enneagram a typy osobowości. dowiedz się kim jesteś pełna wersja.pdf

(5401 KB) Pobierz
707924227 UNPDF
Enneagram
a typy osobowoľci.
Dowiedz siķ kim jesteľ
Autor: Don Richard Riso, Russ Hudson
TĀumaczenie: Anna Kanclerz,
Cezar Matkowski
ISBN: 978-83-246-1409-7
TytuĀ oryginaĀu: Personality Types:
Format: 158x228, stron: 515
Mapa ludzkiej natury
¤ Enneagram Ï teoria i praktyka najstarszej typologii ludzkiej natury
¤ DogĀķbna analiza (wszystkich) dziewiķciu typw osobowoľci
¤ Nowe, rewolucyjne odkrycia psychologii
Nowoczesna psychologia zakorzeniona w staroŃytnoľci Pamiķtasz ten moment,
kiedy pierwszy raz zdaĀeľ sobie sprawķ, jak bardzo inne osoby rŃniĴ siķ od Ciebie?
Z biegiem czasu powoli odsĀaniaĀ siķ przed TobĴ wielobarwny wachlarz ludzkich
charakterw. To fascynujĴce zagadnienie dla wiķkszoľci ludzi wciĴŃ stanowi niezgĀķbionĴ
tajemnicķ. Co decyduje o naszych motywacjach, lķkach, pragnieniach? Jaki wpĀyw
na naszĴ osobowoľě majĴ rodzice i ludzie bliscy nam w dorosĀym Ńyciu? Jak ksztaĀtuje
nas otaczajĴca rzeczywistoľě i codzienne wydarzenia? Jeľli jesteľ czĀowiekiem
ciekawym ľwiata, nie tylko zewnķtrznego, odpowiedzi odnajdziesz w Enneagramie.
KsiĴŃka â Enneagram a typy osobowoľci. Dowiedz siķ kim jesteľ Ò jest niezastĴpionym
łrdĀem w studiach nad Enneagramem, a takŃe cenionĴ na caĀym ľwiecie klasycznĴ
pozycjĴ w literaturze zajmujĴcej siķ rozwojem osobistym. Enneagram jest sposobem
dogĀķbnego badania zarwno psychiki, jak i duchowoľci czĀowieka. Jest kwintesencjĴ
wiedzy pochodzĴcej z rŃnych łrdeĀ i szkĀ duchowych, poĀĴczonej z zaĀoŃeniami
wspĀczesnej psychologii. System oparty na wykresie dziewiķcioramiennej gwiazdy
zakĀada, Ńe kaŃdy czĀowiek naleŃy do jednego z dziewiķciu typw osobowoľci. Typ ten
jest ľciľle okreľlony i rozwija siķ w dzieciĺstwie, nie zmieniajĴc siķ juŃ w dorosĀym
Ńyciu. Obecne, drugie wydanie poszerzono o ponad 150 stron Ï dziķki temu ksiĴŃka
zostaĀa wzbogacona o nowe, rewolucyjne koncepcje. Teraz moŃesz zaczĴě
wykorzystywaě Enneagram w kaŃdej sytuacji Ńyciowej.
Osobowoľě profilowana
¤ Szukanie podstawowego modelu wĀasnej osobowoľci.
¤ DokĀadna interpretacja rodzajw osobowoľci.
¤ Interakcje zachodzĴce miķdzy poszczeglnymi typami.
¤ Obraz osobowoľci zdrowych, niezdrowych i przeciķtnych.
¤ Spojrzenie na inne koncepcje analizy osobowoľci.
Znajdziesz tu takŃe dodatki: â Znaczenie poziomw rozwoju Ò i â Dynamika podstawowa Ò
707924227.001.png 707924227.002.png
Spis treści
Nota autorów do drugiego wydania
9
Przedmowa: Enneagram i transformacja
13
Podziękowania do pierwszego wydania
15
CZĘŚĆ I
1.
Zrozumienie typów osobowości
21
2.
Pochodzenie Enneagramu
27
3.
Wskazówki
39
CZĘŚĆ II
DZIEWIĘĆ TYPÓW OSOBOWOŚCI
Triada uczuć
4.
Dwójka: Opiekun
63
5.
Trójka: Motywator
89
6.
Czwórka: Indywidualista
117
Triada myśli
7.
Piątka: Obserwator
145
8.
Szóstka: Lojalista
177
9.
Siódemka: Entuzjasta
207
707924227.003.png
6
Spis treści
Triada instynktu
10. Ósemka: Przywódca
235
11. Dziewiątka: Rozjemca
265
12. Jedynka: Reformator
293
CZĘŚĆ III
13. Wskazówki dla zaawansowanych
321
14. Teoria Enneagramu
335
15. Postscriptum: W stronę mądrości
353
Dodatek
359
Bibliografia
385
Skorowidz
389
ROZDZIA 1
Zrozumienie typów osobowoci
Poznaj siebie, niech Boga myl twa nie docieka,
Sam czowiek jest waciw nauk czowieka.
Aleksander Pope, Wiersz o czowieku 1
Czy jest sens próbowa zrozumie typy osobowoci? Skoro kady czowiek jest niepo-
wtarzalny, szufladkowanie ludzi jest czynnoci dosy odraajc. Nawet jeli typologia
osobowoci byaby teoretycznie uzasadniona, jej akademicki charakter przesdzaby o braku
zastosowania w praktyce albo byaby za mao konkretna, eby mie jakie znaczenie —
typologia osobowoci okazaaby si workiem, z którego kady mógby wyciga to, co
mu pasuje.
Te zastrzeenia s uzasadnione, jednak ich wysuwanie do niczego nie prowadzi. Ist-
nieje wiele powodów, dla których warto dowiedzie si czego wicej o typach osobo-
woci, chociaby dlatego, e natura czowieka jest interesujca i zarazem niebezpieczna.
Inni ludzie wzbudzaj nasze zainteresowanie, poniewa s najbardziej zmiennymi, de-
nerwujcymi, miymi i tajemniczymi obiektami w naszym otoczeniu. Dla wikszoci
z nas spdzenie dnia bez bezporedniego lub poredniego kontaktu z innymi osobami
jest praktycznie niemoliwe — codziennie spotykamy si z czonkami naszej rodziny,
przyjaciómi, ludmi na ulicy, ogldamy ludzi wystpujcych w telewizji, a take oczyma
wyobrani widzimy ich w naszych marzeniach i koszmarach. Zewszd otoczeni jeste-
my innymi ludmi, którzy na róne sposoby wywieraj na nas wpyw — pozytywny lub
negatywny.
Zazwyczaj naszym zwizkom midzyludzkim nie towarzyszy zbyt wiele zmartwie,
jednak bez wtpienia zdarzaj si te i takie momenty, w których nagle zdajemy sobie
spraw z tego, jak mao wiemy o osobach, o których mylelimy, e wiemy wszystko.
Czasami moe nam si nawet wydawa, e nie znamy samych siebie. Zachowanie in-
nych ludzi, a czasami nasze wasne, bywa dziwne i niepokojce, niekiedy dziwaczne lub
1 Wiersz przeoony przez L. Kamiskiego, Zawadzki i Wcki, Warszawa 1816.
707924227.004.png
22
Zrozumienie typów osobowoci
wrcz nie na miejscu. Niektóre niespodzianki wynikajce z zachowania innych osób
mog by przyjemne, lecz z pewnoci bywaj te i takie, które s zdecydowanie nie-
przyjemne, a do tego mog mie katastrofalny wpyw na nasz przyszo. Dlatego te,
jeeli nie przywizujemy zbytniej wagi do koncepcji typów osobowoci, które s przeja-
wem ludzkiej natury, naraamy si na niepowodzenie. Osoba, o której mylimy, e j
znamy, moe okaza si potworem lub beznadziejnym egocentrykiem. Moe si take
okaza, e kto nas bezwzgldnie wykorzysta lub e nasze uzasadnione potrzeby zostay
przez kogo zignorowane. Jeli nie bdziemy w stanie zrozumie natury drugiego czo-
wieka, nasza niewiedza obróci si przeciwko nam. Prawdziwa jest równie sytuacja od-
wrotna: jeeli nie bdziemy w stanie zrozumie ludzkiej natury, moemy równie prze-
oczy nieoszlifowany diament lub zbyt szybko zerwa znajomo, która w gruncie rzeczy
jest warta zachodu. Nie przywizujc wagi do zrozumienia typologii osobowoci, naraa-
my si na nieprzyjemne dowiadczenia — kto moe nas zrani albo oszuka.
Dlatego te warto by bardziej wnikliwym, chociaby po to, eby unikn przykrych
konsekwencji. Zrozumienie siebie oraz innych ludzi powinno sprawi, i nasze ycie
bdzie szczliwsze.
Problem polega na tym, e chocia kady chce zrozumie innych, niewiele osób
równie chtnie chce pozna samego siebie. Chcemy pozna motywy zachowania innych
ludzi, jednak boimy si dowiedzie czego przykrego o sobie. Dzisiejsza kultura rywali-
zacji nie opiera si ju na napomnieniu delfickiej wyroczni „poznaj samego siebie”, ale
raczej na hale „rozgry rywala”. Chcielibymy mie moliwo „przewietlania” innych
osób, tak jak to robi promienie rentgenowskie, a jednoczenie zatai wasne saboci
i wady przed innymi. Nie chcemy, aby ktokolwiek, cznie z nami, zobaczy nasze praw-
dziwe oblicze. Niestety, tracimy tym samym co wartociowego i wanego — moli-
wo obiektywnego spojrzenia na wasn osob.
Wszystko przewrócilimy do góry nogami. eby to naprawi, musimy pamita o so-
wach Kierkegaarda, który radzi innych ocenia subiektywnie, a siebie samego —
obiektywnie. Polega to na tym, e oceniajc zachowanie innych ludzi, powinnimy po-
stawi si na ich miejscu i próbowa zrozumie ich punkt widzenia na wiat i ich osob.
Kiedy oceniamy samych siebie, powinnimy patrze na wasn osob oczyma innych lu-
dzi, powstrzymujc si od wynajdowania okolicznoci agodzcych dla naszego zacho-
wania. Oczywicie rad Kierkegaarda bardzo trudno wcieli w ycie, poniewa wyma-
gaoby to od nas pokonania wasnej prónoci i chci oszukiwania si w ocenie wasnej
osoby oraz cynizmu i usprawiedliwiania si, kiedy oceniamy innych. W ocenie wasnej
powinnimy kierowa si odwag, a w ocenie innych ludzi — empati.
Jak zdoby potrzebne do tego wiedz i wraliwo? W jaki sposób moemy zrozu-
mie rónorodno ludzkich osobowoci? Jak moemy pogbi nasz wiedz o typach
osobowoci, cieszy si peni ycia i by szczliwi?
Odpowied jest paradoksalna: odkryjemy, e nie mona tak naprawd pozna in-
nych, dopóki nie pozna si samego siebie, i nie mona zrozumie siebie, dopóki nie zro-
zumie si innych ludzi. Rozwizanie tej pozornie trudnej zagadki polega na tym, e zro-
zumienie samego siebie i zrozumienie innych to dwie strony tego samego medalu, bo do
jednego i drugiego potrzebne jest poznanie ludzkiej natury.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin