
naszym intelekcie jest zgodne z rzeczywistością (to, co widzimy zgodne jest z tym, co
wiemy na dany temat).
Zgodnie z koherencyjną koncepcją definicja prawdy brzmi: zdanie jest
prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy jest zgodne z innymi, już przyjętymi zdaniami.
Ewidencyjna koncepcja prawdy zaproponowana przez Kartezjusza dodaje, że zdanie
jest prawdziwe wtedy, gdy jest oczywiste. "Powiedzieć o tym, co jest, że jest, a o tym,
czego nie ma, że go nie ma, jest prawdą" (Kołakowski, 2005).
Według Wittgenstein'a nasze sądy o rzeczywistości, o istnieniu czegokolwiek, o
oczywistości zawsze są zbudowane na fundamencie pewnych założeń i są uwikłane w
języku. Odnosi się to do powiedzenia Kanta o tym, że "naoczność bez pojęć jest ślepa".
Słowo prawda powszechnie tłumaczone z łaciny "veritas", które z kolei
wywodzi się z greckiego "alethei" oznacza nie ukryte, nie zapomniane. W dosłownym
tłumaczeniu oznacza coś niezatajonego, nieskrytego.
2
Współcześnie pojęcie prawdy zatraciło swe pierwotne znaczenie, dziś coraz
trudniej odnaleźć prawdę zawartą w słowach, obrazach i rzeczach. Technologia
sprawia, że coraz częściej pod powłoką obrazów rozmaitych rzeczy, przedstawienia nie
równe są rzeczom, które rzekomo odzwierciedlają. Mamy do czynienia z przykładami
braku prawdy, kłamstwa, fałszu, manipulacji i fikcji. Jesteśmy zrozpaczeni i bezradni
pośród stanów określanych mianem pozoru czy iluzji prawdy.
W dalszej części pracy pragnę przyjrzeć się relacji prawdyi medium fotografii.
Prawda
to
zgodność
sądów z rzeczywistym stanem rzeczy
to własność
potwierdzona w faktach
stan
weryfikowalny empirycznie
to
coś
co miało miejsce
co się faktycznie zdarzyło
prawda
jest tym co jest
co istnieje
prawda
to byt
to
zgodność intelektu i rzeczy
gdy
zdanie jest zgodne z założeniem
gdy
jest oczywiste
3
prawda
veritas
alethei
coś co jest
nie ukryte
nie zapomniane
nie zatajone
#
współczesny świat informacji i mediów
przestrzenie cyfrowej technologii
przedstawienia nie równoważne rzeczom które ukazują
powszechny brak prawdy pod powierzchnią obrazów
kłamstwo
fałsz
manipulacja
i
fikcja
symulacja zajęła miejsce analogii
pozór skrywa miejsce prawdy
wizualna iluzja dominuje.
4
2. Fotografia – medium prawdy. Obrazy natury ślady realności i światła
„Szukamy potwierdzenia obserwowanej rzeczywistości w obrazie fotograficznym nie tylko
dlatego, żeby gromadzić przekonujący materiał dowodowy, ale również po to, by dostarczyć
podniety wyobraźni, by zatrzymać utrwalone te widoki, które mogły nam umknąć i które
nabierają nowego, świeżego znaczenia wtedy, kiedy możemy je zestawić, wracać do nich i po
wielokroć porównywać z wytworzonym w naszym umyśle obrazem (Dłubak za
Wojnecki,2007,s.27).
Fotografia przynależy do świata naturalnych procesów i umożliwia utrwalanie
obrazu rzeczy czy zjawiska, które stanowią jej przedmiot odniesienia. W swojej historii
pełniła wiele funkcji i wywiązywała się z różnorodnych zadań. Oto główne zadania oraz
funkcje medium fotografii.
Fotografia pozostaje w silnych związkach z prasztuką, z praktykami
magicznych obiektów, ponieważ odwołuje się do obrazów znalezionych w świecie,
jedynie zanotowanych i utrwalonych (Wojnecki, 2007). Jest przykładem realizacji
marzeń o prawdziwych obrazach, powstałych niezależnie od świata kultury, obrazach za
pomocą których natura jest w stanie sama siebie odzwierciedlać. Jest niejako medium
pierwotnym, które umożliwia mechaniczne tworzenie obrazów bez udziału intelektu i
ręki ludzkiej, plastycznego gestu człowieka. Wykorzystując archaiczne medium –
światło oraz archetypowe zasady działania konstrukcji camera obscura – jest dowodem
na to, że natura może tworzyć swoje reprezentacje. Notuje obrazy otaczającego świata
w sposób bezpośredni, niemalże automatyczny i niezapośredniczony. Światło
przedmiotu odniesienia stanowi siłę sprawczą powstającego obrazu, decyduje o
samoujawnianiu się świata na fotografii, jest istotą objawienia się przedmiotu.
Pierwotne promienie światła odbijane od powierzchni przedmiotu odniesienia dotykają
powierzchni materii światłoczułej, powołują do życia swój obraz, pod powierzchnią
którego zostaje utrwalony jedyny w swoim rodzaju stan energetyczny – fotografia
przenosi magiczne siły przedmiotu swego odniesienia i jego aurę. Wywodzi się z
autonomicznych zjawisk natury, powstała jako inspiracja prostymi zjawiskami
fizycznymi, wrażeniami optycznymi, które istnieją samoistnie (odbicia na powierzchni
lustra wody, cienie na powierzchni skały), aby spełniać funkcję śladu rzeczywistości.
Stanowiła przykład zjawiska naturalnego, a jej pierwotną intencją było chwytanie
5
Plik z chomika:
Wasteland_Shop
Inne pliki z tego folderu:
MaClaim - Finest Photorealistic Graffiti.pdf
(75863 KB)
1,000 Ideas for Graffiti and Street Art.pdf
(123665 KB)
Banging Your Head Against a Brick Wall.pdf
(59167 KB)
SAUL WILLIAMS.pdf
(32388 KB)
Street Fighting - America's Martial Art - George Carpenter.pdf
(17296 KB)
Inne foldery tego chomika:
_MAGGIE SMITH FILMOGRAPHY
ARCHITEKTURA
ISREALI MIDDLE EAST KINO IZRAELSKIE
LGBT THEMED MOVIES
muzyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin