Techniki fotograficzne.pdf

(4043 KB) Pobierz
150631081 UNPDF
Te c hniki fotograficzne
140
1
150631081.006.png
Fotografie portretowe
To zdj´cie wykonano przy u˝yciu zmiennoogniskowego teleobiektywu o Êrednim zasi´gu
EF 85mm f/1,2L @ USM, który jest standardowym obiektywem do zdj´ç portretowych. Najwa˝-
niejszà rzeczà jest ustawienie ostroÊci na oczach i takie zaaran˝owanie kompozycji obrazu z
wykorzystaniem efektu rozmycia, aby oddaç na zdj´ciu atmosfer´ otoczenia.
Fotografia wykorzystujàca zalety
obiektywów o du˝ej aperturze
W fotografii portretowej bardzo wa˝na
jest komunikacja mi´dzy fotografem a
modelem. Z tego m.in. powodu korzysta
si´ cz´sto z obiektywów o ogniskowych z
zakresu od 50 mm do 135 mm, które
pozwalajà utrzymaç okreÊlony dystans od
modela. Standardowe obiektywy
zmiennoogniskowe, cz´sto sprzedawane
w zestawie razem z korpusem aparatu,
obejmujà ten właÊnie zakres ogniskowych
i sà z tego wzgl´du odpowiednie do tego
typu fotografii. W fotografii portretowej
zachodzi jednak czasem potrzeba u˝ycia
obiektywu o wi´kszym otworze
wzgl´dnym ni˝ ten, który zapewniajà
wspomniane obiektywy
zmiennoogniskowe. Oczywiste jest, ˝e
nale˝y w jak najwi´kszym stopniu
wykorzystaç posiadany obiektyw. Jednak
imponujàcy efekt uzyskiwany dzi´ki
obiektywom o du˝ej aperturze to szczyt
doskonałoÊci , jeÊli chodzi o wymienne
obiektywy do lustrzanek SLR.
Pierwszym elementem jest pi´kno
rozmycia obrazu. Im wi´ksza apertura,
tym płytsza gł´bia ostroÊci i tym wi´ksze
rozmycie w obszarach nieostrych.
Obiektywy 85 mm, które sà cz´sto
u˝ywane w fotografii portretowej oferujà
imponujàcy efekt rozmycia tła, gdy˝ sà
znacznie jaÊniejsze ni˝ obiektywy
zmiennoogniskowe. Obiektywy
stałoogniskowe majà na ogół jaÊniejszy
maksymalny otwór wzgl´dny ni˝
obiektywy zmiennoogniskowe, co
sprawia, ˝e Êwietnie nadajà si´ do
fotografii korzystajàcej z płytkiej gł´bi
ostroÊci. Rozmycie mo˝na oczywiÊcie
tak˝e nieco zredukowaç — wystarczy
zmniejszyç apertur´ do odpowiedniej
wartoÊci — a to zapewnia obiektywom o
du˝ej aperturze znacznie szersze
mo˝liwoÊci w zakresie ekspresji.
Przysłona f/1,2
Przysłona f/4,5
W przypadku zdj´ç wykonanych z u˝yciem obiektywu o du˝ej
przysłonie, po otwarciu przysłony tylko główny obiekt jest
ostry.
W przypadku u˝ycia standardowych obiektywów
zmiennoogniskowych tło mo˝e nie byç dostatecznie
rozmyte, nawet jeÊli zdj´cie wykonano przy otwartej
przysłonie.
141
150631081.007.png 150631081.008.png 150631081.009.png
Funkcja IS (stabilizacja obrazu) wyłàczona
Funkcja IS (stabilizacja obrazu) włàczona
Jest to zdj´cie ulicy wykonane w nocy, bez u˝ycia statywu i z wykorzystaniem
obiektywu EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM. Czas otwarcia migawki był
wydłu˝ony, w wyniku czego obraz jest nieostry na skutek drgaƒ aparatu.
Osoba na pierwszym planie oraz tło zdj´cia sà ostre. Przechodzàcy w tle
ludzie sà rozmyci, co wskazuje na wykonanie zdj´cia z długim czasem
otwarcia migawki.
Firma Canon oferuje szerokà gam´ obiektywów o
du˝ej aperturze i niesamowitych cechach optycznych.
Pozwalajà one nie tylko wyró˝niç obiekt za pomocà
płytkiej gł´bi ostroÊci, lecz zapewniajà tak˝e Êwietnà
jakoÊç obrazu w porównaniu do obiektywów
zmiennoogniskowych.
Niezwykle płytka gł´bia ostroÊci, którà zapewniajà
obiektywy o du˝ej aperturze przy jej maksymalnej
wielkoÊci wymaga szczególnej uwagi podczas ostrzenia.
Wi´kszoÊç obiektywów USM wyposa˝ono w mo˝liwoÊç
ciàgłej r´cznej regulacji ostroÊci, co umo˝liwia
dokonywanie niewielkich poprawek ostroÊci, nawet w
trybie autofokusa. Jest to bardzo pomocne, gdy ostroÊç
trzeba nastawiç szybko i w trudnych warunkach.
Obiektywy IS pozwalajà wykonywaç
nieporuszone zdj´cia bez u˝ycia statywu,
nawet w zaciemnionych miejscach
Fotografia portretowa nie zawsze jest wykonywana na
otwartej przestrzeni w słoneczny dzieƒ czy w studio z
profesjonalnym oÊwietleniem. Cz´sto najlepsze zdj´cia
robione sà na otwartej przestrzeni, gdy zapada
zmierzch, lub w pomieszczeniu o słabym oÊwietleniu. A
jakby tego było mało, istnieje wiele miejsc, w których
nie ma mo˝liwoÊci u˝ycia statywu. We wszystkich tych
trudnych sytuacjach oÊwietleniowych swoje prawdziwe
mo˝liwoÊci ujawniajà obiektywy IS.
Niewa˝ne jak pi´kny jest uÊmiech modelki, czy te˝
kompozycja — drobny ruch r´kà podczas
wykonywania zdj´cia mo˝e zniweczyç cały wysiłek. Ten
rodzaj drgaƒ wymaga najwy˝szej ostro˝noÊci,
szczególnie gdy fotografi´ wykonanà aparatem
cyfrowym trzeba b´dzie powi´kszyç.
Metody zapobiegania efektom drgaƒ to m.in. u˝ycie
lampy błyskowej, zastosowanie filmu o du˝ej czułoÊci w
aparatach analogowych i ustawienie wysokiej czułoÊci
ISO w aparatach cyfrowych. Lampy błyskowe mogà
jednak zakłóciç atmosfer´ kompozycji, film wysokiej
czułoÊci ma du˝e ziarno, a ustawienie wysokiej czułoÊci
w aparacie cyfrowym tworzy efekt szumu
142
150631081.001.png
Mi´kkoÊç obrazu 1
Portret ten został wykonany przy u˝yciu obiektywu EF 135mm f/2,8 z wbudowanym mechanizmem
mi´kkiego rysowania. Mi´kkoÊç obrazu ustawiono na 1. Obraz zyskał mi´kkà tonacj´ przy jednoczesnym
zachowaniu ostrego obrysu twarzy.
w wynikowym obrazie. Dzi´ki technologii IS
(stabilizacja obrazu) fotografia bez u˝ycia statywu staje
si´ mo˝liwa tam, gdzie wczeÊniej było to niewykonalne.
Zachowana jest jednoczeÊnie jakoÊç obrazu dzi´ki
redukcji efektu dr˝enia ràk, nawet przy korzystaniu z
filmu o niskiej czułoÊci.
Korzystanie z obiektywów mi´kko rysujàcych
Zdj´cia mi´kko rysowane to przewa˝nie uj´cia
portretowe kobiet. Wykonuje si´ je przy u˝yciu
specjalnego obiektywu lub mi´kko rysujàcego filtru.
Filtry mi´kko rysujàce sà niedrogie, jednak wymagajà
szczególnej uwagi podczas eksploatacji. Wiele z nich
osiàga efekt mi´kkiego rysowania dzi´ki obecnoÊci
wyraênego wzoru na powierzchni szkła, który mo˝e
spowodowaç, ˝e zamazane obszary zdj´cia b´dà
143
150631081.002.png
Mi´kkoÊç obrazu 0
Mi´kkoÊç obrazu 2
Ustawienie mi´kkoÊci obrazu na 0 powoduje powstanie ostrego obrazu.
Ustawienie mi´kkoÊci obrazu na 2 powoduje powstanie bardziej mi´kkiego
obrazu.
rozlewaç si´ na kompozycj´ lub stanà si´ zbyt wyraêne,
psujàc tym samym fotografi´. Natomiast specjalnie
opracowane obiektywy mi´kko rysujàce pozwalajà
osiàgnàç naturalny, pi´kny efekt mi´kkoÊci, który
oprawia obiekt w delikatne Êwiatło na całym obrazie, a
moc tego efektu mo˝na regulowaç. W skład serii EF
wchodzi model obiektywu mi´kko rysujàcego 135 mm,
który jest łatwy w u˝yciu w fotografii portretowej i
pozwala osiàgnàç pi´kny efekt mi´kkiego rysowania.
Fotografia wykonana obiektywem EF 70-200mm
f/2,8L IS USM przy najkrótszej odległoÊci
ostrzenia (1,4 m)
Skracanie minimalnej odległoÊci ostrzenia przy
wykorzystaniu pierÊcienia poÊredniego
Korzystanie z teleobiektywów o Êrednim zasi´gu i
super-teleobiektywów pozwala na wypełnienie kadru
twarzà modela, jeÊli aparat analogowy (35 mm) lub
cyfrowy SLR trzymany jest w pozycji poziomej. Jednak
jeÊli u˝ytkownikowi zale˝y na podejÊciu o krok bli˝ej w
celu uzyskania zdj´cie o wyraêniejszym efekcie, warto
skorzystaç z pierÊcienia poÊredniego. I chocia˝ jego
u˝ycie sprawi, ˝e odległe obiekty b´dà nieostre, skróci
to minimalnà odległoÊç ostrzenia dla obiektywu
głównego.
PierÊcieƒ poÊredni montowany jest pomi´dzy
obiektywem a korpusem aparatu i mo˝e byç u˝ywany z
wi´kszoÊcià obiektywów EF, w tym obiektywów EF-S.
Dost´pne sà dwa modele pierÊcieni — EF 12 II oraz
EF 25 II — o ró˝nej gruboÊci (odpowiednio ok. 12 mm
i 25 mm); ponadto pierÊcieƒ EF 25 II mo˝e byç u˝yty w
przypadku mniejszych odległoÊci. OdległoÊç, na jakà
mo˝na si´ zbli˝yç, zale˝y od obiektywu głównego.
W odpowiednio wykonanej fotografii portretowej twarz
dziecka mo˝e wypełniç cały ekran.
Zdj´cie wykonane z zamontowanym pierÊcieniem
poÊrednim
U˝ycie pierÊcienia poÊredniego sprawia, ˝e obiekt jest
jeszcze bardziej przybli˝ony. Jest to przydatne, jeÊli
fotografia ma podkreÊliç indywidualne elementy kompozycji,
takie jak oczy czy uÊmiech.
144
150631081.003.png 150631081.004.png 150631081.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin