H. Markiewicz „Rodzaje i gatunki literackie” (genologia literacka)
→ Podział literatury pięknej na EPIKĘ, DRAMAT i LIRYKĘ wywodzi się z TRADYCJI STAROŻYTNYCH
Poezja → do czasów romantyzmu nazwa szeroka – obejmująca twórczość literacką (1830 – nowożytne pojęcie liryki)
PODZIAŁ → ze względu na charakter podmiotu mówiącego
1) genus dramaticum – wypowiedź postaci stworzonych przez autora
2) genus enarnativum – wypowiedź samego poety
3) genus commune – utwór łączący narrację autorską i przytoczone wypowiedzi postaci kreowanych przez poetę
LITERATURA NAUKOWA → TENDENCJE:
1) DIAGNOSTYCZNA: Definiując rodzaj literacki poprzestaje na wskazaniu cech obiektywnych i łatwo dostrzegalnych
2) ESENCJALNA: stara się wyliczyć cechy dla danego rodzaju ISTOTNE
Ad. 1 – Zorientowana sprawdzawczo, analitycznie tworzy pojęcia klasowe, treściowo ubogie.
Ad. 2 – Prowadzi do pojęć typologicznych, nieraz – typów idealnych.
STAIGER: W każdym utworze, z niejednakową siłą, działają wszystkie trzy pierwiastki rodzajowe.
KLEINER:
Liryka – zindywidualizowany podmiot mówiony
Epika – nieokreślony, znika poza światem przedstawionym
Dramat – Zobiektywizowanie; ukształtowanie samoistne podmiotu.
J. PETERSEN/E. HIRT:
Liryka – monologiczna prezentacja stanu
Epika – monologiczna relacja o czynności
Dramat – dialogiczna prezentacja czynności
Prezentacja: cecha wspólna liryki i dramatu.
Monologiczność: cecha wspólna epiki i liryki.
Akcyjność: cecha wspólna epiki i dramatu.
Hegel, Schelling:
Liryka – subiektywność
Epika – obiektywność
Dramat – subiektywność + obiektywność
Rozróżnienie na podstawie odmienności świata przedstawionego:
Liryka – uczucie, przeżycie
Epika – zdarzeniowość, akcyjność
Dramat – zdarzeniowość, akcyjność
Wspólna cecha tych rodzajów pragmatycznych.
Kate Hamburger:
Liryka – wypowiedź egzystencjalna o rzeczywistości
Epika i dramat – kreują rzeczywistość funkcjonalną
ODRĘBNOŚC CZASU – rozróżnienie:
Jean Paul:
Liryka – teraźniejszość
Epika – przeszłość
Dramat – przyszłość
→ Częste koncepcje przypisujące któremuś z rodzajów:
- bezczasowość
- niewspółmierność z czasem realnym
Kleiner:
Liryka – poezja subiektywnego ujęcia tematu, poezja wyraźnie określonego podmiotu mówiącego
Epika – poezja zobiektywizowanego tematu
Dramat – poezja subiektywnego słowa zobiektyzowanych, odrębnych podmiotów mówiących
N. FRYE → klasyfikacja
↓
- sposób komunikowania dzieła literackiego
- obecność/nieobecność w nim autora, postaci i audytorium
autor
postaci
Audytorium
Epika (wygłasz.)
+
-
Fiction (napis.)
Dramat (odgr.)
Liryka (spiew.)
Frye: rozróżnienie w literaturze dwóch trybów:
- Fikcjonalny
- Tematyczny – górują znaczeniem autor i odbiorcy
na 1 planie: postacie fikcyjne
WYZNACZNIKI POEZJI
→ (dawniej) forma metryczna, mimesis
→ odrębność języka poetyckiego (ozdobność, konkretność, obrazowość, dominująca funkcja autoteliczna)
LITERATURA PIĘKNA
→ Łączy się z przynajmniej jedna z następujących cech:
1) fikcjonalna modyfikacja wypowiedzi
2) obrazowość bezpośrednia – wywoływanie wyrazistych wyobrażeń
3) obecność funkcji autotelicznej
UTWÓR EPICKI
Tekst monologiczny o funkcji przedstawiającej, z niewielkim nasileniem funkcji emotywnej.
DRAMAT
Tekst wielopodmiotowy; funkcje: przedstawiająca, wolicjonalna, silny udział funkcji emotywnej i wyróżniającej.
LIRYKA
Utwory krótkie, wyrażane językiem poetyckim, wypowiadające uczucia, przeżycie lub choć subiektywne ujęcie tematu.
Tekst monologiczny o funkcji przedstawiającej lub wolicjonalnej; duże nasilenie funkcji emotywnej i autotelicznej.
Granice między zakresem odmian rodzajowych – płynne
Istnieją utwory o charakterze pośrednim, mieszanym.
Liryka:
1) liryka bezpośrednia
2) liryka pośrednia
1) liryka indywidualna
2) liryka zbiorowa
1) liryka „ja” autorskiego
2) liryka maski, roli
KAYSER:
- liryka opisu
- liryka apelu
- liryka pieśniowa
SKWARCZYŃSKA:
- liryka osobista
- medialna (skierowana do 2 osoby)
- sytuacyjna
EPIKA
1) Wielkie formy epickie
2) Małe (ewentualnie średnie) formy epickie
FRYE – odmiany rodz. FICTION:
1) powieść (postaci ukazane w sposób realny)
2) romans (postaci stylizowane)
3) wyznanie (powieść zindywidualizowana, introwert.)
4) anatoma (satyryczna panorama społeczna)
DRAMAT:
1) Dominująca jakość emotywna i charakter rzeczywistości przedstaw.
- tragedie
- komedie
- farsa
- gatunki mieszane
2) Przeznaczenie realizacyjne
- dz. teatr.
- dz. operowe
- dz. filmowe
- dramat książkowy
3) Kompozycja
- otwarta
- zamknięta
4) Dominanta
akcja – postać - kronika
5) Charakter „dziania się”
- dramat o akcji jednolitej
- dramat epizodyczny
- dramat statyczny
listopadowy-chomik