Sejm.pdf

(426 KB) Pobierz
©Kancelaria Sejmu
s. 1/81
UCHWAŁA
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 30 lipca 1992 r.
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Opracowano na pod-
stawie: M. P. tj. z
2009 r. Nr 5, poz. 47,
Nr 81, poz. 998, z
2010 r. Nr 10, poz.
87, Nr 79, poz. 972,
Nr 100, poz. 1174, z
2011 r. Nr 13, poz.
136, Nr 18, poz. 186,
Nr 33, poz. 387, Nr
70, poz. 689, Nr 104,
poz. 1044.
Dział I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Pierwsze posiedzenie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 1.
1. Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Sejmu otwiera Marszałek-Senior powo-
łany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej spośród najstarszych wiekiem
posłów.
2. Marszałek-Senior pełni funkcję do wyboru Marszałka Sejmu.
3. Podczas pierwszego posiedzenia Sejmu poseł zajmuje miejsce na sali obrad Sej-
mu według rozdziału miejsc ustalonego przez Marszałka-Seniora.
4. Przed wyborem Marszałka Sejmu mogą być rozpatrywane tylko wnioski formal-
ne.
Art. 2.
1. Posłowie na pierwszym posiedzeniu Sejmu składają ślubowanie według roty
ustalonej w Konstytucji.
2. Marszałek-Senior przeprowadza złożenie ślubowania poselskiego oraz wybór
Marszałka Sejmu przy pomocy powołanych przez siebie w tym celu, spośród
najmłodszych wiekiem posłów, sekretarzy tymczasowych w liczbie niezbędnej
do dokonania tych czynności.
3. Ślubowanie poselskie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty każdy z
kolejno wywołanych posłów, powstawszy, wypowiada słowo „ślubuję”. Poseł
może dodać zdanie „Tak mi dopomóż Bóg”.
4. Posłowie nieobecni na posiedzeniu Sejmu oraz posłowie, którzy uzyskali mandat
w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie poselskie na pierwszym posie-
dzeniu, na którym są obecni.
2011-12-06
©Kancelaria Sejmu
s. 2/81
Art. 3. (uchylony).
Art. 4.
1. Po złożeniu przez posłów ślubowania Marszałek-Senior przeprowadza wybór
Marszałka Sejmu.
2. Kandydata na Marszałka Sejmu może zgłosić co najmniej 15 posłów. Poseł może
poprzeć tylko jedną kandydaturę.
3. Sejm wybiera Marszałka Sejmu bezwzględną większością głosów w obecności
co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
4. Jeżeli zgłoszono więcej niż jednego kandydata, a w pierwszym głosowaniu ża-
den z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, przed kolejny-
mi turami głosowania usuwa się z listy kandydatów nazwisko tego kandydata,
który w poprzedniej turze uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Jeżeli tę samą
najmniejszą liczbę głosów uzyskało dwóch lub więcej kandydatów, przed kolej-
ną turą głosowania usuwa się nazwiska tych kandydatów.
5. Jeżeli w wyniku zastosowania procedury określonej w ust. 3 i 4 nie dojdzie do
dokonania wyboru, wybór Marszałka Sejmu przeprowadza się ponownie.
Art. 5.
1. Marszałek Sejmu obejmuje przewodnictwo obrad.
2. Sejm, w drodze uchwały, ustala liczbę wicemarszałków.
3. Projekt uchwały może wnieść co najmniej 15 posłów.
4. Do projektu nie stosuje się przepisów o terminie wniesienia i doręczenia projek-
tów. Projekt uchwały rozpatruje się w jednym czytaniu.
5. Marszałek Sejmu zarządza wybory wicemarszałków Sejmu.
6. Do wyboru wicemarszałków Sejmu stosuje się odpowiednio przepisy art. 4 ust.
2–5.
Art. 6.
1. Sejm wybiera 20 sekretarzy Sejmu.
2. Kandydatów na sekretarzy Sejmu zgłasza Prezydium Sejmu.
3. Wybór sekretarzy Sejmu odbywa się łącznie, chyba że Sejm postanowi inaczej.
4. Do odwołania sekretarza Sejmu stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2 i 3.
Art. 6a.
W czasie pierwszego posiedzenia Sejmu ponadto Prezes Rady Ministrów składa dy-
misję Rady Ministrów.
2011-12-06
©Kancelaria Sejmu
s. 3/81
Rozdział 2
Posłowie
Art. 6b.
Wygaśnięcie mandatu posła z powodu odmowy złożenia ślubowania albo uchylania
się od złożenia ślubowania stwierdza Marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii Komi-
sji Regulaminowej i Spraw Poselskich.
Art. 7.
1. Posła obowiązuje obecność i czynny udział w posiedzeniach Sejmu oraz orga-
nów Sejmu, do których został wybrany. Na posiedzeniach Sejmu posłowie zaj-
mują stałe, wyznaczone miejsca na sali posiedzeń.
2. Poseł może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.
3. Poseł pełniący funkcję członka Rady Ministrów lub sekretarza stanu nie może
być członkiem komisji, z wyjątkiem komisji, o której mowa w art. 86b ust. 1.
Jego członkostwo w komisji wygasa z dniem powołania w skład Rady Mini-
strów lub powierzenia funkcji sekretarza stanu.
4. Do podstawowych obowiązków posła należy w szczególności:
1) udział w głosowaniach podczas posiedzeń Sejmu i w komisjach sejmowych,
2) stosowanie się do wynikających z Regulaminu Sejmu poleceń Marszałka
Sejmu.
5. Obecność posła na posiedzeniu Sejmu jest potwierdzana na liście obecności wy-
kładanej każdego dnia posiedzenia do czasu zakończenia obrad oraz poprzez po-
twierdzony wydrukami udział w głosowaniach.
6. Poseł potwierdza swoją obecność na posiedzeniu komisji lub podkomisji podpi-
sem na liście obecności.
7. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Sejmu lub komisji, poseł w
miarę możliwości zawiadamia przed terminem posiedzenia odpowiednio Mar-
szałka Sejmu lub przewodniczącego komisji, a następnie jest obowiązany w cią-
gu 7 dni usprawiedliwić w formie pisemnej swoją nieobecność odpowiednio
przed Marszałkiem Sejmu lub przewodniczącym komisji. Tryb składania uspra-
wiedliwień określi Prezydium Sejmu.
8. Za przyczyny usprawiedliwiające niemożność wzięcia przez posła udziału w po-
siedzeniu Sejmu lub komisji bądź w głosowaniu uważa się:
1) chorobę albo konieczność opieki nad chorym,
2) wyjazdy zagraniczne lub krajowe z polecenia Sejmu, Marszałka Sejmu lub
komisji, akceptowane przez Prezydium Sejmu,
3) zbieg posiedzeń komisji lub podkomisji, do których poseł należy, jeżeli brał
udział w jednym z tych posiedzeń, a w razie zbiegu posiedzenia Sejmu oraz
komisji lub podkomisji, z zastrzeżeniem art. 152 ust. 4 – wykonywanie
funkcji posła sprawozdawcy lub zabieranie głosu na posiedzeniu Sejmu,
4) urlop udzielony posłowi przez Marszałka Sejmu, z zastrzeżeniem ust. 10,
5) inne ważne, niemożliwe do przewidzenia lub nieuchronne przeszkody.
9. Informacje o nieusprawiedliwionych nieobecnościach posłów na posiedzeniu
Sejmu lub komisji sejmowej są jawne.
2011-12-06
©Kancelaria Sejmu
s. 4/81
10. Poseł może z ważnych przyczyn zwrócić się do Marszałka Sejmu o udzielenie
urlopu od wykonywania obowiązków poselskich; Marszałek Sejmu udziela
urlopu w porozumieniu z prezydium klubu lub koła, którego poseł jest człon-
kiem. Za czas trwania urlopu dłuższego niż 14 dni nie wypłaca się diety posel-
skiej.
11. Dostęp posła do informacji niejawnych określają przepisy o ochronie informacji
niejawnych. Poseł jest obowiązany do złożenia pisemnego zobowiązania o za-
chowaniu w tajemnicy informacji niejawnych, z którymi zapozna się w trakcie
wykonywania mandatu. Zachowanie tajemnicy obowiązuje posła zarówno w
czasie trwania mandatu, jak i po jego wygaśnięciu.
Art. 8.
1. Posłowie mogą tworzyć w Sejmie kluby poselskie lub koła poselskie oparte na
zasadzie politycznej.
2. Klub tworzy co najmniej 15 posłów.
3. Koło tworzy co najmniej 3 posłów.
4. Poseł może należeć tylko do jednego klubu poselskiego lub koła poselskiego.
5. Kluby poselskie lub koła poselskie mogą na zasadzie wzajemnych porozumień
ustanawiać wspólną reprezentację w Konwencie Seniorów.
6. Posłowie mogą tworzyć w Sejmie zespoły zorganizowane na innych zasadach
niż określone w ust. 1.
7. Władze klubów poselskich, kół poselskich, zespołów oraz porozumień podają do
wiadomości Marszałka Sejmu ich składy osobowe oraz regulaminy (statuty)
wewnętrzne.
Rozdział 3
Organy Sejmu
Art. 9.
Organami Sejmu są:
1) Marszałek Sejmu,
2) Prezydium Sejmu,
3) Konwent Seniorów,
4) komisje sejmowe.
Art. 10.
1. Marszałek Sejmu:
1) stoi na straży praw i godności Sejmu,
2) reprezentuje Sejm,
3) zwołuje posiedzenia Sejmu,
4) przewodniczy obradom Sejmu,
5) czuwa nad tokiem i terminowością prac Sejmu i jego organów,
6) kieruje pracami Prezydium Sejmu i przewodniczy jego obradom,
7) zwołuje Konwent Seniorów i przewodniczy jego obradom,
2011-12-06
©Kancelaria Sejmu
s. 5/81
8) nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym oraz wnio-
skom organów państwa skierowanym do Sejmu, po zasięgnięciu opinii Pre-
zydium Sejmu,
8a) nadaje bieg dokumentom przedkładanym w sprawach związanych z człon-
kostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
9) prowadzi sprawy z zakresu stosunków z Senatem,
10) prowadzi sprawy z zakresu stosunków Sejmu z parlamentami innych kra-
jów,
10a) prowadzi sprawy z zakresu stosunków Sejmu z instytucjami oraz innymi or-
ganami Unii Europejskiej,
11) przedstawia okresowe oceny wykonania przez organy administracji pań-
stwowej obowiązków wobec Sejmu i jego organów oraz posłów; wnioski w
tym zakresie przekazuje Prezesowi Rady Ministrów, prezydiom komisji
sejmowych oraz posłom,
12) udziela posłom niezbędnej pomocy w ich pracy, w tym czuwa nad wykona-
niem wobec posłów przez organy administracji rządowej i samorządu tery-
torialnego oraz inne jednostki organizacyjne obowiązków określonych w
ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora,
13) sprawuje pieczę nad spokojem i porządkiem na całym obszarze należącym
do Sejmu oraz wydaje stosowne zarządzenia porządkowe, w tym o użyciu w
razie konieczności Straży Marszałkowskiej,
14) nadaje, w drodze zarządzenia, statut Kancelarii Sejmu,
15) ustala projekt budżetu Kancelarii Sejmu, po zasięgnięciu opinii Komisji Re-
gulaminowej i Spraw Poselskich i Prezydium Sejmu, oraz nadzoruje jego
wykonanie,
16) powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Sejmu, po zasięgnięciu opinii Komisji
Regulaminowej i Spraw Poselskich,
17) powołuje i odwołuje zastępców Szefa Kancelarii Sejmu, po zasięgnięciu
opinii Szefa Kancelarii Sejmu,
18) podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu Sejmu.
2. Marszałek Sejmu wykonuje także inne zadania przewidziane w Konstytucji i w
ustawach.
3. Marszałka Sejmu w zakresie przez niego określonym zastępują wicemarszałko-
wie Sejmu.
Art. 10a.
1. Sejm odwołuje Marszałka Sejmu na wniosek złożony przez co najmniej 46 po-
słów i imiennie wskazujący kandydata na Marszałka Sejmu.
2. Sejm odwołuje i wybiera Marszałka Sejmu bezwzględną większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, w jednym głosowaniu.
3. Jeżeli złożono więcej niż jeden wniosek, o którym mowa w ust. 1, są one rozpa-
trywane łącznie, jednak poddanie ich pod głosowanie następuje oddzielnie we-
dług kolejności złożenia. W przypadku przyjęcia jednego z wniosków pozostałe
wnioski nie podlegają głosowaniu.
4. Rozpatrzenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, i poddanie go pod głosowanie
następuje na najbliższym posiedzeniu Sejmu przypadającym po upływie 7 dni od
2011-12-06
Zgłoś jeśli naruszono regulamin