Ewelina Brol
III KZ i WP
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy pierwszej
dn. 05.12.2008 r.
Temat dnia: Urządzenia techniczne i ich przeznaczenie.
Zapis w dzienniku: Rozmowa na temat różnych urządzeń. Instrukcje obsługi. Urządzenia techniczne, których nie można obsługiwać bez pomocy dorosłych. Rozwiązywanie zadań z treścią. Rozkład liczby 9 na składniki. „Mój wynalazek dla leniucha”- praca w grupach.
Cele ogólne:
· poznanie różnych urządzeń technicznych oraz ich zastosowania
· kształtowanie umiejętności wykonywania poleceń zgodnie z instrukcją
· doskonalenie techniki czytania
· rozwijanie umiejętności bezpiecznej obsługi urządzeń technicznych
· kształtowanie umiejętności rozkładania liczby 9 na składniki
· doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9
Cele szczegółowe:
· poprawnie dopasuje części układanki w całość
· dokonuje syntezy wyrazów
· wykonuje polecenia zgodnie z instrukcją
· rozwiązuje zadania z treścią
· rozkłada liczbę 9 na składniki
· dodaje i odejmuje w zakresie 9
· wymienia nazwy urządzeń technicznych
· wskazuje urządzenia, które nie mogą być obsługiwane bez udziału osoby dorosłej
· współpracuje w grupie
· stosuje się do zasad bezpieczeństwa podczas obsługi urządzeń elektrycznych
· wykona model robota
Metody pracy:
· podające: polecenia, objaśnienia, rozmowa, odczyt
· eksponujące: ekspozycja
· programowe: z użyciem podręcznika
· praktyczne: pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
· problemowo-aktywizujące: gra dydaktyczna
Formy pracy:
· indywidualna jednolita
· zbiorowa jednolita : z cała klasą
grupowa
Środki dydaktyczne:
· gra dydaktyczna dla każdej pary dzieci
· urządzenia techniczne i elektryczne: żelazko, mały robot kuchenny, sokowirówka, aparat fotograficzny, telefon
· instrukcja obsługi robota kuchennego
· owoce do wyciskania – pomarańcze
· kartki z sylabami nazw urządzeń dla każdego dziecka
· karty pracy dla dzieci
· „kolorowe liczby” dla każdej pary dzieci
· ilustracje jabłek dużych i małych
· kolorowe tasiemki do tworzenia zbiorów
· cukierki – po 9 dla każdego dziecka
· koszulki z cyframi od 0 do 9
· ilustracje urządzeń technicznych
· plansza z zasadami bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych
· karty pracy – cz. II, str. 73-74
· podręcznik „Ja, Ty – My”
· czyste kartki do zapisywania działań
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna:
1. Powitanie dzieci
2. Rozdanie dzieciom gry dydaktycznej, w którą będą grały w parach oraz załączonej instrukcji.
- zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli oraz przyporządkowanie ich do trzech grup: zwierzęta, owoce ( lub warzywa), urządzenia (lub przedmioty)
II. Część właściwa:
3. Krótka rozmowa z dziećmi:
- Czy łatwo było zagrać w grę?
- Co wam w tym pomogło?
- Dlaczego instrukcje ułatwiają życie?
4. Demonstracja kilku urządzeń technicznych.
- omówienie ich działania i przeznaczenia.
5. Podział urządzeń na dwie grupy (umieszczanie ilustracji urządzeń na przygotowanej wcześniej planszy):
a) urządzenia, które mogę obsługiwać samodzielnie
b) urządzenia, przy których potrzebuje pomocy dorosłych
6. Czytanie przez prowadzącą instrukcji robota kuchennego.
- zadaniem dzieci jest zapamiętać jak najwięcej szczegółów na temat jego używania.
Pytania:
- Do czego służy to urządzenie?
- Jakie czynności można nim wykonywać?
- Czy jest bezpieczny w użytkowaniu? Dlaczego?
7. Układanie nazw urządzeń technicznych z sylab - praca w parach
8. Tworzenie zasad bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych – wskazanie na właściwe i nieodpowiednie zachowania podczas pracy z urządzeniami, o czym należy pamiętać (umieszczanie gotowych zdań z zasadami na planszy zawieszonej na tablicy).
9. Uzupełnianie kart pracy.
10. Przerwa śródlekcyjna.
11. Utrwalenie liczby 9 poprzez elementy żywej matematyki i zabawy matematyczne:
a) Ćwiczenia w porównywaniu różnicowym:
-Rozdanie dzieciom cukierków, każdemu dziecku po 9.
- Policzcie wszystkie cukierki. Ile ich jest?
-A teraz odłóżcie 3 cukierki w lewą stronę. Ile teraz jest cukierków?
- ile cukierków jest po lewej, a ile po prawej stronie ?
- O ile więcej cukierków jest po prawej stronie?
- dołóżcie 2 cukierki. Ile jest teraz?
b) Ćwiczenia w rozkładaniu liczby 9 na składniki
- 10 dzieci wychodzi na środek. Każde otrzymuje koszulkę z jedną cyfrą
- dzieci ustawiają się w kolejności rosnącej i odliczają
- następnie ustawiają się parami, tak by każda para tworzyła liczbę 9
- każda para dzieci mówi głośno z jakich liczb utworzyła liczbę 9.
12. Umieszczenie na tablicy ilustracji jabłek (9) i dwóch pętli.
-Pytanie: Jak można rozłożyć te jabłka do dwóch pętli?
- podanie propozycji par liczb i zapisanie ich pod ilustracjami
13. Rozdanie mniejszych jabłek, pętli i kartek dzieciom.
- Polecenie: Spróbujcie w parach jeszcze inaczej rozłożyć jabłka w pętlach.
- Za każdym razem zapisujcie swoje propozycje par na kartkach. W następujący sposób 9 = 2 i 7, 9 = 1 i 8, itp.
- Czytanie przykładów par liczb.
- Pytanie: Jaki znak można wstawić w miejsce „i”?
14. Rozdanie kolorowych liczb i kartek dzieciom –> badanie składu liczby 9 - praca w parach.
- ułóżcie liczby od najmniejszej do największej.
- następnie spróbujcie uzupełnić brakujące miejsca tak, by powstał kolorowy dywanik.
- jak inaczej można zapisać liczbę 9 ? Zapiszcie na kartkach.
- czytanie przykładów działań
15. Rozwiązywanie kart pracy rozdanych przez prowadzącą.
16. Przerwa śródlekcyjna.
17. Praca techniczna dzieci jako utrwalenie tematu o urządzeniach –„Wynalazek dla leniucha”
- wyjaśnienie dzieciom zadania.
- podział na grupy 4 - osobowe.
- wyjęcie potrzebnych materiałów
- tworzenie robota z kartonów, pudełek i innych materiałów
- wymyślanie w grupie imienia dla robota oraz czynności, którą wykonuje
- wystawa prac
III. Część końcowa:
18. Krótka rozmowa z uczniami jako podsumowanie:
- Co było tematem dzisiejszych zajęć?
- Co się najbardziej podobało?
- Co było trudne?
19. ...
natinka22