2008 listopad PM_Historia_PP.pdf

(1492 KB) Pobierz
untitled
dysleksja
Miejsce na identyfikacj´ szko∏y
ARKUSZ PRÓBNEJ MATURY
Z OPERONEM
HISTORIA
POZIOM PODSTAWOWY
LISTOPAD
ROK 2008
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdajàcego
1. Sprawdê, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 20 stron (za-
dania 1–30). Ewentualny brak zg∏oÊ przewodniczàcemu
zespo∏u nadzorujàcego egzamin.
2. Rozwiàzania zadaƒ zamieÊç w miejscu na to przeznaczo-
nym.
3. Piszczytelnie. U˝ywaj d∏ugopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nieu˝ywaj korektora, a b∏´dne zapisy wyraênie przekreÊl.
5. Pami´taj, ˝e zapisy w brudnopisie nie podlegajà ocenie.
˚yczymy powodzenia!
Za rozwiàzanie
wszystkich zadaƒ
mo˝na otrzymaç
∏àcznie 100 punktów .
Wpisuje zdajàcy przed rozpocz´ciem pracy
PESEL ZDAJÑCEGO
KOD
ZDAJÑCEGO
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione. Wydawca zezwala na kopiowanie zadaƒ przez
dyrektorów szkó∏ bioràcych udzia∏ w programie Próbna Matura z OPERONEM.
40692134.013.png 40692134.014.png 40692134.015.png 40692134.016.png
2
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadanie 1. (3 pkt)
Pod fotografiami wpisz nazwy staro˝ytnych cywilizacji, z którymi sà zwiàzane zaprezentowane za-
bytki.
a) .......................................................................... b) ........................................................................
c) ..........................................................................
Zadanie 2. (3 pkt)
Do opisów w tabeli dopisz nazwy urz´dników z czasów staro˝ytnego Rzymu.
a) Ni˝szy urz´dnik w staro˝ytnym Rzymie, który niosàc p´ki rózeg z zatkni´-
tym w nich toporem, poprzedza∏ pretora, konsula lub dyktatora.
b)
W staro˝ytnym Rzymie reprezentowali interesy plebejuszy, mieli prawo
weta wobec postanowieƒ senatu.
c)
Urz´dnik posiadajàcy nieograniczonà w∏adz´ cywilnà i wojskowà. Spra-
wowa∏ funkcj´ przez 6 miesi´cy.
3
40692134.001.png 40692134.002.png 40692134.003.png
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadanie 3. (6 pkt)
Przeanalizuj tekst êród∏owy i wykonaj polecenia.
Tych helotów, którzy wed∏ug w∏asnego mniemania odznaczyli si´ na wojnie, wezwali do zg∏osze-
nia si´. Zapowiedzieli, ˝e dadzà im wolnoÊç. W rzeczywistoÊci mia∏a to byç próba: sàdzili bowiem,
˝e ci heloci, którzy najbardziej pragnà wolnoÊci, pierwsi tak˝e oÊmielà si´ zbuntowaç przeciw La-
cedemoƒczykom. Wybrano z nich oko∏o dwóch tysi´cy; z wieƒcami na g∏owie obchodzili oni Êwià-
tynie jako ci, którzy majà byç wyzwoleni; nied∏ugo potem znikn´li i nikt nie wiedzia∏, co si´ z nimi
sta∏o.
Tukidydes, Wojna peloponeska, t∏um. K. Kumaniecki, Warszawa 1988.
a) WyjaÊnij, kim byli heloci.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) Podaj nazwy dwóch innych warstw funkcjonujàcych w opisywanym spo∏eczeƒstwie.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) WyjaÊnij, jaki wp∏yw na organizacj´ ˝ycia spo∏ecznego w paƒstwie opisanym w êródle mia∏o ist-
nienie grupy helotów.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 4. (3 pkt)
Do opisanych w tabeli wydarzeƒ dobierz po jednej osobie z podanej pod tabelà listy.
a) Reforma ustrojowa Aten
b) Zwyci´stwo w bitwie po Kannami
c) Odes∏anie insygniów cesarskich do Konstantynopola
Likurg, Solon, Hannibal, Scypion Afrykaƒski, Odoaker, Teodoryk
Zadanie 5. (5 pkt)
Przeanalizuj fotografi´, a nast´pnie, posi∏kujàc si´ wiedzà pozaêród∏owà, wykonaj polecenia.
a) Podaj nazw´ stylu architektonicznego, w którym zbudowano ukazanà na zdj´ciu Êwiàtyni´.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
40692134.004.png 40692134.005.png
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
IV
I
II
III
b) Elementom architektonicznym oznaczonym na fotografii cyframi rzymskimi przyporzàdkuj w∏a-
Êciwe nazwy z poni˝szej listy, wpisujàc po jednej w odpowiednie rubryki tabeli.
ikonostas, westwerk, ˝ygacz, fryz, kru˝ganek, biforium, wimperga, apsyda, rozeta
I.
II.
III.
IV.
5
40692134.006.png 40692134.007.png 40692134.008.png 40692134.009.png 40692134.010.png 40692134.011.png 40692134.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin