3_prędkośc projektowa i miarodajna.doc

(91 KB) Pobierz

Prędkość projektowa i miarodajna, ich wpływ na wymiarowanie elementów geometrycznych dróg, ulic i skrzyżowań.

 

Prędkość projektowa – to parametr techniczno – ekonomiczny, któremu są przyporządkowane graniczne wartości elementów geometrycznych drogi (minimalne, maksymalne, proporcje miedzy nimi) oraz zakres wyposażenia drogi. Jest przyjmowana umownie i nie jest związana z prędkością dopuszczalną. Zapewnia ona bezpieczną jazdę pojedynczemu pojazdowi w realnych warunkach ruchu z wyjątkiem gołoledzi.

Vp dobierana jest w zależności od klasy technicznej drogi, a także ukształtowania terenu (płaski, górzysty, falisty, decydują o tym największe różnice wysokości na długości 1 km
i największe pochylenia ) i zagospodarowania tego terenu.

 

Od Vp zależą następujące parametry:

ü      min. promień łuku poziomego i długość stycznych

ü      min. promień łuku pionowego

ü      max. pochylenie niwelety

ü      min. parametr a i inne parametry klotoidy

ü      max. długość odcinków prostych

ü      szerokość elementów przekroju poprzecznego

ü      wyposażenie drogi w dodatkowe  urządzenia

 

Prędkość miarodajna parametr odwzorowujący prędkość samochodów osobowych w ruchu swobodnym na drodze, który służy do ustalenia części elementów geometrycznych drogi, które ze względu na bezpieczeństwo ruchu powinny być dostosowane do tej prędkości. Dla odcinków drogowych ustala się ją następująco:

              a) dla dróg dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym przyjmuje się:
                  Vm=Vp+10 km/h   przy  Vp=100 km/h
                  Vm=Vp+20 km/h   przy  Vp<100 km/h

              b) dla dróg dwupasowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym prędkość
                miarodajną ustala się w zależności od krętości odcinka drogi oraz szerokości jezdni.
                  Krętość odcinka drogi jest to stosunek sumy bezwzględnych wartości kątów zwrotu
                kierunków trasy drogi do jej długości W celu wyznaczenia
                prędkości miarodajnych dzieli się rozważaną drogę na jednorodne odcinki pod
               względem krętości. Podział ten przeprowadza się na podstawie analiz wykresu
                zsumowanych bezwzględnych wartości kątów zwrotu trasy drogi. Dla każdego
                z wyróżnionych jednorodnych odcinków drogi oblicza się krętość wg powyższego
                wzoru, a następnie prędkość miarodajną korzystając z poniższego wykresu.

 

 

              c) dla dróg leżących w obszarze zabudowanym jako prędkość miarodajną należy
                przyjmować największą dopuszczalną na tej drodze prędkość samochodów
                osobowych, ustaloną znakiem lub wynikającą z przepisów, powiększoną o:
                     - 20 km/h, jeżeli droga ma przekrój zamiejski
                     - 10 km/h,  jeżeli droga ma przekrój półuliczny lub uliczny
              d) przy projektowaniu drogi Z (V klasy), dla której nie stosuje się prędkości
                miarodajnej, należy przyjąć, że jej wartość odpowiada prędkości projektowej
                drogi powiększonej o 10 km/h

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin