Zaburzenia sensoryczne a trudności szkolne.doc

(39 KB) Pobierz
ZABURZENIA FUNKCJONOWANIA

ZABURZENIA FUNKCJONOWANIA

RUCHOWEGO

TRUDNOŚCI SZKOLNE              

Zaburzenia motoryki dużej

 

 

 

Zaburzenia orientacji ciała

 

 

Zaburzenia orientacji przestrzeni

 

Nadpobudliwość-nadwrażliwość lub niedowrażliwość ciała

 

 

 

 

 

 

Zaburzona motoryka mała

1.Brak doświadczeń, zdobywania informacji przez doświadczenie i ruch, brak przetwarzania nie zdobytej informacji brak możliwości skorzystania z niej

2.zaburzenia rozwoju osobowości kształtowania integralności i niezależności w kontekście rozwoju osobowego

3.zaburzone kształtowanie stosunków przestrzennych, pojęć matematycznych ,procesy logicznego myślenia

 

4.zaburzenia zachowania i emocji(dziecko ma złe zdanie o sobie, brak motywacji)rodzi to konflikty społeczne(z rówieśnikami i nauczycielami)

zaburzenia koncentracji uwagi

zaburzenia koordynacji wzrokowo  -słuchowo-ruchowej

5.zaburzone procesy grafomotoryczne, pisanie odwzorowywanie(stosunki przestrzenne)

 

ZABURZENIA WZROKOWE

TRUDNOŚCI SZKOLNE

Wady wzroku

Zaburzenia pola widzenia na poziomie mózgu

Brak koordynacji gałek ocznych

Analiza i synteza wzrokowa

Spostrzeganie , różnicowanie pamięć

Koncentracja uwagi, koordynacja wzrokowo -ruchowa, pisanie, czytanie,(mylenie liter, przestawianie liter. brak zrozumienia czytanego tekstu itd. )

ZABURZENIA SŁUCHOWE

TRUDNOŚCI SZKOLNE

Wady słuchu

Zaburzenia słuchowe na poziomie mózgu

Analiza synteza słuchowa, spostrzeganie różnicowanie pamięć, koncentracja uwagi, koordynacja słuchowo- ruchowa ,brak rozumienia poleceń, brak rozumienia tekstu czytanego pisanie i czytanie

ZABURZENIA EMOCJONALNE

TRUDNOŚCI SZKOLNE

Spowodowane flustracjami wynikającymi z trudności szkolnych, braku  sukcesów, złe zdanie o sobie

Nagromadzenie emocji wynikających z sytuacji rodzinnych i stosunków interpersonalnych,zaburzonych relacji międzyludzkich

Brak motywacji do pracy nad sobą

Zachowania agresywne

Zachowania wycofujące się

ZABURZENIA KOMUNIKACJI

TRUDNOŚCI SZKOLNE

 

 

Brak komunikacji werbalnej

 

 

 

 

 

Zaburzone procesy komunikacji werbalnej

Przekazywanie komunikatów dowolnych

Przekazywanie zdobytych wiadomości, utrudnione korzystanie z posiadanych informacji

Sprawdzanie umiejętności w zakresie opanowania materiału dydaktycznego

Stylistyczne mówienie i pisanie, mały zasób słownictwa, komunikaty krótkie zaburzenia opowiadania, opisywania (ustnie i pisemnie)

Procesy myślenia twórczego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIECI Z MPDZ

 

I Brak sprawności ruchowej             

Koordynacji wzrokowo- ruchowo-słuchowej

Duża i mała motoryka

Koncentracja uwagi

 

Brak doświadczeń ruchowych ,czynnego zdobywania informacji

Grafomotoryka ,pisanie czytanie trzymanie długopisu rysowanie odtwarzanie konstruowanie

Brak orientacji przestrzennej na kartce-problemy z tego wynikające

 

 

II Zaburzenia wzrokowe

Koncentracja uwagi

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Koordynacja gałek ocznych

Wady wzroku

Zaburzenia pola widzenia

 

 

Czytanie, pisanie, rozumienie czytanego samodzielnie tekstu

Spostrzeganie ,różnicowanie pamięć wzrokowa

Analiza synteza wzrokowa

 

III  Zaburzenia słuchowe

Koncentracja uwagi

Koordynacja wzrokowo- ruchowo-słuchowa

Wady słuchu

Zaburzenia pola słyszenia

 

Różnicowanie, spostrzeganie naśladowanie pamięć słuchowa

Analiza synteza słuchowa

Rozumienie tekstu słyszanego (poleceń nauczyciela)

 

IV  zaburzenia mowy

 

Komunikacja z rówieśnikami i otoczeniem

Wyrażanie myśli i emocji, uczuć

Brak zrozumienia przez otoczenie

 

 

Flustracje, dysharmonia emocjonalna, brak motywacji, brak zrozumienia przez otoczenie

Brak szybkiego skutecznego przekazu wiadomości na temat...

Brak wykazania się wiedzą na temat

Brak szybkiego wyrażania swojego zdania na temat...

 

 

 

 

 

Na poziom rozwoju intelektualnego mają wpływ różnorodne czynniki:

*Potencjał intelektualny przyniesiony na świat przez dziecko

*terapia wieloprofilowego usprawniania od początku

*prawidłowy dobór metod badania i dostosowanie do potrzeb i problemów dziecka test IQ

*prawidłowy dobór metod i technik prowadzenia terapii psychologiczno-pedagogicznej

*prawidłowy dobór środków komunikacji aby była najszybsza i zrozumiała dla obu stron

*poziom przekazu informacji (nauczyciele, terapeuci, rodzice)

*poziom aktywności społecznej –kino teatr telewizja koncerty festyny muzea itd.

*poziom aktywności wśród rówieśników

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REALIZACJA SAMOSPEŁNIENIE

 

NAUKA

-JESTEM MĄDRY

-ODNOSZĘ SUKCES

-JESTEM PEŁNOWARTOŚCIOWYM CZŁOWIEKIEM

-TWORZĘ

 

FORMY:

-DOSTOSOWANIE ŚRODKÓW KOMUNIKACJI

-DOSTOSOWANIE FORM REALIZACJI TECHNIK I METOD DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI DZIECKA

-DOSTOSOWANIE ŚRODKÓW TECHNICZNYCH I POMOCNICZYCH(KRZESŁO,BLAT,KLAWIATURA KOMPUTEROWA,PROGRAMY MULTIMEDIALNE I ROZWIJAJĄCE

-WYRAŻANIE UCZUĆ I EMOCJI

 

 

PLASTYKA

MUZYKA ARTTERAPIA

-WYRAZANIE EMOCJI I UCZUĆ

-TWÓRCZOŚĆ

-MOTYWACJA DO PRACY-ODNOSZĘ SUKCES

-ZADOWOLENIE SATYSFAKCJA

-WYTWORY TWÓRCZOŚCI DOCENIANE PRZEZ INNYCH

-UJAWNIENIE SWOJEJ WRAŻLIWOŚCI I WIELU ZDOLNOŚCI UKRYTYCH POD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

 

 

SPORT-AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

-UPRAWIANIE DYSCYPLIN DOSTOSOWANYCH DO NIEPEŁNOSPRAWNYCH

-SPORT UPRAWIAJĄ RACZEJ LUDZIE PO URAZACH I WYPADKACH

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin