Musial Janusz - Fotografia a prawda.pdf

(1553 KB) Pobierz
651395965 UNPDF
UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH 
WYDZIAŁ FILOLOGICZNY 
INSTYTUT NAUK O KULTURZE 
ZAKŁAD FILMOZNAWSTWA I WIEDZY O MEDIACH 
Janusz  Musiał 
FOTOGRAFIA  A  PRAWDA 
1. Czym jest prawda ? 
2. Fotografia – medium prawdy 
3. Digitalizacja a prawda fotografii 
Katowice 2oo9
651395965.002.png
1. Czym jest prawda ? 
Przytaczając słowa Platona "Prawda jest czymś pięknym i trwałym", zaś 
prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn według Arystotelesa. 
Prawda jest cechą, która określa zgodność z rzeczywistością. Jest stanem 
stwierdzającym, że coś się faktycznie zdarzyło, miało miejsce. To stan wiedzy na temat 
obiektów i zdarzeń zgodny ze stanem faktycznym, weryfikowalny na drodze 
postępowania empirycznego. Zgodnie z przykładem definicji tautologii w sensie 
potocznym prawda to to, co się naprawdę wydarzyło. To własność stwierdzeń, które 
mają potwierdzenie w faktach, na mocy określonej formy czy budowy. 
Klasyczna definicja pojęcia prawdy wywodzi się ze starożytności, jest związana 
z Arystotelesem i stanowi, że prawda to zgodność sądów z rzeczywistym stanem 
rzeczy, którego ów sąd dotyczy. Inna z klasycznych definicji prawdy zaproponowana 
przez św. Tomasza z Akwinu mówi, że prawdą jest to, co jest, a prawdziwe jest to, co 
istnieje. Każda rzecz, która istnieje jest prawdziwa a pojęcie prawdy jest zamienne z 
pojęciem bytu. Prawda jest bytem, określonym stanem rzeczy. Byt zaś dotyczy zarówno 
pierwiastków fizycznych jak i duchowych, oznacza wzrost, powstawanie, powodowanie 
wzrastania i przewyższania (Kołakowski, 2005). 
Wedle korespondencyjnej koncepcji prawdy zaproponowanej przez św. 
Tomasza prawda jest zgodnością intelektu i rzeczy. Zachodzi wówczas, gdy to co jest w 
naszym intelekcie jest zgodne z rzeczywistością (to, co widzimy zgodne jest z tym, co 
wiemy na dany temat). 
Zgodnie z koherencyjną koncepcją definicja prawdy brzmi: zdanie jest 
prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy jest zgodne z innymi, już przyjętymi zdaniami. 
Ewidencyjna koncepcja prawdy zaproponowana przez Kartezjusza dodaje, że zdanie 
jest prawdziwe wtedy, gdy jest oczywiste. "Powiedzieć o tym, co jest, że jest, a o tym, 
czego nie ma, że go nie ma, jest prawdą" (Kołakowski, 2005). 
Według Wittgenstein'a nasze sądy o rzeczywistości, o istnieniu czegokolwiek, o 
oczywistości zawsze są zbudowane na fundamencie pewnych założeń i są uwikłane w 
języku. Odnosi się to do powiedzenia Kanta o tym, że "naoczność bez pojęć jest ślepa". 
Słowo prawda powszechnie tłumaczone z łaciny "veritas", które z kolei 
wywodzi się z greckiego "alethei" oznacza nie ukryte, nie zapomniane. W dosłownym 
tłumaczeniu oznacza coś niezatajonego, nieskrytego.
651395965.003.png
Współcześnie pojęcie prawdy zatraciło swe pierwotne znaczenie, dziś coraz 
trudniej odnaleźć prawdę zawartą w słowach, obrazach i rzeczach. Technologia 
sprawia, że coraz częściej pod powłoką obrazów rozmaitych rzeczy, przedstawienia nie 
równe są rzeczom, które rzekomo odzwierciedlają. Mamy do czynienia z przykładami 
braku prawdy, kłamstwa, fałszu, manipulacji i fikcji. Jesteśmy zrozpaczeni i bezradni 
pośród stanów określanych mianem pozoru czy iluzji prawdy. 
W dalszej części pracy pragnę przyjrzeć się relacji prawdyi medium fotografii. 
Prawda 
to 
zgodność 
sądów z rzeczywistym stanem rzeczy 
to własność 
potwierdzona w faktach 
stan 
weryfikowalny empirycznie 
to
coś 
co miało miejsce 
co się faktycznie zdarzyło 
prawda 
jest tym co jest 
co istnieje 
prawda 
to byt 
to 
zgodność intelektu i rzeczy 
gdy 
zdanie jest zgodne z założeniem 
gdy 
jest oczywiste
651395965.004.png
prawda 
veritas 
alethei 
coś co jest 
nie ukryte 
nie zapomniane 
nie zatajone 
współczesny świat informacji i mediów 
przestrzenie cyfrowej technologii 
przedstawienia nie równoważne rzeczom które ukazują 
powszechny brak prawdy pod powierzchnią obrazów 
kłamstwo 
fałsz 
manipulacja 
fikcja 
symulacja zajęła miejsce analogii 
pozór skrywa miejsce prawdy 
wizualna iluzja dominuje.
651395965.005.png
2. Fotografia – medium prawdy. Obrazy natury ­ ślady realności i światła 
„Szukamy potwierdzenia obserwowanej rzeczywistości w obrazie fotograficznym nie tylko 
dlatego, żeby gromadzić przekonujący materiał dowodowy, ale również po to, by dostarczyć 
podniety wyobraźni, by zatrzymać utrwalone te widoki, które mogły nam umknąć i które 
nabierają nowego, świeżego znaczenia wtedy, kiedy możemy je zestawić, wracać do nich i po 
wielokroć porównywać z wytworzonym w naszym umyśle obrazem (Dłubak za 
Wojnecki,2007,s.27). 
Fotografia przynależy do świata naturalnych procesów i umożliwia utrwalanie 
obrazu rzeczy czy zjawiska, które stanowią jej przedmiot odniesienia. W swojej historii 
pełniła wiele funkcji i wywiązywała się z różnorodnych zadań. Oto główne zadania oraz 
funkcje medium fotografii. 
Fotografia pozostaje w silnych związkach z prasztuką, z praktykami 
magicznych obiektów, ponieważ odwołuje się do obrazów znalezionych w świecie, 
jedynie zanotowanych i utrwalonych (Wojnecki, 2007). Jest przykładem realizacji 
marzeń o prawdziwych obrazach, powstałych niezależnie od świata kultury, obrazach za 
pomocą których natura jest w stanie sama siebie odzwierciedlać. Jest niejako medium 
pierwotnym, które umożliwia mechaniczne  tworzenie obrazów bez udziału intelektu i 
ręki ludzkiej, plastycznego gestu człowieka. Wykorzystując archaiczne medium – 
światło oraz archetypowe zasady działania konstrukcji camera obscura – jest dowodem 
na to, że natura może tworzyć swoje reprezentacje. Notuje obrazy otaczającego świata 
w sposób bezpośredni, niemalże automatyczny i niezapośredniczony. Światło 
przedmiotu odniesienia stanowi siłę sprawczą powstającego obrazu, decyduje o 
samoujawnianiu się świata na fotografii, jest istotą objawienia się przedmiotu. 
Pierwotne promienie światła odbijane od powierzchni przedmiotu odniesienia dotykają 
powierzchni materii światłoczułej, powołują do życia swój obraz, pod powierzchnią 
którego zostaje utrwalony jedyny w swoim rodzaju stan energetyczny – fotografia 
przenosi magiczne siły przedmiotu swego odniesienia i jego aurę. Wywodzi się z 
autonomicznych zjawisk natury, powstała jako inspiracja prostymi zjawiskami 
fizycznymi, wrażeniami optycznymi, które istnieją samoistnie (odbicia na powierzchni 
lustra wody, cienie na powierzchni skały), aby spełniać funkcję śladu rzeczywistości. 
Stanowiła przykład zjawiska naturalnego, a jej pierwotną intencją było chwytanie
651395965.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin