DiE_20_wersja web.pdf

(4078 KB) Pobierz
DZIECI W EUROPIE
Dzieci w Europie – publikacja wydawana w 15 j zykach przez sie wydawców z 18 krajów Europy.
Numer 20(8) / 2011
Biuletyn Informacyjny Rzecznika Praw Dziecka
Numer 1 / 2011
Marek Michalak
- Prawa najmłodszych Obywateli
Päivi Lindberg
- Zało enia programowe systemu wczesnej edukacji i opieki nad
dzie mi do lat trzech w Finlandii
NAJMŁODSI OBYWATELE EUROPY:
OPIEKA I EDUKACJA DLA DZIECI PONI—EJ 3 ROKU —YCIA
797478362.275.png 797478362.283.png 797478362.294.png 797478362.305.png 797478362.001.png 797478362.012.png 797478362.023.png 797478362.029.png 797478362.030.png 797478362.031.png 797478362.032.png 797478362.033.png 797478362.034.png 797478362.035.png 797478362.036.png 797478362.037.png 797478362.038.png 797478362.042.png 797478362.051.png 797478362.062.png 797478362.073.png 797478362.084.png 797478362.095.png 797478362.106.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
797478362.272.png 797478362.273.png
 
 
797478362.274.png
 
 
 
 
 
 
 
797478362.276.png 797478362.277.png 797478362.278.png 797478362.279.png 797478362.280.png 797478362.281.png 797478362.282.png 797478362.284.png 797478362.285.png 797478362.286.png 797478362.287.png 797478362.288.png 797478362.289.png 797478362.290.png 797478362.291.png 797478362.292.png 797478362.293.png 797478362.295.png 797478362.296.png 797478362.297.png 797478362.298.png 797478362.299.png 797478362.300.png 797478362.301.png 797478362.302.png 797478362.303.png 797478362.304.png 797478362.306.png 797478362.307.png 797478362.308.png 797478362.309.png 797478362.310.png 797478362.311.png 797478362.312.png 797478362.313.png 797478362.314.png 797478362.315.png 797478362.002.png 797478362.003.png 797478362.004.png 797478362.005.png 797478362.006.png 797478362.007.png 797478362.008.png 797478362.009.png 797478362.010.png 797478362.011.png 797478362.013.png
Zespół Redakcyjny
Od redakcji
Marta Guzman, „Infancia”, Hiszpania
Associació de Mestres Rosa Sensat wydaje dwa magazyny; „Infància” i „Infancia”
po katalońsku, oraz hiszpańsku sześć razy w roku. Oba zajmują się dziećmi
w wieku 0-6 lat oraz łączą teorię z praktyką.
www.revistainfancia.org
Zapraszamy do lektury 20. numeru „Dzieci
w Europie”, którego tematem przewodnim są
najmłodsi obywatele Unii – dzieci do lat trzech.
W numerze piszemy o tym, dlaczego większość
państw skąpi środków na usługi dla najmłodszych
oraz omawiamy rozwiązania polityczne
i praktyczne stosowane w Europie (a także
zależności między usługami dla dzieci a urlopami
dla rodziców). Poruszany temat wydaje się dziś
szczególnie aktualny, jako że w lutym 2011 roku
Komisja Europejska opublikowała nowy komunikat
w sprawie wczesnej edukacji i opieki nad
dzieckiem. Dokument ten, który dotyczy dzieci
od urodzenia do wieku obowiązku szkolnego,
stwarza możliwość skuteczniejszego wspierania
najmłodszych oraz ich rodzin. W tekście
podkreślono znaczenie powszechnego dostępu
do edukacji oraz konieczność wprowadzenia
zintegrowanej oferty usług; wysunięto także
propozycję wykorzystania funduszy strukturalnych
do analizy funkcjonowania różnych modeli
kształcenia i opieki. Są to kroki w dobrym
kierunku. Redakcja „Dzieci w Europie”
z zainteresowaniem będzie śledzić dalszy
rozwój wydarzeń.
Browen Cohen, „Children in Scotland”, Wielka Brytania i Irlandia
„Children in Scotland” to miesięcznik, który oferuje pogłębione artykuły
i aktualności dotyczące dzieci, młodych ludzi i ich rodzin w Szkocji.
www.childreninscotland.org.uk
Ferruccio Cremaschi, „Bambini”, Włochy
„Bambini” to miesięcznik dla pedagogów zajmujących sie dziecmi w wieku 0-6 lat,
który koncentruje się na naukowych badaniach oraz dobrych praktykach
w działaniach edukacyjnych.
Eva Gruber, „Betrifft Kinder”, Niemcy
„Betrift Kinder” to miesięcznik zawierający aktualności i informacje 
o polityce dotyczącej opieki i edukacji małych dzieci w Niemczech.
www.verlagdasnetz.de
Perrine Humblet, „Grandir à Bruxelles”, społeczność francuska, Belgia
Cztery tysiące egzemplarzy pisma „Grandir à Bruxelles”, są nieodpłatnie
dystrybuowane co dziewięć miesięcy.
www.grandirabruxelles.be
Teresa Ogrodzińska, Fundacja im J. A. Komeńskiego, Polska
Fundacja Komeńskiego to organizacja pozarządowa dążąca do zapewnienia
równych szans wszystkim dzieciom w wieku od urodzenia od 10 lat.
www.frd.org.pl
Stig G Lund, „Born & Unge”, Dania
„Born & Unge” to tygodnik nieodpłatnie dystrybuowany do 50 tysięcy członków
BUPL (związku zawodowego pedagogów). Zajmuje się praktyką, teorią oraz
warunkami ich pracy.
www.bupl.dk, www.boernogunge.dk
Jan Peeters, Anke van Keulen, „Kiddo”, Flandria i Holandia
„Kiddo” wychodzi osiem razy w roku i jest rozpowszechniane w Holandii oraz
Flandrii. Skierowany jest do praktyków pracujących z dziećmi w wieku 0-12 lat.
www.childcareinternational.nl, www.vbjk.be
Redaktorką obecnego numeru jest Márta
Korintus, kierująca działem badań węgierskiego
Narodowego Instytutu Polityki Rodzinnej
i Społecznej (Nemzeti Család-és Szociálpolitikai
Intézet), która od ponad dwudziestu lat zajmuje
się rozwiązaniami systemowymi i praktycznymi
w dziedzinie wczesnej edukacji i opieki.
Jej doświadczenie pomogło nam w opracowaniu
tego numeru.
Marie Nicole Rubio, „Le Furet”, Francja
„Le Furet” wydawany jest trzy razy w roku, zajmuje się dziećmi w wieku 0-6 lat.
Jest czytany przez trenerów, menedżerów i koordynatorów we Francji.
www.lefuret.orgl
Lucia Santos „Cadernos de Educação de Infância”, Portugalia
APEI – Associação de Proissionais de Educação de Infância wydaje „Cadernos
de Educação de Infância” trzy razy w roku. To jedyny w Portugalii magazyn
poświęcony problematyce małych dzieci.
www.apei.no.sapo.pt
Na koniec z ogromną radością informujemy,
że nasze pismo – „Dzieci w Europie” otrzymało
nagrodę włoskiego oddziału Europejskiego Forum
Wydawców (EU Publishers’ Forum) za wkład
w rozwój kultury.
Helena Buric, „Pučko otvoreno učliliąte, Korak po korak, Chorwacja
Helena Buric, Pučko otvoreno učliliąte, Korak po korak (Otwarta Akademia
Krok po kroku) to organizacja pozarządowa szkoląca nauczycieli. Jej misją jest
promocja jakościowej edukacji i opieki dla dzieci.
www.korakpokorak.hr
Gella Varnava-Skoura, „Mosty, Grecja
Magazyn Mosty wydawany jest sześć razy w roku. Skierowany jest do nauczycieli,
nauczycieli akademickich i praktyków pracujących z dziećmi. Poświęcony jest
tematyce teorii, badań i dobrym praktykom w edukacji dla dzieci w wieku
3-12 lat.
www.doudoumis.gr
Bronwen Cohen,
Children in Scotland –
redaktorka naczelna 20. numeru
„Children in Europe”
Członkowie stowarzyszeni:
Austria – www.unserekinder.at
Rumunia – www.unitbv.ro
Węgry – www.szmi.hu
DZIECI W EUROPIE
Celem „Dzieci w Europie” jest:
-
stworzenie forum do wymiany myśli, doświadczeń i informacji,
-
nawiązanie dialogu między teorią a praktyką,
-
podkreślanie szacunku dla różnorodności,
-
wkład w rozwój polityki i praktyki na poziomie państwowym i europejskim,
-
włączanie osiągnięć z przeszłości we współczesne rozwiązania.
Numer 20 „Dzieci w Europie” został wydany dzięki dotacji Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe.
797478362.014.png 797478362.015.png 797478362.016.png 797478362.017.png 797478362.018.png 797478362.019.png 797478362.020.png 797478362.021.png 797478362.022.png 797478362.024.png 797478362.025.png 797478362.026.png 797478362.027.png 797478362.028.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
797478362.039.png 797478362.040.png
 
 
797478362.041.png
 
 
 
 
 
 
 
797478362.043.png 797478362.044.png 797478362.045.png 797478362.046.png 797478362.047.png 797478362.048.png 797478362.049.png 797478362.050.png 797478362.052.png 797478362.053.png 797478362.054.png 797478362.055.png 797478362.056.png 797478362.057.png 797478362.058.png 797478362.059.png 797478362.060.png 797478362.061.png 797478362.063.png 797478362.064.png 797478362.065.png 797478362.066.png 797478362.067.png 797478362.068.png 797478362.069.png 797478362.070.png 797478362.071.png 797478362.072.png 797478362.074.png 797478362.075.png 797478362.076.png 797478362.077.png 797478362.078.png 797478362.079.png 797478362.080.png 797478362.081.png 797478362.082.png 797478362.083.png 797478362.085.png 797478362.086.png 797478362.087.png 797478362.088.png 797478362.089.png 797478362.090.png 797478362.091.png 797478362.092.png 797478362.093.png
Spis treści
Temat Numeru
Drodzy Czytelnicy,
Do wstępu Brownen dodaję jeszcze dwie
informacje, które powinny zainteresować
polskich odbiorców.
2
Márta Korintus – Jakie warunki rozwoju mają w Europie dzieci do
lat trzech i co najlepiej służy ich dobru
Redakcje „Dzieci w Europie” zaplanowały
seminaria promujące potrzeby edukacyjno-
-rozwojowe małych dzieci. Pierwsze odbyło
się w czerwcu 2011 roku w szkockiej
miejscowości New Lanark – to właśnie
do tamtejszych mieszkańców należy
tytuł światowych pionierów w dziedzinie
wprowadzania zintegrowanych usług
wczesnej edukacji i opieki. Kolejne seminaria
odbędą się w Hiszpanii, Włoszech, Brukseli,
Polsce i na Węgrzech. Informacje o polskich
seminariach znajdziecie Państwo na stronie
Fundacji Komeńskiego www.frd.org oraz
Instytutu Komeńskiego spółka z o.o. spółka
komandytowa www.instytutkomenskiego.pl
Pedagogika a obraz dziecka
4
6
Tullia Musatti, Susanna Mayer – Edukacja i opieka w żłobku – czyli
jak z wielu nici utkać gobelin
Aldo Fortunati – Jakość pracy placówek wczesnej edukacji i opieki
nad dzieckiem na przykładzie San Miniato
Badania
8
10
Elin Michélsen – Poznajmy się …
Ole Henrik Hansen O czym świadczą badania nad usługami dla
dzieci do lat trzech
Ponadto serdecznie zapraszam wszystkich
zainteresowanych dobrostanem małych
dzieci do włączenia się do dyskusji na
temat zdjęcia zamieszczonego na stronie
8 tego numeru – przedstawia ono
dwudziestojednomiesięczne dziecko, które
stoi na blacie kuchennym i podaje wieko
puszki swoim koleżankom stojącym poniżej.
To zdjęcie zapoczątkowało wśród wydawców
„Dzieci w Europie” ożywioną dyskusję na
temat bezpieczeństwa i samodzielności
dzieci. Czekamy na Państwa opinie na:
www.frd.org.pl i
Prawa dziecka
14
16
Wystąpienia Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka
– Prawa najmłodszych Obywateli
– Prawo małego dziecka do opieki
Systemy i praktyka
18
Bronwen Cohen – Dlaczego najmłodszym obywatelom Europy
najlepiej służą ogólnodostępne zintegrowane systemy usług
Päivi Lindberg – Założenia programowe systemu wczesnej edukacji
i opieki nad dziećmi do lat trzech w Finlandii
Monika Rościszewska Woźniak Standardy wczesnodziecięcej
opieki i edukacji
Stig Lund – Usługi wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi do lat
trzech w Danii
Peter Moss Urlopy dla rodziców dzieci do lat trzech
20
Teresa Ogrodzińska,
Fundacja Komeńskiego –
redaktorka polskiej edycji 20.
numeru „Dzieci w Europie”
22
24
26
Unia Europejska
28
29
Rozmowa z Nórą Milotay – Nowy komunikat Komisji Europejskiej
w sprawie wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem
Florence Pirard i Benoît Parmentier – Propozycje „Europe de
l’Enfance” dotyczące polityki wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi
w Europie w latach 2010-2020
Jana Hainsworth – Kształtowanie podejścia holistycznego
30
W centrum uwagi
32
O Elinor Goldschmied opowiada prof. Sonia Jackson
www.childrenineurope.org
redaktorka naczelna: Brownen Cohen
współredaktorka: Marta Korintus
redaktorka polskiego wydania: Teresa Ogrodzińska
tłumaczenie: Ewa Pulkowska
projekt graiczny: Piotr Bukowski
fotograie: archiwum Dzieci w Europie
wydawcy: Rzecznik Praw Dziecka oraz Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego,
www.frd.org.pl.
numer ISSN 1899-5527
copyright: Rzecznik Praw Dziecka, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk lub kopiowanie całości albo fragmentów artykułów –
z wyjątkiem cytatów w artykułach i przeglądach krytycznych – możliwe jest tylko na podstawie
pisemnej zgody wydawcy.
797478362.094.png 797478362.096.png 797478362.097.png 797478362.098.png 797478362.099.png 797478362.100.png 797478362.101.png 797478362.102.png 797478362.103.png 797478362.104.png 797478362.105.png 797478362.107.png 797478362.108.png 797478362.109.png 797478362.110.png 797478362.111.png 797478362.112.png 797478362.113.png 797478362.114.png 797478362.115.png 797478362.116.png 797478362.117.png 797478362.118.png 797478362.119.png 797478362.120.png 797478362.121.png 797478362.122.png 797478362.123.png 797478362.124.png 797478362.125.png 797478362.126.png 797478362.127.png 797478362.128.png 797478362.129.png 797478362.130.png 797478362.131.png 797478362.132.png 797478362.133.png 797478362.134.png 797478362.135.png 797478362.136.png 797478362.137.png 797478362.138.png 797478362.139.png 797478362.140.png 797478362.141.png 797478362.142.png 797478362.143.png
Jakie warunki
rozwoju mają w
Europie dzieci do lat
trzech i co najlepiej
służy ich dobru
Márta Korintus, redaktorka numeru poświeconego najmłodszym obywatelom Europy,
zastanawia się, dlaczego kwestie związane z opieką nad dziećmi do lat trzech zajmują w wielu
krajach znacznie mniej miejsca w polityce i debatach publicznych niż kwestie związane
z opieką przedszkolną, i omawia tematy opisywane w tym numerze.
Problematyka wczesnej edukacji i opieki od dawna cieszy się
w Europie sporym zainteresowaniem. Panuje powszechna zgoda,
że usługi wysokiej jakości pełnią bardzo istotną rolę, ponieważ
pomagają w rozwoju dzieci, przyczyniają się do tworzenia więzi
społecznych, przerywając zaklęty krąg braku perspektyw,
i uczą jak zdobywać wiedzę przez całe życie. Badania
neurologiczne dowiodły, że szczególne znaczenie mają lata
wczesnego dzieciństwa, ponieważ właśnie wtedy w mózgu
zachodzą fundamentalne procesy o zasadniczej wadze. Jest
to czas doniosłych zmian w rozwoju izycznym, poznawczym,
emocjonalnym i społecznym dziecka, a doświadczenia
wyniesione z tego okresu nierzadko rzutują później na całe
dorosłe życie. Jednak pomimo ogromnego znaczenia wczesnego
dzieciństwa, kwestie związane z edukacją i opieką nad dziećmi
do lat trzech zajmują w wielu krajach europejskich znacznie
mniej miejsca w polityce i debatach publicznych niż zagadnienia
dotyczące usług przedszkolnych dla dzieci starszych.
Nowe pokolenie mężczyzn coraz częściej włącza się w prace
domowe, ale prawdziwą pomocą dla matek byłby elastyczny
czas pracy, urlopy dla rodziców, oraz oferta różnych form opieki
nad dziećmi. Mimo iż w Unii duży nacisk kładzie się na rozwój
więzi społecznych oraz integracji, usługi dla najmłodszych
często powielają nierówności wskutek nierównego do nich
dostępu, a także w wyniku ignorowania kwestii różnorodności
w praktyce wychowawczej. Koniecznie należałoby stworzyć
powszechnie dostępne ośrodki z programami integracyjnymi dla
dzieci ubogich, słabszych, niepełnosprawnych i należących do
mniejszości, a główną rolę w tym przypadku powinno odegrać
państwo.
Programy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
(OECD) pt. Starting Strong (statystyki dostępu do wczesnej
opieki i edukacji) oraz Family Database (statystyki dotyczące
rodzin) pokazują, że do żłobków i przedszkoli uczęszcza dziś
większy odsetek dzieci niż kiedykolwiek wcześniej, a towarzyszy
temu wzrost świadomości, iż korzystanie od najmłodszych lat
z wysokiej jakości usług może znacząco się przyczynić do
wyrównywania różnic. Coraz lepiej też rozumiemy, co stanowi
o wysokiej jakości.
Na pierwszej światowej konferencji UNESCO poświęconej
wczesnej edukacji i opiece, która odbyła się w Moskwie we
wrześniu 2010 roku, zwrócono uwagę na korzyści płynące
z inwestowania w usługi dla najmłodszych w zakresie ochrony
zdrowia, wyżywienia, wychowania i zmniejszania nierówności
społecznych, oraz przytoczono wymowne dowody świadczące
wyraźnie, że inwestycja we wczesną opiekę i edukację
charakteryzuje się większą „stopą zwrotu” niż ma to miejsce
w przypadku innych obszarów oświaty.
Niemniej poziom usług dla dzieci do lat trzech jest wciąż niższy
niż dla przedszkolaków. Z analizy stopnia realizacji przyjętych
w Barcelonie w 2002 roku założeń, które dotyczą zapewnienia
miejsc w placówkach dla co najmniej 33% dzieci w wieku do lat
trzech wynika, że zakładany cel nadal nie został we wszystkich
krajach osiągnięty – co więcej, nadesłane dane o dostępności
usług należy traktować z dużą ostrożnością. Systemy opieki
różnią się w zależności od kraju – w rezultacie odmienne są
deinicje pojęć, treści nauczania i metody pedagogiczne.
Bez uwzględnienia liczby godzin spędzonych w placówce,
statystyki dostępności maskują istotne różnice (patrz wykres);
np. z danych ogólnych wynika, że z usług dla najmłodszych
korzysta 45% dzieci w Holandii i 33% dzieci w Wielkiej Brytanii,
ale tylko 4% dzieci holenderskich i 5% dzieci brytyjskich
uczęszcza do placówek przez co najmniej 30 godzin tygodniowo.
Dla odmiany w Danii znakomita większość dzieci przebywa
w placówkach przez cały dzień.
Konieczność inwestowania w usługi dla najmłodszych nie
wynika jedynie z realizacji praw dziecka do rozwoju –
w całej Europie coraz więcej uwagi poświęca się rozwiązaniom
umożliwiającym kobietom powrót do pracy, a rodzicom
zachowanie równowagi między życiem prywatnym
i zawodowym, w czym wydatnie może pomóc opieka żłobkowa.
Zainteresowanie formami opieki nad dziećmi do lat trzech
wywołuje też pilna potrzeba zwiększenia zatrudnienia wśród
kobiet.
2
 
797478362.144.png 797478362.145.png 797478362.146.png 797478362.147.png 797478362.148.png 797478362.149.png 797478362.150.png 797478362.151.png 797478362.152.png 797478362.153.png 797478362.154.png 797478362.155.png 797478362.156.png 797478362.157.png 797478362.158.png 797478362.159.png 797478362.160.png 797478362.161.png 797478362.162.png 797478362.163.png 797478362.164.png 797478362.165.png 797478362.166.png 797478362.167.png 797478362.168.png 797478362.169.png 797478362.170.png 797478362.171.png 797478362.172.png 797478362.173.png 797478362.174.png 797478362.175.png 797478362.176.png 797478362.177.png 797478362.178.png 797478362.179.png 797478362.180.png 797478362.181.png 797478362.182.png 797478362.183.png 797478362.184.png 797478362.185.png 797478362.186.png 797478362.187.png 797478362.188.png
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Austria
Belgia
Dania
Finlandia
Francja
Niemcy
Węgry
Włochy
Holandia
Portugalia
Słowenia
Hiszpania
Wlk. Brytania
Norwegia
Dzieci ogółem
Odsetek wszystkich dzieci w placówkach wczesnej edukacji i opieki w porównaniu z odsetkiem
dzieci korzystających z placówek przez co najmniej 30 godzin tygodniowo.
≥30 godz/tyg
Długo można by wymieniać przyczyny, dla których z
opieki żłobkowej korzysta niewielki odsetek dzieci do lat
trzech. Jedna z nich to dość nikłe zainteresowanie tą grupą
wiekową w programach polityki społecznej. Przekonanie,
że małe dziecko najlepiej wychowa się w domu jest nadal
rozpowszechnione w wielu krajach, a najbardziej tam,
gdzie miejsc w żłobkach brakuje. Dodatkowo do braku
zainteresowania usługami dla najmłodszych przyczyniają
się długie urlopy wychowawcze, np. na Węgrzech czy
w Czechach.
Prezentujemy też różne systemy i modele usług.
Bronwen Cohen omawia wyniki unijnego programu
Working for Inclusion ( Praca na rzecz integracji ),
który zwraca uwagę na potrzebę stworzenia w pełni
zintegrowanych systemów powszechnie dostępnej
wczesnej edukacji i opieki w celu zmniejszania nierówności
społecznych – Dania i Finlandia to dwa spośród zaledwie
pięciu krajów europejskich, gdzie takie systemy już działają
– piszą o tym Stig Lund z Danii i Päivi Lindberg z Finlandii.
W przypadku dzieci do lat trzech najważniejsza wydaje
się możliwość uzyskania przez oboje rodziców prawa do
urlopu płatnego w takiej wysokości, by jego wykorzystanie
stało się realne. O potrzebie skoordynowania urlopu dla
rodziców z usługami wczesnej opieki i edukacji pisze Peter
Moss.
Na placówki opieki zorganizowanej często przeznacza
się ograniczone środki z funduszy publicznych, co może
tłumaczyć, dlaczego dane statystyczne są skąpe
i zawodne; niemniej wciąż wzrasta świadomość znaczenia
wysokiej jakości wczesnej edukacji i opieki żłobkowej dla
zaspokajania rozmaitych potrzeb dzieci i ich rodzin,
i coraz więcej dowodów to znaczenie potwierdza. W tym
kontekście poprawę systemu usług dla najmłodszych
obywateli należy uznać za podstawowy obowiązek
społeczny.
Dwa ostatnie artykuły przedstawiają najnowszą sytuację
w Unii w omawianej przez nas dziedzinie. Publikujemy
wywiad na wyłączność z Norą Milotay na temat
komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie wczesnej
edukacji i opieki nad dzieckiem oraz wypowiedź Jany
Hainsworth, sekretarz generalnej organizacji „Eurochild”.
Na zakończenie Sonia Jackson wspomina Elinor
Goldschmied, zmarłą w 2009 roku prekursorkę wielu
obecnie stosowanych metod dydaktycznych, a zwłaszcza
edukacyjnego „koszyka skarbów”.
W obecnym numerze „Dzieci w Europie” przedstawiamy
przegląd europejskich rozwiązań w dziedzinie wczesnej
opieki i edukacji.
Tullia Musatti i Susanna Mayer omawiają podstawy
programowe pracy w żłobku, natomiast Aldo Fortunati
opisuje, jak w pewnym włoskim miasteczku przestrzega
się praw dziecka do dobrej opieki, która oznacza, że mali
podopieczni mogą sami pokierować własną edukacją.
Elin Michélsen przedstawia badania, które przeprowadziła
w szwedzkich żłobkach, dotyczące kontaktów
interpersonalnych między rówieśnikami i ich znaczenia
dla rozwoju społeczno-emocjonalnego, a Ole Henrik
Hansen przybliża wyniki innych przedsięwzięć badawczych
odnoszących się do grupy wiekowej 0-3 lat w krajach
skandynawskich.
Márta Korintus kieruje działem badań węgierskiego
Narodowego Instytutu Polityki Rodzinnej i Społecznej
(Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet)
w Budapeszcie.
marta.korintus@szmi.hu
3
797478362.189.png 797478362.190.png 797478362.191.png 797478362.192.png 797478362.193.png 797478362.194.png 797478362.195.png 797478362.196.png 797478362.197.png 797478362.198.png 797478362.199.png 797478362.200.png 797478362.201.png 797478362.202.png 797478362.203.png 797478362.204.png 797478362.205.png 797478362.206.png 797478362.207.png 797478362.208.png 797478362.209.png 797478362.210.png 797478362.211.png 797478362.212.png 797478362.213.png 797478362.214.png 797478362.215.png 797478362.216.png 797478362.217.png 797478362.218.png 797478362.219.png 797478362.220.png 797478362.221.png 797478362.222.png 797478362.223.png 797478362.224.png 797478362.225.png 797478362.226.png 797478362.227.png 797478362.228.png 797478362.229.png 797478362.230.png 797478362.231.png 797478362.232.png 797478362.233.png 797478362.234.png 797478362.235.png 797478362.236.png 797478362.237.png 797478362.238.png 797478362.239.png 797478362.240.png 797478362.241.png 797478362.242.png 797478362.243.png 797478362.244.png 797478362.245.png 797478362.246.png 797478362.247.png 797478362.248.png 797478362.249.png 797478362.250.png 797478362.251.png 797478362.252.png 797478362.253.png 797478362.254.png 797478362.255.png 797478362.256.png 797478362.257.png 797478362.258.png 797478362.259.png 797478362.260.png 797478362.261.png 797478362.262.png 797478362.263.png 797478362.264.png 797478362.265.png 797478362.266.png 797478362.267.png 797478362.268.png 797478362.269.png 797478362.270.png 797478362.271.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin