tematy_ustna_matura1.pdf

(232 KB) Pobierz
Microsoft Word - tematy_ustna_matura1.doc
TEMATY PREZENTACJI MATURALNYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO - ROK
SZKOLNY 2009/2010.
LITERATURA
1. Motyw wygnańca w poezji Słowackiego. Omów zagadnienie na wybranych
przykładach.
2. „Nie na ludzką to moc...” Wykorzystując wybrane przykłady literackie z
różnych epok, przedstaw fenomen romantycznej miłości.
3. Adam Mickiewicz o sobie. Nawiązania do wątków z biografii wieszcza w jego
twórczości. Omów na wybranych przykładach.
4. Życie nasze narodowe dopiero wówczas potoczy się normalnie, gdy staniemy
się użytecznym członkiem cywilizacji, gdy potrafimy nic nie dawać darmo i nic
nie żądać darmo. (B. Prus) Rozważania o Polsce i Polakach w utworach
literackich różnych epok.
5. „Wesele” S. Wyspiańskiego a „Dziady cz. 3” A. Mickiewicza. Czy można
mówić o kontynuacji tematu i formy w tych dwóch dramatach? Przedstaw i
porównaj przywołane utwory jako dramaty narodowe.
6. Realizm czy deformacja. Dwa sposoby interpretowania świata. Odwołaj się do
3 wybranych przykładów literatury XX-lecia międzywojennego.
7. „Niebo obite deskami” – co na temat zła, okrucieństwa i człowieka mówi
literatura, ukazująca obraz dwudziestowiecznych totalitaryzmów? Omów
temat, wykorzystując przynajmniej trzy przykłady literackie.
8. Przedstaw kreacje bohaterów, którzy doświadczyli okrucieństw II wojny
światowej. Czy udało się im odbudować świat wartości?
9. Człowiek walczący ze złem – ukaż problem na podstawie wybranych postaci
literackich w utworach tematycznie związanych z okresem II wojny światowej.
10. Obraz Żydów w literaturze. W jakim stopniu historia i stosunki
narodowościowe kształtowały wyobrażenia o narodzie żydowskim. (Omów
problem na przykładzie dowolnego okresu historycznego, literackiego lub
wybranego twórcy).
11. Tragizm młodych oszukanych – wojna w twórczości Kolumbów. Przedstaw
problem odwołując się do wybranych przykładów.
12. „Cóż człowiek?” (D. Naborowski) – zaklęty w kole zbrodni i w kole
namiętności... Omów temat, charakteryzując wybranych bohaterów trzech
dramatów W. Szekspira.
13. Don Kichot – postać komiczna czy tragiczna? Jego rola i naśladownictwo we
współczesnym świecie. Omów temat na wybranych przykładach.
14. „Być albo mieć” to alternatywa, przed którą staje każdy człowiek.
Scharakteryzuj bohaterów literackich, którzy dokonywali takich wyborów.
15. Człowiek wobec Boga, świata i własnej egzystencji w literaturze renesansu i
baroku. Omów temat na wybranych przykładach.
16. Mitologiczny Prometeusz /lub inny bohater mityczny/ - przedstaw postać
archetypową na podstawie 3 wybranych utworów z różnych epok literackich.
17. Motywy antyczne i ich funkcja w twórczości wybranego poety współczesnego.
Zanalizuj problem odwołując się do wybranych przykładów.
18. Wizerunek śmierci w literaturze. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych
przykładów.
19. Koncepcja Boga i człowieka w literaturze Jana Kochanowskiego i Mikołaja
Sępa Szarzyńskiego. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
20. Nieśmiertelni bohaterowie Szekspira. Przedstaw analizę psychologiczną
trzech wybranych postaci. Wyjaśnij na czym polega fenomen wiecznej
aktualności dramatów Szekspira.
21. Portret Sarmaty w literaturze dwóch wybranych epok. Odwołaj się do 3 - 4
przykładów literackich.
22. Zrzucam płaszcz Konrada. Tradycje romantyczne w literaturze epok
późniejszych. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
23. Miłość między kobietą a mężczyzna prowadzi do przekroczenia granic
moralnych. Rozważ problem na przykładzie 3 utworów literackich.
24. „Ja i ojczyzna to jedno...”- jak w różnych utworach literackich twórcy rozwijali
ten temat? Przedstaw przynajmniej trzy utwory.
25. Porównaj wizję rewolucji w dwóch wybranych utworach literackich z różnych
epok.
26. Przedstaw i porównaj różne koncepcje XIX - wiecznego patriotyzmu,
odwołując się do postaw wybranych bohaterów literackich. (3 - 4 przykłady)
27. Portret Żyda w literaturze XX wieku. Przedstaw temat na podstawie wybranych
utworów.
28. „Bakcyl dżumy nigdy nie umiera”. Czy literatura, którą czytasz daje
człowiekowi możliwość obrony przed bakcylem dżumy? Rozwiń temat,
wykorzystując wybrane utwory z różnych epok.
29. „Człowiek jest skazany na to, by był wolny” (J. P. Sartre). Wykorzystując trzy
utwory literackie, scharakteryzuj bohaterów Camusa.
30. Egzystencjaliści i ich sposób pojmowania świata. Omów zagadnienie,
odwołując się do wybranych przykładów literackich. Przywołaj kontekst
filozoficzny.
31. Katastrofizm w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – dokonaj analizy
wybranych wierszy poety.
32. Człowiek – istota nieznana. Rozważania na temat różnorodnych reakcji
bohaterów w sytuacji zagrożenia w świetle znanych utworów o tematyce
wojennej.
33. Człowiek współczesny w świecie zagrożeń i unicestwienia wartości. Omów
problem na wybranych 3 - 4 przykładach z literatury współczesnej.
34. Szukanie ojczyzny w esejach i poezji Cz. Miłosza. Przedstaw zagadnienie na
wybranych przykładach twórczości poety.
35. Literackie konkretyzacje odwiecznego motywu życia – wędrówki. Omów temat
na przykładzie trzech wybranych utworów literackich z różnych epok.
36. Odwołując się do różnych przykładów literackich, przedstaw polskie mity
narodowe i podjęte z nimi dyskusje.
37. Literackie mitologizacje rzeczywistości. Rozważ problem, odwołując się do
wybranych przykładów.
38. Literatura moralnego niepokoju - przedstaw okoliczności powstawania i
funkcję na wybranych przykładach z różnych epok literackich.
39. Czy człowiek jest istotą wolną? Rozwiń temat, wykorzystując różne utwory
literackie.
40. „Człowiek jest istotą dramatyczną” (J. Tischner). Jakie różne obrazy człowieka
ukazuje literatura? Omów temat, wykorzystując utwory z różnych epok.
41. Człowiek to „Boże igrzysko” – omów motyw theatrum mundi, wykorzystując nie
tylko polskie przykłady literackie.
42. „Czyny przeciwne naturze, rodzą przeciwny naturze niepokój”. Władza –
odwieczne pragnienie ludzi, którego realizacja niesie ze sobą tragedię. Omów
zagadnienie na wybranych przykładach.
43. Człowiek wobec dobra i zła – wykorzystując przykłady z różnych epok
literackich, przedstaw motyw zbrodni i kary.
44. Czym jest me życie? (...) Czym jest wieków ciąg cały, mnie z dziejów
wiadomy? Jedną chwilką. Refleksje na temat przemijania w wybranych
utworach literackich różnych epok.
45. „Idę młody, genialny!” Motyw Narcyza nie tylko w polskiej literaturze – rozwiń
temat, wykorzystując przynajmniej trzy przykłady literackie.
46. Artysta i jego sztuka – jak w różnych epokach literackich twórcy formułowali
funkcję literatury, jaki ukazywali wzorzec artysty? Rozwiń temat, wykorzystując
przynajmniej trzy przykłady literackie.
47. Niektórzy lubią poezję... Rozważania poetów naszych czasów na temat
współczesnej poezji. Rozwiń temat, wykorzystując różne przykłady literackie.
48. Biografia jako klucz interpretacyjny. Na podstawie wybranego przykładu omów
związki między życiem artysty a jego twórczością.
49. Artysta jako bohater literacki. Przedstaw na wybranych przykładach literatury
XIX wieku.
50. Obraz buntu w literaturze. Na wybranych 3 - 4 przykładach zanalizuj źródło i
sens buntowniczej postawy bohaterów. Do czego doprowadza bunt?
Odpowiadając na pytanie, porównaj scharakteryzowane postacie.
51. Literatura i psychologia. Na wybranych 3 przykładach bohaterów literackich
omów złożone typy osobowości, zwyrodnienia, stany chorobowe (np. studium
narcyzmu, obłędu, chorobliwej miłości).
52. Rola literatury w popularyzowaniu myśli filozoficznej. Na wybranych 3
przykładach przedstaw światopogląd autora i jego bohatera wsparty na
określonej doktrynie filozoficznej.
53. Lekturowe doświadczenia bohaterów literackich. Przedstaw temat, odwołując
się do wybranych utworów.
54. Bunt jako podstawowy element człowieczeństwa. Omów temat na podstawie
trzech wybranych utworów z twórczości „poetów przeklętych”.
55. Biografia Edwarda Stachury kluczem do interpretacji jego utworów. Omów
temat, odwołując się do wybranych przykładów.
56. Obraz i ocena świata w powieściach Olgi Tokarczuk. Omów na wybranych
przykładach.
57. Czym jest wolność? Wyjaśnij sposoby jej postrzegania i walki o nią w II
połowie XX wieku, bazując na wybranych utworach.
58. Motyw rodzinnego domu w literaturze. Omów temat na wybranych przykładach
z różnych epok literackich.
59. „Wszędzie pełno tajemnic, świat się nie rozszerzył, Ale zyskał na głębi...
wierzchem człowiek płynie...” J. Słowacki. Jaki obraz człowieka wobec
tajemnicy świata i ludzkiego bytu ukazuje literatura. Rozwiń temat,
wykorzystując przykłady literackie z różnych epok.
60. Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Omów na przykładach
wybranych utworów.
61. Jaką funkcję spełniały utopie i antyutopie literackie? Rozwiń temat, odwołując
się do przykładów z różnych epok literackich.
62. Zniewolenie „niejedno ma imię”. Dobrodziejstwem jest „rozpusta zwana
myśleniem”. Rozwiń temat, wykorzystując przykłady z różnych epok
literackich.
63. „Człowieczeństwo, moi panowie, jest podporządkowane giełdzie”. (F.
Dürrenmatt). Człowiek na wielkim targu świata, bo „ludzkość lubi pieniądze”.
Rozwiń temat, wykorzystując przykłady z różnych epok literackich.
64. Zepsucie i degradacja – wartości nierozerwalnie złączone z geniuszem?
Omów temat na podstawie wybranych utworów.
65. Wzorce osobowe promowane w dziełach literackich różnych epok. Rozwiń
temat na wybranych przykładach.
66. Kostium, maska, przebranie. Zanalizuj i porównaj postawy bohaterów
literackich ukrywających swoją tożsamość. /3 przykłady literackie/.
67. Turpizm we współczesnej literaturze. Omów temat na wybranych przykładach.
68. Rola groteski w kreowaniu wizji świata i człowieka. Rozważ problem, sięgając
do wybranych tekstów.
69. „Z żartami jak z solą – nie przesadź, bo bolą”. Komedia – czym jest? do czego
służy? Jak ewoluuje? Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych
przykładów z literatury.
70. Motywy oniryczne w literaturze. Przedstaw temat na podstawie wybranych
utworów.
71. Muzyka i instrumenty muzyczne oraz ich rola w wybranych tekstach
literackich.
72. Związki literatury z muzyką. W jaki sposób twórcy wykorzystywali temat
muzyki w swoich utworach. Omawiając temat, zanalizuj np. „Pianistę”,
Cudzoziemkę”, „Muzykę życia”.
73. Miejsce Leszna na polskiej scenie literackiej. Omów temat, przywołując
wybrane postaci i przykłady oraz uzasadniając swój wybór.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin