naratunek_artykul_2007_03_6517.pdf

(593 KB) Pobierz
str_22_23_24_25.indd
Organizacja i zarządzanie
Zespół ratownictwa medycznego
w akcji chemicznej
Zespoły ratownictwa medycznego doskonale współpracują ze strażakami w pożarach,
ratownictwie drogowym, wodnym, budowlanym, wysokościowym i komunalnym
– a zasługą tego są liczne ćwiczenia i wspólnie prowadzone akcje. Gorzej jest z ra-
townictwem chemicznym, stąd ten sygnalny artykuł.
nadbryg. w st. sp.
Maciej Schroeder
przeciwpożarowej Krajowy Sys-
tem Ratowniczo-Gaśniczy ma na
celu ochronę życia, zdrowia, mie-
nia lub środowiska poprzez walkę
z pożarami lub innymi klęskami ży-
wiołowymi prowadzoną przez: ra-
townictwo techniczne, ratownictwo
chemiczne, ratownictwo ekologicz-
ne oraz ratownictwo medyczne. Roz-
ważania dotyczyć będą ratownictwa
chemicznego, bowiem w moim od-
czuciu temat ten wśród zespołów
ratownictwa medycznego (ZRM) jest
nie do końca rozpoznany, a z racji
swej odmienności, może stwarzać
dodatkowe zagrożenia.
Zacznijmy od definicji: „Orga-
nizacja ratownictwa chemicznego
obejmuje zespół działań planistycz-
no-organizacyjnych i stosowanie
technik ratowniczych niezbęd-
nych do ratowania środowiska oraz
wszelkich innych czynności podej-
mowanych w celu ratowania życia
i zdrowia ludzi w wyniku likwidacji
bezpośrednich zagrożeń stwarza-
nych przez toksyczne środki prze-
mysłowe lub inne niebezpieczne
materiały chemiczne. Organizacja
ratownictwa chemicznego i eko-
logicznego obejmuje w szczegól-
ności:
– rozpoznawanie zagrożeń oraz
ocenę i prognozowanie ich roz-
woju oraz skutków dla ludzi i śro-
dowiska,
– analizowanie powstałych awarii
oraz katastrof chemicznych i eko-
logicznych,
– ratowanie życia ludzi i zwierząt
zagrożonych skażeniem substan-
cją niebezpieczną,
– identyfikację substancji stwarza-
jącej zagrożenie w czasie powsta-
łego zdarzenia,
– prognozowanie rozwoju skażenia
środowiska i ocenę rozmiarów
zagrożenia oraz zmian wielkości
strefy zagrożenia dla ludności,
– dostosowanie sprzętu oraz tech-
nik ratowniczych do miejsca zda-
rzenia i rodzaju substancji stwa-
rzającej zagrożenie,
– przepompowywanie i przemiesz-
czanie substancji niebezpiecz-
nej do nowych lub zastępczych
zbiorników,
– obwałowywanie lub uszczelnia-
nie miejsc wycieku substancji
niebezpiecznej,
– ograniczanie parowania substan-
cji niebezpiecznej,
Działania w I strefie
22 Na ratunek 3/07
Z godnie z ustawą o ochronie
306021369.004.png
Organizacja i zarządzanie
– zatrzymanie emisji toksycznych
środków przemysłowych,
– stawianie kurtyn wodnych,
– neutralizację substancji niebez-
piecznej substancjami chemicz-
nymi,
– związywanie substancji niebez-
piecznej sorbentami,
– stawianie zapór na ciekach lub
obszarach wodnych zagrożonych
skutkami rozlania substancji tok-
sycznych hydrofobowych,
– zbieranie substancji niebezpiecznej
z powierzchni wody lub gleby.
Poznawszy definicję ratownictwa
chemicznego oraz zakres przedsię-
wzięć realizowanych przez jednost-
ki Krajowego Systemu Ratowniczo-
-Gaśniczego, spróbujmy wymie-
nić kilka zagrożeń czyhających na
ZRM-y już w początkowej fazie re-
alizacji tego ratownictwa.
– rodzaju substancji chemicznej,
np. stan skupienia, kolor, nazwa,
numer rozpoznawczy substancji
chemicznej itp.,
– środka transportu lub rodzaju in-
stalacji albo innych danych doty-
czących infrastruktury.
Dyspozytor nie ustalił warunków ze-
wnętrznych zdarzenia, o których cy-
towane wytyczne mówią: „Ustalenie
warunków zewnętrznych zdarzenia
wymaga określenia sytuacji meteo,
np. kierunek i siła wiatru, temperatu-
ra, opady, położenia i ukształtowania
terenu, innych czynników, np. zabu-
dowa, instalacje, zalesienie itp., infor-
macji własnych i zewnętrznych zwią-
zanych z rodzajem zagrożenia oraz
skalą i miejscem zdarzenia, w tym da-
nych wynikających z planów ratowni-
czych”. Niewykonanie tych czynności
na etapie przyjmowania zgłoszenia
o zdarzeniu z udziałem substancji
chemicznej będzie negatywnie skut-
kować na dalszy przebieg akcji.
Kolejnym etapem jest dojazd
ZRM-u pod wskazany adres. Wy-
tyczne problem ten kwitują jednym
zdaniem: „Dojazd – przestrzeganie
zasad bezpiecznego dojazdu i usta-
wienia pojazdów na miejscu zda-
rzenia z uwzględnieniem odległo-
ści od miejsca zdarzenia oraz siły
i kierunku wiatru.” Odległość i kie-
runek wiatru mają w ratownictwie
chemicznym kolosalne znaczenie,
a nieuwzględnianie ich może spo-
wodować wyłączenie ZRM-u z akcji
na zawsze. Wysiadający z ambulan-
su ZRM-u wiedzący, że: „o przeżyciu
pacjentów w stanie zagrożenia życia
w pierwszych minutach po wypad-
ku decydują szybkie dotarcie do po-
szkodowanego, wstępna segregacja
i stabilizacja podstawowych funkcji
życiowych, choćby wykonana w jak
najprostszy sposób”, może pobiec
w stronę cysterny, zapominając, dla-
czego leżący obok niej poszkodowa-
ni stracili zdrowie lub życie. Takie
zachowanie zaprzecza stwierdze-
niu, że każdemu poszkodowanemu
potrzebny jest tylko zdrowy i żywy
ratownik. Zagrożeniem dla ZRM-u
są także niepoddane odpowiedniej
dekontaminacji skóra i odzież na po-
szkodowanym, skażona niebezpiecz-
ną substancją chemiczną.
Czy to wszystkie zagrożenia,
z którymi może spotkać się ZRM?
Zapewne nie, bowiem każda sytu-
acja jest inna; substancje uwolnione
Niebezpieczne
zdarzenie
Meldunek o zdarzeniu z udziałem
toksycznych środków przemysło-
wych lub innych niebezpiecznych
materiałów chemicznych może
wpłynąć do dyspozytora pogotowia
ratunkowego, który od zgłaszające-
go „zapomniał” dowiedzieć się kil-
ku rzeczy. Zgodnie z „Wytycznymi
do organizacji ratownictwa che-
miczno-ekologicznego w Krajowym
Systemie Ratowniczo-Gaśniczym”
przyjęcie zgłoszenia o zaistniałym
zdarzeniu wymaga ustalenia:
– danych osoby zgłaszającej (imię
i nazwisko, numer telefonu),
– rodzaju zdarzenia, np. wypadek,
awaria, katastrofa,
– liczby osób poszkodowanych i za-
grożonych,
– miejsca zdarzenia, np. miejsco-
wość, gmina, ulica, szlak komu-
nikacyjny itp.,
– widocznych skutków zdarzenia,
np. zniszczenia, wyciek itp.,
Dekontaminacja strażaków
www.naratunek.elamed.pl 23
306021369.005.png 306021369.006.png
Organizacja i zarządzanie
ze zbiorników, butli, rurociągów
oraz cystern mogą charaktery-
zować się diametralnie różnymi
właściwościami, które wywoływać
będą inne zagrożenia. Do akcji ra-
townictwa chemicznego jako pierw-
sza przybędzie jedna z niżej wymie-
nionych jednostek.
Ochotnicza Straż Pożarna nie-
będąca w Krajowym Systemie Ra-
towniczo-Gaśniczym, czyli niepo-
siadająca na wyposażeniu sprzętu
określonego w wytycznych jako
„podstawowy”. Jednostka taka reali-
zuje następujące zadania: weryfikuje
warunki zewnętrzne zdarzenia zgod-
nie z tym, co powiedziano powyżej;
ustala liczbę ofiar, osób poszkodo-
wanych i zagrożonych; określa zja-
wiska towarzyszące zdarzeniu, np.
pożar, wybuch, opary, efekty dźwię-
kowe itp.; podejmuje próby identyfi-
kacji substancji chemicznej – źródło
informacji; określa stan nasycenia in-
frastrukturą techniczną; przekazuje
informacje do właściwego stanowi-
ska kierowania; zabezpiecza miejsca
zdarzenia, prewencyjnie ewakuuje
ludzi, zwierzęta i mienie poza stre-
fę obszaru objętego ryzykiem emi-
sji substancji chemicznych; udziela
kwalifikowanej pierwszej pomocy
medycznej poza strefą zagrożenia;
ostrzega ludność o zagrożeniu.
Jednostka ochrony przeciwpo-
żarowej należąca do KSRG wypo-
sażona w sprzęt podstawowy, czyli
zgodnie z wytycznymi. Do sprzę-
tu podstawowego zaliczamy: 4 szt.
lekkich ubrań ochrony przeciw-
chemicznej, 4 szt. aparatów izolu-
jących drogi oddechowe, kurtynę
wodną oraz inny standardowy sprzęt
i pojazdy ratownicze do realizowania
podstawowych czynności ratowni-
czych, eksplozymetr, przyrząd pomia-
rowy umożliwiający pomiar stężenia
tlenu oraz dwóch gazów toksycznych
wg potrzeb wynikających z analizy za-
bezpieczenia operacyjnego i obsza-
ru chronionego. Dla takiej jednostki
określono minimalny zakres zadań
obejmujący: rozpoznanie i zabezpie-
czenie miejsca zdarzenia, ewakuację
poszkodowanych i zagrożonych ludzi
oraz zwierząt poza strefę zagrożenia,
ostrzeganie i alarmowanie o zagroże-
niu oraz informowanie o zasadach
zachowania się, ograniczanie skut-
ków wycieku substancji ropopochod-
nych, stawianie kurtyn wodnych,
spłukiwanie osób poszkodowanych
wodą, kwalifikowaną pierwszą po-
moc medyczną poza strefą zagroże-
nia, wsparcie logistyczne akcji ratow-
niczych według możliwości sprzęto-
wych i lokalowych, realizowane poza
strefą zagrożenia.
Trzeci wariant to przyjazd do
akcji specjalistycznej grupy ratow-
nictwa chemiczno-ekologicznego
– najczęściej wezwanej przez jed-
nostki wymienione powyżej lub dys-
ponowanej od razu po otrzymaniu
odpowiedniego zgłoszenia. Grupa
taka to pododdział liczący minimum
12 ratowników posiadających prze-
szkolenie specjalistyczne w zakresie
ratownictwa chemicznego i ekolo-
gicznego oraz samochody ratow-
nictwa chemicznego, technicznego
i gaśniczego, a także sprzęt i upraw-
nienia dostosowane do samodzielne-
go wykonywania specjalistycznych
czynności ratowniczych. Dla grupy
tej w „Wytycznych” określono mi-
nimalny zakres zadań obejmujący:
rozpoznawanie zagrożeń oraz ocenę
i prognozowanie ich rozwoju, w tym
próbę identyfikacji lub pobieranie
do dalszej analizy próbek substancji
chemicznej stwarzającej zagrożenie,
ewakuację poszkodowanych i zagro-
żonych ludzi oraz zwierząt poza strefę
zagrożenia, ostrzeganie i alarmowa-
nie o zagrożeniu oraz informowanie
o zasadach zachowania się, stawia-
nie zapór na ciekach lub obszarach
wodnych zagrożonych skutkami
wycieków substancji chemicznych,
neutralizację i związywanie substan-
cji chemicznych sorbentami, stawia-
nie kurtyn wodnych, prowadzenie
dekontaminacji ludzi, prowadzenie
dekontaminacji sprzętu, przepom-
powywanie i przemieszczanie sub-
stancji chemicznych do zastępczych
zbiorników, ograniczanie i zatrzymy-
wanie emisji substancji chemicznych,
zbieranie substancji chemicznych.
Dokładny zakres zadań w stopniu
specjalistycznym jest ustalany przez
dowódcę grupy na podstawie moż-
liwości sprzętowych.
Myślę, że w tym miejscu nie-
odzowne będzie zaprezentowanie
ZRM-owi taktyki działań ratowni-
czych realizowanej przez specjali-
styczne grupy ratownictwa chemicz-
nego. Zaprezentowane rozwinięcie
takiej grupy jest oczywiście szablo-
Rys. 1. Schemat akcji ratownictwa chemicznego
24 Na ratunek 3/07
306021369.007.png 306021369.001.png
Organizacja i zarządzanie
nowe, można powiedzieć szkolne
lub ćwiczebne, bowiem każda akcja
jest inna i wymaga od dowódcy in-
dywidualnego rozwiązania.
Po zrealizowaniu przedsięwzięć
związanych z przyjęciem meldunku
od zgłaszającego, analizie warun-
ków zewnętrznych zdarzenia, z wła-
ściwym dojazdem i ustawieniem
pojazdów ratowniczych, dowódca
wyznacza pierwszą parę ratowników
do wykonania pomiarów.
Patrol pomiarowy stanowi zespół
ratowników, odpowiednio zabezpie-
czony (najczęściej w ubraniach ga-
zoszczelnych i aparatach izolujących
drogi oddechowe, przez co są całko-
wicie odizolowani od atmosfery ze-
wnętrznej), realizujący następujące za-
dania: prowadzenie pomiarów i prze-
kazywanie wyników pomiaru drogą ra-
diową do „meldunkowego”, wstępne
rozpoznanie strefy I, ustalenie liczby
poszkodowanych w I strefie, ustalenie
miejsca i wielkości wycieku – emisji,
rozpoznanie podłoża, zebranie nie-
zbędnych informacji pozwalających
wyznaczyć granice strefy I.
Analiza wyników pomiarów po-
zwala określić i oznakować dwie
strefy. Strefę I zagrożenia (strefa
bezpośrednich działań ratowni-
czych), czyli obszar, w którym wy-
stępuje zagrożenie dla życia i zdro-
wia; w obszarze I strefy mają prawo
przebywać wyłącznie ratownicy
wyposażeni w odpowiedni sprzęt
ochrony osobistej; a także strefę II,
czyli obszar pracy służb ratowni-
czych (poza I strefą) i zabezpiecze-
nia logistycznego.
Do strefy I wchodzą ratownicy
przez bramkę wejścia w ogrodzeniu
(najczęściej jest to taśma), przy której
urzęduje tzw. meldunkowy ewiden-
cjonujący cały przebieg akcji. Ratow-
nicy w tej strefie dokonywać mogą
ewakuacji, uszczelniania, przepom-
powywania i innych czynności gwa-
rantujących powodzenie akcji. Przy
bramce wejścia dyżurują ratownicy
asekurujący, gotowi w każdej chwili
na wejście do strefy. Ze strefy I wy-
chodzi się wyłącznie przez bramkę
wyjścia, przy której funkcjonuje punkt
dekontaminacji ludzi i sprzętu. Tam
też przygotowane jest do natychmia-
stowego użycia zabezpieczenie prze-
ciwpożarowe. Na granicy stref doko-
nuje się pomiarów, a w strefie II wy-
znacza się miejsce na odpady i rze-
czy wyewakuowane.
Zważywszy, że czas pracy ratownika
w pełnej ochronie w strefie I jest ogra-
niczony (zależy on od szeregu czyn-
ników) obowiązuje w specjalistycznej
grupie wymienialność funkcji. Pracu-
jąc zawsze w dwuosobowych zespo-
łach, dwunastoosobowa grupa może
sześć razy dokonać wymiany ratow-
ników pracujących w I strefie. Zakła-
dając, że praca jednej pary trwa np.
20 minut, grupa może realizować ak-
cję przez 120 minut. Będący na miej-
scu akcji ZRM będzie „otrzymywał”
poszkodowanych z I strefy przy punk-
cie dekontaminacji po jej wykonaniu
przez dyżurujących tam ratowników
w odpowiednich strojach. Przez punkt
dekontaminacji muszą przejść wszy-
scy i wszystko – zwłoki także.
Podsumowanie
Kończąc, ujawnię jedną z 10 zasad
ratownictwa chemicznego, która
brzmi: „Przewiduj, co będzie za
10 minut”. Jeżeli niedokładnie za-
piąłeś zamek ubrania gazoszczel-
nego, to za 10 minut śmierciono-
śny gaz wejdzie do ubrania, jeżeli
jedziesz pod wiatr, to za 10 minut
toksyczna chmura znajdzie cię za
kierownicą, jeżeli dotychczasowe
przyzwyczajenia podpowiadają
ci, by karetkę zatrzymać przy le-
żącym na chodniku kierowcy cy-
sterny, to za 10 minut możesz być
kolejną ofiarą tego wypadku itd.
Starzy ratownicy z tej branży ma-
wiają, że w ratownictwie chemicz-
nym pośpiech jest złym doradcą.
Inni złośliwcy dodają, że „to nie
straż pożarna”.
Proponuję treści zawarte w tym
artykule skonfrontować podczas
ćiwczeń i przy dobrej strażackiej ka-
wie pogadać, co trzeba zrobić, by
do bazy wrócić zdrowym i żywym
z poczuciem dobrze spełnionego
obowiązku ratowniczego.
Piśmiennictwo dostępne na stro-
nie internetowej www.naratunek.
elamed.pl.
Dekontaminacja poszkodowanego – ćwiczenia
www.naratunek.elamed.pl 25
306021369.002.png 306021369.003.png
Piśmiennictwo:
1. Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Dz. U. 02. 147. 1229
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia
1999 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-
gaśniczego. Dz.U.99.111.1311 zm. Dz.U.01.81.877
3. KG PSP Warszawa 23.04.2007r. www.straz.gov.pl
4. Trzos A., Lipska E. Zarządzanie ratownictwem medycznym… , Na Ratunek nr 2 /
2007
Zgłoś jeśli naruszono regulamin