Ucze_pod_lup_oceniania_kszta_tuj_cego.pdf

(146 KB) Pobierz
untitled
Marta Choroszczyńska, Uczeń pod lupą oceniania kształtującego...
Marta Choroszczyńska
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie
Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”
(przysłowie łacińskie)
Uczeń pod lupą oceniania kształtującego,
czyli o współpracy ucznia z nauczycielem
I. Teza: Ocenianie kształtujące wspomaga proces nauczania
i uczenia się uczniów.
a. Rola nauczycieli w procesie edukacyjnym systemu oświaty.
b. Program Assesment for learning na ratunek nauczaniu szkolnemu.
c. Wpływ elementów oceniania kształtującego na proces dydaktyczny
i wychowawczy w szkole.
d. Zyski nauczyciela i ucznia w procesie nauczania kształtującego.
III. Wnioski: Ocenianie kształtujące wpływa korzystnie na proces naucza-
nia i uczenia się oraz wspomaga działania wychowawcze w klasie.
Jednym z zadań szkoły zapisanym w Podstawie Programowej Kształcenia
Ogólnego (...) jest stworzenie uczniom jak najlepszych warunków rozwoju
osobistego, intelektualnego i społecznego. Zakłada się przy tym, że uczniowie
powinni mieć wpływ na rozwój własny, rozwijać umiejętność oceny osiągnięć,
co sprawi, że staną się odpowiedzialni za proces dydaktyczny, który współtwo-
rzą i w którym uczestniczą.
Zgodnie z zapisem w ww. podstawie programowej „nauczyciele tworzą ucz-
niom warunki do nabywania m.in. następujących umiejętności (...) planowania,
organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią odpowiedzial-
ności”. To bardzo ważne umiejętności i bardzo trudne zadanie stojące przed
321
wydawnictwo_kor_ok.indd 321
19-09-2006 19:52:13
II. Argumenty:
93878750.002.png
C. Diagnostyka edukacyjna – ogólne problemy
nauczycielami: nauczyć ucznia dokonywania samooceny, która jest niezbędnym
warunkiem efektywnego kształcenia i osiągnięć w zakresie edukacji szkolnej.
Od dawna twórczy, aktywni nauczyciele zadają sobie pytania: jak zachęcić
uczniów do nauki, jak motywować do pracy własnej, co zrobić, aby uczniowie
traktowali oceny szkolne jako informacje na temat swoich postępów i nie uwa-
żali nauczyciela za przeciwnika w walce o pozytywną ocenę swojej pracy?
Odpowiedź nie jest łatwa, ale z doświadczeń wielu nauczycieli wynika, iż uczeń
musi być świadom tego, że w procesie dydaktycznym to on jest najważniejszy (ma
być podmiotem tego procesu). ma rozumieć czego i po co się uczy, w jaki sposób
jest oceniany, czemu ta ocena ma służyć. Powinien umieć wykorzystywać tę wiedzę
w sposób korzystny dla siebie.
W jaki sposób dokonać tego, aby uczeń poczuł się pełnoprawnym partne-
rem nauczyciela?
Niestety, model istniejącego nauczania i wychowania przestaje powoli być
wystarczający, tak jak niewystarczające są metody i różnorakie techniki stoso-
wane przy „wtłaczaniu” uczniom wiedzy, najczęściej przy pomocy nagród i kar
z przewagą kar, w postaci demotywujących stopni szkolnych, uwag i rozmów
prewencyjnych.
Zatem co robić dalej, gdzie szukać „złotego środka”?
Otóż na ratunek przychodzi program Assesment for learning, przetłuma-
czony na język polski jako Ocenianie Kształtujące.
Czy wnosi rewelacyjne nowości? I tak i nie. Wiele cech jest znanych, ale...
raczej rzadko stosowanych.
Jednakowoż program zwraca uwagę, że o efektywności procesu dydaktyczne-
go nie decyduje tylko nauczyciel, lecz także inni uczestnicy, tj. uczniowie i rodzice.
Zmienia się też sposób patrzenia na rolę nauczyciela w szkole. Nauczyciel nie jest
nadzorcą i sędzią, lecz przewodnikiem, który „idąc (...), wskazuje drogę do jakie-
goś miejsca, kto oprowadza i pokazuje rzeczy godne uwagi”, tyle słownik języka
polskiego. W tym wypadku to osoba, która świetnie organizuje proces nauczania
i uczenia się uczniów, uzupełnia i układa, systematyzuje wiedzę w świadomości
ucznia. Wobec tego ocenianie kształtujące jest próbą zmiany szkolnej rzeczywi-
stości. W centrum uwagi staje uczeń a nie konieczność realizacji programu.
Elementem najważniejszym staje się ocenianie, które zawsze było trudnym
i raczej przykrym obowiązkiem nauczyciela. Teraz ma być integralną częścią
jasnego dla ucznia procesu nauczania i uczenia się.
Ocenianie tradycyjne nastawione jest na „przerobienie programu” obecnie
wzmocnione przez „uwzględnienie standardów wymagań egzaminacyjnych”,
których opanowanie warunkuje pozytywny wynik na egzaminie zewnętrznym.
Ocenianie kształtujące zaś w swoim zamyśle jest nastawione na pomaganie
uczniom w uczeniu się, dlatego spokojnie tę nazwę można zmienić na nauczanie
kształtujące. W procesie tym uczeń staje się pełnoprawnym uczestnikiem, uzna-
jąc w nauczycielu swojego przewodnika i mistrza. Uczy się dla siebie samego
322
wydawnictwo_kor_ok.indd 322
19-09-2006 19:52:14
93878750.003.png
Marta Choroszczyńska, Uczeń pod lupą oceniania kształtującego...
i bierze odpowiedzialność za to, co robi. Jest zawsze poinformowany, w jakim
punkcie nabywania wiedzy i umiejętności się znajduje, co powinien poprawić,
zmienić i w jakim kierunku zmierzać dalej. Wszystkie uwagi, rady i przemyślenia
nauczyciela otrzymuje „od ręki”, gdyż jednym z elementów nauczania kształtu-
jącego jest informacja zwrotna, która prowadzi ucznia po meandrach nauki
w szkole.
Ocenianie kształtujące zawiera kilka ważnych i logicznie dobranych ele-
mentów, które składają się na efektywny system dydaktyczny i wychowawczy.
Posiada także swoją ideę i teorię, których prawdziwość potwierdza codzienność
szkolna oraz owoce pracy nauczycieli i uczniów, np. wyniki sprawdzianu i egza-
minu zewnętrznego.
Wobec takich doniesień Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej i na zlecenie MENiS prze-
prowadził w kraju Program Pilotażowy Ocenianie Kształtujące.
Celem programu było:
• zwiększenie kompetencji nauczycieli w obszarze oceniania,
• wdrożenie oceniania kształtującego w wybranych szkołach,
• zbadanie wpływu oceniania kształtującego na proces oceniania
wewnętrznego,
• sformułowanie wniosków dla systemu doskonalenia nauczycieli dotyczą-
cych wdrażania oceniania kształtującego.
Program pilotażu oparty jest na dotychczasowych doświadczeniach CEO
z wprowadzania oceniania kształtującego w kraju oraz wnioskach sformuło-
wanych w raporcie „Formative assessment. Improving learning in secondary
classrooms”, OECD 2005. Za jego realizację odpowiada Pracownia Rozwoju
Systemu Doskonalenia Nauczycieli w CODN.
Program polegał na wprowadzeniu w dziesięciu szkołach różnych ty-
pów (po dwie szkoły z pięciu województw: dolnośląskiego, małopolskiego,
podkarpackiego, mazowieckiego i świętokrzyskiego) całorocznego pilotażu
oceniania kształtującego w jednej wybranej klasie każdej szkoły biorącej udział
w pilotażu.
Program składa się z pięciu elementów:
• 12-godzinne szkolenie początkowe (czerwiec 2004),
• kurs e-learningowy (październik 2005 – maj 2006),
• szkolenie dla osób odpowiedzialnych za wdrażanie OK. (październik
2005),
• szkolenie zespołu nauczycieli realizujących program w wybranej klasie
(wrzesień 2005 – czerwiec 2006),
• całoroczna ewaluacja (wrzesień 2004 – wrzesień 2006).
323
wydawnictwo_kor_ok.indd 323
19-09-2006 19:52:14
93878750.004.png
C. Diagnostyka edukacyjna – ogólne problemy
Szkoły były wspierane przez nauczycieli konsultantów z wojewódzkich
placówek doskonalenia (1-2 osoby z placówki) – specjalistów ds. oceniania,
którzy otrzymali wsparcie merytoryczne od CODN i CEO w zakresie wdrażania
oceniania kształtującego.
Przewidywane efekty to, przede wszystkim, upowszechnienie oceniania
kształtującego jako elementu procesu oceniania wewnętrznego.
Zatem program pilotażowy i to, co ze sobą zaniósł do szkół, postawił ucznia
pod lupą oceniania kształtującego.
Najważniejsze w procesie nauczania kształtującego okazały się elementy
tegoż a także czynności nauczyciela, który stosując nauczanie kształtujące:
• określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia,
• ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli na co będzie zwracał
uwagę przy ocenie pracy i osiągnięć ucznia,
• buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicami,
• formułuje pytania kluczowe,
• zadaje pytania, które mają angażować ucznia w lekcję,
• stosuje efektywną informację zwrotną,
• wprowadza ocenę koleżeńską i samoocenę,
• jest refl eksyjny i twórczy.
Wszystkie te elementy mają na celu wspomagać pracę ucznia i jemu
służyć.
Poddajmy je ogólnej analizie, wprowadzając pytanie kluczowe : co ocenianie
kształtujące daje uczniowi?
Przede wszystkim różni się od najczęściej stosowanego w naszych szkołach
tym, że ma służyć poprawie procesu uczenia się a nie podsumowaniu pracy
ucznia.
Skutecznie przygotowuje młodych ludzi do uczenia się przez całe życie
i przynosi udowodnione pozytywne efekty w pracy z uczniami mającymi
trudności w nauce Ewidentne zyski ucznia przy świadomym działaniu na-
uczyciela to:
• zapewnienie partnerskich relacji między Uczniem a Nauczycielem,
• budowanie poczucia wartości,
• uczenie uczenia się.
324
wydawnictwo_kor_ok.indd 324
19-09-2006 19:52:14
93878750.005.png
Marta Choroszczyńska, Uczeń pod lupą oceniania kształtującego...
Oto pozytywne cechy stosowania oceniania kształtującego:
Zapewnienie partnerskich
relacji U-N
Budowanie poczucia
wartości
Uczenie uczenia się
/przygotowanie do
uczenie się przez
całe życie
Nauczyciel:
• określa cele lekcji często
przy współudziale
ucznia,
• podaje cele w języku
zrozumiałym dla ucznia,
• ustala z uczniami kry-
teria oceniania, podaje
„nacobezu”,
• formułuje pytania
kluczowe, stymulując
ciekawość i chęć poszu-
kiwania odpowiedzi,
• stosuje informację
zwrotną,
• wprowadza samoocenę
i ocenę koleżeńską,
• słucha informacji od
ucznia.
Nauczyciel:
• poprzez budowanie
atmosfery uczenia
się szanuje swojego
partnera/ucznia,
powierzając mu
odpowiedzialność
za wspólny proces
nauczania i uczenia się,
• przedstawiając cele
w języku ucznia, elimi-
nuje stan zagrożenia,
jakim jest nierozumie-
nie działań,
• formułując informację
zwrotną, zawsze odnosi
się do osiągnięć ucznia,
• wskazuje drogę po-
prawy jako naturalny
proces uczenia się
(błąd służy lepszemu
wyjaśnianiu nieopa-
nowanych wiadomości
i umiejętności),
• zawsze odwołuje się do
ustalonych kryteriów,
„nie zmienia reguł
w trakcie gry”,
• w trakcie oceny
oddziela osobę od jego
działania,
• poważnie traktuje sa-
moocenę pracy ucznia
i uwzględnia ją przy
ocenie nauczycielskiej,
• dzieli się refl eksjami na
temat procesu uczenia
się ucznia.
Nauczyciel:
• formułuje jasne precy-
zyjne cele,
• daje możliwość powrotu
do postawionych celów
i oceny ich osiągnięcia,
• uświadamia, że warto się
uczyć,
• stawia pytania kluczowe,
które są motywacją,
inspiracja do poszuki-
wań, chęcią odkrywania
nieznanego,
• przygotowuje informację
zwrotną do analizy
własnych działań ucznia
i oceny wkładu pracy,
• umożliwia planowanie,
organizowania i ocenia-
nie własnego procesu
uczenia się.
325
wydawnictwo_kor_ok.indd 325
19-09-2006 19:52:14
93878750.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin